Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Taas se aika vuodesta, kun muistaa että ne lisävalot on pitänyt jo kolme vuotta asentaa keulalle, enkä ole saanut aikaiseksi.
Onko olemassa mitään laskukaavoja tms. millä tietäisi sopivan kaapelikoon? Tarkoituksena polttaa kahta 100W halogen -lisäpitkää keulilla. Molemmille tulee omat releet, omat sulakkeet jne, mutta kaapelien paksuus on ainoa kysymysmerkki. Riittääkö 4-neliöinen? Riittäisikö pienempikin?
Ja sitten vielä semmoinen, että kannattaako polttimoiden maa vetää suoraan akulle, vai tehdä koriin hyvä maapiste?
Pitänee vielä auton omat valot mitata. Jos kannalle tulee alle 14V, pitää nekin releyttää.
Onko olemassa mitään laskukaavoja tms. millä tietäisi sopivan kaapelikoon? Tarkoituksena polttaa kahta 100W halogen -lisäpitkää keulilla. Molemmille tulee omat releet, omat sulakkeet jne, mutta kaapelien paksuus on ainoa kysymysmerkki. Riittääkö 4-neliöinen? Riittäisikö pienempikin?
Ja sitten vielä semmoinen, että kannattaako polttimoiden maa vetää suoraan akulle, vai tehdä koriin hyvä maapiste?
Pitänee vielä auton omat valot mitata. Jos kannalle tulee alle 14V, pitää nekin releyttää.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
En mä mikään sähkömies ole, mutta näin hatusta:
1,5 mm2 - 10 A
2,5 mm2 - 16 A
4 mm2 - 20A
6 mm2 - 25 A
Eli virran tiheys pienenee kaapelikokoa kasvatettaessa. Toisaalta jos on monisäikeinen 1,5 mm2, niin taisi olla ok vetää sillä 16 A lyhyt matka. Tosin nämähän ei ota kantaa jännitehäviöön.
Perus puimurilla: 100 W/14 V = reilut 7 A
2,5 on varmaan ihan ok ja 4 riittää varmasti. Itse vedin viimeksi nelosella, ihan vain kun tuota sattui tallissa olemaan.
En näkisi oleellista eroa hyvällä maapisteellä tai akulle vietynä. Itse vein akulle kun oli kuitenkin liki enkä raaskinut ylimääräisiä reikiä tehdä.
Kasin vakiovalot voisi kyllä releyttää, ovat aika kynttilät. Toisaalta eipähän pala polttimoita
1,5 mm2 - 10 A
2,5 mm2 - 16 A
4 mm2 - 20A
6 mm2 - 25 A
Eli virran tiheys pienenee kaapelikokoa kasvatettaessa. Toisaalta jos on monisäikeinen 1,5 mm2, niin taisi olla ok vetää sillä 16 A lyhyt matka. Tosin nämähän ei ota kantaa jännitehäviöön.
Perus puimurilla: 100 W/14 V = reilut 7 A
2,5 on varmaan ihan ok ja 4 riittää varmasti. Itse vedin viimeksi nelosella, ihan vain kun tuota sattui tallissa olemaan.
En näkisi oleellista eroa hyvällä maapisteellä tai akulle vietynä. Itse vein akulle kun oli kuitenkin liki enkä raaskinut ylimääräisiä reikiä tehdä.
Kasin vakiovalot voisi kyllä releyttää, ovat aika kynttilät. Toisaalta eipähän pala polttimoita
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Joo, kiitosksia.
Lampuille tulee 12,3V, joten nekin releytetään. Jokaiselle lampulle oma rele/sulake/johdot. Yhteensä kuusi relettä.
Lampuille tulee 12,3V, joten nekin releytetään. Jokaiselle lampulle oma rele/sulake/johdot. Yhteensä kuusi relettä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Stefan taulukko on 50Hz:n vaihtojännitteelle tehty. Toimii myös tasajännitteelle, kun tasavirralla kaapelia voi kuormittaa enemmän.
Mitä enemmän poikkipinta-alaa, sen vähemmän jännitehäviötä. Paksumpi parempi. Maadoituksen tekisin mahdollisimman lähellä kuormituskohdetta. Koripelleissä on pinta-alaa riittävästi.
Ja ettei tärkein autosähköhommissa unohtuisi, sulake mahdollisimman lähelle + pistettä. Ja mitoitus siten että kaapelin kuormituskesto on sulaketta suurempi.
Wellun valot laittaisin 4 neliöisellä ettei jännite häviä kaapeliin.
Itse laitoin Ducatoon Bilteman sarjan
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000033888/" onclick="window.open(this.href);return false;
Releet piti aika pian uusia, muuten toiminut mainiosti. Voihan releet/johdot itsekin värkätä. En alkaisi tuohon hintaan.
Mitä enemmän poikkipinta-alaa, sen vähemmän jännitehäviötä. Paksumpi parempi. Maadoituksen tekisin mahdollisimman lähellä kuormituskohdetta. Koripelleissä on pinta-alaa riittävästi.
Ja ettei tärkein autosähköhommissa unohtuisi, sulake mahdollisimman lähelle + pistettä. Ja mitoitus siten että kaapelin kuormituskesto on sulaketta suurempi.
Wellun valot laittaisin 4 neliöisellä ettei jännite häviä kaapeliin.
Itse laitoin Ducatoon Bilteman sarjan
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000033888/" onclick="window.open(this.href);return false;
Releet piti aika pian uusia, muuten toiminut mainiosti. Voihan releet/johdot itsekin värkätä. En alkaisi tuohon hintaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
2,5mm2 riittää
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Erääseen yykybään oli edellinen omistaja releyttänyt valot kunnolla (paksua lankaa ja maa suoraan akulle), oli yhdet parhaimmista valoista mitä olen ajanut.
170m oli helposti nähtävä valokeila, ~200m näkyi vielä tiellä oleva este.
170m oli helposti nähtävä valokeila, ~200m näkyi vielä tiellä oleva este.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Jep, nuo on tosiaan normi verkkovirroille ja tasasähkö menee vähän kevyemmin läpi. Toisaalta matalilla jännitteillä on oltava tarkempi häviöiden kanssa joten noita olen sujuvasti käyttänyt.
Jos laskee ominaisresistanssista vaikka 8 m vedolle, niin 2,5 mm2 hukkuu reilulla 7 ampeerilla noin 0,4 V ja 4 mm2 kaapellin 0,25V. Jos maadoittaa heti lampun viereen, niin silloin varmaan häviö on vähän pienempi.
Nuo ominaisresistanssit pitää aika hyvin kutinsakin. Joskus nimittäin jäljitettiin yhtä kaapelivetoa, että mitä kautta oli vedetty. 24V kaapeliin ja jännitteen mittaus toisesta päästä. Saatiin kaapelin pituus selville ihan justiinsa. Tuo oli joku 30..40 m veto. Tuokin selvitys liittyi jännitehäviöihin kun kaapeli oli vähän limitillä ja arveltiin, että jos se on vielä kiemurreltu pitkin laitosta, niin jännitehäviö kuormituspiikissä voi tehdä jo toimintahäiriötä. Vika kyllä myöhemmin löytyi muulta, mutta tulipahan tarkastettua.
Jos laskee ominaisresistanssista vaikka 8 m vedolle, niin 2,5 mm2 hukkuu reilulla 7 ampeerilla noin 0,4 V ja 4 mm2 kaapellin 0,25V. Jos maadoittaa heti lampun viereen, niin silloin varmaan häviö on vähän pienempi.
Nuo ominaisresistanssit pitää aika hyvin kutinsakin. Joskus nimittäin jäljitettiin yhtä kaapelivetoa, että mitä kautta oli vedetty. 24V kaapeliin ja jännitteen mittaus toisesta päästä. Saatiin kaapelin pituus selville ihan justiinsa. Tuo oli joku 30..40 m veto. Tuokin selvitys liittyi jännitehäviöihin kun kaapeli oli vähän limitillä ja arveltiin, että jos se on vielä kiemurreltu pitkin laitosta, niin jännitehäviö kuormituspiikissä voi tehdä jo toimintahäiriötä. Vika kyllä myöhemmin löytyi muulta, mutta tulipahan tarkastettua.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Dodi, nyt on osteltu johtoa ja releitä, liittimiä ja kutistesukkaa.
Tuli tuossa mieleen...
Tarkoituksena siis releyttää auton (-99 Bravo) omat valot (pitkät/lyhyet) ja asentaa lisävalot. Kokemuksesta tiedän, että mielummin jokaiselle lampulle oma sulake + rele, kuin esim. pitkät/lyhyet omiensa takana (perin vittumaista kun häviää ns. "puolet").
Toki, sen voisi tehdä myös niin, että lyhyet/pitkät menee yhdellä releellä/umpio. Mutta lähdin tekemään vaikeimman kautta, 6 relettä ja kuuden sulakkeen rasia.
Nyt kyssäisenkin, jokapaikassa neuvotaan vetämään "KUNNON KAAPELIA" (min 6-neliöistä) akulta sulakkeille/releille ja siitä eteenpäin sitten ohuemmalla valoille.
Nyt kun tulee jokaiselle polttimolle oma rele, niin eikös myös jokaiselle releelle/sulakkeelle voi sen virran vetää ihan samanvahvuisella kaapelilla (4,5-neliöinen kupari), kuin mitä menee sitten releeltä ajovaloille?
Tarkoituksena laittaa sulakkeet mahdollisimman lähelle akkua, jonka jälkeen releet, jonka jälkeen piuhat valoille.
Ei sattunut kaupassa olemaan sulakerasiaa, johon voisi vetää yhden "jytkyn" kaapelin, mutta lähdöt olisi erikseen kuudelle johdolle. Täten taidan laittaa sen 6/6 menemään/lähtemään sulakerasialta.
Johtoviidakko, sähkö on sinistä ja sattuu...!
Tuli tuossa mieleen...
Tarkoituksena siis releyttää auton (-99 Bravo) omat valot (pitkät/lyhyet) ja asentaa lisävalot. Kokemuksesta tiedän, että mielummin jokaiselle lampulle oma sulake + rele, kuin esim. pitkät/lyhyet omiensa takana (perin vittumaista kun häviää ns. "puolet").
Toki, sen voisi tehdä myös niin, että lyhyet/pitkät menee yhdellä releellä/umpio. Mutta lähdin tekemään vaikeimman kautta, 6 relettä ja kuuden sulakkeen rasia.
Nyt kyssäisenkin, jokapaikassa neuvotaan vetämään "KUNNON KAAPELIA" (min 6-neliöistä) akulta sulakkeille/releille ja siitä eteenpäin sitten ohuemmalla valoille.
Nyt kun tulee jokaiselle polttimolle oma rele, niin eikös myös jokaiselle releelle/sulakkeelle voi sen virran vetää ihan samanvahvuisella kaapelilla (4,5-neliöinen kupari), kuin mitä menee sitten releeltä ajovaloille?
Tarkoituksena laittaa sulakkeet mahdollisimman lähelle akkua, jonka jälkeen releet, jonka jälkeen piuhat valoille.
Ei sattunut kaupassa olemaan sulakerasiaa, johon voisi vetää yhden "jytkyn" kaapelin, mutta lähdöt olisi erikseen kuudelle johdolle. Täten taidan laittaa sen 6/6 menemään/lähtemään sulakerasialta.
Johtoviidakko, sähkö on sinistä ja sattuu...!
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Koitas kattoa jostain hifipuljusta semmoinen jakoplokki joka tulee isolla kaapelilla ja siitä voi haaroittaa vaikka pienemmällä etiäppäin.
Tyyliin http://www.hongkong.fi/fi/koti-ja-asumi ... p/2664619/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tyyliin http://www.hongkong.fi/fi/koti-ja-asumi ... p/2664619/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Ainakin Prismasta/Cromasta/Ducatosta jostain malleista löytyy päävirtarasia josta on helppo vedellä piuhoja.
yli 4 neliöö alkaa olla jo vähän överi yhen polttimon takia. Eihän siitä haittaa ole, mutta jos olis vaikka vähempi releitä niin noita ei sais kahta piuhaa samaan 6 neliön liittimeen. Nyt sitä ei taida olla. Sama sulakepesän tulopuolella, että jos pitkät/lyhyet ei pala yhtä aikaa niin voisi tuoda yhdellä johdolla niille virran, mutta ei välttämättä saa jumppipiuhaa mahtumaan samaan liittimeen että vois hyppyytellä virtaa.
Aika harvoin on tullut laitettua yli 2,5 neliön piuhaa minnekään, paitti hehkuille..
yli 4 neliöö alkaa olla jo vähän överi yhen polttimon takia. Eihän siitä haittaa ole, mutta jos olis vaikka vähempi releitä niin noita ei sais kahta piuhaa samaan 6 neliön liittimeen. Nyt sitä ei taida olla. Sama sulakepesän tulopuolella, että jos pitkät/lyhyet ei pala yhtä aikaa niin voisi tuoda yhdellä johdolla niille virran, mutta ei välttämättä saa jumppipiuhaa mahtumaan samaan liittimeen että vois hyppyytellä virtaa.
Aika harvoin on tullut laitettua yli 2,5 neliön piuhaa minnekään, paitti hehkuille..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Jep, on "hieman" yliampuva, mutta koskaan ei tiedä mitä hullua sitä keksii...
2,4-4,5 välissä oleva olisi ollut bueno, mutta mennään tällä. Tarkoituksena polttaa siis 55/65w omia valoja sekä kahta 100w lisävaloa.
Ja braavo toimii hieman ikäänkuin testipenkkinä. Pyrkimyksenä tehdä "blug and play" -tyyppinen ratkaisu jonka voisi hyväksi havaittuaan siirtää vaimon volvoon ja tehdä tähän uuden kenties pienemmällä johdolla. Vålvåssa menee väkisin "kaksinkertainen" teho auton omille pitkille (umpioissa H4 + H7 lisäpitkä).
Tuossa volvossa on biltemanrelesarja kjoka toimii hyvin, mutta ongelmana on yksi sulake/ lyhyet ja yksi sulake/pitkät (siis bilteman sarjassa näin). Kerran napsahti pitkien sulake kesken korpitaipaleen ja mentiin pelkkien umpioiden pienten lisäpitkien varassa (saavat virtansa vielä auton sähköistä). Oli melkoisen orpo olo...
2,4-4,5 välissä oleva olisi ollut bueno, mutta mennään tällä. Tarkoituksena polttaa siis 55/65w omia valoja sekä kahta 100w lisävaloa.
Ja braavo toimii hieman ikäänkuin testipenkkinä. Pyrkimyksenä tehdä "blug and play" -tyyppinen ratkaisu jonka voisi hyväksi havaittuaan siirtää vaimon volvoon ja tehdä tähän uuden kenties pienemmällä johdolla. Vålvåssa menee väkisin "kaksinkertainen" teho auton omille pitkille (umpioissa H4 + H7 lisäpitkä).
Tuossa volvossa on biltemanrelesarja kjoka toimii hyvin, mutta ongelmana on yksi sulake/ lyhyet ja yksi sulake/pitkät (siis bilteman sarjassa näin). Kerran napsahti pitkien sulake kesken korpitaipaleen ja mentiin pelkkien umpioiden pienten lisäpitkien varassa (saavat virtansa vielä auton sähköistä). Oli melkoisen orpo olo...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Taitaa tulla vähän myöhässä, mutta tuolla on laskuri kaapelin mitoitukseen: http://www.jkauppi.fi/kuparikaapeli-poi ... a-laskuri/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Jööp...
Johdon loppuessa kesken täytyy umpioiden maat toteuttaa vain 2,5 neliöisellä johdolla. Maat tulevat koriin melko lähelle umpioita, joten toivotaan kokonaisresistanssin jäävän riittävän alhaiseksi...
Lisävaloille tulee maa sillä 4,5 johdolla...
Tavoite asetettu, että 0,2V saa hävitä akku-poltin välille. Jos bilteman relesarja mokomaan pystyy, niin olen todella paska sähkömies mikäli en mokomaan itse pysty.
Johdon loppuessa kesken täytyy umpioiden maat toteuttaa vain 2,5 neliöisellä johdolla. Maat tulevat koriin melko lähelle umpioita, joten toivotaan kokonaisresistanssin jäävän riittävän alhaiseksi...
Lisävaloille tulee maa sillä 4,5 johdolla...
Tavoite asetettu, että 0,2V saa hävitä akku-poltin välille. Jos bilteman relesarja mokomaan pystyy, niin olen todella paska sähkömies mikäli en mokomaan itse pysty.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
On piuhan kannalta sama asia, ajetaanko sen läpi esim. 16A tasa- vai vaihtovirtaa, koska vaihtovirran suuruus ilmoitetaan sen tehollisarvona.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?
Johtoasioissa tulee myös mieleen että niissäkin on eroja. Esim. kiinan 1,5 neliön johto on yhtä paksua kuin esim. Drakan tai Rekan kunnollinen 2,5 neliön MKEM-johdin. Vastaavasti taas merkkivalmistajan 1,5 neliöinen on todella ohutta ja kupari hyvälaatuista.
Itse olen yleensä tehnyt lisävalojen releelle syötön 6 neliöllä kun sellaista sattuu olemaan ja siitä 1,5 tai 2,5 neliöllä valoille. Kaikki tuon yli valoille on overkilliä mun mielestä ellei siirtomatka ole kymmentä metriä.
Ja liiaksi ei voi painottaa kunnollisia liitäntöjä, sulakkeita syöttöpuolella sekä siistejä sähkötöitä, yleensähän noi lisävaloasennukset on sellaisia juostenkustuja. Ei kovin erikoista jälkeä ollut paikallisen autosähköpajan lisävaloasennuksetkaan...siinä ja siinä kehtaisko niistä pyytää noita tuntiliksoja.
Itse olen yleensä tehnyt lisävalojen releelle syötön 6 neliöllä kun sellaista sattuu olemaan ja siitä 1,5 tai 2,5 neliöllä valoille. Kaikki tuon yli valoille on overkilliä mun mielestä ellei siirtomatka ole kymmentä metriä.
Ja liiaksi ei voi painottaa kunnollisia liitäntöjä, sulakkeita syöttöpuolella sekä siistejä sähkötöitä, yleensähän noi lisävaloasennukset on sellaisia juostenkustuja. Ei kovin erikoista jälkeä ollut paikallisen autosähköpajan lisävaloasennuksetkaan...siinä ja siinä kehtaisko niistä pyytää noita tuntiliksoja.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae