Sivu 1/1

Helmat lisää turvallisuutta

Lähetetty: 07.05.2018 20:37
Kirjoittaja Cicatrix
Tein poikkitieteellistä tutkimusta helmapeltien leveyksistä eri vuosikymmenten sedaneista. Ihmetellyt kun uudemmista autoissa likaantuu housunlahkeet ja vanhemmissa vaikkakin ovat paljon kuraisempia ei ongelmaa ole ilmennyt. Mitat mitattuna sisähelmasta ulkohelman reunaan.

Auto nro 1 Italialainen suunniteltu 50- luvulla. Helman leveys 7 cm
Auto nro 2 saksalainen suunniteltu 80 -luvulla. Helman leveys 11 cm
Auto nro 3 tsekkiläinen suunniteltu 2010-luvulla. Helman leveys 17 cm

Kuvastaa turvallisuuskehitystä, 30 vuoden aikana leveys kasvanut aina n.63 %. turvallisuus lienee parantunut 3 numeroisen % luvun samana aikana.

Sitten Myytinmurtaja osuuteen: Jos kehitys jatkuu samana, vuonna 2040 helmanleveys ylittää 27 cm. Sedanit on kadonneet sukupuuttoon sillä autosta nouseminen muuttuu aika vaikeaksi ellei sivuttain siirtyvää penkkiä tai jotain muuta ratkaisua keksitä helpottamaan autosta nousemista.

Re: Helmat lisää turvallisuutta

Lähetetty: 07.05.2018 20:48
Kirjoittaja väisänen
Juu lisää ne turvallisuutta. Mitä kauempana on pelti lonkasta sen parempi törmäyksessä.
Joskus tuli rakennettua tuninkihelmoja vanhoihin rotteloihin ja todettua että housun puntit tulee nyt sitten likaisiksi.

Re: Helmat lisää turvallisuutta

Lähetetty: 08.05.2018 07:30
Kirjoittaja wellu
Mk5 Golf kun tuli aikanaan markkinoille, niin isäni kanssa käytiin kummastelemassa helman leveyttä.


Edelleen muistan sen ihan järkyttävän paksuna.

Re: Helmat lisää turvallisuutta

Lähetetty: 08.05.2018 07:58
Kirjoittaja Stefa
Onhan noilla korin jäykkyyteenkin jonkinlainen vaikutus, eikä tuo ole ajettavuudenkaan kannalta ihan huono juttu. Aika rentoja nuo vanhemmat kopat tahtoo olla merkkiin katsomatta. Ihan jo tuo -90-luvun lopun Bravokin ahdistaa hienosti ovia jos tunkkaa kyljen ylös.

Re: Helmat lisää turvallisuutta

Lähetetty: 08.05.2018 08:18
Kirjoittaja wellu
Stefa kirjoitti:Onhan noilla korin jäykkyyteenkin jonkinlainen vaikutus, eikä tuo ole ajettavuudenkaan kannalta ihan huono juttu. Aika rentoja nuo vanhemmat kopat tahtoo olla merkkiin katsomatta. Ihan jo tuo -90-luvun lopun Bravokin ahdistaa hienosti ovia jos tunkkaa kyljen ylös.
Ei kyllä ahdista....? :|

Re: Helmat lisää turvallisuutta

Lähetetty: 09.05.2018 04:36
Kirjoittaja Sämpy
Oli yllätys, kun sattui tulemaan käsiin ehjähelmainen Lancia Prisma ja ovet toimii, kun tunkkaa yhden kulman ylös. Muissa ollut vissiin kaikissa mätävikaa helman sisällä pystypellissä, siksi lötköjä.

Juu korin vääntöjäykkyydessä helmatkin vaikuttaa, mutta onhan se nykyään yhteispeliä, kaikki luukkujen aukot on järjettömän paksut joka puolelta, takaluukkukin alkaa farmareissa olemaan selkänojan suksiluukun kanssa samaa kokoa että kaikki on vähän kuin sportswagoneita. Tuulilasista on vaikea nähdä ulos, käytiin kattomassa emännälle sx4:sta, mutta ei se olisi nähny risteyksissä mitään niitten pilareitten takaa.

Lisäksi terävät nurkat on huono ratkaisu, luukkujen aukot onkin muuttuneet melko pyöreiksi. Sellaisia tilaihmeitä kuin Fiat Uno ei enää tule, japsien kei-caritkin joutuu seuraamaan aikaansa vaikka niissä tilat onkin maksimoitu niin sama harmistus että seinät paksunee ja aukot pienenee.

Alfa 156:ssa on ilmeisesti 90-luvun autoksi kohtuuhyvä vääntöjäykkyys ja silti näkyväisyyttä. Siis edellyttäen että ne kuuluisat helmat on kunnossa.

Mutta parhaansa nuo yrittää, 10 vuotta sitten epäiltiin että a-pilarit on kohta liian paksut ajamiseen, mutta ihan tähän ei ole menty, kiitos suunnittelun ja materiaalien. Tätä jos joudutaan soveltamaan helmoihin, kustannukset nousee.

Re: Helmat lisää turvallisuutta

Lähetetty: 09.05.2018 15:05
Kirjoittaja Stefa
wellu kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Onhan noilla korin jäykkyyteenkin jonkinlainen vaikutus, eikä tuo ole ajettavuudenkaan kannalta ihan huono juttu. Aika rentoja nuo vanhemmat kopat tahtoo olla merkkiin katsomatta. Ihan jo tuo -90-luvun lopun Bravokin ahdistaa hienosti ovia jos tunkkaa kyljen ylös.
Ei kyllä ahdista....? :|
Itse tiedän vain tuosta vitoskoneisesta jossa kyllä keulalla on jokunen kilo enempi mitä pikkumalleissa. Kyllä ne ovet toimii eikä hakatakaan tarvitse, mutta kyllä siinä huomaa ettei ovi ole samassa linjassa pyörät maassa tai tunkin varassa. Tosin ei siinä jousituskaan sillä lailla niiaa mitä vakioissa että tasaisi kuormituksia.

Freemontissa alkaa A-pilari olla jo sellainen että sen takaa saa jo tosissaan kurkkia jos sopivasti vinoon risteykseen tulee. 159:ssä tuo ei häiritse.