Patonkia imusarjaan topikki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ippe kirjoitti:DCNF-kaasuttimet olivat seisseet ennen mulle tulemista sen verran kauan, että ei niistä enää saanut tyhjäkäynnin seosruuveja irti, eli rungoista tuli metalliromua. Säätöosat talteen ja DCNVA:t kiinni keväällä.
Eikö edes poraamalla? Tai UÄ-pesulla?
Ippe kirjoitti:Wellu: Rockauto ainakin lähettää Suomeen ihan nopeasti osia, sieltä olen jotain tilannut ja homma on sujunut ihan hyvin...
Joo sieltäkin tuli katteltua ja kieltämättä mielenkiintoinen verkkokauppa. Meni kirjainmerkkeihin.

Yllätys oli melkoinen, kun soitin motonettiin. Pienen kakistelun jälkeen suostui etsimään ns. "ulkopuolisia" osia ja sieltä löytyi haluamani iskunvaimentajat, vajaat 30€/kpl halvemmalla kuin AD:lla samat ja jopa euron halvemmat kuin "motonetin merkitön tarvike". :shock:

Piti useamman kerran kysyä, että onhan nyt varmasti tuote juuri haluamani. Luetteli tuotenumeron ja tehtaan kuvauksen, on se! :P

Pitänee jatkossakin metsästää tämä sama (nais)myyjä, kun tuntuu olevan ainoa joka suostuu vaivautumaan ongelmaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Perjantaina lähtö koh samui:lle :D

Yksityis uima allas ym ym. Viiko siel ja viikko kuala lumpur vähän huonompi kun ei oma allas mut on keskustas :mrgreen:

Mää mittää ruattiristeily mee
Bravo t-jet
mivot
Viestit: 377
Liittynyt: 01.03.2006 11:27
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja mivot »

Jäärata ladaan kauan kaipaamani vanteet tuli, vihdoin saan 16 piikit alle ja pääsen muilta karkuun!
Mutta vitux meni Nettivaraosa osto:
-Piti olla 4x98, no ei ollu, on 4x100 ja keskireikäkin liian iso, sekään edes tuota keskitä.
-piti olla 6", no ei ollu, on melkein seiskat.
124 Spider 2200 20vt -77
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Ippe »

wellu kirjoitti:
Ippe kirjoitti:DCNF-kaasuttimet olivat seisseet ennen mulle tulemista sen verran kauan, että ei niistä enää saanut tyhjäkäynnin seosruuveja irti, eli rungoista tuli metalliromua. Säätöosat talteen ja DCNVA:t kiinni keväällä.
Eikö edes poraamalla? Tai UÄ-pesulla?
Oli sen verran hankalat porata, että meni rungot pilalle, en rupea hitsaamaan sinkkipainevalua (vaikka sekin taitaisi olla tällä hetkellä mahdollista) ja poraamaan kanavia uudestaan, vaan puran osiksi ja nakkaan rungot romujassikkaan. Sitten vaan säästämään rahaa uusiin runkoihin.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Perkele!

Omistin Punton vm. 2003 kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla. Auto toimi kuin junan vessa ja oli ihan ok ajaa. Vaimokin vielä kannusti ostamaan sen kun oli niin söpö pikkuauto. Lupasi sillä myös ajaa.. No, vaimon sisko ja joku kaveri alkoivat pommittamaan että pitää olla automaattilaatikko kun manuaalilla ei pysty ajamaan. Ajot jäivät siihen (ehkä max 5 kertaa ehti kokeilla) ja alkoi vaatimaan automaattilaatikollista autoa. Ei muuta kun punto vaihtoon ja "premium" luokan saksanautoa tilalle. 100k ajettu e46 compact tuli hommattua, hyvään hintaan lähti joskin vähän hakattu peli. Ostaessa katsastus voimassa eikä näyttänyt vikakoodeja, toimi nätisti ja kaikki hyvin. Ajettuani 3 päivää, sammui auto valoihin ruuhkassa ja starttasi vasta vartin päästä kojelaudan ollessa joulufiiliksissä. Kampiakselin asentotunnistin huusi hoosiannaa mutta kotio kyllä pääsin omin voimin. Laatikko meni vikamoodiin ja iski pykäliä silmään väkisin. No, ei muuta kun imusarjaa irti että kyseisen anturin saisi vahdettua. 3 tunnin keikka 15 asteen pakkasessa ja auto taas pelaa. Tuli taas aika viedä pirssi leimalle ja boom, hylsy! Airbägin valo ei toimi.. Ei muuta ku paneelia purkamaan todetakseni airbagin lampun olevan kitattu sikafleksillä umpeen. Sika pois ja valo hohtaa kirkkaan punaisena. Viikon koodatessani bemun vikakoodiohjelmaa vanhalle läppärille, sain vikailmoituksen auki joka herjasi apukuskin penkintunnistinta. Kikka kakkosella homma kuntoon, auto leimasta läpi ja ei muuta kun ylpeänä bemarin omistajana, naapureita tervehtimättä kilometrejä lasiin. Viikon kerkesin iloita kun tämä punainen bägin valo taas syttyi. Läppäriä kiinne taas ja uutta vikakoodia pukkaa, bägin vastus on liian korkea. Bägi, ratti ja ratin alla oleva "pyörimispömpeli" irti, liittimien tsekkaus ja takas kasaan. Ei vikaa, koodin nollaus, valo sammui ja ei muuta kun koeajolle. Toimi vartin ja taas palaa. Bemaripalstoilla ei tietenkään kukaan tiedä miten homma korjataan muuten kuin "vie huoltoon ja maksa 1500 uudesta airbägistä", joka hyvin monella ei edes korjannut kyseistä ongelmaa.. Täytyypi taas purkaa ja tunettaa, huonolla tuurilla joutuu ostamaan kalliita alkuperäisosia siinä toivossa että vika korjaantuisi niillä.

Ei kiinnosta ropata kyllä tuota bemua yhtään kun ei herätä tunteita. Ei kelpaa edes luisupulkaksi näin talvella kun näihin ei kauheasti ole lukkoperiä saatavilla ja automaatti tuppaa aina iskemään väärää pykälää silmään pitkällä viiveellä. Huh. Kaikkea sitä mies joutuu tekemään jotta vaimon olisi hyvä olla. Eikä se muuten ole kuin kerran kokeillut tuolla vähän parkkiksella pyöritellä ja näyttää siltä että kännikuskia en saanut autoakaan vaihtamalla. Vituttaa..
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

januskixx kirjoitti:Perkele!

Omistin Punton vm. 2003 kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla. Auto toimi kuin junan vessa ja oli ihan ok ajaa. Vaimokin vielä kannusti ostamaan sen kun oli niin söpö pikkuauto. Lupasi sillä myös ajaa.. No, vaimon sisko ja joku kaveri alkoivat pommittamaan että pitää olla automaattilaatikko kun manuaalilla ei pysty ajamaan. Ajot jäivät siihen (ehkä max 5 kertaa ehti kokeilla) ja alkoi vaatimaan automaattilaatikollista autoa. Ei muuta kun punto vaihtoon ja "premium" luokan saksanautoa tilalle. 100k ajettu e46 compact tuli hommattua, hyvään hintaan lähti joskin vähän hakattu peli. Ostaessa katsastus voimassa eikä näyttänyt vikakoodeja, toimi nätisti ja kaikki hyvin. Ajettuani 3 päivää, sammui auto valoihin ruuhkassa ja starttasi vasta vartin päästä kojelaudan ollessa joulufiiliksissä. Kampiakselin asentotunnistin huusi hoosiannaa mutta kotio kyllä pääsin omin voimin. Laatikko meni vikamoodiin ja iski pykäliä silmään väkisin. No, ei muuta kun imusarjaa irti että kyseisen anturin saisi vahdettua. 3 tunnin keikka 15 asteen pakkasessa ja auto taas pelaa. Tuli taas aika viedä pirssi leimalle ja boom, hylsy! Airbägin valo ei toimi.. Ei muuta ku paneelia purkamaan todetakseni airbagin lampun olevan kitattu sikafleksillä umpeen. Sika pois ja valo hohtaa kirkkaan punaisena. Viikon koodatessani bemun vikakoodiohjelmaa vanhalle läppärille, sain vikailmoituksen auki joka herjasi apukuskin penkintunnistinta. Kikka kakkosella homma kuntoon, auto leimasta läpi ja ei muuta kun ylpeänä bemarin omistajana, naapureita tervehtimättä kilometrejä lasiin. Viikon kerkesin iloita kun tämä punainen bägin valo taas syttyi. Läppäriä kiinne taas ja uutta vikakoodia pukkaa, bägin vastus on liian korkea. Bägi, ratti ja ratin alla oleva "pyörimispömpeli" irti, liittimien tsekkaus ja takas kasaan. Ei vikaa, koodin nollaus, valo sammui ja ei muuta kun koeajolle. Toimi vartin ja taas palaa. Bemaripalstoilla ei tietenkään kukaan tiedä miten homma korjataan muuten kuin "vie huoltoon ja maksa 1500 uudesta airbägistä", joka hyvin monella ei edes korjannut kyseistä ongelmaa.. Täytyypi taas purkaa ja tunettaa, huonolla tuurilla joutuu ostamaan kalliita alkuperäisosia siinä toivossa että vika korjaantuisi niillä.

