Maailma muuttuu, mutta pojat on poikia

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
NesteHukka

Maailma muuttuu, mutta pojat on poikia

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Meninpä tuossa käymään Siwassa, ja sattuipa tällainen hymyilyttävä juttu sitten...

Lotkottelin replicallani siihen parkkipaikalle tuplat harvakseltaan hörähdellen, ja siihenpä tuli sitten joku arviolta ekaluokkalainen pikkupoika.
Käytiin seuraavanlainen dialogi:

- Minkä merkkinen tää auto on?
- Fiiattihan tämä...
- Kuinka vanha tää on?
- 80-vuosimallia. Alkaahan siinä jo ikää olla...
- Lyökö tyhjää?
- No kyllähän se :D
- jaa oikein asfaltilla?!?
- No kyllä se jonkunmatkaa kakkosellakin jaksaa
- waauu! Näytä vähän kun lähdet tästä!
- Ei oikein paranis kun on kylmä kone, kun tosta kilometrin päästä tulin.


Kyllähän sitä täytyi sitten pikkasen pikkupoikien uteliaisuutta ruokkia lähtiessä ja tielle päästyäni, vaikken nyt kuminpolttajaisiin ryhtynyt :lol:

Hauska nähdä, että vielä nykyajankin pikkupoikia kiinnostaa nämä vanhatkin autot!
Avatar
T.A.H.
Viestit: 113
Liittynyt: 04.04.2003 19:07
Paikkakunta: Raahe/Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja T.A.H. »

Joo kyllä pikkupoikia vieläkin vanhat autot kiinnostaa. Varttuneet henkilöt ovat jo tottunneet meikäläisenkiin kummajaiseen, mutta pojat jaksaa aina kiinnittää huomionsa kun tuolla pyörähtelee :wink:
[url]http://s3.photobucket.com/albums/y53/TAHVOLVO/127/[/url]
Napalaikka
Viestit: 201
Liittynyt: 24.01.2003 20:57
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Napalaikka »

On se kumma juttu että vaikka en itse ole kuin 25 (lokakuussa 26) vuotta , niin tyypit joilla on ollu kortti vuoden (eli ovat 19) eivät tunne vanhoja autoja, mutta mulla jää harva vanha auto tunnistamatta mitä näen. Eikä auton tarvi olla edes kovin vanha, joku seiskyt luvun lopun auto voi olla ihan tuntematon kapine heille. Nämä nyt autoilun aloittavat nuoret ajattelevat että ennen vuotta 1990 valmistetut auton on pelkkää pa*kaa.

Voi kuinka väärässä ovatkaan...
Voin toki olla väärässäkin...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Itse tuohon asiaan törmasin kun lapset sanovat: "kato isi hassu auto" ja näyttävät kuppelia, kuussatasta tai vaikkapa rättikotteroa. Siinä vaiheessa tuntuu että mitäs erikoista tuossa nyt on, noitahan on joka paikassa mutta kun asiaa ajattelee niin eipäs olekkaan. Kyllähän se on niin että kun näkee nykyään vaikkapa 131-2 sarjan autoja liikenteessä niin voi todeta että eipä noita ole enää paljoa jäljellä. Onkohan sitä itse tulossa autojensa ohella vanhaksi... 8)
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
fiat127mkII
Viestit: 152
Liittynyt: 03.02.2003 22:36
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiat127mkII »

jep, harvempi nuori noita vanhoja autoja rakentaa.. minä (22v kohta) oon omassa kaveriporukassa "musta lammas" kun rakentelen tuota 80-luvun alkupuolen autoa (ja vielä fiattia).

itselläni on ainakin lapsenomaista kiinnostusta vanhoja autoja kohtaan ja aion vaalia vanhojen autojen perinnettä.. ei noita helmiä pidä päästää katoamaan unholaan.

..ja mitä ajettavuuteen tulee, niin jäipä isin audi möksätiellä 127:lle kun audi niin matalana raapi kokoajan pohjaansa tiehen.. ;)
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Napalaikka kirjoitti:On se kumma juttu että vaikka en itse ole kuin 25 (lokakuussa 26) vuotta , niin tyypit joilla on ollu kortti vuoden (eli ovat 19) eivät tunne vanhoja autoja, mutta mulla jää harva vanha auto tunnistamatta mitä näen.
Heh, mulla on itseasiassa niin, että en tunne juurikaan vuotta -85 uudempia autoja. Ainakin 90-luvun autoja täytyisi jo tavailla takaluukun reunasta...
:D
Jokseenkin hurjaa tuo virityspuolikin nykyään, kun tuplakaasaritkin alkaa olla katoavaa kansanperinnettä, ja autoja viritellään "lastuilla", tai sitten ohjelmoitavilla ruiskuilla.

Nykyään tuntuu, että noilla just kortin saaneillakin on rahaa hirveän kokoisiin aluvanteisiin ja yhtä hirveisiin stereoihin! Ei meillä sillon ollut, ja kotitekoisuusaste oli "tuunausosissa" aika korkealla. :wink:
Avatar
1600cc_uno
Viestit: 161
Liittynyt: 21.02.2003 01:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja 1600cc_uno »

no ikävä kyllä täytyy myöntää et aika moni vanhempi auto jää tunnistamatta :oops: 70-80 luvun taitteessa alkaa jo olemaan aika sumusta. ne on mullekin vaan "hauskannäkösiä" autoja. :lol:
mut arvostusta se ei kyllä vähennä yhtään.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Kylmä tosiasia vain on että uudemmat autot ovat vähäpäästöisiä ja niiden virittely ei olekaan halpaa puuhaa jos laillisena pysytään, ja ei halua joka katsastukseen ruuvailla kattia ja ruiskua uusiksi.

Aika paljon paalua saa latoa tiskiin että saa kaupasta kulkineen joka liikahtaa yhtä liukkaasti kuin vaikka hieman kutiteltu 131 tai ruuvailtu Turbo Uno tai Croma... nykynuorisolla tuntuu tehojen kaipuu kadonneen, omassa nuoruudessa haluttiin lisää potkua kun taas nykyään näyttää riittävän että auto näyttää menevän lujaa parkkiruudussa.

Huomasin tuossa eilen TV:ssä jonkin turbotun perheauton mainoksen jossa paukuteltiin henkseleitä 'huimaavalla suorituskyvyllä' ja 8.5s 0-100km/h kiihtyvyydellä. :lol:
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eipä nuo nykyautot oikeen enää kauheesti kiihdy, kun on sitä massaa niin kauhiasti. Onhan noissa tehoa ihan kohtuudella mutta eipä niin kauheesti vastusta Aparaatillekkaan löydy, vaikka hevosia pitäisi olla vaan 125kpl. Tosiaan nykyään keskitytään vaan siihen että alla on mahdollisimman isot vanteet ja liian pienet jarrut - on näet sekin unohtunut miksi isoja vanteita ihan oikeesti tarvitaan. Mutta jokainen taaplaa tyylillään, valiten itse sen miltä auton haluaa näyttävän, kuinka kovaa sen pitää kulkea ja mistä päästä sen pitäisi vetää.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Eipä ole tullut noita tehopainosuhteita laskettua.
Kerran olin tosin erään aivan sairaan raskaan kaasujalan omaavan taksikuskin kyydissä, ja kysäisinpä sitten mersukuskilta, että paljonkos löytyy hummia, onko 150 (arvioin oman auton kokemuksista)? Kuski piti pokkansa aika hyvin, eli ei ainakaan jättänyt siihen paikkaan kyytistä. Autossa oli nimittäin kuulemma päälle 200 heppaa, mutta se paino :wink:
Avatar
Sergei the Eagle
Viestit: 343
Liittynyt: 12.04.2003 11:55
Paikkakunta: Nikinoja

"tuninkia"

Viesti Kirjoittaja Sergei the Eagle »

Kyllä ne nykyajan tuunaajat käyttää jenejään outoihin asioihin . tapahtui radalle com illassa viime vuonna, ruudussa seisoi Bmw M3 Tällainen ihan uusi ja kokolailla hieno ,kaikki mahdolliset spoilerit ym ym.Tehoja pitäisi olla jotakuinkin 343 heppaa , pyydettiin saada nähdä kone ja voimanpesä ,
siellä olikin joku 1,8 neloskone.Korisarja oli kuulemma maksanut maalauksineen 10 000 erkkiä , että silleen.
Jos ulkonäkö on tuollainen tykki niin kyllä saisi koneessa olla voimaa--
mutta toistenpäin on kyllä parempi vaatimaton ulkokuori mutta ajettavuus ja voimapuoli hallussa.
Itsekkin saan jatkuvasti 128 Fiiulla katseita kääntymään , kylläpä tulee huomioarvo halvaksi...eilen taas yksi pikkupoika sanoi äidilleen hän haluaa tuon keltaisen auton...olin kyllä kokolailla tyytyväinen.. :lol: :shock:

Terveisin Sergei
RHB5
Viestit: 257
Liittynyt: 21.03.2003 16:58
Paikkakunta: Göteborg / Jyväskylä

Huomiota halvalla ja vähän tehopainosuhteesta

Viesti Kirjoittaja RHB5 »

En itse huomaa juurikaan ulkoiluttaessani Uno, että ihmiset kiinnittäisivät erityistä huomiota. Parempi puolisko tosin huomauttaa aina silloin tällöin kun etenkin vanhemmat miehet jaksavat hyväntuulisesti naurahtaa auton nähdessään. Siis ikkunat on tummennettu, joten auton sisällä olijoilla ei liene vaikutusta hymyn määrään.

Tehopainosuhteesta sen verran, että katsokaa vaikka paljonko esim VW Golf on kerännyt lisää painoa aikojen saatossa. Suorituskyvyssä tulee sitten vastaan olematon pito eturenkailla, kun pitäisi hinata sitä hillitöntä massaa rivakasti eteenpäin. vvierin mainitsema 165hv 2L lienee Renaultin matalapaineturbo, jonka viritysaste vaikuttaa aika miedolta varsinkin kun konsernin mm. Clioissa käyttämä vapari antaa enemmän potkua. Ajettuani ahdettua ranskalaista päällimmäisenä mieleen jäi välitön voiman tarjoaminen heti tyhjäkäyntikierroksista alkaen. En tosin revittänyt uutta autoa tarkistaakseni löytyisikö sitä mukavaa turbon potkua kierroksille päästyään. Vertailuna oma T.i.e antaa odottaa ahtopaineiden nousua jolloin voi havaita tehottomuutta, jonka jälkeen tulee se ahtimen potku, joka on kyllä hauska, mutta ennemmin ottaisin paremmin ajettavan koneen Renun tapaan.

Sergei, ethän suututtanut eräällä toisella palstalla Volvo ihmisiä hetkisen aikaa sitten?????


Mika
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kyllä nuo "potkut" ovat hauskoja.
Itselläni jäi tässä vaparissa imunokka puolivahingossa vähän liikaa ennakkoon, kun se aikaisemmin oli jäänyt vahingossa myöhäiselle. En ollut ottanut huomioon venttiilinvälyksiä ajoitusta säätäessä.

Nyt koneessa on ehkä hivenen huonompi vääntö alle 2500 kierrosta, ja se vaatii sytkäennakkoa enemmän, mutta kun sytkäennakon korjasi, kone on varsin mielenkiintoinen ajaa. Varsinkin viidessä tonnissa tulee kiva repäisy, joka jatkuu johonkin seitsemään tonniin.
Sen verran repäisee, että etupää nousee häiritsevän lähelle ulosjouston maksimia. :wink:

Kyllä itse olen edelleen sitä mieltä, että ylärekisterissä suoriutuva moottori on kadulla hauskin. Noissa tehopiikeissä on joku psykologinen vaikutus, että tuntuu jotta mennään kovempaa, mitä tosiasiassa mennäänkään.
Toki alarekisterin toiminta pitää olla kuitenkin riittävän juoheeta.
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

[q
Viimeksi muokannut karkin, 26.01.2005 15:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NesteHukka

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Hehe, joo no noita "potkuja" en ajatellut kokeilla, ja siksi mulla onkin se turbomylly myynnissä tuolla. Ei jaksa enää varautua "viikonlopun varikkopysähdyksiin", joissa vaihdetaan perä tai laatikko tai peräti molemmat :D
Viimeksi muokannut NesteHukka, 04.06.2003 07:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin