Sivu 3/3

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Lähetetty: 10.11.2017 10:54
Kirjoittaja Ippe
wellu kirjoitti:
"perustallaajalle" on paras ostaa joko kaasu tai sähkö. Miksiei etanolivehjeskin, mutta tällöin ns. "tehtaan oma malli". Nuo flexfuel -boksit toimivat hiukan vaihtelevasti ja "itseopiskeluun" ei varmasti monellakaan riitä mielenkiinto eikä aika. Menee äkkiä harrasteautoksi...

Eihän Saabiin mitään boksia laiteta, ohjelmoidaan vain moottorinohjaus uudelleen tehtaan biopower-softaan perustuvalla softalla. 90-luvun malleissa on vanhempaa ohjausta, johon ei saa flexifuelia, mutta etanolille sen saa ja uudemmat muuttuvat softalla biopowereiksi (2003-2004 9-3 malleista osa tarvitsee uudemman mallin ionisaatiomodulin).

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Lähetetty: 10.11.2017 13:06
Kirjoittaja wellu
Ippe kirjoitti:
wellu kirjoitti:
"perustallaajalle" on paras ostaa joko kaasu tai sähkö. Miksiei etanolivehjeskin, mutta tällöin ns. "tehtaan oma malli". Nuo flexfuel -boksit toimivat hiukan vaihtelevasti ja "itseopiskeluun" ei varmasti monellakaan riitä mielenkiinto eikä aika. Menee äkkiä harrasteautoksi...

Eihän Saabiin mitään boksia laiteta, ohjelmoidaan vain moottorinohjaus uudelleen tehtaan biopower-softaan perustuvalla softalla. 90-luvun malleissa on vanhempaa ohjausta, johon ei saa flexifuelia, mutta etanolille sen saa ja uudemmat muuttuvat softalla biopowereiksi (2003-2004 9-3 malleista osa tarvitsee uudemman mallin ionisaatiomodulin).
Ei laitetakkaan jolloin se on juuri "tehtaan toteuttama", kun on laboroidut softatkin valmiina.

Tarkoitin siis lähinnä sitä, että ostetaan auto X ja tilataan netistä flexfuel-purkki, joka asennetaan moottorinohjauksen antureiden ja suuttimien väliin. Ei välttämättä ole kovin toimiva ratkaisu.

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Lähetetty: 10.11.2017 15:06
Kirjoittaja Luigi
Järkevä käyttöauto on se, jolla tykkää liikkua ja johon on hankinnan ja ylläpidon puolesta varaa. Jotkut vähemmän krantut on ratkaisseet asian niin, että ostetaan muutaman satasen ruoska, jota vain tankataan tarvittaessa, ja sen hajotessa sitten lahjoitetaan stenalle ja ostetaan uusi muutaman satasen ruoska. Huoltokulut minimissään, kun öljyäkin laitetaan vasta sitten, kun valo syttyy.

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Lähetetty: 10.11.2017 16:30
Kirjoittaja Nipa
Luigi kirjoitti:Jotkut vähemmän krantut on ratkaisseet asian niin, että ostetaan muutaman satasen ruoska, jota vain tankataan tarvittaessa, ja sen hajotessa sitten lahjoitetaan stenalle ja ostetaan uusi muutaman satasen ruoska. Huoltokulut minimissään, kun öljyäkin laitetaan vasta sitten, kun valo syttyy.
Työkaveri taannoin käytti tuota metodia. Kovasti Fiat-painotteista oli kalusto. Halvalla saa hyvää :D
Itsekin käyttäisin mutta kun työmatkaa on 70 km/sivu, pitää panostaa luotettavuuteen. (Multijet Bravo, 200000 km).

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Lähetetty: 14.02.2020 10:47
Kirjoittaja wellu
Nostellaanpas vanhaa topicia.

Muuttaako viimeaikaiset uutisoinnit vaakakuppia suuntaan taikka toiseen? Dieselin hinnan povataan nousevan jopa 30cnt/litra ja vastapainoksi käyttövoimaveron poistuvan (ei tapahdu) tai alentuvan jotta ero kuittaantuu (ei toteudu).

Politiikkahan on tällähetkellä sillä tasolla, että 2030 voi olla nihkeää ajaa millään muulla otsikon polttoaineella, kuin CO2 neutraalilla sähköllä, Bioetanolilla, Biokaasulla tai Biodieselillä. Tosin tällähetkellä poliittiset päätökset ovat niin kaootisia, etten laskisi edes minkään bio-mitään varaan.

Ite ajan taas bensiinillä, 20-30tkm/vuosi. Etanolia olen ennen käyttänyt, mutta Stilon etanolisointi ei onnistu ilman muutosboksia (300€) eikä minulla ole mahdollisuutta investoida siihen, vaikka valtiolta saisikin palautusta sen 200€ myöhemmin. Lisäksi etanolin hinta pompsahti tuossa vuodenvaihteessa senverran, että bensiinin hinnan laskiessa erotus on aikalailla tasan nolla. Tuohon lisätään mahdolliset riskitekijät polttoaineen vaihdosta, niin eipä tällähetkellä huvita olla koe-kaniini.

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Lähetetty: 14.02.2020 12:24
Kirjoittaja Sämpy
Ei kannata stressata. Mikään vaihtoehto ei kuitenkaan ole pitkässä juoksussa edullisempi, koska verotarve. Kokreintaan joku vaihtoehtokulkine, joka ei ole auto. Kuten traktorimönkijä tms voi olla halvempi.

Ennemmin kannattaa stressata onko töitä tai eläkettä 10 vuoden päästä kuin mitä liikkuminen maksaa. Niillä on oikeasti vaikutusta.

Muutoin pieni auto=pieni kulutus ja verot. Siinä ainoa fakta.

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Lähetetty: 14.02.2020 15:14
Kirjoittaja wellu
Sämpy kirjoitti:Ei kannata stressata. Mikään vaihtoehto ei kuitenkaan ole pitkässä juoksussa edullisempi, koska verotarve. Kokreintaan joku vaihtoehtokulkine, joka ei ole auto. Kuten traktorimönkijä tms voi olla halvempi.

Ennemmin kannattaa stressata onko töitä tai eläkettä 10 vuoden päästä kuin mitä liikkuminen maksaa. Niillä on oikeasti vaikutusta.

Muutoin pieni auto=pieni kulutus ja verot. Siinä ainoa fakta.
Täysin samaa mieltä. :lol:

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

Lähetetty: 17.02.2020 10:10
Kirjoittaja Stefa
Itse kyllä vähän odottelen jos vaikka verokohtelu muuttuisi siihen suuntaan, että olisi mahdollista samalla autolla kuljettaa sekä tavaraa että ihmisiä. Toki pikku-kuorkit on nytkin, mutta jos C-korttivaatimuksen sekä rajoittimen saa pois ja vähän kohtuullisemman kokoiseksi auton, niin kiinnostaa kovin. Joku ns. tonniluokan "pikkubussi" olisi aika monikäyttöinen. Juu, retkeilyautot mutta noista ei kovin helpolla vapauteta tilaa tavarankuljetukseen.