Ei kiinnosta ropata kyllä tuota bemua yhtään kun ei herätä tunteita. Ei kelpaa edes luisupulkaksi näin talvella kun näihin ei kauheasti ole lukkoperiä saatavilla ja automaatti tuppaa aina iskemään väärää pykälää silmään pitkällä viiveellä. Huh. Kaikkea sitä mies joutuu tekemään jotta vaimon olisi hyvä olla. Eikä se muuten ole kuin kerran kokeillut tuolla vähän parkkiksella pyöritellä ja näyttää siltä että kännikuskia en saanut autoakaan vaihtamalla. Vituttaa..
Laita vaimo korjaamaan, jos kerran halusi automaagin. :lol:

Minä paraskin puhuja, saman virheen olen tehnyt... :oops:
Minkä huollan, sen korjaan...
januskixx
Viestit: 225
Liittynyt: 10.11.2006 21:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja januskixx »

Joo pitäis.. Ilmoitin sille että jos ei ala ajamaan niin myyn sen pois ja ostan pakettiauton :twisted: Jos ei kelpaa niin saa mennä julkisilla!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Minä voin todeta, että tuohon "vaimon autoon2 (hehe, minun se on) eli volvoon vaihdoin automaatin, meni pykälän oikeaan suuntaan. Iso ja laiska auto, jonka orkkismanuaali on sanalla sanoen paska. :lol:

Mutta minua vituttaa herneen pois myynti. :( Just vähän aikaa sitten tuli päiväkodin pihalla muksun kavereita kyselemään, missä meidän muriseva myrkkypallo on. :lol: Myyty. :(


Noh, ehkä eniten vituttaa, että yli tonnin edestä laskuja rästissä, vuokra mukaan laskettuna.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

TfP-Motors kirjoitti:Hohhoijjakkaa.

Muutoskatsastus. Pitäs saada maahantuojalta tai ainakin merkkikorjaamolta "korkean viran omaavalta" todistus alustan ja voimansiirron eroista, eipä enää itsetehty korjaamomanuskasepustus kelpaa. Ja jos nyt vaikka Fiat ois esimerkkinä niin mitäpä luulette maahantuojan/merkkikorjaamon tuumaavaan 27 vuotta vanhan auton vastaavuustodistuksesta, tai jos ois Saab niin mistähän noita kyselis :D Niin hyvin on ennen tuolla konttorilla onnistunut ja nyt alko uuden konttorin metsästys, tai sitten ajella 11kk vuodesta laittomalla autolla :mrgreen:
Tää nyt huipentui siihen että muutokset irti ja uudestaan leimalle. Luotettava selvitys = Maahantuojan, valtuutetun korjaamon, tai yksityishenkilön tekemä selvitys. Netistä tulostettu tieto ei kelpaa. Jarrut pitää selvitellä jarrupolkimesta takimmaiseen ilmanippaan saakka. Jousitus ja akselistot pitää selvitellä, kaikki. Yksityishenkilölle teoriassa mahdollinen, käytännössä erittäin vaikea. Maahantuoja ei pysty tässä minun tapauksessa kertomaan että onko minun autossa ja vertailumallissa samat akselistot tehtaalta, saati nyt. Tuv todistus (tai todistus valmistajalta että mihin autoon, mille kantavuudelle ja korkeuteen alusta on tarkoitettu) pitäs olla alustasarjasta vaikka on vanhempi auto. Pitäisi olla myös napa-kaari mitat vakiokorkeudelta. lisäksi pyöränsuuntaus todistus (se mulla oli). Korottaa voi ilman mitään todistuksia! Lisää muutoksia on kuulemma muutoskatsastukseen tulossa, ei vaan osannut sanoa että onko helpottavia vai vaikeuttavia. Inssille kyllä hattua nostan kun jaksoi minulle nämä rautalangasta vääntää "ilmaiseksi".
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Eksu79
Viestit: 79
Liittynyt: 17.02.2008 21:52
Paikkakunta: Janakkala

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Eksu79 »

^ Oman Alfan muutoskatsastaessa tuli samankaltaisia tilanteita eteen. Oli yllättävän paljon konttori-ja inssikohtaisia eroja siinä, mikä dokumentti riittää esim.alustan osien vertailuun. Lopulta homma onnistui varaosaluetteloita vertaamalla.
Fiat Ritmo Abarth 130TC -87
Avatar
JaLLu
Viestit: 200
Liittynyt: 23.10.2007 21:39
Paikkakunta: Salo

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja JaLLu »

Muutoskatsastus on kyl perkele yks oma taiteenlajinsa, näkemyksiä on yhtä monta kuin katsastajaakin. Jos oikeen ymmärsin, nyt mennään TRAFI/8777/03.04.03.00/2013 mukaan ja vanha Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta 779/1998
ei enään päde. Viimeisin soveltamisohje olisi TRAFI/176770/03.04.03.03/2016.
TfP-Motors kirjoitti:Tuv todistus (tai todistus valmistajalta että mihin autoon, mille kantavuudelle ja korkeuteen alusta on tarkoitettu) pitäs olla alustasarjasta vaikka on vanhempi auto. Pitäisi olla myös napa-kaari mitat vakiokorkeudelta. lisäksi pyöränsuuntaus todistus (se mulla oli).
Oliko kyseinen alusta siis jonkun valmistajan alustasarja vai eri osista koottu alustakokonaisuus?

Vanhempaan menopeliin kun useasti ei ole saatavilla valmiita sarjoja, pitää soveltaa esim. muista malleista. Mitä nyt noita määräyksiä tulkitsin, jos kyse ei ole tarkoitukseen erityisesti valmistetusta muutossarjasta, tällöin ei vaadittaisi valmistajan todistuksia. Luulisi riittävän todistus pyörän kulmista ja vakio napakaarimitasta, josta saa muuttua enintään 51mm, korkeuden ollessa kuitenkin vähintään 80mm.

Olisi tarkoitus lähiaikoina kiertää konttoreitä läpi kyselemässä kuussatasen muutoksista. Olen kirjannut kahelle A4:lle muutokset ja selittänyt ne, lisäksi nippu tarvittavia liitteitä mukaan. Saa nähdä pitääkö katsastukseen vaihtaa kaikki osat moottorista lähtien, jos kun auto joskus valmistuu... :roll:
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kaveri katsastaa nissaniinsa toyotan jotain 6-pyttystä turbomoottoria.

Vaadittiin moottorivalmistajan todistus moottorin nettotehosta
--> Soitto Toyota suomelle, josta selvisi ettei Toyota suostu moista lappua antamaan
----> Käynti taas konttorilla ja aikansa pykälien tulkintaa, josta käy ilmi että "riittävän luotettavan tahon tai valmistajan virallinen dokumentti riittää"
--------> Gooooooglea useampi ilta, lopulta kirjautuminen jonnekkin japanin foorumille ja kysymys
--------------> Sähköpostiin napsahti skannattu kopio alkuperäisestä todistuksesta, näkyvillä vesileima, Toyotan logot yms. todistusaineisto
----------------------> Käynti konttorilla = kelpaa.

On se... :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei voi olla pikkuhiljaa ajattelematta...

"Toista mä käytän ja toista mä näytän"

Muutenkin viranomaisten kanssa on mennyt oma suhtautuminen niin, että jos et ole varma vastauksesta, älä edes esitä kysymystä. Kaikkia pykäliä ei voi tekevä ihminen millään saada täytettyä, joten miksi edes yrittää. Sanktiot on lopulta pieniä samoin kuin kiinnijäämisen riski. Niin ne isotkin herrat tekee.

Toivottavasti kukaan ei tästä avautumisesta nyt huolestunut saati loukkaantunut. Eurooppalainen sääntely vaan on mennyt jo aikaa sitten tragikoomisuuden puolelle, kun kansalainen jotain haluaisi itse tehdä eikä ostaa valmiina suuryrityksiltä. Miten sellaisia lakeja voisi kunnioittaa, joita joutuu rikkomaan joka päivä ihan pystyäkseen elämään? Ainoa laillinen teko Suomessa on ryhtyminen täyspäivä alkoholistiksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Oliko kyseinen alusta siis jonkun valmistajan alustasarja vai eri osista koottu alustakokonaisuus?
"Kiinalainen" korkeussäädettävä setti (iskarit ja jouset).
Eurooppalainen sääntely vaan on mennyt jo aikaa sitten tragikoomisuuden puolelle, kun kansalainen jotain haluaisi itse tehdä eikä ostaa valmiina suuryrityksiltä.
Tästäkin oli puhetta konttorilla, että monissa maissa ei autoja saa muutella ollenkaan. Mutta silti varmaan yhtä monissa maissa saa ajaa omavalmisteilla.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vähän kuin erään foorumin käyttäjän Tipo. Madallusjousilla ei saanut mennä katsastukseen, koska olivat havaittavasti erilaiset (keltaiset väriltään). Joten eikun yhtä matalalla uivat kuolleet vakiot takaisin ja katsastukseen.

Koni-sporteilla ei mitään vaikutusta leimalle...

Onkohan tuo sääntö tullut näiden perkeleen idioottien takia, jotka ajavat niillä 3cm maavaralle laikatuilla paskoillaan liikenteessä...?
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin