Fiat V1200 rataluokka?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Varmuudella voin todeta, etten ole osallistumassa...

...mutta tuo välitysten ja painojen systeemit ratkeaa helposti kiihdytyskisalla. Esim. riisuttu ja putkitettu Bravx vs. vastaava punto. Näiden vaikka viiden keskiarvo ja sitten sitä verrataan Stilon vastaavaan.

Väitän Stilon ottavan tuommoisissa karkeloissa pataan.

75:n punton painon kompensointi voisi mennä suoraan tehon mukaan. Tosin ero on häviävän pieni tehoissa, mutta kyllä se 16V vetää laajemmin. Teho/paino suhde ja niiden suhde-eron mukaan kevennystä? On todennäköisesti muutaman kilon...
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Juu, ei mitään luokkia kannata miettiäkään. Painoilla tasaa sitten jos vähän eri tehoisia autoja ilmaantuu. Kyllähän tähän varmaan 1,4 12V BravX käy myös jos joku niin hurja on. Tuo lie olisi aika liki samalla viivalla mitä 16V:t. Jos 75 Puntolle antaa 50 kg hyvää, niin luulisin senkin olevan silloin aika kilpailukykyinen.

Itseä kyllä kiinnostaisi, mutta esimerkiksi nuo käytettävät osat pitäisi kyllä laittaa kiinni hyvissä ajoin. Silloin ei tulisi turhaan mitään ostettua. Lähinnä tuo alusta. Tai oikeastaan edes että saadaanko jokunen auto kasaan? Aihiolla ei lie suurta merkitystä. Ainakaan omasta mielestä ei nopeasti mikään vaikuta selvästi muita paremmalta. Puntolla on toki painoetu ja se mahdollistaa lisäpainoilla puntittamisen, mutta taitaa muut olla taas leveämpiä. Tosin olikos Punto sähköisellä ohjaustehostimella, niin se voi antaa myös muutaman hevosen tehoedun, ehkä, ja onhan siinä pienempi otsapinta-ala :lol:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Renkaat voisi olla

https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 86w-450711" onclick="window.open(this.href);return false;
TAI
https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... -82w-33370" onclick="window.open(this.href);return false;


Alustoja

Punto
https://www.ebay.de/itm/TA-TECHNIX-Gewi ... =R40&rt=nc" onclick="window.open(this.href);return false;

Stilo
http://www.aktivperformanceparts.co.uk/ ... 632039.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Bravx
Tähän ei ihan super halpaa löytynyt pikaseen kattomalla. ja tää taitaaolla HGT
https://www.ebay.ie/itm/AP-Coilovers-fo ... Sw9GhbTEX8" onclick="window.open(this.href);return false;


Mun mielipide , että taakse saa rakentaa kallistuksen vakaajan koska sen etu veto vaatii ja ulos jouston rajoituksen siten , että rajoitin tanko tulee korinläpi autoon jossa apujousi pehmentää rajoitusta.
Edessä saa vakaajaa käyttää jos haluaa pakko ei ole.
Alustan puslat vakiot (vakio tarvike käy)
Camperkulman säädön saa rakentaa tolpan alapäähän.
Jarrulevyn ja vanteen välissä saa käytää levikepaljoa , oltava hyvät ei virityksiä .

Jarrut vakiot palat saa vaihtaa race malliin, kestävät paljon paremmin.
ABS saa poistaa , takapiiriin asennettava jarrupaineen säädin.

Lisä oljynjäähdyttimen saa asentaa korin ääriviivojen sisäpuolelle.
Lasinpesuri tulee säilyttää.

Sisusta tulee poistaa , airbagit pois , kojetaulu lämmityslaite säätimineen tulee säilyttää , kuljttajan oviverhoilu ja jos apukuskin penkki niin myös
apukuskin verhoilu.
Päävirtakatkaisin , myös mahdollisuus kytkeä irti auton ulkopuolelta ja merkittävä tarralla.
Ratin saa vaihtaa.
Kuppi istuin saa olla säädettävä ja vähintään 5 pisteen vyöt.
Kaaret hyttiin .
Sammutin 2kg
Radiopuhelin ja kuulokkeet jotta kujettajille voi puhua varikolta.

