Auto rupee valmistumaan
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 20.12.2002 22:02
- Paikkakunta: Vihti
Auto rupee valmistumaan
No niin, kävin tänään noutamassa fiuden maalaamosta. Matta mustaksi maalautus maksoi 220 escobaria kun tein itse pohjatyöt. Eli pohjatöistä puheen ollen onko kellään hyviä vinkkejä kittauksen onnistumiseen. Eli millä välineillä saa suoran ja tasaisen pinnan? Tämä kysymys siksi että maalipinnasta huomaa että on ollu ekakertalainen asialla. Kittaukset on menny päin peppua. Täytyy tässä kuhan on aikaa ni ottaa noi lommot uuteen käsittelyyn ja vaikka maalauttaa ne kohat uudestaan samassa maalaamossa. Eli mikä avuksi ku auto on muuten unelma mutta ku läheltä kattoo ni kittauksissa on "reikiä"???
Saas nährä kui äijän käy...
No tuosta kittauksesta...
Sattuu noita "mokia" kokeneellekin..
Ne kitatut kohdat olisi täytynyt maalata "hionta maalilla"
Kun silmä ei erota kaikkea ja "näppi" tuntumakaan ei erota kaikkea
(myös tavallinen spray käy.. ensikädessä)
Ja kitata sitten uudelleen
jos vielä reikiä, ja maalata taas, ja kitata, ja maalata JNE. niin kaun kun ei ole reikiä ja homma on "suora"
Kittaus on yksi V-mäisempiä hommia, hitsauksen ohella Mitä minä tiedän..
Sattuu noita "mokia" kokeneellekin..
Ne kitatut kohdat olisi täytynyt maalata "hionta maalilla"
Kun silmä ei erota kaikkea ja "näppi" tuntumakaan ei erota kaikkea
(myös tavallinen spray käy.. ensikädessä)
Ja kitata sitten uudelleen
jos vielä reikiä, ja maalata taas, ja kitata, ja maalata JNE. niin kaun kun ei ole reikiä ja homma on "suora"
Kittaus on yksi V-mäisempiä hommia, hitsauksen ohella Mitä minä tiedän..
Mulla sama homma. Maalaus onnistu pezkeleen hienosti, mutta auto on kitatuista kohdista ikäänkuin "lommolla".
Olis kai pitäny suhautella hiontamaalia ja tehä niinku juha sano.
No tehdään nyt Fiuden maalaus kunnolla. "Lommonen" auto ei siis ole mun Figutti
Olis kai pitäny suhautella hiontamaalia ja tehä niinku juha sano.
No tehdään nyt Fiuden maalaus kunnolla. "Lommonen" auto ei siis ole mun Figutti
[url]http://s3.photobucket.com/albums/y53/TAHVOLVO/127/[/url]
NesteHukka:
Ei tuosta kuvasta voi oikein sanoa mitään...
Tarkkaan katsoen siitä voisi päätellä pari kohtaa missä olisi klommoja
No työllä ja pakkelilla saa ihan mistä vain suoran
Mutta se on eri asia kannattaako
Esim: 131rally:n sivuilta saa Lokareita/levikettä
http://www.131abarth.com/fiat_131_abarth_osat.htm
Voihan sitä lokaria yrittää oikoa varovasti "väärältä" puolelta puupalan ja vasaran kanssa
Ei tuosta kuvasta voi oikein sanoa mitään...
Tarkkaan katsoen siitä voisi päätellä pari kohtaa missä olisi klommoja
No työllä ja pakkelilla saa ihan mistä vain suoran
Mutta se on eri asia kannattaako
Esim: 131rally:n sivuilta saa Lokareita/levikettä
http://www.131abarth.com/fiat_131_abarth_osat.htm
Voihan sitä lokaria yrittää oikoa varovasti "väärältä" puolelta puupalan ja vasaran kanssa
Ei se pohjatöiden tekeminen nyt niin vaikeaa oo. Ensin ne suurimmat kolot umpeen ja hieman silottaa. Sen jälkeen pitkällä lastalla tarpeeksi paljon kittiä reilusti lommokohtien yli. Sitten 80 paperi ja palikalla hioo niin tulee melkein kerrasta hyvä. Kitti kannatta sekottaa hyvin ja odottaa että varmasti kuivaa ettei mee paperi heti tukkoon. Ja vaihtaa kanssa sitä paperia tarpeeksi usein jos ei tunnu lähtevän.
Yleinen virhe että yritetään vain kitata pelkkä lommo mutta sitten jää ne reunat näkyviin. Ja sitten jos pakkelin hionnan jälkeen näkyy peltiä niin niihin ruosteväriä ja sitten hiomaväriä ja vesihiontaa...
Ja nestehukka - ilmanmuuta tuosta lokarista kannattaa tehdä jos ei oo ihan ruosteinen alta.. paljon suurempi homma ruveta vaihtamaan ja kittaamaan uutta.. meinaan ei varmasti löydy suoraakaan..
Yleinen virhe että yritetään vain kitata pelkkä lommo mutta sitten jää ne reunat näkyviin. Ja sitten jos pakkelin hionnan jälkeen näkyy peltiä niin niihin ruosteväriä ja sitten hiomaväriä ja vesihiontaa...
Ja nestehukka - ilmanmuuta tuosta lokarista kannattaa tehdä jos ei oo ihan ruosteinen alta.. paljon suurempi homma ruveta vaihtamaan ja kittaamaan uutta.. meinaan ei varmasti löydy suoraakaan..
Olen kanssa samaa mieltä...
jos voi saada tilalle vastaavaa niin kannattaako tuosta alkaa tekemään?
On se pakkeli vaan semmosta tavaraa peittää isotkin kolot mutta sitä ei kannata pistää paljoakaan
Halkeilee ym. semmosta!
Vode131:
mistäs sinä tuon sprayllä suttaamisen keksit
eihän koko jutussa ole puhuttu spray maaleista?
Sinänsä ei minua haittaa mut rupesi ihmettelemään kun oikein kaks viestiä
Ja eihän kukaan ole väittänyt sitä vaikeaksi!
jos voi saada tilalle vastaavaa niin kannattaako tuosta alkaa tekemään?
On se pakkeli vaan semmosta tavaraa peittää isotkin kolot mutta sitä ei kannata pistää paljoakaan
Halkeilee ym. semmosta!
Vode131:
mistäs sinä tuon sprayllä suttaamisen keksit
eihän koko jutussa ole puhuttu spray maaleista?
Sinänsä ei minua haittaa mut rupesi ihmettelemään kun oikein kaks viestiä
Ja eihän kukaan ole väittänyt sitä vaikeaksi!
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 20.12.2002 22:02
- Paikkakunta: Vihti
Kaikista paras pinta taitaa tulla autoon kun vetää koko koslan peltipuhtaaksi, edellyttäen ettei maalin alta löydy kauheita pakkelilla paikattuja reikiä ja kolarijälkiä.
Omassa Fiatissani oli vasen etulokari joskus kolarin seurauksena vaihdettu ja keulapeltiä tinattu ja oiottu. Pirun hyvin oli kyllä tehty kolarikorjaus, saa nähdä kuinka hyvä itellä tulee Ne tinaukset kun meni pölynä ilmaan hionnassa.
Omassa Fiatissani oli vasen etulokari joskus kolarin seurauksena vaihdettu ja keulapeltiä tinattu ja oiottu. Pirun hyvin oli kyllä tehty kolarikorjaus, saa nähdä kuinka hyvä itellä tulee Ne tinaukset kun meni pölynä ilmaan hionnassa.
[url]http://s3.photobucket.com/albums/y53/TAHVOLVO/127/[/url]
En väittänyt kitti hommien tekemistä vaikeaksi vaan v-mäiseksi
Ja tuo sray juttu.. *ensikädessä* ei tarvitse perusteluja
En tiedä miten harvassa 131 osat on
Mutta itsellä on tapa... pistetään uutta niin kauan kun voi...
Sitten kun ei saa tai on hävyttömän kallista
niin nurkissa on "viallisia" osia joista on hyvä tehdä
Tämä ei tietysti ole hyvä neuvo niille
joilla ei ole mahdollisuutta säilöä osia
eikä tarkoitusta pelata saman merkin/mallin kanssa
Ja tuo sray juttu.. *ensikädessä* ei tarvitse perusteluja
En tiedä miten harvassa 131 osat on
Mutta itsellä on tapa... pistetään uutta niin kauan kun voi...
Sitten kun ei saa tai on hävyttömän kallista
niin nurkissa on "viallisia" osia joista on hyvä tehdä
Tämä ei tietysti ole hyvä neuvo niille
joilla ei ole mahdollisuutta säilöä osia
eikä tarkoitusta pelata saman merkin/mallin kanssa
Vode puhui asiaa, en ole itsekkään mikään hyvä pohjatöiden tekijä, ja ensimmäinen 131 jonka pohjatyöt tein oli HIRVEÄ! Mutta seuraavat asiat ovat faktaa:
- kittiä tarpeeksi isolle alueelle, jos kittaa vaikka ovea, niin pitkällä viivaimella voi hahmottaa minne asti se lommo oikein menee, tussilla täpät jotta kittiä tulee riittävän laajalle alueelle, tyypillistä on että kitataan liian pieni alue, liian ohuelti.
- mitä tasaisempi pinta, sitä suurempi hiontatuki
- turhaa sählätä 400 paperilla alussa, ensin muoto 80 ja sitten kun on muuten ok, vetää ihan ohuesti kittiä ja sillä sitten sileys
- hio pitkiä liikkeitä ristiin
- hiontaväri/ruiskukitti EI PEITÄ 80 paperin jälkeä, hyvä että 240 jälkeä.
- pienellä kapulalla = tupakkiaskin kokoisella teet vain uuden lommo.
- kuperalla pinnalla em. pikkukapulalla pienellä liikkeellä nuhraaminen tekee tasaisen kohdan
- viivaimmella on hyvä tarkistaa myös kaarevuuksia, "keinuttamalla" viivainta pinnan päällä
Noin olen saanut korjattu kilpurin ISOTKIN lommot ihan siisteiksi. Aikaa ja hermoa se tietysti vaatii, mutta käsipelissä saa kyllä tasaisemman jäljen kuin koneella. Koneella on helppo hioa monttua. Paineilma kone on kyllä hyvä jos vain pieniä lommoja tai hioo vain pintaa mataksi.
- kittiä tarpeeksi isolle alueelle, jos kittaa vaikka ovea, niin pitkällä viivaimella voi hahmottaa minne asti se lommo oikein menee, tussilla täpät jotta kittiä tulee riittävän laajalle alueelle, tyypillistä on että kitataan liian pieni alue, liian ohuelti.
- mitä tasaisempi pinta, sitä suurempi hiontatuki
- turhaa sählätä 400 paperilla alussa, ensin muoto 80 ja sitten kun on muuten ok, vetää ihan ohuesti kittiä ja sillä sitten sileys
- hio pitkiä liikkeitä ristiin
- hiontaväri/ruiskukitti EI PEITÄ 80 paperin jälkeä, hyvä että 240 jälkeä.
- pienellä kapulalla = tupakkiaskin kokoisella teet vain uuden lommo.
- kuperalla pinnalla em. pikkukapulalla pienellä liikkeellä nuhraaminen tekee tasaisen kohdan
- viivaimmella on hyvä tarkistaa myös kaarevuuksia, "keinuttamalla" viivainta pinnan päällä
Noin olen saanut korjattu kilpurin ISOTKIN lommot ihan siisteiksi. Aikaa ja hermoa se tietysti vaatii, mutta käsipelissä saa kyllä tasaisemman jäljen kuin koneella. Koneella on helppo hioa monttua. Paineilma kone on kyllä hyvä jos vain pieniä lommoja tai hioo vain pintaa mataksi.
Marko
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
http://www.131abarth.com
http://www.facebook.com/pages/Fiat-131-Abarth-Rally-Corsa-g4/329158520540203
laita sähispostia:marko1vaisanen(atatat)gmail.com
__________________
- fiat127mkII
- Viestit: 152
- Liittynyt: 03.02.2003 22:36
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
joops, en jaksanu lukea välissä olevia kommentteja, neuvoja kittaukseen sen verran, että aluksi kun hioo / hiekkapuhaltaa jne halutun paikan, sit ensin isommat kolot lasikuitukitillä, sen jälkeen hioo karkeella paperilla (40, 60 tai 80) ja hiomatasolla, joka on kohdasta riippuen 5x15cm tai 7x20cm kokonen suora tuki tai vastaava, jonka ympärillä sit paperi on.. ja kittiä saa käyttää kunnolla, muuten lommot ei häviä.
kun karkea hionta on tehty niin sitten polyesterikitti eli "hiontakitti" ja samalla tuella hioo, mutta paperi on n. 240:stä. tämän hionnan jälkeen pohja&hiontamaali ja vaikka 600:lla paperilla aluks ja viimeistely 800:lla. sit pintaväri.
hemmetin tärkeetä on ottaa huomioon se, että välissä putsaa paikat kunnolla tinnerillä jotta väliin ei jää mitään paskaa.. muuten alkaa kuplimaan eikä kitti tartu.
pienemmät lommot esim. lokareissa saa suht hyvin oiottua paukuttelemalla, loppusilaus kitillä.
[/b]
kun karkea hionta on tehty niin sitten polyesterikitti eli "hiontakitti" ja samalla tuella hioo, mutta paperi on n. 240:stä. tämän hionnan jälkeen pohja&hiontamaali ja vaikka 600:lla paperilla aluks ja viimeistely 800:lla. sit pintaväri.
hemmetin tärkeetä on ottaa huomioon se, että välissä putsaa paikat kunnolla tinnerillä jotta väliin ei jää mitään paskaa.. muuten alkaa kuplimaan eikä kitti tartu.
pienemmät lommot esim. lokareissa saa suht hyvin oiottua paukuttelemalla, loppusilaus kitillä.
[/b]
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: 20.12.2002 22:02
- Paikkakunta: Vihti
Ostin töistä halvalla 2kg kittiä. Tuskin loppuu kesken. Käyn huomenna hakemassa hiomapaperia ja spray-maalia. Elikkä ainakin kasikymppistä ja kuussatasta paperia ja mustaa pohjamaalia ja matta-mustaa maalia. Täytyy vielä ettiä tallista tasohiomakone... Kyllä toi raaseri on niin hirveen näkönen että ei voi ku nauraa ja puistatella päätään.
Saas nährä kui äijän käy...
pikku vinkkinä muistutan ,että jos merkkailette kitattavia kohtia esim.tussilla, niin muistakaa pyyhkiä tussin jälki pois ennen pakkelin levitystä. Eli ÄLÄ JÄTÄ TUSSIKYNÄLLÄ TMS. TEHTYJÄ MERKINTÖJÄ KITIN ALLE!
Merkinnät nimittäin nousevat tietynajan päästä kitin läpi aina pintaväriin asti! Kokeilkaa jos ette usko..
Myös pakkelin kovettaja voi tehdä saman tempun, kannattaa hommata väritöntä kovettajaa, varsinkin jos pintavariksi tulee valkea tms. "arka" sävy.
pakkeloitujen/hiottujen pintojen puhdistus olisi parempi tehdä ns.rasvanpoistoaineella (esim.M600) eikä esim. tinnerillä, koska tinneri on sen verran kovaa tavaraa että esim. pakkelissa olevaan "reikään" eli huokoseen joutuessaan tinneri voi pysyä pitkäänkin (jopa viikkoja)HAIHTUMATTA!
Tämä taas aiheuttaa mahdollisen kiehumisen maalatessa.
Pakkelin "reikäisyyteen" voi vaikuttaa kun sekoittaa kitin lastalla levyn reunaa vasten siten että pakkelista ei tule "kuohkeata". tarkoitushan ei ole tehdä taikinaa...
myös kitattaessa, tai siis pakkeloitaessa kannattaa kitata ns.kireäkitti, eikä esim. levittää kittiä muuraustyylillä.
tulpas pitkä jorina.
-Tommi
Merkinnät nimittäin nousevat tietynajan päästä kitin läpi aina pintaväriin asti! Kokeilkaa jos ette usko..
Myös pakkelin kovettaja voi tehdä saman tempun, kannattaa hommata väritöntä kovettajaa, varsinkin jos pintavariksi tulee valkea tms. "arka" sävy.
pakkeloitujen/hiottujen pintojen puhdistus olisi parempi tehdä ns.rasvanpoistoaineella (esim.M600) eikä esim. tinnerillä, koska tinneri on sen verran kovaa tavaraa että esim. pakkelissa olevaan "reikään" eli huokoseen joutuessaan tinneri voi pysyä pitkäänkin (jopa viikkoja)HAIHTUMATTA!
Tämä taas aiheuttaa mahdollisen kiehumisen maalatessa.
Pakkelin "reikäisyyteen" voi vaikuttaa kun sekoittaa kitin lastalla levyn reunaa vasten siten että pakkelista ei tule "kuohkeata". tarkoitushan ei ole tehdä taikinaa...
myös kitattaessa, tai siis pakkeloitaessa kannattaa kitata ns.kireäkitti, eikä esim. levittää kittiä muuraustyylillä.
tulpas pitkä jorina.
-Tommi