Lisävaloista

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja Sämpy » 12.01.2017 23:21

No vielä vertailu antiikkivaloista. Eli Rangen katolla isot wanhat peltiämpärit, toiset käyttämättömät eli "uudet" Boschit, sellaisia on varmaan useimmat nähneet. Maalattava peltikoppa ja kromikehä lasin ympärillä. Sekä saman kokoiset Marchallit, käytetyt mutta kohtuu hyväkuntoiset.

Marchallit antaa todella hyvän leveän valon, kun "uudet" Boschit aika heikon ja pistemäisen. Kun läväyttää marchallit päälle ja tienoo valkeaa, niin hyvä kun edes huomaa kun siihen päälle laittaa Boschit. Käsittämättömän iso valoteho ero kahden eri valaisimen kesken, kumminkin perus halogeenilamppuja. Molemmissa uudet johdot ja identtiset +30% polttimot.

Toisaalta 2000-luvun A6 ja uudet projektoriumpiot, täys paska puolsokkona saa ajaa. Alfa 156 eri paljoa paremmat. Fiat Scudo II ja H4, ehkä parhaat valot mitä mulla ikinä ollut, kaikki valo menee just sinne mihin tarvitaan eikä pitkin puidenlatvoja tms. Tehdassumareita ei voi laittaa päälle vastaantulijat alkaa vilkuttamaan valoja. Ja niillä tosiaan näkee melkein yhtä hyvin kuin lähivaloilla. Alfassa kun pistää sumarit, niin.. no.. onkohan ne päällä vai ei?

Vai pitäisköhän mitata Scuodon latausjännitteet, etti ne ole 18V.. :lol:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6211
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja jonik » 12.01.2017 23:34

Mulla oli pari talvea SAE:n 100 35w ref 12,5 5" ledit, todella hyvät vaikka oli ennestään valot jo releytetty. Ainoastaan rajussa lumisateessa meni tukkoon mutta muuten ei mitään ongelmia. Hintaa asennussetin kanssa vajaa 200€.
https://www.youtube.com/watch?v=R_hQzaa7N4c

Nyt tuli tälle talvelle isoveli testiin eli SAE 210 80w ref 10 6,5". Huomattava parannus valotehossa, tuntuisi nyt pysyvän auki myös lumisateessa. Hintaa tuli 300€ asennussetin kanssa. Tässä vielä vertailuvideo näiden välillä:
https://www.youtube.com/watch?v=f6ofDxaDwdw
jonik
 
Viestit: 173
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja wellu » 12.01.2017 23:37

Kannattaa muistaa, että Bravossa palaa vakiona laskennallisesti 220W valoja. Tipossa taitaa palaa 130W.
Omassa Bravossa loppuu laturista vain kyky.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3713
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja Nipa » 12.01.2017 23:49

Sämpy kirjoitti:Tehdassumareita ei voi laittaa päälle vastaantulijat alkaa vilkuttamaan valoja.

Olisiko väärä suuntaus vai väärä sää? Pari päivää vuodessa milloin näistä on hyötyä. Silloin max nopeus on 60 km/h.
Mielestäni sumuvalot ovat parhaimmillaan ilmakiväärin maalitauluna :lol: :lol:
Kun kuulen maininnan nollatoleranssi, poistan pistoolistani varmistimen.
Avatar
Nipa
GFF
 
Viestit: 2569
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja Sämpy » 13.01.2017 09:43

Sanoisin että tämä on ensimmäinen auto jossa vakiosumareista on oikeasti hyötyä. Yleensähän ne tekee heikon kajastuksen 2m puskurista, tässä aukeaa 15 metriin leveä valokenttä. Eivät edes pahasti pimennä kaukaisia kohteita, vaikkakin lähivalot kantavat vähän pidemmälle. Ymmärrän kyllä että tuolla valoteholla ja märällä tiellä vastaantulijan silmiin sattuu ihan lamppujen sijainnista johtuen, märän asfaltin päällä, vaikka suuntaus olisikin kunnossa. Linssi on kohtuuiso, toisin kuin henkilöautoissa normaalisti. Niin no ja kyllä Hellan Jumborekkasumaritkin on melko tehokkaat, ne kun asentaa puskurin yläpuolelle ovat ihan toimivat lisälähivalot jenkkiautoon, jonka normaali miniumpio ei valaise yhtään mitään. Ja puskurin päältä alas suunnattuna eivät häikäise vastaantulijaa asfaltista samalla lailla kuin puskurin alta.

Mutta en itsekään pidä että noita poltellaan jos ei ole pakko, normaalissa kelissä. Onneksi tuossa Scudossa on normaalit lähivalot riittävän tehokkaat. Mutta jenkkiautoihin on joutunut virittelemään kaikenlaista, laittomia kahdennuksia yms. Niissä kun ei ole ajovalonpesureitakaan ja valot on vaakasuorassa poteroissa että oikein kerjäävät kuraa pintaansa olematonta valotehoa viemään.

Mutta on tosiaan yllättänyt kuinka paskoja valoja autoista löytyy, vaikka umpiossa palaisi H7 ja H1 niin silti ei tahdo valoa irrota sitäkään mitä yhdellä lampulla. Ja mikään ei pelasta vanhenemisen vaikutukselta, vanhassakin Scudossa oli joskus hyvät valot vaan ei ole enää, vaikka heijastin näyttää vielä hyvältä niin teho on hiipunut rajusti. Mutta noissa joissain autoissa on ollut ihan uudet umiot ja silti.. Vai onko vaan johdotus niin huono. No näkee tuolla ksenoneitakin jotka ei valaise juuri mitään.

Huonot valot vie ajamisen ilon ihan siinä kuin huono penkkikin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6211
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja wellu » 13.01.2017 10:09

Ensin ajoi muotoilu ajovaloumpion toiminnan edelle. Pienestä, vaikka 10cmx10cm heijastimesta ei saada sitä valoa hyödynnettyä samanlailla kuin vaikkapa 20cmx25cm. Sitten tuli autotehtaan säästöt, halpaa tehdää tehotonta kun ei tarvitse pesureita.

2000 -luvun alun avensiksiin (siis ensimmäisiin "uusikoppasiin) asennettiin maahantuojalla/huollossa jännitteen alentimia ajovaloille, koska johdot ja lamput eivät kestäneet päin persettä suunnitellun umpion aiheuttamaa lämpiämistä. Sama, kuin pakkasella käsiä palellessa riisuttaisiin takki, jottei vain käsiä palele. :roll:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3713
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja tapi0 » 13.01.2017 22:48

Kyllä uudempien autojen linssi-valoista saa valoa ulos jopa halogeenipolttimolla, vaikka ovatkin pienikokoisia umpioita.

Itse olen kyllä hyvin tyytyväinen Abaraattini Xenon-valoihin, näkee kohtuu hyvin ilman lisävalojakin.
Ne kun on tehokkaampaa mallia lampunpesimillä.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
tapi0
GFF
 
Viestit: 801
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja Sämpy » 14.01.2017 13:06

Toisaalta linssi-valo ei todista että se olisi mitenkään parempi, kuten tuo A6 osoitti. Julmetun iso valohökötys, muodinmukainen linssi siellä keskellä ja paskimmat valot mitä ikinä. Linssi kyllä vanginnee hajasäteitä jolloin voi käyttää tehokkaampia aftermarket-xenoneita.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
 
Viestit: 6211
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Tuulos

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja jarikin » 16.01.2017 18:09

wellu kirjoitti:Minulla on Bravossa Hella Comet 200FF:t. Muutoin olen oikein tyytyväinen valoihin (kevyet, pienet ymsjne), mutta valojen teho/keila tuntuisi olevan jotenkin turhan suppea.

Jos jollakulla on vain ehdotuksia/kokemuksia. Onko järkevämpi laittaa 200FF:iin 100w polttimot vai peräti xenon -kitti, vai vaihtaa nuo isot mölöjumbot keulille?


Edellisessä autossani oli juurikin nuo lisävalot ja laitoin sisään 100 wattiset. Ihan ok niillä näki vaikka valokuvio onkin kapea, eikä umpio alkanut muuttaa muotoaan. Ainoastaan heijastimen takapuolelta polttimon ympärillä näki, että kyllä se satawattinen ihan kohtuu lämpöisenä palaa :)
jarikin
 
Viestit: 76
Liittynyt: 05.12.2016 18:24
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja arpati » 16.01.2017 21:25

wellu kirjoitti:Kannattaa muistaa, että Bravossa palaa vakiona laskennallisesti 220W valoja. Tipossa taitaa palaa 130W.
Omassa Bravossa loppuu laturista vain kyky.


Onko sulla 75A vai 85A laturi? Kattelin noita käytettyjä mitä on nurkissa niin näkyi löytyvän molempia (ja suurin osa jumissa :lol: ). Omaan bravoon löysin käyttämättömän 14V / 85A magneti marellin ja valot näyttää aika kirkkailta verrattuna veljen Bravan valoihin, vaikka valojohdot vielä vakiot molemmissa. Pitääkin mitata noista nyt lataus jännitteet kun molemmat tontilla.
GFF 1518

050 354 9376

"what each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary"

K.I.S.S. - keep it simple stupid

Ajoneuvojen loppukäyttäjä...
Avatar
arpati
GFF
 
Viestit: 2689
Liittynyt: 03.03.2003 21:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja wellu » 16.01.2017 23:33

arpati kirjoitti:
wellu kirjoitti:Kannattaa muistaa, että Bravossa palaa vakiona laskennallisesti 220W valoja. Tipossa taitaa palaa 130W.
Omassa Bravossa loppuu laturista vain kyky.


Onko sulla 75A vai 85A laturi? Kattelin noita käytettyjä mitä on nurkissa niin näkyi löytyvän molempia (ja suurin osa jumissa :lol: ). Omaan bravoon löysin käyttämättömän 14V / 85A magneti marellin ja valot näyttää aika kirkkailta verrattuna veljen Bravan valoihin, vaikka valojohdot vielä vakiot molemmissa. Pitääkin mitata noista nyt lataus jännitteet kun molemmat tontilla.

65A :lol:
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3713
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja Sevel » 20.01.2017 06:52

Sämpy kirjoitti:Niin omasta mielestä koko referenssi on heitetty jo roskakoppaan. Tuleekohan se jostain heijastimen koosta vai miten lie lasketaan, mutta LEDivaloilla sellaista ei oo enää mitään järkeä laskea.

Hieman mutkia oikoen; mitä isompi referenssiluku, sitä kapeampi ja keskeltä kirkkaampi valokuvio.
Fiat Ducato 3.0 Multijet ComfortMatic '08
Sevel
 
Viestit: 44
Liittynyt: 23.08.2012 09:27

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja wellu » 20.01.2017 07:02

Sevel kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:Niin omasta mielestä koko referenssi on heitetty jo roskakoppaan. Tuleekohan se jostain heijastimen koosta vai miten lie lasketaan, mutta LEDivaloilla sellaista ei oo enää mitään järkeä laskea.

Hieman mutkia oikoen; mitä isompi referenssiluku, sitä kapeampi ja keskeltä kirkkaampi valokuvio.

Noinhan sen pitäisi mennä, kuitenkaan ei aina ihan noin.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3713
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävaloista

ViestiKirjoittaja jonik » 20.01.2017 14:59

http://docplayer.fi/16692812-Pimeana-vu ... misen.html

Joo ei nuo referenssiluvut pidä enää niin paikkaansa led-lisävaloilla. Tuosta TM:n vertailusta näkee hyvin miten luvut heittelee vaikka valokuvio on lähes sama. Nykyisissä SAE 210 80w on ref 10 (ostin muuten tuon vertailun perusteella) ja näkee helposti kauemmaksi kuin yksilläkään mitä oon aikaisemmin käyttänyt :D

Jussinmäellä myös hyviä vertailukuvia, kannattaa käydä katsomassa. Tuolta oon hommannut kaikki lisävaloni, aina halvin pakettihinta vaikka useammasta paikasta kysynyt tarjousta :)
http://www.jussinmaki.net/blogi/lisaval ... 2016-2017/
jonik
 
Viestit: 173
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Edellinen

Paluu Off-topic

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä

cron