Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Huomaa kyllä.
Työmaalla oleva "kunnollinen" täyskuoarinen 2,5neliöinen on melko jäykkää ja painavaa vrt. Biltema/Moponet kaapeliin.

Mutta näillä mennään. Jos rahat riittäisi, niin se kunnollinen 2,5 ja perkeleesti kutistesukkaa yms. Tulisi siistit, nyt ei...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jokari kirjoitti:Johtoasioissa tulee myös mieleen että niissäkin on eroja. Esim. kiinan 1,5 neliön johto on yhtä paksua kuin esim. Drakan tai Rekan kunnollinen 2,5 neliön MKEM-johdin. :lol: Vastaavasti taas merkkivalmistajan 1,5 neliöinen on todella ohutta ja kupari hyvälaatuista.

Itse olen yleensä tehnyt lisävalojen releelle syötön 6 neliöllä kun sellaista sattuu olemaan ja siitä 1,5 tai 2,5 neliöllä valoille. Kaikki tuon yli valoille on overkilliä mun mielestä ellei siirtomatka ole kymmentä metriä.

Ja liiaksi ei voi painottaa kunnollisia liitäntöjä, sulakkeita syöttöpuolella sekä siistejä sähkötöitä, yleensähän noi lisävaloasennukset on sellaisia juostenkustuja. Ei kovin erikoista jälkeä ollut paikallisen autosähköpajan lisävaloasennuksetkaan...siinä ja siinä kehtaisko niistä pyytää noita tuntiliksoja.
Mites se tuntiliksa siihen työn jälkeen vaikuttaa?
Enenmminkin se työhön käytetty aika , eli jos asennukseen meni vaikka 1h ja autosähkärin tuntiveloitus on vaikka 90€/h.
Kyllä niitä johtoja voi nysvätä vaikka koko päivän ja tehdä vaikka kuinka hipot liitokset ja suojaukset , mut itse en tunne ketään joka maksaisi lisävalojen asennuksesta 720€ + osat.
Ja seuraavaksi varmaan kommentoidaan tunti hintaa , 90€/h on tänäpäivänä halpa hinta autosähkö asennuksille.
Ja ymmärtäähän sen kun on yleensä vuokrakulut , testerien hankintakulut , lisenssimaksut, työkalujakin kuluu ja häviää uskomaton määrä kun on työntekijöitä ja vielä kaiken päälle työntekijän kulut , niin eihän tuosta enää mitään jääkään yritykselle.
Nojoo ei mulla muuta
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Wesku hemmetti.
Laitat sen halpatyövoiman ulkosalle omilla bilteemasta varastetuilla työkaluilla töihi. Maksat laskutettujen töiden mukaan viä liksat.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nyt meni ohi... :D

Mutta joop. Mulla mennyt nyt vissiin ~20h tohon hommaan eikä ole autoon asennettu vielä mitään. Jos minulla olisi:
- oikeat työkalut
- siisti tarvikevalikoima (liittimet, johdot, kutistesukat...)
- mahdollisuus saada auto kita auki "työpisteelle"

Niin kyllähän tuon varmaan siihen 4h tekisi koko homman. Tai menisi yksi ilta ja yksi aamu, jos haluaa täyttää silikonilla releiden pohjia kuten nyt tekee.

Mutta nyt mennyt suurinosa ajasta asioiden miettimiseen, mittailemiseen, harjoitteluun ja soveltamiseen. Tilanne olisi "hieman" eri, jos tossa olisi rullilla 1-8 neliön johdot, oikeat liittimet ja sukat jokaiseen tarkoitukseen ja laadukkaat relepohjat yms.
Eihän se olisi kuin "riksrakspoks" ja homma selvä. Bravo kuitenkin niin yksinkertainen ja konehuoneestaan tilava auto, että se johtojen yms. asentaminen autoon vie ehkä 5% koko työajasta.
Ymmärrän toki, että 90% nykyautoissa vastaavanlainen ei onnistu ja jo lisävalojen asennus nätisti vaatii keulan purkamisen.

