Sivu 150/156

Re: Videoita

Lähetetty: 23.03.2018 08:36
Kirjoittaja Stefa
Tekniikasta tuossa videopätkässä ei kovin syvällisesti ole, mutta olisiko BTCC-peruja oleva pata, jolloin siinä on 16V TC hattu (Alfa Q4) ja (1,8 tp-akseliton) TC lohko mutta vaparina 86x86 sylinterimitat. Pakosarja tulee oikealta, eli voisi hyvinkin olla noin. Tuo BTCC-pannuhan tehtiin kääntämällä 16V hattu 180-astetta ympäri että saatiin etuvedossa imusarja koneen etupuolelle. Lukee siinä sitten Alfa, Fiat tai Lancia niin se ei oikein hirveästi kerro vielä alkuperästä.

Noissa "vakioauto"-sarjoissa oli hyvinkin jänniä teknisiä ratkaisuja aikoinaan ja säätökirjaa luettiin ihan tosissaan. Volvo taisi viedä tuon huippuunsa ja heillä oli käytännössä lopulta täysi billettikansi, joka kuitenkin oli laillinen :lol:

"Vakiokansi" ja vakiokansi:

Kuva

Lähteiden mukaan valmistuskulut noin 15000 £/kpl mutta sellaiset 65 hv tuli lisää.

Edit:

Löytyipäs Dianankin konehuoneesta kuva:

Kuva

Käyhän tuo temppu näinkin, mutta kun BTCC-säännöissä kiellettiin hitsaaminen niin..

Re: Videoita

Lähetetty: 23.03.2018 08:56
Kirjoittaja wellu
Stefa kirjoitti:Noissa "vakioauto"-sarjoissa oli hyvinkin jänniä teknisiä ratkaisuja aikoinaan ja säätökirjaa luettiin ihan tosissaan. Volvo taisi viedä tuon huippuunsa ja heillä oli käytännössä lopulta täysi billettikansi, joka kuitenkin oli laillinen :lol:

"Vakiokansi" ja vakiokansi:

Kuva

Lähteiden mukaan valmistuskulut noin 15000 £/kpl mutta sellaiset 65 hv tuli lisää.
Juu, Volvo ajoi vielä farmarilla. :lol:
Sääntömuutoksilla yritettiin tasoittaa kilpailua, mutta sama tehtiin S40:n kanssa.


Mutta osaa ne italialaisetkin. DTM kuoli aikanaan siihen, kun eräs punaisen värinen talli teki autoja, joiden vuoksi alkoi kustannukset nousemaan F1 tasolle. Hieno se 155 DTM V6 on... 8-)

Re: Videoita

Lähetetty: 23.03.2018 09:09
Kirjoittaja Stefa
Ei se farmari ihan vahingossa varmaan tuolla ollut. Kyllähän kammteil-aerodynamiikka on tunnettu jo kauan. Alfahan teki oman Silverstone 155:n piensarjana johon kikkailtiin siirrettävää puskuria ja lisäpaloilla nostettavaa takasiipeä. Tuokin kiellettiin kesken kauden ja Alfan piti ajaa nuo kamat tuotantoasennossa vaikka vakioautoissakin niitä sai siirrettyä mukana tulleilla osilla. Ilmeisesti maksoi tuokin aika hyvin kun tehtiin 2500 autoa vain siksi että saatiin kilpasarjaan aerodynaaminen etu :lol: Silloin vielä hommaan panostettiin. Eikä tuota etua taidettu ehtiä edes hyödyntää kovin montaa kilpailua :lol:

Tuossa Volvon kannessa muuten nokilla nostoa rouheat 21 mm ja puristusta 13,5. On mahtanut olla jo palotilassa ahdasta :mrgreen:

Re: Videoita

Lähetetty: 23.03.2018 10:36
Kirjoittaja wellu
Nyt kun jargon aloitettiin...

Ex-työkaverilla oli semmonen Mercedes-Benz 190 by Cosworth. Kugelfischer-ruisku, 2.3l 16V, pikkuisen äkäisemmät nokat, isoa venttiiliä ja todella hengittävä putkisto.

Hienosti sekin rytkytti tyhjää ja parkaisi kaasua oikaistaessa. Jännää oli myös, ettei kori itsessään vaikuttanut eroavan tavan 190:stä mitenkään, kunnes autoja vertasi vierekkäin. Silloin tajusi, että lähes jokaista komponenttia on jotenkin muokattu.

EDIT: itseasiassa ruiskusta ja moottorista en nyt ole kyllä enään varma, oliko 2.5 vai 2.3 kone ja mekaaninen vai sähköinen ruisku.

Re: Videoita

Lähetetty: 31.03.2018 09:26
Kirjoittaja kurppa
Kannustusvideo kinnereiden entisöinnin kanssa painiville.
https://m.youtube.com/watch?v=A1_WgOZ77xo" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Videoita

Lähetetty: 01.04.2018 20:22
Kirjoittaja fiatman2
Hieno video :thumb:

Re: Videoita

Lähetetty: 02.04.2018 09:01
Kirjoittaja TfP-Motors
fiatman2 kirjoitti:Hieno video :thumb:
Onneksi se on fiatien kanssa aina yhtä helppoo, vähän rapsuttelee ja uus maali pintaan :mrgreen:

Re: Videoita

Lähetetty: 02.04.2018 10:25
Kirjoittaja wellu
TfP-Motors kirjoitti:
fiatman2 kirjoitti:Hieno video :thumb:
Onneksi se on fiatien kanssa aina yhtä helppoo, vähän rapsuttelee ja uus maali pintaan :mrgreen:
:lol:

Re: Videoita

Lähetetty: 30.04.2018 08:36
Kirjoittaja wellu

Re: Videoita

Lähetetty: 22.05.2018 09:58
Kirjoittaja Luigi
131, Stratos, Integrale, Seat 124, GTV, ja liuta mielenkiintoisia vääränmerkkisiä.
https://www.youtube.com/watch?v=krjLHEQiXJg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuskien taitotaso on kääntäen verrannollinen ajolinjojen näyttävyyteen. 8-)

Re: Videoita

Lähetetty: 23.05.2018 14:17
Kirjoittaja Luigi
Ei täkäläisillä romiksilla koskaan tuollaista kalustoa nähnyt...
https://www.youtube.com/watch?v=-ct2rwOUgwU" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Videoita

Lähetetty: 23.05.2018 15:07
Kirjoittaja GreenThing
Luigi kirjoitti:Ei täkäläisillä romiksilla koskaan tuollaista kalustoa nähnyt...
https://www.youtube.com/watch?v=-ct2rwOUgwU" onclick="window.open(this.href);return false;
Saatikka ettei ole tarvinnut piilottaa korkean aidan taakse, jottei moiset ympäristöjätteet riko herkkien ihmisten psyykettä.
Tai se ettei ole rikottu ikkunoita yms, kun ei ole sitä korkeaa aitaa suojaamassa. :roll:

Re: Videoita

Lähetetty: 31.05.2018 11:56
Kirjoittaja Luigi
Ralli-Pandan alusta kaipaa pientä päivitystä.
https://youtu.be/XGknrB3D78U?t=70" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Videoita

Lähetetty: 25.07.2018 21:48
Kirjoittaja Luigi
Hieman vanhempaa, mutta toimivaa tekniikkaa.
https://www.youtube.com/watch?v=2cWvCR_HMvg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jotenkin hypnoottistakin katsottavaa.

Re: Videoita

Lähetetty: 26.07.2018 19:11
Kirjoittaja Stefa
^ lähestulkoon steampunkkia. Joskus leikitellyt ajatuksella että rakentelisi tuollaisen jonkun hyödyttömän pörpöttimen. Vaikka kuplan tai ilma-belkun sylinteriputki ja joku kampuran pätkä pukkilaakerien väliin. Imuventtiili olisi helppo tehdä niisku-idealla ja paolle joku simppeli ohjaus vaikka ketjulla Pari vauhtista vaan kampuranpätkän molempiin päihin ja voitelut tippuidealla. Kaasari vaikka Ural/dnjepr-akselilta sopivan simppeli ja rujo. Sytkän saisi simppelisti magneetolla ja kärjillä ikäänkuin wasted sparkkina. Ei tuolla mitään tekisi, mutta olisi hauska kapine kun tekisi kohtuukokoisen.