Ulko kuoren oltava siisti , taka siiven saa asentaa.
Etuoviin ulkopuolle laitettava valkoinen numeropohja 50cm x50cm johon numero.
Myös tuuli ja takalasiin laitettava numero 15cmx15cm
Tulilasiin yläreunaan voidaan varata GFF taralle paikka jos päästään ratapäivien yhteydessä ajamaan :mrgreen:
Valot on teipattava samoin etu sivulasit sirpale kalvolla.
Kuljettajalle saa asentaa katolle lisä ilmanoton.


Tässä nyt jottain , nyt täytyy mennä taas töihin välillä.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Noissa alustoissa pitäisi kyllä olla jokin sama kaikille tai siellä on kohta vaikka bc:tä. Joku TA-technicsi voi myös kestää enemmänkin ajoa tai sitten ei. Vakioiskareita tuskin tarvitsisi joka vuosi vaihtaa.

Spacereitä sen verta mitä vanteen puolesta on pakko. Muuten menee liikalevittämiseksi ja turhaksi kikkailuksi. Kannattaisin homman pitämistä simppelinä.

Takapiireissähän on paineensäätimet. En kannattaisi jarrupainekikkailua. Vakio on kuitenkin sama kaikille ja esim puntossa voi palalla pelata jos mk2 oli vielä ne samanlaiset mitä mk1.

Siipiä en kannattaisi. Taas ihan siksi että vakio on kaikille sama. Turhaa työtä vaan.

Etusivulasin kalvo ei ole hyvä, koska ei ole leimalla laillinen. Ei myöskään numero tuulilasissa samalla perusteella.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Iskarit tietysti katsastaja kattoo, että on sitä mitä sovittu.vakio iskari on aivan liian pehmeä ja jousi korkea ja pehmeä.
Ja kyllä mulla ainakin tyämatka foordissa on jo parvuotta ollu jom blueline 185€ ja talvikin ajettu ehjä se vielä on.
Spacereita juuri siksi ettei ota rengas tolppaan kun negatiivistacamberia laittaa, liian leveä menee mahdottomaksi ajaa joten ei liene syytä rajoittaa.
Näissä autoissa voi olla abs tai ei jos abs niin sillä pärjää kyllä, jos taas ei niin sitten ei pärjää varsinkaan rumpujarruilla , 3kierroksen jälkeen kun ei enää ole takajarruja kun ne lämpeää ,sitä joutuu ihan oikeesti säätämään ajon aikana kokemus on opettanut.
Jos haluaa katsastaa auton niin se ei liene ongelma jos kalvo on kirkas ja hyvin asennettu se on siksi ettei lasin hajotessa sirpaleita joudu esim silmiin.
Siiven laitoin koska jotkut haluaa tuunata myös kilpa autoa, siivellä ei näissä ole mitään tekemistä nopeudenkanssa. Tuulilasin numerotarran voi tehdä udelleen liimattavaksi. Tämä vain siksi ,että kuljettajat on helposti tunnistettavissa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mitäpä jos säätämätön alusta? Eli jousta ja iskunvaimenninta saa vaihtaa, mutta ei saa olla säädettävä?

Iskunvaimennin kuitenkin jousituksen tärkein komponentti...

Rakentelussa muutoinkin suosisin "KISS" menttaliteettiä (keep it simply and stupid!), eli esimerkiksi niiden vakaajien kanssa olisi poisotto sallittu, tai vakion sopivan käyttö.

Suomalainen nimittäin kun keksii porsaanreijän, niin se käyttää sitä. Tämä on nähty jokkiksessa, Locostissa, F-cupissa, sprintissä... Karkaa homma lapasesta ja äkkiä häviää se "harrastekilpa" -menttaliteetti, kun ukot painaa paskahuusseilla tuhattajasataa verenmaku suussa sekunnin sadasosista.

Spacerille sanoisin ei. Vanteita löytyy "joka lähtöön" niin halutessaan. Menee sekin äkkiä yli koko touhu ja kohta ollaan kysymässä kaaren levitystä yms...

Punto2 ainakin taitaa mennä aika sekaisin, jos bägit yms. purkaa kylmästi pois.


Miten siis olisi, tekninen ehdotus:
- Alusta vakio tai vakioon sopivilla osilla, MUTTEI SÄÄDETTÄVÄ (eli kaupasta ostettavat iskarit, jouset, vakaajat, tukivarret yms. ei teetetettyjä)
- Moottori vakio (fyysisesti, eli alkaa kaasuläpästä ja loppuu pakoputken päähän. Se väli koskematon viritysmielessä)
- Vaihteisto vakio valmistajan moottoriin sopiva (eli saako vaihtaa esmes stilon laatikon puntoon?)
- Jarrut vakiot tai vakioon käyvät. Jarrukoko auton vakio (eli juuri palat/levyt saa vaihtaa, mutta vain sellaisiin jotka menevät ilman komponenttien modifiointia)
- Renkaat tuota mitä wesu ehdotti
- Sisältä riisuttu, kevyet kaaret ("jokkiskaaret"), kuppipenkki (ehjä, ei tarvitse olla leimassa voimaa) ja 5-pistevyöt (ei tarvitse olla leimassa voimaa, ehjät)
- Paino!?


Ja sitten mietitään...
....onko tarkoitus ajaa kuin ratapäivillä? Eli samanlaisella varustuksella? T-paitasillaan potta päässä?
Ymmärrän mikäli näin halutaan "harrastajahenkisyyden" ja kustannusten takia tehdä. Oma mielipiteeni HANS-tuesta on, että semmoinen kannattaisi olla. Se estää kuitenkin yleisimmän kuolemaan tai pysyvään halvaantumiseen kilpatouhussa johtaneen vamman, eli kallonpohjan murtuman piiskaliikkeen johdosta. Vaikka ajetaan vain V1200 autoilla, niin huonolla tuurilla ei lopultakaan tarvitse kovin suurta tömäystä esim. rengasvalliin, kun pahin voi tapahtua.
Loppuu koko leikki taas lyhyeen.

Hans vapaaehtoinen?

Stefa kirjoitti:Etusivulasin kalvo ei ole hyvä, koska ei ole leimalla laillinen. Ei myöskään numero tuulilasissa samalla perusteella.
Meinaat että kaaritettu ja sisältä bägittömäksi riisuttu nykyauto on laillinen ja katsastuskelpoinen missään mielessä?

Tässä kans ongelma. Onko nyt tarkoitus tehdä luokka jonka autot tuodaan trailerilla kisapaikalle, vai ajamalla? Jos ajamalla, niin historic-luokasta mallia ottamaan ja konsultointia katsastusasemien kanssa. Kaaret eivät saa haitata kulkua tai turvalaitteiden toimintaa, mutta turvalaitteita ei saa poistaa (tämä estää välittömästi autojen penkkien riisumisen, niiden vaihtamisen tai ratin/kojelaudan vaihdon/riisumisen).
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Katsastamisessa en näe järkeä, tarkoitin itse kilpailukatsastusta , tulee äkkiä kalliiksi jos kaiken meinaa muutoskatsastaa, etää kyllä se ajaminen liikenteessä tulisi tapahtua punakilvillä kuten ralliautoillakin. Katuliikenne autosta ei saa rata-autoa ja rata-autosta ei saa katulailista autoa. Tai ainakaan tämän hintaluokan vehkeissä. Nuo mitä linkitin ovat ihan katukäyttöön ja ei säädettäviä, vain korkeus on säädettävissä ja sen pitääkin olla koska sillä voi vaikutta auton käytökseen. Spacer paketin saa motonetista edullisesti ei tarvitse niitä vanteita niin kovin metsästää ja pysyy hinta hallinnassa. Bägit jos poistaa niin loistaahan siellä se valo, mut ei muuten häiritse ja en usko stilonkaan sekoavan vaikka abs kin ottaisi pois käytöstä.
Tuo vakio osien käyttö on aivan jees, mutta alustassa ne ei toimi ja puntossa ei takana ole edes vakaajaa kuin ehkä hgt , metsästä sit taas sellasta niin hinnat lähtee vanttuista. Ja vakio etuveto on aivan liian puskeva radalla eturenkaat kuluu loppuun aika nopsaan .
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mutta se tärkein onko kiinostusta , sääntöjä voidaan miettiä jos on tarvetta , turha miettiä jos ei edes ajeta.

Kohta 700 x katsottu tämä , luulis joukosta löytvän kiinostuneita valitettavasti 1-2 autoo ei riitä.
Mulla ei ole mikään pakottava tarve ajaa fiudella eli jos ei täällä kiinosta niin pököttikin ois aika kiva tai seuraava kohde.

KIINNOSTUNEET voivat laittaa mulle vaikka yv:nä
Ja ei tämä nyt mitenkään siitova ole , jos ei olekaan mukana niin ei maailma kaadu.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sitä noilla suht rajoitetuilla muutoksilla meinasin, että silloin osallistumiskynnys olisi matalin. Mitä enempi on vapauksia niin sitä enempi rakentamista. Kaarethan voi muutoskatsastaa ihan normaalisti, toki syö paikkalukua mutta silti. Samoin penkki. Näkyyhän tuolla kylillä ties mitä brideä kokoajan. Kerralla kun leimaa kaikki niin ei ole ihan mahdottoman hintaistakaan.

Toki ei olisi täysverisiä rata-autoja, mutta jos idea olisi ajaa tasaväkisellä kalustolla niin se puoltaisi suht rajoitettua rakentamista. Vapaat säännöt lisää eroja ja johtaa pitkiin talli-iltoihin.

Tuo alusta on vähän hankala. Coilit tarkoittaa heti jousilla pelaamista ja samoin korkeuden kanssa = lisää kuluja ja lisää vauhtieroja. Samoin jos iskari voi olla mikä vaan, niin osa on parempia kun toiset. Jos madallusiskari, niin yksityyppi kaikille. Mitä väliä on jos ajetaan 2s/kierros hitaammin, mutta autot on letkassa?

Liian löysä tuo ehdottamani pro-kit on, mutta en ihan toivottomaksi usko kevyen koneen kanssa. Tai sitten coilien kanssa yksi käytettävä jousijäykkyys ja minimikorkeus millä saa olla. Tosin apujouset pitää kyllä olla. Edelleen tuo on hankalampi ja kalliimpi.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eiköhän se ole silloin sama jos kaikissa puntoissa vaikka on toi ta technix alusta siinä mukana tulevilla jousilla.
Sikäli kaikille sama ei ole sama kun toiset osaa ajaa yliohjaavalla ja toiset aliohjaavalla kuskeissa on eroja ajolinjoissa on eroja , itse tykkään yliohjaavasta etuvetoisesta , alkavalle kuskille aliohjaava on helpompi , mutta taitojen lisääntyessä, nopuden noustessa puskeva auto alkaa ottaa kupoliin. Ja kuten jo aiemmin kerroin vakio alusta ei ole rata alusta ja ei sovellu radalle , auto on puskeva renkaat kaatuu alle jne.. eturenkaat kuluu nopeasti. Nyt vaan niitä mukaan lähtijöitä, itse teen auton kun on 6 varmaa mukana.
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Jotenkin tuntuu jo nyt että jos noissa harjoituksissa pärjätä haluaa, niin punto pitää olla. Mieluusti vielä ensialkuun kannentiiviste vikainen jotta saa lohkon ja kannen suoraksi. Ja pakkohan siihen oli täys remppa tehdä koneeseen muutenkin kun vettä saanut. Tosin jakopää laitetaan ilman työkaluja hyviksi havaittuihin kolme hihnanvaihtoa sitten laitettuihin tussimerkkeihin. Ja ajonesto oli pakko poistattaa ja samalla nousi vahingossa rajoitin 500rpm :mrgreen:

Mutta asiaan. Kyllä voisin auton rakentaa, mutta melkoiselta kikkailulta vaikuttaa näiden sääntöjen kanssa. Ja jotenkin vaikuttaa että asfalttirata painotteista tulee olemaan. Siellä ei onneksi rata kulu, ei noissa rallicross radoissa voi juuri ohittaa ellei edelläajava tee virhettä. Siellä kantatuu sitä irtosoraa ajolinjan ulkopuolelle ja sieltä ei pysty ohittelemaan, ainut vaihtoehto ns. lisälenkki. Mulle kävisi että vakio osia kaikki, muokata saa. Moottorille ei saa tehdä mitään. Silloin voitaisiin puhua jopa 500e-1000e autoista (kaaret, penkki, vyöt, aihio)

Jäällä on kavereiden kanssa ajettu paljon vakioautoilla, ja aina siellä kuitenkin jollain on nopeampi auto tai paremmat renkaat. Enkä usko että tässäkään poikkeusta tulee, paremmin pärjäävät ei kuitenkaan halua laittaa lisäpainoja tai huonompia renkaita.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Menestyspainot :mrgreen: Voittajalle 20 kg ja toiselle 10 kg.

Tuo on kyllä totta, että ajotapaa on haettava auton ehdoilla, mutta kyllähän kuskilta tuo onnistuu. Vaikka olisi vain nuo jouset vaihdettu niin takapäällä jeesaamalla sen saa kyllä yliohjaamaan.

Helposti menee kyllä siihen, että puntolla on etulyöntiasema. Vai olikos bravX tiuhemmalla perällä..?

Ratapäivillä yksi kuski koittaa samoilla renkailla punto, bravX ja stilo jos moiset saisi paikalle?

HGT:n keulille vaan 1,4 12V :mrgreen: Moinen olisi tallissa, vaikka tarvitsisikin läpikäynnin.. Tuossa olisi ainakin jarrut ja alusta jo sinnepäin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Siis ainahan on niin, että toiset jaksaa keskittyä enempi autoon kuin toiset , eihän auto johon uhrajtaan 10h vuodessa voi olla yhtä hyvä kuin auto johon uhrataan 1000h vuodessa.

Vapaata rakentamista on sen takia rajoitettava kun kaikilla ei ole mahdollisuutta ja osaamista , siksi helpoin on kun on osaa jota vain pultataan kiinni.
takavakaaja tosin on tuollaiseen kärryakseliin niin helppo tehdä , että pitäisi kaikilta onnistua , samoin tuo ulos jouston rajoitin. näihin kun ei ole mitään osia saatavilla ja kuten jo mainitsin etuvetoinen vaati sen kääntyäkseen.
Moottori tosiaan pitäisi olla aivan vakio ilmapuhdistimen imutorvesta , vakio pakoputki on kyllä ihan hyvä , mutta kun se on ruostunut ja vaihdettava tarvikkeeseen jossa on hieman isompi putki jne. jne.. jne.. joten ehkä siihen voi sallia 2" putken 2 läpivirtaavalla vaimentajalla katista taaksepäin.

Menestys painot on kyllä ihan hyvä keksintö, toisaalta sen näkee sitten tarvitaanko niitä .
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Omasta mielestä tämä kannattaisi yrittää pitää mahdollisimman simppelinä. 10h vuodessa ropaten pitäisi riittää kilpailukykyisen auton luomiseen. Muuten menee hommasta maku. Ainakin allekirjoittaneella on aika jokseenkin kortilla. 2" putki on ihan overkill j mahdollistaa kikkailun. Jos haluaa oman tehdä, niin 1-3/4" ja yksi oltava kammiovaimennin, yksi läpivirtaava. Tuolla ei ole meluongelmaa edes apparalla ja halvempi mitä 2". Rajoittaa hinkua koittaa putkivirittämistä. Eikä "lisäbokseja". Sekundäärit vakio tai tarvike. Ei kollektorikikkailuja. Nokat vakioajoituksella ettei aleta kikkailla overläpin ja kollektorin kanssa. Näissä on vaan niin pirun monta kohtaa mistä voi saada sen pienen edun mutkasta ulos. Homman olisi pakko perustua rehellisyyteen tai sitten selvästi liian nopea puretaan ja tutkitaan porukalla. Tiivisteet korvataan yhteisvastuullisesti, muuten omistaja vastaa.

Muutamia omia ajatuksia rehellisesti:

Punto:
- painon puolesta etulyöntiasemassa, samoin otsapinta-alan puolesta suorilla. Täten lisäpainot repsikan paikalle, ei konttiin ja spacerit vain sen mitä pakko, eli tolpasta renkaaseen oltava vaikka max 7 mm. Mahdollinen pohjapanssari muovia max 3 mm paksu.
- takana kärryakseli on luonnostaan jäykempi mitä BravX erillisripustus ja helppo lisäjäykätä - vakaajan käyttökielto? Joustonrajoittimet riittää?

BravX:
- jossain versioissa pari heppaa enempi, tosin hydraulinen ohjaus syönee tuon
- käsittääkseni on tiuhempi perä vs. Punto
- leveämpi mitä Punto, ehkä etu mutkissa? Tosin paino syönee suurimman edun vaikka kaavailtu reilu rengas jeesaakin.
- esimerkiksi tuplavakaajan laitto taakse on hankalaa (tankin ja apurungon päällä). Muu vakaaja vapaa?
- Bravo on kopaltaan vähän liukkaampi mitä Brava. Sallitaan Bravalle 20 kg alipaino?
- mahdolliset lisäpainot saisi sijoittaa vapaasti

Stilo:
- porukan lehmä?
- kärryakseli takana kuten Puntossa, saa lisätä vakaajan vapaasti?
- 6 speed etu? Välitykset 1..4 ei taida paljoa erota muista vaan 6 on lähinnä ylivaihde
- parhaat jarrut - levyt takanakin
- mahdolliset lisäpainot saisi sijoittaa vapaasti

Laatikoita ei pidä sallia vaihdettavaksi tai soppa menee liian hankalaksi. Itse keksin kyllä heti parhaan vaihtoehdon, puhumattakaan jos vielä rattaita aletaan sekoitella.. Työ vaan on ihan turhaa.

Kun auto ilmoitetaan ensimmäisen kerran kilpailuun niin pitää ilmoittaa luotettava todiste painosta (vaikka katsastuskonttorin vaaka) ja kirjataan missä ja minkä verran on punttia jos moisia on. Bensamäärä pitää myös olla selvillä - mielellään mahdollisimman tyhjä. BravX tai Stilo voi pelata minimibensamäärällä, mutta pitää olla kuva mittarista missä kohdin bensa puntarissa ollessa on. Tämä katsotaan kisan jälkeen että tankissa on riittävästi.

Esimerkiksi noissa 1. ryhmän säännöissä on laturi vapaa, joten sen voisi joku noheva laittaa kytkimen taakse kaasupolkimen alle. Ei se paljoa auta, mutta on taas se pieni etu jos muut ei hoksaa. Tuossa vaan yksi esimerkki miksi säännöt pitää fundeerata hyvin. Itse ainakin luen nuo varmasti tarkasti. Ei ole kuitenkaan kovin kivaa jos pitää sitten kuitenkin olla vaikka tuo Punto, että voi ajaa kärkisijoista. Nopealla katselmuksella on kuitenkin kalliimpi aihio mitä vaikka BravX.

Jos päätetään yksityyppijousi, kuten vaikka tuo pro-kit, niin saako auto nojata pohjaanlyöntikumeihin? Hevillä nuo jeesasi helposti yli 1s per kierros vaikka se onkin hirveä malmikasa. Saako peräpää nojata kumeihin? Tai olla parin millin päässä rajoitettuna.. Ihan siksikin rajoittaisin korkeuden ja kikkailut. Edelleen eri koppiin en nopeasti löytänyt saman valmistajan alustasarjoja. Toisella voi olla 20 kg jousi ja toisella 70 kg. Tietoja halvoista ei saa. Ainoa nopea mitä löysin oli tuo pro-kit sekä noita saa Suomesta (ei tarvitse välttämättä visaa tai ebaytä) sekä maailmalta (hitusen halvempi) ja joka koriin. Sikäli tuo on ainoa löytämäni, jonka voi olettaa olevan suht reilu kaikille ja todennäköisesti noita saa myös 5 v päästä. Kannattaisin myös päätettyjen sääntöjen jäädyttämistä vaikka 5 v ajanjaksoksi.

Ikävä kyllä nuo pro-kitit ei ole ratajouset ja on liian löysät, mutta jos haluaa reilun pelin, niin en itse muuta keksi. Samoin nuo on katsastettavissa jos haluaa. Valitettavasti etuvetoinen on lähtökohtaisesti aliohjaava ja jos tuota kovin sallitaan korjattavaksi, niin silloin uusien kuskien tie on aina hankalampi. Vaikka nuo vähän söisi rengastakin enempi, niin se sallittakoon. Tuota voi korjata ajolinjalla/-tavalla ja se palkitsee jo 15 min kisassa. Ylikuuma rengas ei vaan toimi.

Jos moottorit on vakiot. niin alustasta tulee se vauhti jos ei kuskia lasketa. Sikäli jos sinne saa eri kopissa laittaa mitä sattuu, niin joku on varmasti edellä.

Kääntymistä ja käytöstä voi jeesata camberilla ja aurauksilla. Tosin jos noilla tehoilla kovin harittaa, niin suoravauhdit kärsii heti ihan varmasti. Sikäli itse lähtisin koittamaan hyvin 0-aurauksin. Ei välttämättä paras kierrosaikojen kannalta, mutta kisassa muita vastaan homma onkin heti eri.

Vähän on nyt fiilis, että tätä koitetaan pelata liikaa yhteen suuntaan. Omasta mielestä olisi kiva, että eri aihiot olisi lähtökohtaisesti samalla viivalla eikä mitään menestymispainoja siten tarvittaisi. Jos on arvelus, että jonkun auto on reilusti parempi, niin mikä estää ajamasta testilähdön autoja vaihtaen. Jos on kyse kuskista, niin silloin ei autolla ole niin väliä. Silloin säännöt on kohdillaan. Olen itsekin nähnyt että omalla autolla vedetään tahtia mihin en itse pysty. Ei silloin voi kun katsoa nöyränä peiliin.

Selvät säännöt kuitenkin toivottavasti toisi muutaman kiinnostuneen ja voin vaikka kirjoitella nuo puhtaaksi jos näin halutaan. Lähtökohta kuitenkin mielestäni pitää olla se, että eri korit on samalla viivalla. Väkisin joku antaa tasoitusta ja käytännössä se on tuo Punto.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat V1200 rataluokka?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuossa pro-kitissä olisi se hyvä puoli, että toimisi jotenkin myös liukkaalla. Kovin jäykkä ei. Luulisin, että saisin itse kyllä järkättyä talvikisan, ehkä jopa parille eri radalle saman päivän aikana. Samat säännöt. Kulmia saa kääntää, vaan jousia/iskareita ei saa vaihtaa. Joku sopivan halpa kaupan talvirengas vaan alle. Pirun liukasta juu, mutta sama kaikille. Piikeillä olisi toki mielekkäämpää, mutta tasavertaisuus kärsisi ja kulut kasvaisi. Toki moisessa on aika suuri riski, että tulee vähän peltivaurioita. Kuitenkin jos jätetään korkeuskikkailut pois, niin olisi taas reilumpaa ja ehkä raskaammat autot saisi vähän etulyöntiasemaa ehkä puntituksenkin kautta.

Jousien venyttely olisi kielletty. Tarkastetaan korkeus kesän asfalttikisoihin nähden.

Voisi koittaa jos kisan toiseksi tai jopa kolmanneksi radaksi saisi sprinttiradan ja silloin ajettaisiin kelloa vastaan. Olisi jo aika täysi päivä ja saisi vetää muita vastaan sekä omaa kovaa. Toki saisi kulmia korjata oman mielensä mukaan vetojen välissä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin