Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.

Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

ViestiKirjoittaja NesteHukka » 16.08.2005 20:04

Autoteltan talvisäilöksi hankittuani neuvottiin mm. laittamaan pressu myös pohjalle. Olen tämän kesän aikana vähän epäillyt kyseisen neuvon viisautta.
Pressun pohjalla on nimittäin lätäkköinä melkein koko ajan vettä, ja teltassa on meininki helteelläkin niinkuin turkkilaisessa saunassa, eli kosteutta piisaa. Itse repisin pressun hevon kuikkaan tämän hetken kokemuksilla, mutta toistaiseksi olen tyytynyt pistelemään sen täyteen reikiä lätäkön pohjien kohdalta, jotta vesi edes hetkeksi poistuu.

Pressun toimimattomuus lienee nyt sitten se, kun neuvottiin myöskin laittamaan trukkilavoja sen pressun alle, mutta sitäpä en sitten laiskuuttani viitsinyt tehdä.
NesteHukka
 

Re: Autoteltta ja pressu pohjalla vai ei...

ViestiKirjoittaja Nipa » 16.08.2005 20:54

NesteHukka kirjoitti:Pressun toimimattomuus lienee nyt sitten se, kun neuvottiin myöskin laittamaan trukkilavoja sen pressun alle, mutta sitäpä en sitten laiskuuttani viitsinyt tehdä.


Siinäpä se. Kuormalavat alle ja johan toimii. Maasta nouseva kosteus haihtuu lavojen alla virtaavaan ilmaan(älä peitä lavojen päätyjä). Pressu välissä estää kosteuden nousun auton pohjaan. Jos pressun päällä on vettä, se vain pahentaa (ruoste)tilannetta.
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

ViestiKirjoittaja vvieri » 17.08.2005 07:07

Jep, pressun alustan pitää olla sillälailla kupera ettei vesi pääse kertymään.
Ville Vieri
*** Sivut muuttaneet! *** www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
 
Viestit: 19178
Liittynyt: 20.12.2002 14:06
Paikkakunta: Laihia

ViestiKirjoittaja a.r.p.p.e » 17.08.2005 11:35

kotipuolessa ollut käytössä autoteltta vuodesta -96. Ei ole pressua vaan ihan hiekkamaata on lattiana. Ei ole ollut mitään ongelmia :roll:
"Punkaharjulla syö pintajigi"
Avatar
a.r.p.p.e
 
Viestit: 608
Liittynyt: 14.10.2003 02:24
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja J. Saari » 17.08.2005 11:50

Kannattaisiko muuten koteloiden tulpat kerätä talveksi pohjasta pois? Ilmanvaihtoa ajattelen, vai meneekö kosteus vaan sitten kahta kauheammin tekemään tuhojaan..?

Jonkunnäkönen kylmä autotalli on räppänälle tiedossa talvihorrostamista varten, hip hei..
Nariseva lehtijousi tekee auton.
-----------
Ritmo 85 CL
Alfa 75 1.6 TC
J. Saari
GFF
 
Viestit: 354
Liittynyt: 23.12.2002 22:35
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja juha » 20.08.2005 21:14

Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.

Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"
juha
 

ViestiKirjoittaja NesteHukka » 22.08.2005 20:37

juha kirjoitti:Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.

Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"


Minä en kertakaikkiaan uskonut, että nuo lavat kestävät auton painon.
NesteHukka
 

ViestiKirjoittaja Meltdown » 22.08.2005 20:52

Tiäksä mitä toi transu-otila kuljettaa? se kuljetta ihan pirusti kamaa _lavojen_ päällä... siis nehän kestää....
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
Meltdown
 
Viestit: 2710
Liittynyt: 14.03.2005 00:20
Paikkakunta: Järjenpää

ViestiKirjoittaja Nipa » 22.08.2005 23:00

Kävin katsomassa talvipaikkaa: Vanha sikala, sianhajua ei ollut. Kellarinhajua kylläkin, joten kosteutta ja hometta löytyy. Kattopalkit romahtamispisteessä ja muutama jo murtunut. Enpä sinne autoani jätä.

Olisiko kimppatallia eteläsuomesta, josta voisi vuokrata talvihorrospaikan?
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

ViestiKirjoittaja juha » 23.08.2005 02:17

NesteHukka kirjoitti:
juha kirjoitti:Olinkohan minä joka sanoin tuosta pressusta tallin pohjalle...
Niin jos olin niin mainitsin lavatkin.

Eli pressulla estetään maasta nouseva kosteus.
Lavat sen alla taas varmistavat ettei tule "vesi pusseja"
Lisäksi hoitavat myös tuuletuksen, ettei pressu "homehdu puhki"


Minä en kertakaikkiaan uskonut, että nuo lavat kestävät auton painon.


Kyllä ne kestävät, ovat kestäneet isommatkin harrastetepelit :lol:
Ei ihan harmaimpia kotiin kuskata...

Ihan matematiikkaa käyttäen... painohan jaetaan neljään pisteeseen, nelipyöräisessä....
juha
 

ViestiKirjoittaja Meltdown » 21.02.2007 22:42

Kuva

Tuommoisia hökötyksiä myydään ulkomailla... halvin autonkoppi 400 puntaa eli yli 600€...

Pakkasen kesto -25 astetta. Mitäköhän tolle tapahtuu kylmemmässä?

Jossei toi 600€ sijoitus houkuttele, niin voisihan tommosta koittaa väkästää ittekkin.. Jotain älyä vaan pitäisi laittaa niille puhaltimille - puhallusteho kosteusmittauksen perusteella..

http://www.airflow-uk.com/air-chamber.htm
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
Meltdown
 
Viestit: 2710
Liittynyt: 14.03.2005 00:20
Paikkakunta: Järjenpää

ViestiKirjoittaja Fiat 127mk1 » 21.02.2007 22:57

Itte meinasin ensi kesänä väsätä tuollasen pikkasen muunneltuna :roll:
http://www.tope.fi/autokatos/index.htm
Avatar
Fiat 127mk1
 
Viestit: 445
Liittynyt: 13.02.2004 15:23
Paikkakunta: Mikkeli

ViestiKirjoittaja Nipa » 21.02.2007 23:15

Vastaavanlainen on pompannapin talviasuntona. Muutamia huomioita:
-lattia ei saa olla maanvarainen, ettei maakosteus nouse pohjaa ruostuttamaan.
-tallin pintamateriaali saisi olla valoa läpäisemätönta materiaalia; auringonvalo haalistuttaa maaleja ja haurastuttaa kumia, muovia ja kangasta.
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2561
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

ViestiKirjoittaja 124 abarth » 22.02.2007 20:58

maakosteuden nousun ehkäisee helpoiten tekemällä pohjan sepelistä
esim 30mm tai muusta materiaalista jolla ei ole kapillääri ominaisuuksia
ja seinien ressut kannattaa jättää 20-30cm irti maasta
siksi ettei tuuli vie ja tuuletus on riittävä
jotkut suosittelevat puoltakin metriä ettei tuuli varmasti vie mutta minusta silloin vesi roiskuu sataessa maasta auton päälle ja lumi tulee sisään.
124 abarth
 
Viestit: 298
Liittynyt: 25.06.2003 17:25
Paikkakunta: kokkola

ViestiKirjoittaja Meltdown » 22.02.2007 21:25

Tuli vaan toi homma mieleen kun viime viikonloppuna ajoin vajaa puoli vuotta taivasalla seisseen Tempran pihalta talliin. Menikin eka päivä kun pesin auton sisältä perusteellisesti kun kaikki paikat oli homeessa!!
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
Avatar
Meltdown
 
Viestit: 2710
Liittynyt: 14.03.2005 00:20
Paikkakunta: Järjenpää

Seuraava

Paluu Off-topic

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: arpati