Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nyt kun on taas talvi ja varsinkin keskisuomessa lämpötila tällähetkellä seilaa +1 ja -16 välillä, niin ovet ja lukothan ovat kokoajan jäässä.

Minkä on porukka havainnut toimivaksi moista jäätymistä ehkäisemään? Lukothan pysyvät vetreinä, kun huolellisesti voitelee (tarvittaessa purku ja putsaus), mutta ovien tiivisteet aiheuttavat ainakin minulle suurimman päänsäryn. Oven karmit vääntyvät, kun saa aina kunnon voimalla repiä ovea auki yön jälkeen.

Silikoniakin olen kokeillut, muttei se minusta ole koskaan toiminut. Peltoauton ovitiivisteet voitelin aikanaan wd-40:llä, mutta se sotkee vaatteet joten ei käy käyttöautoon.

Ideoita?
Minkä huollan, sen korjaan...
Mako
GFF
Viestit: 233
Liittynyt: 02.03.2007 22:12
Paikkakunta: Hamina

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Mako »

Tiivisteisiin ohuesti raakaa glykolia. Parempaa kuin mitkään silikonit.
Fiat 133 -76 MA
Lada 2102 16V
Fiat Milletrecento -65
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Voi toimia en ole kokeillut. Itse olen laittanut Auto Glymin "bumper & trim" -geeliä reilusti ja on tuntunut toimivan syyskäsittelyllä koko talven. Kuulemma uudehkojen autojen tiivisteet ei edes kestä enää silikonia vaan menevät pilalle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
alfafiat
Viestit: 304
Liittynyt: 01.11.2005 19:40
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja alfafiat »

Mä olen parafiiniöljyä laittanut saa m.m. apteekista ja voi käyttää myös kissalle , jos suoli on tukossa .
ladan esiisä Fiat 124 special T
Avatar
Fletch
GFF
Viestit: 86
Liittynyt: 12.07.2010 12:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Fletch »

Lukkoihin hyvissä ajoin syksyllä aseöljyä ja tiivisteisiin silikonia. Ei oo ollu ainakaan mulla ongelmia.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sekin tietty jeesaa kun vastaavat metallipinnat on vedetty vaikka autovahalla. En edes nopeasti muista milloin olisin tiivisteisiin jotain laittanut.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja pesee vastepintoja säännöllisesti, ettei hiekka ja pöly hierrä tiivisteitä (ja maalipintaa puhki). Ehjä ja sileä tiiviste ei jäädy, risa ja huokoinen jäätyy varmasti vaikka upottaisi silikoniin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joo, Bravossa jo maali puhki kuskin oven tiivisteiden kohdalta... :roll:

Mutta pitääpä kattoa josko tänään ehtisi auton pesemään, niin voisi vahata nuo oviaukkojen vastepinnat. Eilen oli -6 pakkasta kun kävin kaupassa (20min). Tuollavälin jäätyi jo kuskin ovi kevyesti kiinni, että piti kikkailla auki.
Itseasiassa, kovilla pakkasilla ovi oli välillä niin jäässä, että ikkunakarmin "hienosäätö" on pielessä, kun ovea on karmista nykinyt varovasti auki (vääntynyt ulospäin). Ovenkahvahan on noissa niin heikko, ettei siitä kyllä uskalla nykiä yhtään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Jos jotain Fiatismia on niin tämä keskustelu - muunmerkkisten kesken yleisin kyräilyn aihe Fiatin sähköjen ohella lienee talvisin jäätyvät ovet ja lukot, ja kyllähän tämä paikkansa pitää.

Monta ja monenmerkkistä autoa on minullakin ollut, mutta missään eivät lukot ole olleet niin eteviä jäätymään kuin Kiertopalkinnossa.

Lupaus pakkasesta ja avot, kaikki lukot jäässä.

Lukkosula taskussa ja hiustenkuivaaja (jatkojohtokelan kanssa) autossa muodostuikin hyvin nopeasti vakiovarusteeksi :D.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ei lukot jäädy, jis ne oikeasti rasvaa huolella. Jos rasvaus on laiminlyöty pitkään, niin lukkopesän purku ja huolellinen voitelu.

Näin tein Bravollekkin, mutta eräs työkaveri lupasi syksyllä huuhdella minun auto, kun olin sitä pesemässä. Ampui painepesurilla ovien lukkopesiä 5cm päästä "pesen nämä lukkoöljyn valumat pois", urpo...

Jäätyy ne kaikissa, toisissa herkemmin. Mitä huonommin pidetty, sitä paremmin jäätyy...
Minkä huollan, sen korjaan...
Sevel
Viestit: 44
Liittynyt: 23.08.2012 09:27

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Sevel »

Aina se jäätymisen syy ei suinkaan ole itse lukossa, vaan lukon ulkopuolisessa mekanismissa, joka on tehtaalla käsitelty jollain hemmetin talilla, jota lämpimissä maissa kutsuvat rasvaksi... Tuolloin ainoa keino päästä lukkojen jäätymisongelmista eroon, on käyttää ovipahvit pois ja vaihtaa tuo tali kunnolliseen pakkaasvaseliiniin, esimerkiksi punaiseen vetokitarasvaan.
Fiat Ducato 3.0 Multijet ComfortMatic '08
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Polkuautoilija kirjoitti:Jos jotain Fiatismia on niin tämä keskustelu - muunmerkkisten kesken yleisin kyräilyn aihe Fiatin sähköjen ohella lienee talvisin jäätyvät ovet ja lukot, ja kyllähän tämä paikkansa pitää.

Monta ja monenmerkkistä autoa on minullakin ollut, mutta missään eivät lukot ole olleet niin eteviä jäätymään kuin Kiertopalkinnossa.

Lupaus pakkasesta ja avot, kaikki lukot jäässä.

Lukkosula taskussa ja hiustenkuivaaja (jatkojohtokelan kanssa) autossa muodostuikin hyvin nopeasti vakiovarusteeksi :D.
No juu , mut jos sulla olis VAG niin ensin ei aukea lukko , sitten ei ovi ja kun pitäis lähteä ajamaan niin ovi ei pysy kiinni. :mrgreen:
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Wesulius kirjoitti:No juu , mut jos sulla olis VAG niin ensin ei aukea lukko , sitten ei ovi ja kun pitäis lähteä ajamaan niin ovi ei pysy kiinni. :mrgreen:
Johan tuosta oli aikoinaan Karpossa, mutta maahantuojan mukaan mitään ongelmaa ei ollut (liekö vieläkään?) Kummasti vaan seuraavassa jaksossa eräs merkkikorjaamo kertoi heillä olevan ratkaisu tuohon ja on laitettu jo useaan autoon :lol:

Jeepin lukot rupesi tänä talvena jäätymään siihen malliin, ettei auennet k-lukon moottorilla. Purin oviverhoilut ja irrotin lukot, ne oli täynnä kovettunutta rasvaa. Huolellinen pesu brake cleanerilla ja harjalla/pensselillä, rasvaus AntiCorrolin suojaöljyllä sekä herkistely ja johan toimii taas hienosti 8-)

Sama toimenpide kannattaa tehdä vielä lukkopesälle ja avausnapille, kun oviverhoilut on purettuna pois edestä.

Tiivisteiden jäätyminen ei ole ollut pitkään aikaan ongelmana, johtunee varmaan tuosta pitkähköstä työmatkasta jolloin auto ehtii lämpiämään kunnolla...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
Polkuautoilija
Viestit: 143
Liittynyt: 22.03.2016 20:21

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Polkuautoilija »

Wesulius kirjoitti:
No juu , mut jos sulla olis VAG niin ensin ei aukea lukko , sitten ei ovi ja kun pitäis lähteä ajamaan niin ovi ei pysy kiinni. :mrgreen:
Aikanaan oli VAG jossa vasemman takaoven mikrokytkin ilmeisesti piti oven itsepintaisesti lukossa. Alkoi oireilla juuri kun auto oli menossa vaihtoon, kunnes kahden viikon kuluttua korjautui itsestään.

Siinä kohtaa sitä tiesi VAGin laukaisuikkunan taas olevan kohdalla ja auto lähti aika vauhdilla JTO:ksi.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Paras aine/tapa ovien tiivisteiden ja lukkojen voiteluun

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Itsellä kokemusta Fiateista Bravo, Brava, Stilo, Uno ja 128. Nythän on italialaisia vielä nuo 159 Alfa ja Delta. Tuo nykyinen kasi on ainoa jossa on ovien kanssa ropleemaa, tai oikeastaan tuossakin takaluukku on pahin.

Tosin kun Alfa oli jarruremontissa niin ajelin tuolla kasilla töihin ja se seisoi pihalla kun vettä ja räntää tuli ja keli seilasi nollan kahta puolen. Mitään talvivalmisteluja en tuolle myöskään tehnyt, kun ei sillä oikein pitänyt enää niin myöhään ajella. Sallittakoon tuo oireilu 40-vuotiaalle autolle noissa oloissa.

90-luvulla vanhemmilla oli muistaakseni -93 pasuuna. Tuossa oli se ovien kanssa taistelu ihan jokapäiväistä. Äitin kolleegalla oli tuolloin samanmoinen ja ei ollut ihan tavaton näky kuulemma kun se aamulla tuli töihin ovet turvavöillä kiinni köytettynä :mrgreen:

Tuo lukkosula taitaa olla sikäli aika myrkkyä lukoille, että avaa kyllä kerran sen lukon, mutta ei suinkaan auta itse ongelmaa. Lähinnä päinvastoin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin