Videoita

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Ajettiin eilen höntsää rc lähtöjä . 360 viteoo unskin katolta.
https://www.youtube.com/watch?v=hpQTgD_QveY" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:Ajettiin eilen höntsää rc lähtöjä . 360 viteoo unskin katolta.
https://www.youtube.com/watch?v=hpQTgD_QveY" onclick="window.open(this.href);return false;
Näyttää unski puskevan edelleen aika paljon?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Ajettiin eilen höntsää rc lähtöjä . 360 viteoo unskin katolta.
https://www.youtube.com/watch?v=hpQTgD_QveY" onclick="window.open(this.href);return false;
Näyttää unski puskevan edelleen aika paljon?
Juu , rata kun tulee niin sairaan liukkaaksi, ei alusta enää toimi , 2h aikasemmin kun rata ei ollut niin kiillottunut alusta vielä toimi hyvin ja auto kääntyi hienosti.
Ja tietysti tuossa kun 4 kierrosta aikaa nousta perältä niin pakko yrittää kaikki ja vähän liikaakin.
Ajettiin lähdöt käännetyssä järjestyksessä eka maalissa lähtee viimisenä jne..
Avatar
alfafiat
Viestit: 304
Liittynyt: 01.11.2005 19:40
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja alfafiat »

Ei minun mielestä puskenut muuta kuin kuskin halutessa.
ladan esiisä Fiat 124 special T
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eiku kahtoin parissa kohtaa, että vastaheitolla lähti kääntymään todella hienosti, mutta sitten kävi "puntot", eli etupää lähti tangentin suuntaan eikä kääntynyt ennenkuin kaikki vauhti oli kuollut pois.

Minä vihaan tuota ominaisuutta autossa ihan yli kaiken, antaa toivoa ja sitten vetää maton alta. En ole rallia uunolla ajanut, mutta vakio 60s -90 oli nätti käännellä lumpparissa menemään. Ei tehnyt tuota ollenkaan vaikka oli ikäloput michelinit alla. :D

En sitten tiedä aiheuttaako nykyautoissa vakaaja mokoman ilmiön. Raskaampikeulaisissa (Tipo, Tempra) ei tuota ilmiötä niin ole vaikka on vakaaja, mutta Punto taas on minusta ihan hirveä tekemään tuota. Mk1 Bravo 1.2:lla koneella kans tekee samaa, ei kannata yrittääkkään mitään vastaheittoa, kun kaikki vauhti kuolee tuohon tangentin halaamiseen. Suoraan jarrutus, vauhti pois ja F1-linjalla nätisti mutka läpi.

1.6 Brava ja 1.8 Marea taas ihan erilaisia. :roll:

Periaatteessahan jäykkä vakaaja tekee juuri sen, että sisäpuolen pyörä kevenee reilusti = pito alkaa vähenemään, mikä etuvetoisella tekee sen ettei voi vedättää mutkassa. Etuvetoinen kun tarvitsee sitä vetopitoa, muuten koko "etuveto" on pelkkä kirosana joka puskee.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Prismassa on tuota ongelmaa mutta 156 toimi paljon paremmin. Vakaajat taitaa olla samaa luokkaa molemmissa, alustoissakin paljon yhteistä.

Niin 156 taittui helpommin ja myös pysyi nätisti luistossa jos halusi, kun Prismalla pitää runnoa apinan raivolla vastaheitolla kahva edellä ettei oikene kesken mutkaa etupidon karatessa. Olen ajatellut että johtuu Prisman etupainotteisesta jakolaatikosta, mutta näemmä puhtaasti etuvetoinen voi kääntyä paremmin. No onhan neliveto jäykkä, mutta on mennyt vuosia että oma ajotyyli on mukautunut Prisman paiskomiseen, eikä se silti oikein suju säntillisesti. 156 ei vaatinut kuin muutaman kierroksen ja meni jo paremmin kuin Prisma.

Muuten mää näistä tiedä kun en pysty oikeesti ajaa.. että selkäytimestä ajoitettaisiin jarrunäppäys ja ohjausliike just oikeelle sadasosasekunnille, ei onnistu. Se on se lihasmuisti, joko se on syntymässä geeneissä tai sitten sitä ei ole.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja wellu »

Niin. Nopeasti googlatessa "etuvetoisen alustan säätö", niin tuli jotain Ralli.net vääntöä jossa myös käsiteltiin etuvakaajan poistoa.

Tosin siellä todettiin, että perä menee hulluksi jos etuvakaajan poistaa autosta jossa se jo on. Enpä tiedä, ehkä takapään pito on luistavalla pinnalla vain heikompi tuon jälkeen kuin etupään, kun ennen oli toisinpäin?

En tiedä, nykyään tuntuu että kaikki autot on tilaihmeistä lähtien testattu nürburgrinlillä ja alusta sen mukainen. Ei ole mukava, muttei ainakaan suomen olosuhteissa toimivakaan oikein missään. Mk1 Bravo 80 on juuri semmoinen. Alusta on napakka, vakioautoksi kiva syöttää jotain todella syheröistä tietä menemään kesäasfaltilla moottorin muristessa, mutta soralla tai etenkin lumella ei uskalla, kun katoaa luotto etupään lipsumisen myötä.

Unoa aina kaiholla muistelen, ehkä siksi kun siihen pystyi luottamaan. Yllättävänkin paikan tullen uunolla pääsi aina pälkähästä, auto kun kääntyi ja teki mitä käski jos kuskilla vain riitti pokkaa. 360° heittely 80km/h nopeudesta ei ollut mikään juttukaan.

Tempra oli kans kiva ajaa talvella, mutta isomman auton ja erilaisen alustan (takapään pito parempi) vuoksi en koskaan halunnut ajatella, paljonko vaatii vauhtia tuo omalla kaistalla 360°:een pyöräytys. Mutkainen soratie talvella oli mukava ajaa tempralla, neutraalisti kääntyvä auto.

Alfa Romeo 33 1.7 -94 on edelleen ainoa auto ikinä, jota en koskaan uskaltanut ajaa rajoille. Pääsin kerran tuttavan mailla ajamaan soratietä sillä senverran mitä uskalsi ja nopeuksien pyöriessä 160-170km/h kurviin taittaessa totesin itselleni, että on hyvä ajaa, mutta minulta loppuu kädet jos nyt karkaa. Se ei hötkyillyt sitten yhtään, ohjaus oli sitä tarkempi mitä kovempaa ajoi ja auton pystyi nimenomaisesti "vedättämään" mutkan läpi = erittäin tarkasti apexia nuollen jos vain tehot riittivät. Sitäkin auton uutena TM:n testissä moitittu "niiaavasta ja pehmeästä etujousituksesta", mutta ehkä tuo yhdistettynä etupään negatiiviseen Camber/Caster kulmiin ja takapään puolijäykkä nelilinkki olivat syynä liukkaan pinnan ajo-ominaisuuksiin? Alfa-Sud Sprint oli myös ihana, sen pystyi heittämään aivan poikittain mutkaan mentäessä talvella ja veto päällä mutka läpi, ulostulossa vauhtia enempi kuin sisäänmennessä. 8-)

Noiden kaikkien jälkeen -00 Punto tuntui jotenkin niin väärältä, kun auto tuntui menevän ihan aina suoraan, vaikka mitä teki. Yhden kerran teki moottoritiellä tuon "minä en halua kääntyä" -tilanteen 90km/h nopeudesta ja housut meni vaihtoon. Ihan normaali kaistanvaihto talvisessa kelissä, pikkuisen irtolunta, niin autosta häviää ohjaus eikä perinteisin keinoin tule heti takas. :shock: Perässä ajanut kaveri hiukan ihmetteli, miksi tiputin nopeuden tuon jälkeen 70km/h ja pysähdyin seuraavalle huoltoasemalle, hän kun ei ollut huomannut mitään ihmeellistä perässäajaessaan 626:lla Mazdalla. :?

Nämä nyt ei liity varsinaisesti mitenkään tuohon weseliuksen uunoon, hyvinhän tuo menee ja noilla nopeuksilla ei välttämättä voi kamalasti pitoa hakea liukkaalla pinnalla (etuvetoisen heikoin tilanne on kiihdytys). Ihan yleisesti hiukan turhautuneesti kirjoitin siitä, kun nykyään kaikki autot tuntuu tasapaksuilta sämpylöiltä, jotka on koeajettu tehtaan hidastetöyssyjen yli nyyrpuurinkille mennessä... :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuon vastaheiton tein ku totesin , että vauhtia on liikaa menee mutka pitkäksi, niin on helppo saada auto hidastumaan nopeasti ja toivoa vielä saada se kääntymään mutkaan.
Tuollainen osittain sohjoinen rata on hankala , linjalla on liukasta ja jos ajat pois linjalta pehmä sohjoinen lumi tukki renkaan ja ei vetopitoa yhtään ,paras pito juuri eniten ajetun linjan vieressä.
Joissan kohtaa koitin nojailla lumi mössöön , no auto kyllä kääntyi mutta ei vaan pitoa kiihtyvyyteen, sama kun ohittamaan lähti niin heti pito pois.
No mutta hauskaa se silti on ja oppiipa aina jotain uutta jos ei auton käsittelystä niin ainakin jääradasta.


Tuossa on hitsattu lisäputkea taka-akseliin , ja se u palkki on alapuoleta myös hitsattu umpeen.Auraus takana 0 (kokeiltu haritusta ja aurausta, 0 paras sillon kiihtyy parhaiten kääntyvyyteen ei juurikaan vaikutusta , takajousina jotkut 60Kg/cm race jouset jotka sattui hyllystä löytymään.
Edessä on nyt 740 volvon takajouset ihan vakio iskunvaimentimilla (motonet halpa oli 25€ kpl) olikohan liptech kokeilin myös ZX iskareita eteen mutta ovat selvästi jäykemmät, samoin 240 volvon takajousia tuli kokeiltua mutta jäykemmät on kuin 740.
Takana tullut nissanin kuljettaja ihmetteli miten fiatti voi näin liukkaalla nostaa sisemmän takapyörän ilmaan mutkissa, helposti kunhan vaan kääntää.
Takana tietysti voisi kokeilla liukkaampaa rengasta , mutta sitten taas jarrutuspito heikkenee, joutuu jarruttamaan aikasemmin ja muut tulee päälle , tai tunkee rinnalle ja pilaa mutkan.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

https://www.youtube.com/watch?v=YwNAhRd ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false; tässä lisää videoo unskin katolta 360

Tiedä sit miks siit tuli nois suttusta kun latasin youtubeen.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti: Takana tietysti voisi kokeilla liukkaampaa rengasta , mutta sitten taas jarrutuspito heikkenee, joutuu jarruttamaan aikasemmin ja muut tulee päälle , tai tunkee rinnalle ja pilaa mutkan.
Niin enkä nyt tiedä onko tuo ratkaisu mihinkään. Mitä järkeä on vähentää pitoa, kun pitäisi sitä etupäähän saada lisää? :roll: Mielummin lisää kuin vähemmän.

Olikos edessä vakaajaa? Jos on, niin oletko kokeillut sen poistamista?

Isompi pyörä voisi myös etupäässä auttaa, mutta onkos tässä jo 14" vanteet? Kehämitaltaan isompi rengas voisi auttaa, mutta tieten voi kärsiä kiihtyvyys. Voi vaikuttaa kyllä negatiivisesti myös kaarrekäytökseen.

Pistä joku topic autosta pystyyn? Vaikka onkin tommonen "peltoauto", niin silti. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Wesulius kirjoitti: Takana tietysti voisi kokeilla liukkaampaa rengasta , mutta sitten taas jarrutuspito heikkenee, joutuu jarruttamaan aikasemmin ja muut tulee päälle , tai tunkee rinnalle ja pilaa mutkan.
Niin enkä nyt tiedä onko tuo ratkaisu mihinkään. Mitä järkeä on vähentää pitoa, kun pitäisi sitä etupäähän saada lisää? :roll: Mielummin lisää kuin vähemmän.

Olikos edessä vakaajaa? Jos on, niin oletko kokeillut sen poistamista?

Isompi pyörä voisi myös etupäässä auttaa, mutta onkos tässä jo 14" vanteet? Kehämitaltaan isompi rengas voisi auttaa, mutta tieten voi kärsiä kiihtyvyys. Voi vaikuttaa kyllä negatiivisesti myös kaarrekäytökseen.

Pistä joku topic autosta pystyyn? Vaikka onkin tommonen "peltoauto", niin silti. :mrgreen:
Ei oo vakaajaa ollukaan kun on 1.1 firestä askarreltu.
Rengas on sääntöjen mukainen eli 175/65 14" (vanha) tai 165/70 14"(uusi) vähän isot on uskiin , mut kaikilla on sama. Rengas paineet jotain edessä 1-1,5 bar riippuu kelistä (sisärenkaat on , muuten lähtee rengas vanteelta) takana 3bar.
Hammastanko on tehostetusta mk2 puntosta, rumpujarrut takana on vähän ongelma kun lämpevät niin teho häviää, isommat sylinterit on takana ja vipu paineensäädin hytissä.
Vaihteisto on 1.6 i.e. prismasta jossa 4.8 perävälitys.
Voima ei ihan heti lopu kun 2.0 tc keulalla , penkitin viime kesänä 91,4kw hv. ja auto painaa ilman kuskia muistaakseni 820kg , takapään jaksaa nostaa 1 mies irti maasta.
Toki ei sen puoleen kyllä se kun aamulla ensimmäisenä menee radalle niin saa kyllä käyttää kaiki voimat mitä koneesta löytyy.

No juu kai sen vois projekti puolelle laittaa, nyt vaan alkaa olla kausi ohi , mut kesällä sit kun täytyy alkaa uutta koppaa kehitellä kun tää on niin pirun hapan, takakyljet on irti ja helmat irvistää pahasti jne..
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja wellu »

Harvassa on minusta oikeasti hyvät beatboxaajat, mutta tämä kaveri osaa sen ainakin huuliharpun kanssa:
https://youtu.be/nTXtOVaCaOU?t=6m55s" onclick="window.open(this.href);return false;

kohdassa 8:25 olin lentää perseelleni. :shock: Tämmöstä musiikkia saisi soittaa vaikka radiossa. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja mikahai »

joko tämä on nähty. https://www.youtube.com/watch?v=iu9UczR7SAc" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja Nipa »

mikahai kirjoitti:joko tämä on nähty. https://www.youtube.com/watch?v=iu9UczR7SAc" onclick="window.open(this.href);return false;
Upeat äänet. Ei ole pilattu kitaramasturbaatiolla :thumb:
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Videoita

Viesti Kirjoittaja wellu »

mikahai kirjoitti:joko tämä on nähty. https://www.youtube.com/watch?v=iu9UczR7SAc" onclick="window.open(this.href);return false;
Hienosti pärisee, mutta minusta se orgggis 2l 16V tai vaikka 8V TC on jotenkin muhevamman kuuloinen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin