Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...
Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...
Autoteltan talvisäilöksi hankittuani neuvottiin mm. laittamaan pressu myös pohjalle. Olen tämän kesän aikana vähän epäillyt kyseisen neuvon viisautta.
Pressun pohjalla on nimittäin lätäkköinä melkein koko ajan vettä, ja teltassa on meininki helteelläkin niinkuin turkkilaisessa saunassa, eli kosteutta piisaa. Itse repisin pressun hevon kuikkaan tämän hetken kokemuksilla, mutta toistaiseksi olen tyytynyt pistelemään sen täyteen reikiä lätäkön pohjien kohdalta, jotta vesi edes hetkeksi poistuu.
Pressun toimimattomuus lienee nyt sitten se, kun neuvottiin myöskin laittamaan trukkilavoja sen pressun alle, mutta sitäpä en sitten laiskuuttani viitsinyt tehdä.
Pressun pohjalla on nimittäin lätäkköinä melkein koko ajan vettä, ja teltassa on meininki helteelläkin niinkuin turkkilaisessa saunassa, eli kosteutta piisaa. Itse repisin pressun hevon kuikkaan tämän hetken kokemuksilla, mutta toistaiseksi olen tyytynyt pistelemään sen täyteen reikiä lätäkön pohjien kohdalta, jotta vesi edes hetkeksi poistuu.
Pressun toimimattomuus lienee nyt sitten se, kun neuvottiin myöskin laittamaan trukkilavoja sen pressun alle, mutta sitäpä en sitten laiskuuttani viitsinyt tehdä.
Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...
Siinäpä se. Kuormalavat alle ja johan toimii. Maasta nouseva kosteus haihtuu lavojen alla virtaavaan ilmaan(älä peitä lavojen päätyjä). Pressu välissä estää kosteuden nousun auton pohjaan. Jos pressun päällä on vettä, se vain pahentaa (ruoste)tilannetta.NesteHukka kirjoitti: Pressun toimimattomuus lienee nyt sitten se, kun neuvottiin myöskin laittamaan trukkilavoja sen pressun alle, mutta sitäpä en sitten laiskuuttani viitsinyt tehdä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Kannattaisiko muuten koteloiden tulpat kerätä talveksi pohjasta pois? Ilmanvaihtoa ajattelen, vai meneekö kosteus vaan sitten kahta kauheammin tekemään tuhojaan..?
Jonkunnäkönen kylmä autotalli on räppänälle tiedossa talvihorrostamista varten, hip hei..
Jonkunnäkönen kylmä autotalli on räppänälle tiedossa talvihorrostamista varten, hip hei..
Nariseva lehtijousi tekee auton.
-----------
Ritmo 85 CL
Alfa 75 1.6 TC
-----------
Ritmo 85 CL
Alfa 75 1.6 TC
Minä en kertakaikkiaan uskonut, että nuo lavat kestävät auton painon.juha kirjoitti:Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.
Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"
Kävin katsomassa talvipaikkaa: Vanha sikala, sianhajua ei ollut. Kellarinhajua kylläkin, joten kosteutta ja hometta löytyy. Kattopalkit romahtamispisteessä ja muutama jo murtunut. Enpä sinne autoani jätä.
Olisiko kimppatallia eteläsuomesta, josta voisi vuokrata talvihorrospaikan?
Olisiko kimppatallia eteläsuomesta, josta voisi vuokrata talvihorrospaikan?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Kyllä ne kestävät, ovat kestäneet isommatkin harrastetepelitNesteHukka kirjoitti:Minä en kertakaikkiaan uskonut, että nuo lavat kestävät auton painon.juha kirjoitti:Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.
Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"
Ei ihan harmaimpia kotiin kuskata...
Ihan matematiikkaa käyttäen... painohan jaetaan neljään pisteeseen, nelipyöräisessä....
Tuommoisia hökötyksiä myydään ulkomailla... halvin autonkoppi 400 puntaa eli yli 600€...
Pakkasen kesto -25 astetta. Mitäköhän tolle tapahtuu kylmemmässä?
Jossei toi 600€ sijoitus houkuttele, niin voisihan tommosta koittaa väkästää ittekkin.. Jotain älyä vaan pitäisi laittaa niille puhaltimille - puhallusteho kosteusmittauksen perusteella..
http://www.airflow-uk.com/air-chamber.htm
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
- Fiat 127mk1
- Viestit: 445
- Liittynyt: 13.02.2004 14:23
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Itte meinasin ensi kesänä väsätä tuollasen pikkasen muunneltuna
http://www.tope.fi/autokatos/index.htm
http://www.tope.fi/autokatos/index.htm
[url=http://kuvablogi.com/blog/535/3/]Fiat 127mk1 -77[/url]
[url=http://kuvablogi.com/blog/535/1/]Fiat 600D -65[/url]
[url=http://kuvablogi.com/blog/535/1/]Fiat 600D -65[/url]
Vastaavanlainen on pompannapin talviasuntona. Muutamia huomioita:
-lattia ei saa olla maanvarainen, ettei maakosteus nouse pohjaa ruostuttamaan.
-tallin pintamateriaali saisi olla valoa läpäisemätönta materiaalia; auringonvalo haalistuttaa maaleja ja haurastuttaa kumia, muovia ja kangasta.
-lattia ei saa olla maanvarainen, ettei maakosteus nouse pohjaa ruostuttamaan.
-tallin pintamateriaali saisi olla valoa läpäisemätönta materiaalia; auringonvalo haalistuttaa maaleja ja haurastuttaa kumia, muovia ja kangasta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
-
- Viestit: 298
- Liittynyt: 25.06.2003 17:25
- Paikkakunta: kokkola
- Viesti:
maakosteuden nousun ehkäisee helpoiten tekemällä pohjan sepelistä
esim 30mm tai muusta materiaalista jolla ei ole kapillääri ominaisuuksia
ja seinien ressut kannattaa jättää 20-30cm irti maasta
siksi ettei tuuli vie ja tuuletus on riittävä
jotkut suosittelevat puoltakin metriä ettei tuuli varmasti vie mutta minusta silloin vesi roiskuu sataessa maasta auton päälle ja lumi tulee sisään.
esim 30mm tai muusta materiaalista jolla ei ole kapillääri ominaisuuksia
ja seinien ressut kannattaa jättää 20-30cm irti maasta
siksi ettei tuuli vie ja tuuletus on riittävä
jotkut suosittelevat puoltakin metriä ettei tuuli varmasti vie mutta minusta silloin vesi roiskuu sataessa maasta auton päälle ja lumi tulee sisään.