Sivu 1/1

LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 13.12.2015 16:36
Kirjoittaja arpati
Kuten tuli jo postattua niin peura onnistui rikkomaan tuulilasin -99 1.2 16V Bravosta.

Koska noita varaosaraatoja on useita, niin veljen kanssa touhuiltiin sen verran että yksi ehjä lasi on nyt irrallaan.

Työskentely metodiksi apinoin oheiselta videolta tuon langan ujuttamisen ympäri tuulilasia. Muuten sitten vähän eri tyyliin kun ei ole noita hienoja imukuppihimmeleitä. Aikaa meni noin 3 tuntia sisältäen työkalujen valmistuksen.

Lankana käytin 1 mm mig lankaa. (0,6 ei kestänyt vetoa). Langan pujotin ulkopuolelle lasin reunan alle reilun kierroksen ja nakeloin toisen pään kiinni korin kiinnikereikiin tuulilasin alareunaan.

Vanhasta ruotsalaisesta taipuisasta leipäveitsestä (kirppareilta löytyy) tein läpivetotyökalun eli kärjen teroitus kaksipuoliseksi ja rälläkällä halkio toiseen reunaan. Veitsi sisältä ulos tuulilasin alareunasta ja mig langan veto sisälle (taittaa langan kaksin kerroin ja pujottaa veitsen halkioon).

Mig lankaan tein kahvan pitkästä M10 pultista ja jostain autoista puretuista holkeista. Lanka siis kiristetään keskelle pulttia noiden holkkien väliin. Voipi tehdä myös kahdesta ainesputken pätkästä. Liian kovaan ei kannata kiristää koska tuo lanka tykkäsi katketa aina tuosta holkin reunasta kun tuli tiukempi kohta (lanka litistyi kun kiristi) Muualta se ei katkennut eli vetolujuus oli just riittävä. Kahvan kiristykseen käytin akkumopoa ja kiintoavainta - paikkaa kun joutuu vaihtamaan sitä mukaa kun vetää lankaa sisälle...

Pitkät syrjät tuli melko helposti, mutta nurkissa ja kohdissa missä oli enemmän liimaa teki sitten vähän tiukempaa. Voisi ehkä tuolla leipäveitsellä vähän leikellä apureikiä nurkkiin kun irrottelee ajo-autosta lasia irti. Parhaiten tuo tuntui tulevan läpi kun lankaa veti siten että lanka muodostaa melkein U kirjaimen tuossa liimasauman kohdalla.

Hikihän tuossa tuli eli homma kävisi tuollaisella imukuppiin kiinnitetyllä rissapyörällä ja akkuporalla varmasti tosi nopsaan ja helposti.

Nyt raaskii sitten jo hakea lasiliimasetin kaupasta kun yksi lasi ehjänä irrallaan. Josko ensiviikonloppuna saisi vaihdettua...

WRD Spider Removal Guide: https://www.youtube.com/watch?v=KsWAwWBW4mA" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 14.12.2015 00:07
Kirjoittaja Luigi
Tästä on jo vuosia aikaa, mutta itse käytin mattoveistä ja polkupyörän jarruvaijeria. Sikäli helpompi tapaus, että ei tarvinnut varoa maalipintaa, kun se meni joka tapauksessa uusiksi. Vaijeri kiinni johonkin kapuloihin ja sahaamalla liimapalko irti. 0.6mm mig-lanka oli tosiaankin lyhytikäinen tuohon tarkoitukseen.

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 14.12.2015 12:45
Kirjoittaja jaketech
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahko ... 000024006/" onclick="window.open(this.href);return false;

volkkarista otin tommosella lasit irti. ei kauan mennyt 3:ssa lasissa.

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 14.12.2015 20:52
Kirjoittaja Sämpy
ja Motonetissa myydään lasiveistä tuohon hommaan jolla lähtee puolessa minuutissa, mutta jos meinaa irrottaa varmasti ehjänä niin lanka/vaijeri on melkein ainoa vaihtoehto. Itse olen suosinut ohutta vaijeria. Oma lukunsa on sitten liimatut sivuikkunat/takalasit, niissä pitäisi kai olla induktiokuumennin tms. Liimapalko on niin ohut ettei sinne saa edes vaijeria väliin. jos siis haluaa irrottaa ehjänä varaosa-autosta.

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 14.12.2015 21:18
Kirjoittaja arpati
Mig langalla ainakin lasi ja sen liimauspinta säilyi ehjänä... Varaosa-raadon karmeja en juuri säälinyt mutta ei niihinkään kauheesti mitään tullut paitti ihan reunaan eli sisäpuolelle pariin kohtaan kun en saanut vedettyä ihan lasin suuntaisesti...

Käyttiksen rikkinäiseen lasiin vois vaikka liimata kuumaliimalla tmv jotkut tartunnat, missä vois sitten akkuporalla pyörittää jotain lankarulla tyyppistä ratkaisua. Käyttiksen karmeja en viitisisi ruveta maalailemaan, joten niitä koitetaan suojella vähän tarkemmin.

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 14.12.2015 21:24
Kirjoittaja Sämpy
Tuossa on toi motonetin irrotustyökalu. Kerran käyttänyt tuollaista ja irtoaa helposti eikä riko karmia, mutta lasisilppua lentää joten kojelauta kannattaa suojata.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765170/l ... itusveitsi

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 14.12.2015 23:20
Kirjoittaja jaketech
Sämpy kirjoitti:. Oma lukunsa on sitten liimatut sivuikkunat/takalasit, niissä pitäisi kai olla induktiokuumennin tms. Liimapalko on niin ohut ettei sinne saa edes vaijeria väliin. jos siis haluaa irrottaa ehjänä varaosa-autosta.
tola bilteman vehkeella otin volkkarista sivulasit irti, jäi jopa tummennuskalvokki ehjäksi :shock:

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 15.12.2015 18:11
Kirjoittaja tapi0
Tuollaista Motonetin työkalua vastavaa ammattilaisetkin käyttävät ja saa sillä osaava lasin ehjänä irti.

Ja eipä se yleensä paljoa haittaa, jos hiukan maalipinta kärsii tuolta alta, kunhan ei ole näkyvältä osalta.
Sinne alle kun yleensä laitetaan primeri, joka parantaa tartuntaa ja samalla estää korroosiota.

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 31.01.2016 23:44
Kirjoittaja MSalmela
Kaikenlaisia kokeillut mutta tällä lähti http://www.virtasenkauppa.fi/tuulilasin ... boxo-10383" onclick="window.open(this.href);return false;
Kallis mutta toimii.

Re: LIIMALASIN VAIHTO

Lähetetty: 10.03.2016 23:35
Kirjoittaja arpati
Tuossa 29.2 - 1.3 tuli viimein tuo lasinvaihto suoritettua. Pois otto oli mig langalla paikoitellen aika työlästä kun nurkissa oli enemmän liimaa - piti vähän leipäveitsellä jelpata. Vanhat liimat fileerasin ehjästä käytetystä lasista ja korista victorinoxin hikerilla (teroitus pariin kertaan). Korin ylä ja sivupinnat vaan piti käsitellä ennen liimausta hapettuman ja alkavan ruosteen vuoksi ts hieroin peltipuhtaaksi, hapotus, inerta primer 5 ja musta teknodur päälle. Liimakohtaan vedin rajausteipin ennen teknoduria ja rajausteippi pois sutimisen jälkeen ja liima sitten suoraan pohjamaalin päälle ilman muita lisäaineita. Liiman mukana tulleen primerin vedin vain alareunan fileeratun liiman kummallekin puolen + sama tietty lasin ympäri.

Tuo lankakonsti olis hyvä siinä mielessä että liimaa jää reilusti kiinni koriin ja ehjänä otettavaan lasiin. Homma vaan vaikeutuu käsin vetäessä mikäli liimaa on jossain kohtaa enemmän tai lasi on jo halki nurkista tai jos peltisaumat ovat koholla... Pitäis ostaa joku imukuppihimmeli mihin sais jonkun rullan jolle koneellisesti kelais tuota lankaa. Tällöin veto tulisi paremmin lasin suuntaisesti ja tökkisi varmasti vähemmän. 1 mm mig lanka vois piisata - nytkin se katkesi vain siitä kohtaa mistä sen puristin kahvaholkkien väliin...