Sämpy kirjoitti:Jossain määrin tuo "paskat rumpujarrut ja valtamerilaivan ajo-ominaisuudet" on hiukan samanlaista suomalaisen autolehdistön provokaatiota oman nysämulkkuisuuden helpottamiseksi kuin "rapeat ranskalaiset" tai "sähkövikaiset italialaiset". Kunnossa oleva jenkki on yllättävän hyvä ajaa vallankin nykypäivän renkailla ja alustapalikkaa saa rajattomasti jos vakio ei riitä. Tuntuvat menevän aika vakionakin vanhemmilla Camaroilla ja Corveteilla Ahvenistolla 1.35 aikoja ilman raivoisaa yrittämistäkin..
Ja tosiaan roots-ahtimella käytännössäkin liikutaan monasti 0,3 barin lukemissa kun puhutaan katuautoista.
Niin, Tuulilasi, Moottori, TM yms. jne ovat menettäneet allekirjoittaneen silmissä uskottavuutensa. Kattavia mittaustuloksia ei taida graafiokuvineen löytyä enään kuin harvassa tapauksessa. Vielä 90-luvulla oli jonkin autoluokan vertailussa helposti 10 autoa, nykyään "kiinnostavimmat neljä" ja nekin yleensä saman konsernin sämpylöitä.
"Hauskinta" oli talviautovertailu oliko nyt 2015, jossa kaksi autoa, Volvo ja joku muu (kia?) jätti käynnistymättä kylmäkäynnistyskokeessa. Tätä ei kuitenkaan voitu katsoa suoritusta heikentäväksi tekijäksi, joten pisteitä ei rokotettu. Oli selitystä ties mistä tiepalvelusta ja nykyautoilijan tarpeista yms... Eli se iso tingelitangeli kosketusnäyttö kun toimii ja auto haisee pokemonille, on arvostelu 10?
Mitä vittua. Jos maksan autosta kymmeniä kilo€uroja ja auto jättää
uutena pakkasessa korpeen, kun ei aukea ovet eikä lähde käymään, lähtee auto kiertoon. 80-luvun suuressa talviautovertailussa muistaakseni yksi tai kaksi autoa tarvitsi apuvirtaa ja saivat heikoimman arvostelun. Renault 5 tarvitsi 3-4 starttausyritystä ennen heräämistään ja sai heikon arvosanan. Parhaan mahdollisen sai muistaakseni Alfa romeo 164, Saab 9000 ja Fiat Croma. Toisiksi parhaaseen ryhmään pääsi Lancia Y10, jonka moottori käynnistyi heti, mutta muistaakseni moottorin veto ei ollut 30 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen puhdasta.
Tuolla hyllyssä on pölyyntymässä yksi 70-luvun numero PM:ää (Purje ja Moottori). Tuo lehti kuoli aikanaan pois, mutta siinä oli kattavat kaaviokuvat esim. jousituksen geometriasta yms.
Ajoin muutama viikko sitten Plymouth Valiant -64:lla, edellisestä kerrasta samalla autolla oli tasan seitsämän vuotta. Tuolloin moottorina oli alkuperäinen, 700k mailia ajettu "slant six" ja alkuperäinen rattikarahka (manuaali). Nyt moottorina oli "uudeksi kasattu" slant six, hiukan äkäisempi nokka, peltisarja ja "kisakaasutin/imusarja). Vaihteisto/karahka uusittu ja kytkin myös. Liikkeelle lähtö todella keskittymistä vaativa. Liikaa kaasua ja moottori tukehtuu, liian vähän ja moottori sammuu, juuri sopivasti niin auto nytkähtää kytkimen tarttuessa hiukan hötkyillen eteenpäin. Liikkuessa ongelma poistui.
Synkronoimaton ykkönen ja pakki, ei mitään tehostimia ja rumpujarrut. Kuljettaja ei maisemia katso, koska auto ei kerro suunnanvaihdoista, mutta muutoin ajaminen oli yllättävän helppoa. Jarrutkin ovat aluksi jäykät, mutta rumpujen itsetehostus-ominaisuutta kun oppi hyödyntämään, pysähtyi valtteri nöyrästi aina kun kuljettaja tahtoi, vikuroimatta.
Nykyauton arvosteluasteikon voisi kuvitella seuraavaksi:
- Ai ei tää ookkaa wolkkari... -2pt
- Mutta tässä on androit järjestelmä joka ymmärtää pelejä! +10pt
- Moottori ei kuulu, ei tunnu eikä sillä ole luonnetta +10pt
- Auto haisee, pokemonille +10pt
- Miksi tämä kertoo tienpinnasta ratin kautta?! -3pt
- kuljettaja joutuu kontin avatessaan tarttumaan ovenkahvaan -3pt
- Virta avain?! Sitä pitää KÄÄNTÄÄ??! Ei jaksais.... -10pt
- Hei, lasikatto! +10pt
- Vararengas ja tunkki? Mitä ne on...? -pt
- Prändi +-XXpt
Hermot palaa. On "uusia" autoja, jotka vaikuttaa kivoilta, muttei minua ihan hirveästi niihin kiinnosta koskea. Oikeastaan kaksi autoa on 2000-luvulta, jotka herättää omistushaluja. Mazda RX8 ja Tesla. Lada Nivaa en laske 2000-luvun tuotteeksi, vaikka niitä "uutena" saakin.
Mitä autojen tyyppivikoihin tulee, on omituista kuinka monen BMW/VAG/MB -omistajan silmissä niissä autoissa ei ole koskaan mitään vikaa. Miksi Jyväskylässäkin on ainakin 6 korjaamoa, jotka ovat erikoistuneet vain edm. merkkeihin? kun eihän niitä tarvitse korjata? Tunnen kaksi MB harrastajaa, jotka ihan suoraan sanovat niiden olevan osittain kusen polttamaa ripulipaskaa, lopuille se on kultaa. BMW-harrastajista en ole vielä tavannut ns. "rehellistä" henkilöä, joka kiroaisi vaikka jonkin väljän tukivarren tjsp. Aina se auto on parempi kuin muut, vaikka koko alusta olisi läpiväljä, on se aina kannattavampi sijoitus 25 -vuotta vanhana ja 3000k€ hintaisena, kuin vaikka kymmenen vuotta uudempi ja laadukkaampi muunmerkkinen samaan rahaan...
Lopputulos? Taidetaan olla kaikki samassa veneessä, yhtä sekaisin ja eksyksissä... *tähän iso naamapalmu*
Uusi kysymys, miksi posti ei toimi?