Ja sitten vielä sekin, että koko johtosarja tehdään olohuoneen lattialla valmiiksi "plug-n-play" -tyyliseksi. Tässä myös osasyy johdon järeydelle. Jos johtosarjaa joskus käyttää jossain toisessa autossa (esim. emännän volvossa), voi jokaisella johdolla polttaa vaikka kahta 100w polttimoa. Maapisteet ovat jokatapauksessa autokohtaiset, joten niitä ei johtosarjaan tule.

Alunperin aihe (omien valojen releytys) tuli mieleen jo 2012 kun volvo hommattiin. 11,8V valojen kannalla jätti parannettavaa. Tuolloin jo oli suunniteltuna toimiva releistys kolmella releellä, mutta positiivisten kehujen vuoksi autoon asentui 15€ bilteman relesarja. Ajaahan se asiansa, nyt tulee 13,8-14V lampuille, mutta relesarja jättää toivomisen varaa.
Minusta esim 2relettä ja sulaketta on ajovaloille liian vähän. Yksi sulake palaa ja puolet häviää. Toinen palaa, häviää loputkin.
Tai häviää herätekannalta sähkö (esim. auton oma sulake kosahtaa vanhuuttaan) ja häviää kaikki. Ei hyvä...
Tästä syystä tulee neljä herätettä, neljä relettä ja neljä sulaketta (+lisävalojen releet ja sulakkeet).
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Monasti noissa ammattilaisten siisteissäkin asennuksissa suojaus jää puolitiehen. Ei ruiskuteta mitään öljyä kantoihin ja liittimiin -> vuoden parin päästä kaikki hapettunutta ja alkaa renaamaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sämpy kirjoitti:Monasti noissa ammattilaisten siisteissäkin asennuksissa suojaus jää puolitiehen. Ei ruiskuteta mitään öljyä kantoihin ja liittimiin -> vuoden parin päästä kaikki hapettunutta ja alkaa renaamaan.
Niinhän se on autotehhtaan jäljiltäkin.
Ja pitääkin olla , tyhmäähän se olisi liian hyvää tehdä , hommat loppuu.
2-3vuotta niin saakin renata , ei siitä enää meteliä nouse , saa töitä ja asikas on taas tyytyväinen kun valot toimii..
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Paha tuohon on enää mitään sanoa. :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Itse ostin tuossa alkukeväästä trailerin , jonka valmistui vasta kesällä , tuossakin valojen johtoja jatkettu alustassa avonaisilla putkiliittimillä.
Taatusti ei toimi enää parin vuodenpäästä.
Tarttis saada itseäni niskasta kiinni ja vaihtaa nuo avonaiset liitokse duraseal kutiste liima liitoksiin.
Jos olis jo alunperin tehty niillä niin ei olis ongelmia tiedossa, no juu maksaahan nuo sen melkeen euron pala , mut ei noita monta olisi mennyt ja luulis 5000€ saavan kunnollisen , mut ei.
Sama homma valojen pohjien kanssa , pitänee avata ja suihkia suojaöljyä runsaasti niin parmasti toimii pitkään.
No se vaan on niin jos ostaa halpaa saa halpaa jos maksaa enemmän niin saa vähemmän.
Ennen suolakelejä nuo on pakko saada korjattua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

vvieri kirjoitti:On piuhan kannalta sama asia, ajetaanko sen läpi esim. 16A tasa- vai vaihtovirtaa, koska vaihtovirran suuruus ilmoitetaan sen tehollisarvona.
Onko tuo tosiaan ihan noin? Itse olen ollut siinä uskossa, että johdolla on kuitenkin jonkinlainen induktanssi, jolloin impedanssi ja resistanssi eivät ole ihan samat. Toisaalta en kyllä ole mitään arvoja katsellut, että onko tuolla käytännön merkitystä. Kelahan olisi ääriesimerkki tästä. Sinällään tuo ilmoitustapahan ei tähän ilmiöön taida vaikuttaa. Kun mennään tuonne oikeisiin tehosiirtoihin ja kilovoltteihin, niin käsittääkseni vaihtovirrasta aiheutuvat häviöt alkavat olla jo merkittäviä, mutta kun hankalaa olisi tasavirtaakaan ajaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onhan se periaatteessa noin, mutta suoralla johtimella induktanssi on niin pieni että 50 tai 60 hertsinkään taajuudella sillä ei ole vielä mitään merkitystä, ellei linja ole juurikin kymmeniä tai satoja kilometrejä...
Autossa kaapelit on suhteellisen lyhyitä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Käsittääkseni merikaapelit muuten on tasavirtakaapeleita. Siis ne joilla vaikka toisen maan atominhalkaisija kytketään meidän verkkoon. Liekö syynä jännitehäviö, tahdistus vai mikä.

Alkaa olla aika kaukana lisävaloista :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

HVDC-linkkejä (tasasähkö) käytetään myös eri maiden välillä, näin vältetään se riesa että pitäisi tahdistaa naapurimaan verkkoon. Muistaakseni Suomesta Venäljälle, Ruotsiin (Fennoskan) ja Viroon (Estlink) on juurikin HVDC-yhteys. Näillä saadaan myös toteutettua verkon taajuudensäätöreserviä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nyt on valot kaulilla ja palaa aivan valkoisina. Asennuksesta voin kuvia laitella jahka kerkeän.

Ensimmäinen kokeilu releillä poltti kaikki vanhat polttimot. :lol: Uusilla toimii ja tosiaan aivan valkoiset umpiot. Kun pitkät lyö päälle (6×55w) alkaa laturi kuullostamaan mielenkiintoiselta. :lol:

5min kone sammuksissa valojen säätöä ja akku loppu. Kyllä sinne taitaa virtaa mennä... 8-)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Minkä vahvuista kaapelia lisävaloille?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tässä huonot kuvat linkkeinä, tänne en linkitä kokorajoituksen vuoksi.
Valot (Hella Comet FF200) keulilla:
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... ebwiub.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Akun + napa ja akun takaa näkyvä sulakerasia:
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... vodlgd.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Relerasia akun etupuolella:
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... rfwbir.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Apukuljettajan umpion tausta, johtoreitit vielä siistimättä:
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... 6vy0ml.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Johtojen kulkureitti:
http://i1164.photobucket.com/albums/q56 ... kpgv1j.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Asennus olisi voinut olla kauniimpikin ja johtoa on aivan liikaa. Jokatapauksessa teinkin tarkoituksella siirrettävän johtosarjan, jonka voi halutessaan siirtää toiseen autoon.
Ajovalojen + on bilteman 4,5 neliön parikaapelia, maat on 2,5 neliöistä kaapelia. Maakaapeli on siksi ohuempaa, kun paksumpi ei umpion sisällä olisi mahtunut taittumaan ja maakaapelien pituus on niin lyhyt, että kokonaisresistanssi jää edelleen pieneksi.

Kaikki isot johdot (musta/pun) on +. siniset ovat maita/herätettä. Vaikuttaa ja näyttää epäselvältä, mutta konehuoneeseen katsomalla pääsee heti (sähkön) hajulle. :lol: Olisin vetänyt plussat punaisella, maat mustalla ja herätteet sinisellä, mutta valuuttakurssien heilahtelu OyWelluAb:n lompakossa pakottivat tekemään kompromisseja. :roll:


Kiireen vuoksi en ehtinyt tekemään lisämaakaapelia akulta runkoon, mutta se on tarkoitus tehdä heti kun mahdollista. Samaten valojen kiinnitystä pitää muuttaa, nostan niitä niin paljon ylös- ja taaksepäin kuin voi. Nyt ovat niin alhaalla, että tosiaan valaisevat vain tien ja pienikin nyppylä blokkaa valon. Samaten auto on joskus keulakolaroitu ja omat valot näyttävät hieman vasemmalle ristiin. Niitä täytyy säätää, että saa ne näyttämään mahdollisimman leveälle (penkkoja sopivissa määrin). Nuo lisäpitkät ovat siitä huonot, että antavat todella pistemäisen valon, eli eivät valaise kaarteita/penkkoja ollenkaan (tai vastaavasti pelkkiä penkkoja eikä tietä).

Mutta olihan mukava viimeyönä ajella pimeässä, kun nykyiset lyhyet vastaavat vanhoja pitkiä! :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin