Eihän Saabiin mitään boksia laiteta, ohjelmoidaan vain moottorinohjaus uudelleen tehtaan biopower-softaan perustuvalla softalla. 90-luvun malleissa on vanhempaa ohjausta, johon ei saa flexifuelia, mutta etanolille sen saa ja uudemmat muuttuvat softalla biopowereiksi (2003-2004 9-3 malleista osa tarvitsee uudemman mallin ionisaatiomodulin).wellu kirjoitti:
"perustallaajalle" on paras ostaa joko kaasu tai sähkö. Miksiei etanolivehjeskin, mutta tällöin ns. "tehtaan oma malli". Nuo flexfuel -boksit toimivat hiukan vaihtelevasti ja "itseopiskeluun" ei varmasti monellakaan riitä mielenkiinto eikä aika. Menee äkkiä harrasteautoksi...
Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etanoli?
Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan
Ei laitetakkaan jolloin se on juuri "tehtaan toteuttama", kun on laboroidut softatkin valmiina.Ippe kirjoitti:Eihän Saabiin mitään boksia laiteta, ohjelmoidaan vain moottorinohjaus uudelleen tehtaan biopower-softaan perustuvalla softalla. 90-luvun malleissa on vanhempaa ohjausta, johon ei saa flexifuelia, mutta etanolille sen saa ja uudemmat muuttuvat softalla biopowereiksi (2003-2004 9-3 malleista osa tarvitsee uudemman mallin ionisaatiomodulin).wellu kirjoitti:
"perustallaajalle" on paras ostaa joko kaasu tai sähkö. Miksiei etanolivehjeskin, mutta tällöin ns. "tehtaan oma malli". Nuo flexfuel -boksit toimivat hiukan vaihtelevasti ja "itseopiskeluun" ei varmasti monellakaan riitä mielenkiinto eikä aika. Menee äkkiä harrasteautoksi...
Tarkoitin siis lähinnä sitä, että ostetaan auto X ja tilataan netistä flexfuel-purkki, joka asennetaan moottorinohjauksen antureiden ja suuttimien väliin. Ei välttämättä ole kovin toimiva ratkaisu.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan
Järkevä käyttöauto on se, jolla tykkää liikkua ja johon on hankinnan ja ylläpidon puolesta varaa. Jotkut vähemmän krantut on ratkaisseet asian niin, että ostetaan muutaman satasen ruoska, jota vain tankataan tarvittaessa, ja sen hajotessa sitten lahjoitetaan stenalle ja ostetaan uusi muutaman satasen ruoska. Huoltokulut minimissään, kun öljyäkin laitetaan vasta sitten, kun valo syttyy.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan
Työkaveri taannoin käytti tuota metodia. Kovasti Fiat-painotteista oli kalusto. Halvalla saa hyvääLuigi kirjoitti:Jotkut vähemmän krantut on ratkaisseet asian niin, että ostetaan muutaman satasen ruoska, jota vain tankataan tarvittaessa, ja sen hajotessa sitten lahjoitetaan stenalle ja ostetaan uusi muutaman satasen ruoska. Huoltokulut minimissään, kun öljyäkin laitetaan vasta sitten, kun valo syttyy.
Itsekin käyttäisin mutta kun työmatkaa on 70 km/sivu, pitää panostaa luotettavuuteen. (Multijet Bravo, 200000 km).
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan
Nostellaanpas vanhaa topicia.
Muuttaako viimeaikaiset uutisoinnit vaakakuppia suuntaan taikka toiseen? Dieselin hinnan povataan nousevan jopa 30cnt/litra ja vastapainoksi käyttövoimaveron poistuvan (ei tapahdu) tai alentuvan jotta ero kuittaantuu (ei toteudu).
Politiikkahan on tällähetkellä sillä tasolla, että 2030 voi olla nihkeää ajaa millään muulla otsikon polttoaineella, kuin CO2 neutraalilla sähköllä, Bioetanolilla, Biokaasulla tai Biodieselillä. Tosin tällähetkellä poliittiset päätökset ovat niin kaootisia, etten laskisi edes minkään bio-mitään varaan.
Ite ajan taas bensiinillä, 20-30tkm/vuosi. Etanolia olen ennen käyttänyt, mutta Stilon etanolisointi ei onnistu ilman muutosboksia (300€) eikä minulla ole mahdollisuutta investoida siihen, vaikka valtiolta saisikin palautusta sen 200€ myöhemmin. Lisäksi etanolin hinta pompsahti tuossa vuodenvaihteessa senverran, että bensiinin hinnan laskiessa erotus on aikalailla tasan nolla. Tuohon lisätään mahdolliset riskitekijät polttoaineen vaihdosta, niin eipä tällähetkellä huvita olla koe-kaniini.
Muuttaako viimeaikaiset uutisoinnit vaakakuppia suuntaan taikka toiseen? Dieselin hinnan povataan nousevan jopa 30cnt/litra ja vastapainoksi käyttövoimaveron poistuvan (ei tapahdu) tai alentuvan jotta ero kuittaantuu (ei toteudu).
Politiikkahan on tällähetkellä sillä tasolla, että 2030 voi olla nihkeää ajaa millään muulla otsikon polttoaineella, kuin CO2 neutraalilla sähköllä, Bioetanolilla, Biokaasulla tai Biodieselillä. Tosin tällähetkellä poliittiset päätökset ovat niin kaootisia, etten laskisi edes minkään bio-mitään varaan.
Ite ajan taas bensiinillä, 20-30tkm/vuosi. Etanolia olen ennen käyttänyt, mutta Stilon etanolisointi ei onnistu ilman muutosboksia (300€) eikä minulla ole mahdollisuutta investoida siihen, vaikka valtiolta saisikin palautusta sen 200€ myöhemmin. Lisäksi etanolin hinta pompsahti tuossa vuodenvaihteessa senverran, että bensiinin hinnan laskiessa erotus on aikalailla tasan nolla. Tuohon lisätään mahdolliset riskitekijät polttoaineen vaihdosta, niin eipä tällähetkellä huvita olla koe-kaniini.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan
Ei kannata stressata. Mikään vaihtoehto ei kuitenkaan ole pitkässä juoksussa edullisempi, koska verotarve. Kokreintaan joku vaihtoehtokulkine, joka ei ole auto. Kuten traktorimönkijä tms voi olla halvempi.
Ennemmin kannattaa stressata onko töitä tai eläkettä 10 vuoden päästä kuin mitä liikkuminen maksaa. Niillä on oikeasti vaikutusta.
Muutoin pieni auto=pieni kulutus ja verot. Siinä ainoa fakta.
Ennemmin kannattaa stressata onko töitä tai eläkettä 10 vuoden päästä kuin mitä liikkuminen maksaa. Niillä on oikeasti vaikutusta.
Muutoin pieni auto=pieni kulutus ja verot. Siinä ainoa fakta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan
Täysin samaa mieltä.Sämpy kirjoitti:Ei kannata stressata. Mikään vaihtoehto ei kuitenkaan ole pitkässä juoksussa edullisempi, koska verotarve. Kokreintaan joku vaihtoehtokulkine, joka ei ole auto. Kuten traktorimönkijä tms voi olla halvempi.
Ennemmin kannattaa stressata onko töitä tai eläkettä 10 vuoden päästä kuin mitä liikkuminen maksaa. Niillä on oikeasti vaikutusta.
Muutoin pieni auto=pieni kulutus ja verot. Siinä ainoa fakta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Järkevä käyttöauto, Bensa, Diesel, Sähkö, Kaasu vai Etan
Itse kyllä vähän odottelen jos vaikka verokohtelu muuttuisi siihen suuntaan, että olisi mahdollista samalla autolla kuljettaa sekä tavaraa että ihmisiä. Toki pikku-kuorkit on nytkin, mutta jos C-korttivaatimuksen sekä rajoittimen saa pois ja vähän kohtuullisemman kokoiseksi auton, niin kiinnostaa kovin. Joku ns. tonniluokan "pikkubussi" olisi aika monikäyttöinen. Juu, retkeilyautot mutta noista ei kovin helpolla vapauteta tilaa tavarankuljetukseen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.