Sivu 2/2

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 12.01.2017 22:21
Kirjoittaja Sämpy
No vielä vertailu antiikkivaloista. Eli Rangen katolla isot wanhat peltiämpärit, toiset käyttämättömät eli "uudet" Boschit, sellaisia on varmaan useimmat nähneet. Maalattava peltikoppa ja kromikehä lasin ympärillä. Sekä saman kokoiset Marchallit, käytetyt mutta kohtuu hyväkuntoiset.

Marchallit antaa todella hyvän leveän valon, kun "uudet" Boschit aika heikon ja pistemäisen. Kun läväyttää marchallit päälle ja tienoo valkeaa, niin hyvä kun edes huomaa kun siihen päälle laittaa Boschit. Käsittämättömän iso valoteho ero kahden eri valaisimen kesken, kumminkin perus halogeenilamppuja. Molemmissa uudet johdot ja identtiset +30% polttimot.

Toisaalta 2000-luvun A6 ja uudet projektoriumpiot, täys paska puolsokkona saa ajaa. Alfa 156 eri paljoa paremmat. Fiat Scudo II ja H4, ehkä parhaat valot mitä mulla ikinä ollut, kaikki valo menee just sinne mihin tarvitaan eikä pitkin puidenlatvoja tms. Tehdassumareita ei voi laittaa päälle vastaantulijat alkaa vilkuttamaan valoja. Ja niillä tosiaan näkee melkein yhtä hyvin kuin lähivaloilla. Alfassa kun pistää sumarit, niin.. no.. onkohan ne päällä vai ei?

Vai pitäisköhän mitata Scuodon latausjännitteet, etti ne ole 18V.. :lol:

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 12.01.2017 22:34
Kirjoittaja jonik
Mulla oli pari talvea SAE:n 100 35w ref 12,5 5" ledit, todella hyvät vaikka oli ennestään valot jo releytetty. Ainoastaan rajussa lumisateessa meni tukkoon mutta muuten ei mitään ongelmia. Hintaa asennussetin kanssa vajaa 200€.
https://www.youtube.com/watch?v=R_hQzaa7N4c" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt tuli tälle talvelle isoveli testiin eli SAE 210 80w ref 10 6,5". Huomattava parannus valotehossa, tuntuisi nyt pysyvän auki myös lumisateessa. Hintaa tuli 300€ asennussetin kanssa. Tässä vielä vertailuvideo näiden välillä:
https://www.youtube.com/watch?v=f6ofDxaDwdw" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 12.01.2017 22:37
Kirjoittaja wellu
Kannattaa muistaa, että Bravossa palaa vakiona laskennallisesti 220W valoja. Tipossa taitaa palaa 130W.
Omassa Bravossa loppuu laturista vain kyky.

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 12.01.2017 22:49
Kirjoittaja Nipa
Sämpy kirjoitti:Tehdassumareita ei voi laittaa päälle vastaantulijat alkaa vilkuttamaan valoja.
Olisiko väärä suuntaus vai väärä sää? Pari päivää vuodessa milloin näistä on hyötyä. Silloin max nopeus on 60 km/h.
Mielestäni sumuvalot ovat parhaimmillaan ilmakiväärin maalitauluna :lol: :lol:

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 13.01.2017 08:43
Kirjoittaja Sämpy
Sanoisin että tämä on ensimmäinen auto jossa vakiosumareista on oikeasti hyötyä. Yleensähän ne tekee heikon kajastuksen 2m puskurista, tässä aukeaa 15 metriin leveä valokenttä. Eivät edes pahasti pimennä kaukaisia kohteita, vaikkakin lähivalot kantavat vähän pidemmälle. Ymmärrän kyllä että tuolla valoteholla ja märällä tiellä vastaantulijan silmiin sattuu ihan lamppujen sijainnista johtuen, märän asfaltin päällä, vaikka suuntaus olisikin kunnossa. Linssi on kohtuuiso, toisin kuin henkilöautoissa normaalisti. Niin no ja kyllä Hellan Jumborekkasumaritkin on melko tehokkaat, ne kun asentaa puskurin yläpuolelle ovat ihan toimivat lisälähivalot jenkkiautoon, jonka normaali miniumpio ei valaise yhtään mitään. Ja puskurin päältä alas suunnattuna eivät häikäise vastaantulijaa asfaltista samalla lailla kuin puskurin alta.

Mutta en itsekään pidä että noita poltellaan jos ei ole pakko, normaalissa kelissä. Onneksi tuossa Scudossa on normaalit lähivalot riittävän tehokkaat. Mutta jenkkiautoihin on joutunut virittelemään kaikenlaista, laittomia kahdennuksia yms. Niissä kun ei ole ajovalonpesureitakaan ja valot on vaakasuorassa poteroissa että oikein kerjäävät kuraa pintaansa olematonta valotehoa viemään.

Mutta on tosiaan yllättänyt kuinka paskoja valoja autoista löytyy, vaikka umpiossa palaisi H7 ja H1 niin silti ei tahdo valoa irrota sitäkään mitä yhdellä lampulla. Ja mikään ei pelasta vanhenemisen vaikutukselta, vanhassakin Scudossa oli joskus hyvät valot vaan ei ole enää, vaikka heijastin näyttää vielä hyvältä niin teho on hiipunut rajusti. Mutta noissa joissain autoissa on ollut ihan uudet umiot ja silti.. Vai onko vaan johdotus niin huono. No näkee tuolla ksenoneitakin jotka ei valaise juuri mitään.

Huonot valot vie ajamisen ilon ihan siinä kuin huono penkkikin.

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 13.01.2017 09:09
Kirjoittaja wellu
Ensin ajoi muotoilu ajovaloumpion toiminnan edelle. Pienestä, vaikka 10cmx10cm heijastimesta ei saada sitä valoa hyödynnettyä samanlailla kuin vaikkapa 20cmx25cm. Sitten tuli autotehtaan säästöt, halpaa tehdää tehotonta kun ei tarvitse pesureita.

2000 -luvun alun avensiksiin (siis ensimmäisiin "uusikoppasiin) asennettiin maahantuojalla/huollossa jännitteen alentimia ajovaloille, koska johdot ja lamput eivät kestäneet päin persettä suunnitellun umpion aiheuttamaa lämpiämistä. Sama, kuin pakkasella käsiä palellessa riisuttaisiin takki, jottei vain käsiä palele. :roll:

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 13.01.2017 21:48
Kirjoittaja tapi0
Kyllä uudempien autojen linssi-valoista saa valoa ulos jopa halogeenipolttimolla, vaikka ovatkin pienikokoisia umpioita.

Itse olen kyllä hyvin tyytyväinen Abaraattini Xenon-valoihin, näkee kohtuu hyvin ilman lisävalojakin.
Ne kun on tehokkaampaa mallia lampunpesimillä.

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 14.01.2017 12:06
Kirjoittaja Sämpy
Toisaalta linssi-valo ei todista että se olisi mitenkään parempi, kuten tuo A6 osoitti. Julmetun iso valohökötys, muodinmukainen linssi siellä keskellä ja paskimmat valot mitä ikinä. Linssi kyllä vanginnee hajasäteitä jolloin voi käyttää tehokkaampia aftermarket-xenoneita.

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 16.01.2017 17:09
Kirjoittaja jarikin
wellu kirjoitti: Minulla on Bravossa Hella Comet 200FF:t. Muutoin olen oikein tyytyväinen valoihin (kevyet, pienet ymsjne), mutta valojen teho/keila tuntuisi olevan jotenkin turhan suppea.

Jos jollakulla on vain ehdotuksia/kokemuksia. Onko järkevämpi laittaa 200FF:iin 100w polttimot vai peräti xenon -kitti, vai vaihtaa nuo isot mölöjumbot keulille?
Edellisessä autossani oli juurikin nuo lisävalot ja laitoin sisään 100 wattiset. Ihan ok niillä näki vaikka valokuvio onkin kapea, eikä umpio alkanut muuttaa muotoaan. Ainoastaan heijastimen takapuolelta polttimon ympärillä näki, että kyllä se satawattinen ihan kohtuu lämpöisenä palaa :)

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 16.01.2017 20:25
Kirjoittaja arpati
wellu kirjoitti:Kannattaa muistaa, että Bravossa palaa vakiona laskennallisesti 220W valoja. Tipossa taitaa palaa 130W.
Omassa Bravossa loppuu laturista vain kyky.
Onko sulla 75A vai 85A laturi? Kattelin noita käytettyjä mitä on nurkissa niin näkyi löytyvän molempia (ja suurin osa jumissa :lol: ). Omaan bravoon löysin käyttämättömän 14V / 85A magneti marellin ja valot näyttää aika kirkkailta verrattuna veljen Bravan valoihin, vaikka valojohdot vielä vakiot molemmissa. Pitääkin mitata noista nyt lataus jännitteet kun molemmat tontilla.

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 16.01.2017 22:33
Kirjoittaja wellu
arpati kirjoitti:
wellu kirjoitti:Kannattaa muistaa, että Bravossa palaa vakiona laskennallisesti 220W valoja. Tipossa taitaa palaa 130W.
Omassa Bravossa loppuu laturista vain kyky.
Onko sulla 75A vai 85A laturi? Kattelin noita käytettyjä mitä on nurkissa niin näkyi löytyvän molempia (ja suurin osa jumissa :lol: ). Omaan bravoon löysin käyttämättömän 14V / 85A magneti marellin ja valot näyttää aika kirkkailta verrattuna veljen Bravan valoihin, vaikka valojohdot vielä vakiot molemmissa. Pitääkin mitata noista nyt lataus jännitteet kun molemmat tontilla.
65A :lol:

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 20.01.2017 05:52
Kirjoittaja Sevel
Sämpy kirjoitti:Niin omasta mielestä koko referenssi on heitetty jo roskakoppaan. Tuleekohan se jostain heijastimen koosta vai miten lie lasketaan, mutta LEDivaloilla sellaista ei oo enää mitään järkeä laskea.
Hieman mutkia oikoen; mitä isompi referenssiluku, sitä kapeampi ja keskeltä kirkkaampi valokuvio.

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 20.01.2017 06:02
Kirjoittaja wellu
Sevel kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:Niin omasta mielestä koko referenssi on heitetty jo roskakoppaan. Tuleekohan se jostain heijastimen koosta vai miten lie lasketaan, mutta LEDivaloilla sellaista ei oo enää mitään järkeä laskea.
Hieman mutkia oikoen; mitä isompi referenssiluku, sitä kapeampi ja keskeltä kirkkaampi valokuvio.
Noinhan sen pitäisi mennä, kuitenkaan ei aina ihan noin.

Re: Lisävaloista

Lähetetty: 20.01.2017 13:59
Kirjoittaja jonik
http://docplayer.fi/16692812-Pimeana-vu ... misen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Joo ei nuo referenssiluvut pidä enää niin paikkaansa led-lisävaloilla. Tuosta TM:n vertailusta näkee hyvin miten luvut heittelee vaikka valokuvio on lähes sama. Nykyisissä SAE 210 80w on ref 10 (ostin muuten tuon vertailun perusteella) ja näkee helposti kauemmaksi kuin yksilläkään mitä oon aikaisemmin käyttänyt :D

Jussinmäellä myös hyviä vertailukuvia, kannattaa käydä katsomassa. Tuolta oon hommannut kaikki lisävaloni, aina halvin pakettihinta vaikka useammasta paikasta kysynyt tarjousta :)
http://www.jussinmaki.net/blogi/lisaval ... 2016-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;