volkkari dieseleitten päästöskandaali
volkkari dieseleitten päästöskandaali
Tätähän on nyt uutisoitu laajasti maailmalla että volkkarilla on joissain tietyissä diesel malleissa ollut moottorinohjauksessa huijaus toiminto, joka on tunnistanut onko konepelti auki. Jos on, niin moottorissa on ollut eri asetukset käytössä kuin normaali tilanteissa. Näin ollen moottori on saatu yhdysvaltain päästömääräyksistä lävitte. Moottorithan ei ole läpäisseet typen oksidi päästöjä.
Aloin vaan miettimään miksei toi huijaus moodi voi olla koko aikaa päällä?
Käykö silloin moottorit niin laihalla ettei ne kestä normaali käyttöä vai mikä on syynä?
Ja miksein volkkarin koneet ole ylipäätänsä läpäiseet typen oksidi päästöjä, kun ilmeisesti muilla merkeiltä ei ole (vielä)tiedossa vastaavaa huijausta?
Tuossa vielä linkki TM lehden juttuun http://tekniikanmaailma.fi/autot/volksw ... sa-usassa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aloin vaan miettimään miksei toi huijaus moodi voi olla koko aikaa päällä?
Käykö silloin moottorit niin laihalla ettei ne kestä normaali käyttöä vai mikä on syynä?
Ja miksein volkkarin koneet ole ylipäätänsä läpäiseet typen oksidi päästöjä, kun ilmeisesti muilla merkeiltä ei ole (vielä)tiedossa vastaavaa huijausta?
Tuossa vielä linkki TM lehden juttuun http://tekniikanmaailma.fi/autot/volksw ... sa-usassa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Aina oppii jotain uutta
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
Moodi päällä luultavasti vähemmän tehoa ja isompi kulutus. Mahdollisesti myös enemmän karstoittumista.
Suuri osa on toteuttanut tavallaan saman operaation lähikorjaamolla tai kotitallissa tulppaamalla egr-kierron.
NOX on kaikkien korkean puristussuhteen tai sellaiseksi ahdettujen ongelma, myös pienten "eco" bensamoottorien.
Kuorma-autoissa on jo urearuiskutus pakokaasuihin, joka muuttaa ammoniakilla typpioksideja.
Mahtaako tällä vauhdittua saman tekniikan tulo henkilöautoihin, mahdollisesti käsiteltyjen katalysaattorien muodossa. Luultavasti niiden kestoikä tulee olemaan ihan muuta kuin nykyisten, tai ainakin patruuna pitää vaihtaa. Mutta tämä on vielä spekulaatiota.
Todennäkoisempää on ylipäätään polttomoottorista luopumisen vauhdittuminen.
Kuten AlfaBBS puolella totesin, Lamborghinista ym. löytyy ohjelma joka sulkee pakokanavia tietyllä kierrosluvulla, jotta auto menee läpi melutestistä. Tätä ei tosin ole edes yritetty piilotella, ettei autolla käytännössä pysty ajamaan ylittämättä melurajoja.
Suuri osa on toteuttanut tavallaan saman operaation lähikorjaamolla tai kotitallissa tulppaamalla egr-kierron.
NOX on kaikkien korkean puristussuhteen tai sellaiseksi ahdettujen ongelma, myös pienten "eco" bensamoottorien.
Kuorma-autoissa on jo urearuiskutus pakokaasuihin, joka muuttaa ammoniakilla typpioksideja.
Mahtaako tällä vauhdittua saman tekniikan tulo henkilöautoihin, mahdollisesti käsiteltyjen katalysaattorien muodossa. Luultavasti niiden kestoikä tulee olemaan ihan muuta kuin nykyisten, tai ainakin patruuna pitää vaihtaa. Mutta tämä on vielä spekulaatiota.
Todennäkoisempää on ylipäätään polttomoottorista luopumisen vauhdittuminen.
Kuten AlfaBBS puolella totesin, Lamborghinista ym. löytyy ohjelma joka sulkee pakokanavia tietyllä kierrosluvulla, jotta auto menee läpi melutestistä. Tätä ei tosin ole edes yritetty piilotella, ettei autolla käytännössä pysty ajamaan ylittämättä melurajoja.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: volkkari-dieseleitten päästöskandaali
Käsittääkseni huijaus perustuu dieselin Nox-katin regenerointivaiheen suorittamatta jättämiseen (tai hyvin harvakseltaan tehtävään sellaiseen), kun kulkine EI ole kiinni testereissä. Eli testattaessa laitos toimii kuten pitääkin, mutta maantiellä regenerointia ei niin tunnollisesti tehdä, jolloin saadaan parempi polttoainetalous ja suorituskyky.
Nyt jos päädytään päivittämään asiakkaiden kamppeita niin että vika korjaantuu, tuloksena on laiskempi ja polttoainesyöpömpi auto. Esim. suomalaiset eivät varmaan ole mitään kompensaatiota vaatimassa, mutta amerikkalaiset kuluttajat ovat huomattavasti vaativampia. Ryhmäkanteita on Jenkkilässä jo nostettu, asianajajat ovat tietenkin heti kärkkymässä.
Kovin tarkkaa informaatiota ei ole liikkeellä (pahoittelen mutuilua), koska ko. yhtiön tapoihin kuuluu, ettei maksavaa asiakasta kuulu mistään informoida, kun rahat on kerran nyljetty. Nähtiinhän se jo edellistenkin katastrofien (TSI ja DSG) hoitotavasta.
Joidenkin tietojen mukaan ongelma koskisi myös Euroopassa ja Aasiassa olevia autoja, joita on maailmalla yhteensä n. 11 miljoonaa ( http://tekniikanmaailma.fi/autot/volksw ... -autoihin/" onclick="window.open(this.href);return false; ). USA:ssa on tiukimmat päästörajat dieseleille ja niiden läpäiseminen tarvitsisi tod. näk. SCR-katteja (eli selektiivikatteja) urearuiskutuksineen, joita autoissa ei tällä hetkellä ole. Päivitys tulisi hyvin kalliiksi.
Asiasta aiemmin jonkin verran juttua & linkkejä tuolla: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... start=1009" onclick="window.open(this.href);return false;
Olisi kai volkkarillakin mahdollisuus ollut läpäistä päästörajat rehellisesti, mutta silloin ei oltaisi loistettu muihin nähden päästö- ja suorituskykylukemissa ja hintaankin asia olisi vaikuttanut. Petkutus on halvempaa.
Nyt jos päädytään päivittämään asiakkaiden kamppeita niin että vika korjaantuu, tuloksena on laiskempi ja polttoainesyöpömpi auto. Esim. suomalaiset eivät varmaan ole mitään kompensaatiota vaatimassa, mutta amerikkalaiset kuluttajat ovat huomattavasti vaativampia. Ryhmäkanteita on Jenkkilässä jo nostettu, asianajajat ovat tietenkin heti kärkkymässä.
Kovin tarkkaa informaatiota ei ole liikkeellä (pahoittelen mutuilua), koska ko. yhtiön tapoihin kuuluu, ettei maksavaa asiakasta kuulu mistään informoida, kun rahat on kerran nyljetty. Nähtiinhän se jo edellistenkin katastrofien (TSI ja DSG) hoitotavasta.
Joidenkin tietojen mukaan ongelma koskisi myös Euroopassa ja Aasiassa olevia autoja, joita on maailmalla yhteensä n. 11 miljoonaa ( http://tekniikanmaailma.fi/autot/volksw ... -autoihin/" onclick="window.open(this.href);return false; ). USA:ssa on tiukimmat päästörajat dieseleille ja niiden läpäiseminen tarvitsisi tod. näk. SCR-katteja (eli selektiivikatteja) urearuiskutuksineen, joita autoissa ei tällä hetkellä ole. Päivitys tulisi hyvin kalliiksi.
Asiasta aiemmin jonkin verran juttua & linkkejä tuolla: http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... start=1009" onclick="window.open(this.href);return false;
Olisi kai volkkarillakin mahdollisuus ollut läpäistä päästörajat rehellisesti, mutta silloin ei oltaisi loistettu muihin nähden päästö- ja suorituskykylukemissa ja hintaankin asia olisi vaikuttanut. Petkutus on halvempaa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
Marsuissa ja penareissahan on jo joissain kusisumu käytössä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
On ja myös joissain Merkonimivolkkareissa (Audi) sekä myös ainakin kylkitekstin mukaan joissain kiinalaisissa (huaw...eiku hyundai)... Tuo on vaan kuluttajakamppeessa kiusallinen ja välteltävä koska kusiainettakin pitää joskus tankata. Raskaassa kalustossa ilmeisesti ei nähdä niin suurena haittana...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
Raskaalla kalustolla kusitankin täyttö hoituu aika monelta D-pisteeltä nykyään samalla, kun muutenkin tankkaa autoa.
Ilmeisesti myös BMW on osallistunut huijauksiin.
Ilmeisesti myös BMW on osallistunut huijauksiin.
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
Mitä tässä yrittänyt vähän seurata, niin käsittääkseni Baijerilainen Munan Wenytin on ylittänyt päästörajat lievästi, mutta huijauksesta ei ole kyse. Pikemminkin siitä, että uusi moottori läpäisee päästötestit, ajettu ei.
Mitään VAG:n tyylistä huijauskoodia ei ole käsittääkseni BMW käyttänyt, eikä BMW ole ainakaan myöntänyt tietoisesti huijanneensa kuluttajia.
Mitähän tästä hommasta VAG:lle seuraa? Jossain ulkomaan nettikeskustelussa porukka oli hieman "nyt riitti" -asenteella liikenteessä. Nuo DSG/TSI -vaivat eivät ole ainoastaan suomessa yleisiä, vaan pikemminkin koko planeetalla, eikä VAG ole oikein missään osallistunut mihinkään korjauskustannuksiin (vaikka selvästi molemmissa tuotteissa on suunnitteluvirhe).
VAG:n toimintatapa on ollut "maksattaa suunnitteluvirheet asiakkailla" aika raskaasti ja tähän ollaan varmaan nyt kyllästytty. Myydään paperilla hyviä autoja, jotka todellisuudessa ovat jokaista kilpailijaansa perässä ja laatu kuin FSO:lla aikanaan.
Myös käyttäjäkokemuksia lukiessa on tullut ilmi, ettei VAG:n huoltokonserni myönnä mitään vikoja ("ei tässä moottorissa mitään vikaa ole") ja joitakin tapauksia olen lukenut, että tyytymätön asiakas yritetty maksaa hiljaiseksi (ettei mielikuva murene). Tosin tämä on internetistä löydettyä, joten voi olla ihan keksittyäkin faktaa...
Mitään VAG:n tyylistä huijauskoodia ei ole käsittääkseni BMW käyttänyt, eikä BMW ole ainakaan myöntänyt tietoisesti huijanneensa kuluttajia.
Mitähän tästä hommasta VAG:lle seuraa? Jossain ulkomaan nettikeskustelussa porukka oli hieman "nyt riitti" -asenteella liikenteessä. Nuo DSG/TSI -vaivat eivät ole ainoastaan suomessa yleisiä, vaan pikemminkin koko planeetalla, eikä VAG ole oikein missään osallistunut mihinkään korjauskustannuksiin (vaikka selvästi molemmissa tuotteissa on suunnitteluvirhe).
VAG:n toimintatapa on ollut "maksattaa suunnitteluvirheet asiakkailla" aika raskaasti ja tähän ollaan varmaan nyt kyllästytty. Myydään paperilla hyviä autoja, jotka todellisuudessa ovat jokaista kilpailijaansa perässä ja laatu kuin FSO:lla aikanaan.
Myös käyttäjäkokemuksia lukiessa on tullut ilmi, ettei VAG:n huoltokonserni myönnä mitään vikoja ("ei tässä moottorissa mitään vikaa ole") ja joitakin tapauksia olen lukenut, että tyytymätön asiakas yritetty maksaa hiljaiseksi (ettei mielikuva murene). Tosin tämä on internetistä löydettyä, joten voi olla ihan keksittyäkin faktaa...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/ ... luetuimmat" onclick="window.open(this.href);return false;
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
http://yle.fi/uutiset/volkswagen_ei_suo ... le/8615622" onclick="window.open(this.href);return false;
Jenkeillä sentään ovat apunaan ryhmäkanteet ja jonkinlainen kuluttajasuoja, mutta eurooppalaista asiakasta voi porata surutta p*rseeseen mielin määrin..
Jenkeillä sentään ovat apunaan ryhmäkanteet ja jonkinlainen kuluttajasuoja, mutta eurooppalaista asiakasta voi porata surutta p*rseeseen mielin määrin..
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
Jenkkilässä on myös myyty melko pieni määrä dieseleitä Eurooppaan verrattuna. Hyvänä pitäminen maksaa vähemmän, kuin tällä puolella rapakkoa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
Sehän on normaalia että syylliseksi todettu kieltäytyy maksamasta korvauksia. Tämähän on vasta volsun ilmoitus asiasta. Tätä ei ole loppuun käyty. Katsotaan kun "korjatuiden" autojen kulutuslukemat tulevat julki. Kulutus nousee -> CO2 nousee -> verot nousee = kuluttajaa kusetettu.
Rikosnimikkeistä en ole varma. Olisiko jonkinlainen petos josta huijausvolkkarin omistaja voi kanteen nostaa.
Rikosnimikkeistä en ole varma. Olisiko jonkinlainen petos josta huijausvolkkarin omistaja voi kanteen nostaa.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: volkkari dieseleitten päästöskandaali
Näyttävästi EU:kin jotain vaatii, mutta se on eri asia kuka ne rahat saa autoilijat vai Eu:ta johtavat elimet.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/eu-vaat ... korvauksia" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/eu-vaat ... korvauksia" onclick="window.open(this.href);return false;
Aina oppii jotain uutta