Patonkia imusarjaan topikki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Stefa »

wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Niin , olen aina yrittänyt sanoa , ettei se halvin välttämättä ole halvin.
Toiset painaa halvalla paljon läpi ja tekee kiireellä sutta.
Toiset ottaa hieman enemmän ,kun on enemmän aikaa tehdä eikä tarvii hosuta lopputulos on parempi, siistimpi ja toimii pidempään.

Toisaalta ymmärrän sen , että halvinta yleensä ostetaan kun ei vaan juuri sillä hetkellä pelimerkit riitä, mutta pidemmänpäälle se ei kuitenkaan ole halvin.

Ja yleensä palvelukin on parempaa kun tekijällä ei ole kiire jo seuraavaa paikkaa tuhoamaan.
Kaverille tuo on oikea ongelma julkisen sektorin kanssa, koska kilpailutuslaki.

On homma x. Lasket tekeväsi sen järkevällä katteella (alle 10% yli 5%), kunnes tulee firma Y ja lupaa tehdä homman 30% halvemmalla.

Yleensä lopputulos on se, että monen vuoden jälkeen sitten homma ei ole vieläkään valmis, aikataulu ja budjetti on revennyt jo pitkälle yli alkuperäisen "kalliimman" tarjouksen. :roll:

Kyllä tuota samaa on yksityiselläkin puolella. Itsekin törmää jatkuvasti samaan, että vaikka kuinka homman laskee tiukaksi (= melkoinen sisäinen jupina sitten..) niin joku tarjoaa 30% halvemmalla. Tosin yleensä noissa ei kovin pitkiä nuo kauppasuhteet ole. Seuraava projekti voikin sitten jäädä meille vaikkei halvin oltaisikaan. Paljon myös omalla alalla katsotaan vain tuntiveloitusta. Osat ja tarvikkeet voi sitten olla mitä vaan joten 40 e:n asentaja onkin äkkiä kalliimpi mitä 50 e asentaja. Toinen on työkalut. Halvalla miehellä harvoin on parhaat työkalut ja erikoisempia ei lainkaan. Tämä sitten näkyy siinä, että tunteja menee reilusti enempi. Jollain on myös autossa hyvä varasto tarvikkeita, toinen hakee tukusta joka nippelin. Kummassa lie enempi järkeä. Onneksi normifirmoja ei lainsäädäntö sido, niin voidaan ymmärtää nuo muutkin näkökohdat ja vanhat meriitit myös painaa vaakakupissa. Ikävä kyllä euro vaan tuntuu olevan kova ohjuri ja on omassakin väessä välillä vahtimista, kun hommat pitäisi mielestäni tehdä hyvin ja ripeästi eikä vain viettää aikaa työmaalla. Urakat etenkin äkkiä menee pieleen jos niitä ei hoideta hyvin. Ei noissa kuitenkaan katteeseen voi paljoa ilmaa laskea ja päivärahat sekä majoitukset on huomattava kustannustekijä. Mutta markkinatalous on tätä ainaista kikkailua.

Autojen osalta yritän etupäässä itse tehdä huollot. Noin voin rauhassa ja huolella tehdä sen mitä on tarpeen ja jos tulee ylläreitä, niin ne samalla. Jos jotain joudun teettämään, niin en vie lähimpään enkä halvimpaan. Tosin hyvissäkin pajoissa vaihtuu väki ja siten on vähän arpapeliä. Kiirettä pitäisi yrittää välttää kun tosiaan nuo hyvät paikat on monasti aika työllistettyjä.

Itselläkin olisi ties mitä tekemistä, mutta aika ei vaan tahdo riittää kaikkeen. Kyllähän täällä jotain on pielessä kun ei normi palkansaaja oikein voi hirveästi työtä ulkopuolelta ostaa. Ei vaan talous kestä jos päivästä tulee 1000..2000 e lasku. Joku Tekniikka&Talous vai Kauppalehtihän tuosta hiljan hyvin kirjoittikin jotain tyyliin, että mitä järkeä on siinä jotta joku lääkäri itse maalaa kesämökkiään. Ei se pelkkää ahneutta ole, vaan kyllhanä nuo yrittäjän oheiskulut on aika kestämättömät. Hattua kyllä nostan kaikille pienyrittäjille kun jaksatte :thumb:

Mutta hyvä, että sentään teollisuusliitolla menee hyvin. Täytyy olla hyvä bisnes :lol:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Wesulius kirjoitti:Niin , olen aina yrittänyt sanoa , ettei se halvin välttämättä ole halvin.
Toiset painaa halvalla paljon läpi ja tekee kiireellä sutta.
Toiset ottaa hieman enemmän ,kun on enemmän aikaa tehdä eikä tarvii hosuta lopputulos on parempi, siistimpi ja toimii pidempään.
No, täällä oli suojauksen teettämiselle kaksi vaihtoehtoa. Toinen ei vastannut puhelimeen ja kun meni paikan päälle aukioloaikana, oli jo ovet kiinni ja valot pois. Menin sitten tälle toiselle, kysyin hinnan ja milloin tuodaan. En tiedä, olisiko löytänyt halvempaa jostain takapihafiksarilta, halvempi se olisi joka tapauksessa ollut. Ehkä halvemmalla hinnalla olisi jätetty muovinen moottorinaluslevy suojaamatta, nyt se oli vedetty tarkasti joka neliösentiltä.

Mutta kai se sitten oli ihan oma vika, kun vei autonsa suojattavaksi firmaan, joka ilmoittaa tekevänsä ruostesuojauksia ja maksoi siitä pyydetyn hinnan tinkimättä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Vastataan akun osalta. Akku vaihdettiin alan liikkeessä. Taisin olla maanantaiaaamun ensimmäinen asiakas. Akku oli kallein perinteinen akku, joka vaihdettiin lämpimässä valaistussa hallissa. Työkaluvaunu oli vieressä.
Pelkkää kädettömyyttä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Nipa kirjoitti:Vastataan akun osalta. Akku vaihdettiin alan liikkeessä. Taisin olla maanantaiaaamun ensimmäinen asiakas. Akku oli kallein perinteinen akku, joka vaihdettiin lämpimässä valaistussa hallissa. Työkaluvaunu oli vieressä.
Pelkkää kädettömyyttä.
No sen selittää maanantaiaamun krapula :mrgreen:
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Vai olikos silloin mätkyjen maksu päivä :mrgreen:
Bravo t-jet
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Mikähän saa ihmiset ottamaan ohitetuksi tulemisen henkilökohtaisena loukkauksena?
Tein normaalin ohituksen. Vikun kanssa lähdin, vasenta kaistaa pidemmälle ja vilkun kanssa takaisin. Kohta oli jo tappituntumalla. Välillä en nähnyt valoja sisäpeilistä.
Siinäpä idiootilla menikin viimeiset 10 km takasumaria katsellen ja pientarirapaa lasistaan pyyhkien. Ja lopuksi vasemmalle kääntyessä en pitänyt kiirettä. :twisted:
80 alueella nopeus oli 95-100 kmh.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja jajau »

^Tunteet voittaa järjen? Jotenkin tuolla tienpäällä on ihan älytöntä menoa nykyisin. Tai sitten olen tullut vanhaksi ja kiinnitän vain siihen huomiota enemmän kun ei tule enää reikä päässä ajettua :)
1x pussihousu uno
1x punto mk2a
1x musa
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tässä taannoin pimeellä kun joku lähesty takaa ja linnottautu takanurkalle puskuria nuuhkimaan, puoli autoa mun auton vasemmalla puolen mutta ei sitten halunnut millään mennä ohitte vaikka aina siirryin suoralla sivummas. Pistin lopulta takasumarin päälle niin johan alkoi valoshow takana :D

Kyllästy lopulta vilkuttelemaan, takasumarista en luopunu eikä sekään suostunu ottamaan etäisyyttä. Ihme tyyppejä joo. Muutaman sanasen olisin halunnut vaihtaa mutta karkasi Hauhon suuntaan.

Enää jaksa ees vilautella pitkiä niille vastaantulijoille jotka unohtaa vaihtaa lyhkäsille. Siinä 50 metriä ennen kohtaamista läväytän omat pitkät päälle enkä enää niitä sammuta.

Oppivatpahan olemaan. Perkele. Olisivat onnellisia jos en ole Rangella jossa on 4kpl Marshal-ämpäreitä katolla. Toiset kun ei pienestä ota opikseen.

Tässä on ollu maakunnassa maanteillä kyl sitten toisia ääripäitä. Skootterikuskeja joilla ei toimi mikään valo, ainoastaan joku ledilyhty vedetty erkalla ohjaustankoon osoittamaan eteenpäin. Aika rohkeeta menoa pimeällä maantiellä.

Tässä kun kaikki tuntuu tapahtuvan sarjoissa, niin seuraavaksi on sitten varmaan vuorossa kuskit, jotka painaa kaasun pohjaan kun niitä yrittää ohittaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Sämpy kirjoitti:seuraavaksi on sitten varmaan vuorossa kuskit, jotka painaa kaasun pohjaan kun niitä yrittää ohittaa.
Näitäkin on nähty. Mikähän ohitetuksi tulemisessa on niin hankalaa? Toisella on kiireempi kuin minulla. Kun menee ohi,ei häiritse enempää kun katoaa horisonttiin. Poliisi hoitaa ylinopeudet.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Juuri tuon yleisen kusipäisyyden ja minäminäminäminä -asenteen vuoksi minulla on nykyään kojelautakamera. Ei jää mitään seliteltävää kun tuommoinen omaan napaan tuijottaja ajaa punaisia päin/kolmion takaa tms. ja kolahtaa. Samasta syystä autosta löytyy paineilmatorvet, torvelle torvea.

Kolme vuotta sitten oli lähellä ja tuolloin päätin hommata kameran. Lainaus eräältä toiselta foorumilta:
"Tulipa mieleen vastaavanlainen tilanne joskus muinoin kauan sitten kun olin matkalla kouvolaan helmikuussa 2011 (samana päivänä japaniassa maa tärisi ja surffareilla oli kelit).

Muistaakseni jossain joutsa - heinola välillä keskikaiteellisella ohituskaistalla oltiin menossa. Perässä oli ajanut Jyväskylästä asti 90-luvun "muuli" passatti. Jonoa oli, keulilla rekka ja tuumasin etten ohittele (todella paha räntäkeli ja pahimmillaan 10-15cm loskapatja kaistojen välissä), vaan ajelen turvallisesti omaa tahtia.
Pasaat lähti ohittamaan meitä, katselin peileistä ja totesin vaimolle "tuo on ajanut ennenkin, kun osasi mennä patjan yli noin" (ei jäänyt siihen makaamaan, vaan ikäänkuin "pistämällä" patjan yli toiselle kaistalle).
Pasaat tuli ohi ihan nätisti, meni eteenpäin kunnes meidän edestä toinen auto (meidän edellä ajaneen edessä ajanut) iliman vilikkua vaihtoi kaistaa tämän pasaatin eteen.

Loskaa lensi pasaatin tuulilasiin niin, että se pauke kuului meidän autoon sisälle, jarruvalot syttyivät samointein. Pasat -kuljettaja ei varmaan nähnyt mitään ja ajautui tuohon loskavalliin ja nousi pohjallaan liitoon. Neljästi veivasi kahden kaistan välillä, kuljettaja löi ilmeisesti kaasua kun sai oikaistua. Takanatulijat säikähtivät kunnolla ja siellä taisi jotain sattuakkin, jolloin tuumasin "pois täältä" ja ohitin tuon jonon kokonaan.

Orpo tunne, kun edessä ja takana alkaa näyttämään katastroofilta, molemmin puolin on kaide (ei voi väistää) ja autona pikkuinen Fiat Uno... :-[


Kävipä tuo kerran itsellekkin ja siitä taisin tänne kirjoitellakkin. Joskus 2014 nelostiellä olin tulossa etelään niinilahden kohdalla. Talvinen, -2°C räntäkeli ja loskaa jokapuolella. Siinä ohituskaistalla lähdin ohittamaan, kun jono kulki 50-60km/h. Kaista oli loskainen, mutta ei aiheuttanut dramantiikkaa tai ongelmia tasaisella 80km/h nopeudella.
Taas pasaat, tuli noin 50cm päähän eteen. Näkyvyys meni täysin nollaan samointein (pyyhkijät täysillä), torvet soimaan. Muistinvaraisesti ohjastin todella varovasti oikealle, koska vastaan oli mäenpäällä 500m päässä tulossa kaksi rekkaa (tukkirekka ja säiliöauto). Ohjauksessa tuntui nykäisy ja auto heilahti, oikean puolen pyörät palasivat "puhtaalle" kaistalle.

Ensin vitutti ja raivostutti aivan helvetisti. Sitten, noin 2km myöhemmin piti pysähtyä, nousta autosta ja mennä kyykkyyn auton viereen. Silmät kostui, kädet tärisi, jalat eivät kantaneet ja henki salpaantui. Yksi autoilija pysähtyi kysymään tarvitseeko apua. Oli nähnyt tilanteen ja sanonut jo vänkärille "nyt rytisee".
Siinä oli ihan desimaalin osilla marginaalia, että olisi koko perhe lähtenyt kerralla. Tuolloin ei ollut vielä kameraa, eikä passatin kilvestä olisi selvää saanut muutenkaan.


Näitä tilanteita pitäisi jokaisen enempi autoa ajavan päästä jossain harjoittelemaan. Tuommoisessa tilanteessa ei auta mikään muu, kuin yliluonnollisen rauhalliset ohjausliikkeet eikä mitään hötkyilyä. Minä en löysännyt edes kaasua, koska meni niin vakaasti pienellä kaasulla ja sen höllääminen olisi ollut muuttuja.
Tuommoisessa tilanteessa ei vain kukaan voi toimia "ajatusten varassa", vaan liikeet/reaktiot tulevat selkäytimestä ja lopputulos on se mikä sattuu tulemaan. Minulla ehkä pelasti 70-80tkm peltoautolla pitkin paskoja hiekkateitä kaahatut kilometrit ja tarkoituksella vastaavanlaisten tilanteiden harjoittelu isän kanssa, ennenkuin lähdin autokouluun. Kaikki ei tuota voi harjoitella.
Tuossa loskamäiskeessä ei auta ABS, ESP, CIA tai edes FBI. Kun auto nousee "plaaniin" pohjansa varassa, on se auton tietokone ihan yhtä pihalla kuin ulkopuolisen auton kuljettajakin"


Nykyään tuntuisi olevan ihmisillä kiire somettamaan tms. paskaa, että tehdään ihan mitä sattuu tuolla liikenteessä. Voi kun olisi jokin työ, jossa näitä kuspäitä voisi kouluttaa ja opettaa käyttäytymään, lähtisin siihen heti...

Kylläpäs kiehahti taas. Huomenna tienpäälle :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Nipa kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:seuraavaksi on sitten varmaan vuorossa kuskit, jotka painaa kaasun pohjaan kun niitä yrittää ohittaa.
Näitäkin on nähty. Mikähän ohitetuksi tulemisessa on niin hankalaa? Toisella on kiireempi kuin minulla. Kun menee ohi,ei häiritse enempää kun katoaa horisonttiin. Poliisi hoitaa ylinopeudet.
Varsinkinkin kun ajaa kevyt ka-lla jossa rajotin , edessä madellaan 70km/h ja kun lähtee ohittamaan niin rajotin tulee vastaa 90 ja ei vaan pääse ohi , ei sitten millään .

Tai sitten toisinpäin 80 alueella ,ensin mennään ohi helvetisti ja sitte jäädään siihen eteen jurnuttamaan 70 ja varmuuden vuoksi kameratolpalla vielä polkastaan jarrua 60km..

Sitten on vielä ne vieterinilkat kun seilaavat 60-100km välillä koko matkan , ei pysty cruisella ajaa perässä mitenkään.

No onneks on nyt olle persiin alla ollu toi pikku paku jolla kyllä pääsee ohi.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Wesulius kirjoitti:
Nipa kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:seuraavaksi on sitten varmaan vuorossa kuskit, jotka painaa kaasun pohjaan kun niitä yrittää ohittaa.
Näitäkin on nähty. Mikähän ohitetuksi tulemisessa on niin hankalaa? Toisella on kiireempi kuin minulla. Kun menee ohi,ei häiritse enempää kun katoaa horisonttiin. Poliisi hoitaa ylinopeudet.
Varsinkinkin kun ajaa kevyt ka-lla jossa rajotin , edessä madellaan 70km/h ja kun lähtee ohittamaan niin rajotin tulee vastaa 90 ja ei vaan pääse ohi , ei sitten millään .

Tai sitten toisinpäin 80 alueella ,ensin mennään ohi helvetisti ja sitte jäädään siihen eteen jurnuttamaan 70 ja varmuuden vuoksi kameratolpalla vielä polkastaan jarrua 60km..

Sitten on vielä ne vieterinilkat kun seilaavat 60-100km välillä koko matkan , ei pysty cruisella ajaa perässä mitenkään.

No onneks on nyt olle persiin alla ollu toi pikku paku jolla kyllä pääsee ohi.
Aina välillä on tosiaan urpoja liikkeellä noilla kevytkuorma-autoilla, ensin pitää päästä ohi 60-rajoituksella ja sitten jumittavat edessä kun rajoitus nousee sataseen. Yleensä noilla teiden sankareilla on niin kauhea kiire että taajamienkin läpi posotetaan rajoitinta vasten ja sitten itketään kun verojenvälttelyromussa on se rajoitin...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ippe kirjoitti:[

Aina välillä on tosiaan urpoja liikkeellä noilla kevytkuorma-autoilla, ensin pitää päästä ohi 60-rajoituksella ja sitten jumittavat edessä kun rajoitus nousee sataseen. Yleensä noilla teiden sankareilla on niin kauhea kiire että taajamienkin läpi posotetaan rajoitinta vasten ja sitten itketään kun verojenvälttelyromussa on se rajoitin...
Siis eikö näin aja juuri rekat ei kevyt ka:t .
Rekalla ei viitsitä nopeutta tiputtaa kun ne kiihtyy niin hitaasti taas 90km/h.

Mut niikö kirjoitin , onneks henkilöautolla ja pakulla pääsee ohi helposti , ei tarvii jäädä taakse ihmetteleen.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Takalasin suuttimen kun suuntaa sopivasti taakse päin ni ei juuri vahattu m*****jatko kauaa takana hiillosta :mrgreen:
Bravo t-jet
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

sampsulisami kirjoitti:Takalasin suuttimen kun suuntaa sopivasti taakse päin ni ei juuri vahattu m*****jatko kauaa takana hiillosta :mrgreen:
Tai ikkunan raosta pitkällä pillillä sumuttaa vaseliinia. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin