Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etanoli?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja Ippe » 10.11.2017 11:54

wellu kirjoitti:
"perustallaajalle" on paras ostaa joko kaasu tai sähkö. Miksiei etanolivehjeskin, mutta tällöin ns. "tehtaan oma malli". Nuo flexfuel -boksit toimivat hiukan vaihtelevasti ja "itseopiskeluun" ei varmasti monellakaan riitä mielenkiinto eikä aika. Menee äkkiä harrasteautoksi...




Eihän Saabiin mitään boksia laiteta, ohjelmoidaan vain moottorinohjaus uudelleen tehtaan biopower-softaan perustuvalla softalla. 90-luvun malleissa on vanhempaa ohjausta, johon ei saa flexifuelia, mutta etanolille sen saa ja uudemmat muuttuvat softalla biopowereiksi (2003-2004 9-3 malleista osa tarvitsee uudemman mallin ionisaatiomodulin).
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80
Avatar
Ippe
GFF
 
Viestit: 2498
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja wellu » 10.11.2017 14:06

Ippe kirjoitti:
wellu kirjoitti:
"perustallaajalle" on paras ostaa joko kaasu tai sähkö. Miksiei etanolivehjeskin, mutta tällöin ns. "tehtaan oma malli". Nuo flexfuel -boksit toimivat hiukan vaihtelevasti ja "itseopiskeluun" ei varmasti monellakaan riitä mielenkiinto eikä aika. Menee äkkiä harrasteautoksi...




Eihän Saabiin mitään boksia laiteta, ohjelmoidaan vain moottorinohjaus uudelleen tehtaan biopower-softaan perustuvalla softalla. 90-luvun malleissa on vanhempaa ohjausta, johon ei saa flexifuelia, mutta etanolille sen saa ja uudemmat muuttuvat softalla biopowereiksi (2003-2004 9-3 malleista osa tarvitsee uudemman mallin ionisaatiomodulin).

Ei laitetakkaan jolloin se on juuri "tehtaan toteuttama", kun on laboroidut softatkin valmiina.

Tarkoitin siis lähinnä sitä, että ostetaan auto X ja tilataan netistä flexfuel-purkki, joka asennetaan moottorinohjauksen antureiden ja suuttimien väliin. Ei välttämättä ole kovin toimiva ratkaisu.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3717
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja Luigi » 10.11.2017 16:06

Järkevä käyttöauto on se, jolla tykkää liikkua ja johon on hankinnan ja ylläpidon puolesta varaa. Jotkut vähemmän krantut on ratkaisseet asian niin, että ostetaan muutaman satasen ruoska, jota vain tankataan tarvittaessa, ja sen hajotessa sitten lahjoitetaan stenalle ja ostetaan uusi muutaman satasen ruoska. Huoltokulut minimissään, kun öljyäkin laitetaan vasta sitten, kun valo syttyy.
Insinööri kysyy, ja luonto vastaa
Avatar
Luigi
 
Viestit: 7754
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan

ViestiKirjoittaja Nipa » 10.11.2017 17:30

Luigi kirjoitti:Jotkut vähemmän krantut on ratkaisseet asian niin, että ostetaan muutaman satasen ruoska, jota vain tankataan tarvittaessa, ja sen hajotessa sitten lahjoitetaan stenalle ja ostetaan uusi muutaman satasen ruoska. Huoltokulut minimissään, kun öljyäkin laitetaan vasta sitten, kun valo syttyy.

Työkaveri taannoin käytti tuota metodia. Kovasti Fiat-painotteista oli kalusto. Halvalla saa hyvää :D
Itsekin käyttäisin mutta kun työmatkaa on 70 km/sivu, pitää panostaa luotettavuuteen. (Multijet Bravo, 200000 km).
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2570
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Edellinen

Paluu Off-topic

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä