Sivu 1/3

Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Lähetetty: 16.08.2005 20:04
Kirjoittaja NesteHukka
Autoteltan talvisäilöksi hankittuani neuvottiin mm. laittamaan pressu myös pohjalle. Olen tämän kesän aikana vähän epäillyt kyseisen neuvon viisautta.
Pressun pohjalla on nimittäin lätäkköinä melkein koko ajan vettä, ja teltassa on meininki helteelläkin niinkuin turkkilaisessa saunassa, eli kosteutta piisaa. Itse repisin pressun hevon kuikkaan tämän hetken kokemuksilla, mutta toistaiseksi olen tyytynyt pistelemään sen täyteen reikiä lätäkön pohjien kohdalta, jotta vesi edes hetkeksi poistuu.

Pressun toimimattomuus lienee nyt sitten se, kun neuvottiin myöskin laittamaan trukkilavoja sen pressun alle, mutta sitäpä en sitten laiskuuttani viitsinyt tehdä.

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Lähetetty: 16.08.2005 20:54
Kirjoittaja Nipa
NesteHukka kirjoitti: Pressun toimimattomuus lienee nyt sitten se, kun neuvottiin myöskin laittamaan trukkilavoja sen pressun alle, mutta sitäpä en sitten laiskuuttani viitsinyt tehdä.
Siinäpä se. Kuormalavat alle ja johan toimii. Maasta nouseva kosteus haihtuu lavojen alla virtaavaan ilmaan(älä peitä lavojen päätyjä). Pressu välissä estää kosteuden nousun auton pohjaan. Jos pressun päällä on vettä, se vain pahentaa (ruoste)tilannetta.

Lähetetty: 17.08.2005 07:07
Kirjoittaja vvieri
Jep, pressun alustan pitää olla sillälailla kupera ettei vesi pääse kertymään.

Lähetetty: 17.08.2005 11:35
Kirjoittaja a.r.p.p.e
kotipuolessa ollut käytössä autoteltta vuodesta -96. Ei ole pressua vaan ihan hiekkamaata on lattiana. Ei ole ollut mitään ongelmia :roll:

Lähetetty: 17.08.2005 11:50
Kirjoittaja J. Saari
Kannattaisiko muuten koteloiden tulpat kerätä talveksi pohjasta pois? Ilmanvaihtoa ajattelen, vai meneekö kosteus vaan sitten kahta kauheammin tekemään tuhojaan..?

Jonkunnäkönen kylmä autotalli on räppänälle tiedossa talvihorrostamista varten, hip hei..

Lähetetty: 20.08.2005 21:14
Kirjoittaja juha
Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.

Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"

Lähetetty: 22.08.2005 20:37
Kirjoittaja NesteHukka
juha kirjoitti:Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.

Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"
Minä en kertakaikkiaan uskonut, että nuo lavat kestävät auton painon.

Lähetetty: 22.08.2005 20:52
Kirjoittaja Meltdown
Tiäksä mitä toi transu-otila kuljettaa? se kuljetta ihan pirusti kamaa _lavojen_ päällä... siis nehän kestää....

Lähetetty: 22.08.2005 23:00
Kirjoittaja Nipa
Kävin katsomassa talvipaikkaa: Vanha sikala, sianhajua ei ollut. Kellarinhajua kylläkin, joten kosteutta ja hometta löytyy. Kattopalkit romahtamispisteessä ja muutama jo murtunut. Enpä sinne autoani jätä.

Olisiko kimppatallia eteläsuomesta, josta voisi vuokrata talvihorrospaikan?

Lähetetty: 23.08.2005 02:17
Kirjoittaja juha
NesteHukka kirjoitti:
juha kirjoitti:Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.

Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"
Minä en kertakaikkiaan uskonut, että nuo lavat kestävät auton painon.
Kyllä ne kestävät, ovat kestäneet isommatkin harrastetepelit :lol:
Ei ihan harmaimpia kotiin kuskata...

Ihan matematiikkaa käyttäen... painohan jaetaan neljään pisteeseen, nelipyöräisessä....

Lähetetty: 21.02.2007 21:42
Kirjoittaja Meltdown
Kuva

Tuommoisia hökötyksiä myydään ulkomailla... halvin autonkoppi 400 puntaa eli yli 600€...

Pakkasen kesto -25 astetta. Mitäköhän tolle tapahtuu kylmemmässä?

Jossei toi 600€ sijoitus houkuttele, niin voisihan tommosta koittaa väkästää ittekkin.. Jotain älyä vaan pitäisi laittaa niille puhaltimille - puhallusteho kosteusmittauksen perusteella..

http://www.airflow-uk.com/air-chamber.htm

Lähetetty: 21.02.2007 21:57
Kirjoittaja Fiat 127mk1
Itte meinasin ensi kesänä väsätä tuollasen pikkasen muunneltuna :roll:
http://www.tope.fi/autokatos/index.htm

Lähetetty: 21.02.2007 22:15
Kirjoittaja Nipa
Vastaavanlainen on pompannapin talviasuntona. Muutamia huomioita:
-lattia ei saa olla maanvarainen, ettei maakosteus nouse pohjaa ruostuttamaan.
-tallin pintamateriaali saisi olla valoa läpäisemätönta materiaalia; auringonvalo haalistuttaa maaleja ja haurastuttaa kumia, muovia ja kangasta.

Lähetetty: 22.02.2007 19:58
Kirjoittaja 124 abarth
maakosteuden nousun ehkäisee helpoiten tekemällä pohjan sepelistä
esim 30mm tai muusta materiaalista jolla ei ole kapillääri ominaisuuksia
ja seinien ressut kannattaa jättää 20-30cm irti maasta
siksi ettei tuuli vie ja tuuletus on riittävä
jotkut suosittelevat puoltakin metriä ettei tuuli varmasti vie mutta minusta silloin vesi roiskuu sataessa maasta auton päälle ja lumi tulee sisään.

Lähetetty: 22.02.2007 20:25
Kirjoittaja Meltdown
Tuli vaan toi homma mieleen kun viime viikonloppuna ajoin vajaa puoli vuotta taivasalla seisseen Tempran pihalta talliin. Menikin eka päivä kun pesin auton sisältä perusteellisesti kun kaikki paikat oli homeessa!!