Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eihän nuo renkaiden koot juu ihan kaikkea kerro. Leveydetkin voi olla liki ihan mitä vain merkistä toiseen, välillä kapeampi onkin leveämpi. Nuo motorsports-renkaat taas taitaa olla järestään aika reilustikkin nimellistä leveämpiä. Halkaisijoita en ole tullut mitanneeksi, mutta ainakin isommissa pyörissä missä löytyy vaikka tuuma ja millikoot, niin aika ristiriitoja osaa olla eri merkintöjen kesken, eli aika suuntaa-antavia taitaa kaikki nimellismitat olla.

Jos varteenotettavaa vertailua tahtoo tehdä, niin kehät pitää tietty mitata ja huomioida tuo kulutuslaskennassa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jep nimellismitat on vaan suuntaa antavia. Jo kun STRO-normiakin katsoo niin toleranssia on paljon, ja kaikki ei mee edes niihin.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mä luulen että jollain pakettiauton renkaalla saisi kulutusta pienemmäksi ja rengas kestäisi pidempään, lisäksi ne ovat melko jäykällä rungolla, tosin painoakin on usein vähän enemmän.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hankin pakuun XL henkilöauton renkaat, ja on turhan jäykkärunkoiset jopa tuohon käyttöön. Mukavuus olisi paljon parempi tavallisilla, saavat olla melkein tyhjät ennenku huomaa ulospäin. Minkähänlaiset ne varsinaiset pakurenkaat sitten olisi?
Vaan taitaa olla autoissakin melkoisesti kiristettävää, jos olisivat helposti ohjelmoitavissa. Emännän Mazda on uskomattomin rullaaja mitä on koskaan ollut, vauhti ei paljoa hyydy vaikka pistää vauhdista kytkimen pohjaan. Siihen verrattuna omat autot liikkuu kuin tervassa, ero on uskomaton. Eikä ole kyse vain jumittavista jarruista.
Toki auto on pieni ja 165 renkaat. Mutta hämmästyttävää on, että tuolla ei meinaa päästä alle 6,5 kulutukseen. yleensä vähän alle 7 sadalla. Olen päässyt 2-litraisella Mirafiorilla samoihin. Tuolla rullauksella pitäisi saada nelosella alkavia lukuja, jos moottori olisi säädetty säästämään. Eikä tuo ole edes erityisen ripeä kiihtymään, en ymmärrä minne se kaikki bensa menee.

Jos nyt itse edes haluaisin vähentää kulutusta, niin maksimoisin renkaan halkaisijan. Luulen että vaikuttaa jopa leveyttä enemmän. Sekä vierintävastuksen että välittyssuhteen kautta. Renkaan massa tuskin paljoa vaikuttaa tasa-ajossa, voi jopa auttaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

On nyt testissä minkä verran ajotietokone heittää todellisuudesta. Matka-ajossa tuo vie kompuutterin mukaan noin 4,1..4,2 l/100 km, että tuskin tuosta mahdottomia saa pois enää. Olisihan kolmosella alkavat lukemat hauskoja :mrgreen: Kierroksia tuossa on todellisessa 90:ssä noin 1600..1700. Paljoa ei kärsi pidentää välityksiä tai ei enää kutonen ole käyttökelpoinen 80 alueilla. Liukas tuo Deltan koppa varmaan on.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Castrol
Viestit: 76
Liittynyt: 09.10.2006 09:46
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Castrol »

Onneksi voi omilla ajoilla sanoa että ihan sama mitä noi huussit vie... :D Toisessa on 33x12,5x15 renkaat alla ja toisessa on 205/45/16 alla ja kaikki menee mitä tankkaa. Olen vähän ollut aina sitä mieltä että jos pitää kulutuksia laskea edes leikkimielellä alle 8 litran kulutuksilla niin kannattais melkein ruveta ajaa polkypyörällä :lol: No leikki leikkinä kaikki laskee mitä haluavat joten laskekaa vaan mä haen lisää popcornia ja energiajuomaa.
Fiat Mirafiori Racing replica
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Toisalta onko montakin paikka mihin olet noilla 33" kumeilla päässyt mihin et olisi päässyt vaikka 31" kumeilla ;)

No juu, kuten jo tuolla alussa todettu, niin edes pitkässä juoksussa ei saavuteta juurikaan mitään merkittävää säästöä. Mutta mielestäni mielenkiintoista siltikin.

Ajelin nyt 159 1,9 JTDM Alfalla. Deltaan verrannollinen veto liki 400 km ja vei 6,0 tyhjä kärry perässä 225 leveillä kesäkumeilla. Ei toki tuo Alfa ole likikään samanlainen säästöpossu, eikä tuo siksi perheessä olekkaan. Välitykset on muuten hyvin liki samat, eikä taida korin muodotkaan paljoa heittää. Toisaalta eipä monia oleellisuuksia taida silmällä nähdäkkään. Alfassa alla XL kumit jollain 98 kantavuudella ja paineita 3 bar edessä ja 2,7 takana. 2 ton hallitunkki teki oikeasti töitä keulaa nostaessaan, joten laitoin tuon verran.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Stefa kirjoitti:Toisalta onko montakin paikka mihin olet noilla 33" kumeilla päässyt mihin et olisi päässyt vaikka 31" kumeilla ;)
Omaan XJ Cherokeehen tuli nyt keväällä hommattua 33" renkaat, kun 31":llä eteneminen meni toivottomaksi ryskäämiseksi metsässä... Kummasti meinaan vaikuttaa etenemiseen, vaikkei tuo nimellinen 1" säteessä kovin kummoiselta kuulostakaan ;) Vieläkin isommat nuo saisi olla, mutta välitykset eikä pyöräkotelot salli, leimasedästä puhumattakaan :(

Kulutus näytti olleen n. 20 litraa/100km tuolla kuuden päivän Venäjän safarilla. Onneksi bensa ei ole aivan samoissa hinnoissa rajan tuolla puolen 8-)
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Asiallista, että edut oikeasti ulosmitataan. Niinhän se on, että kalusto käytön mukaan. Varmasti ollut mukava reissu.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Oli kyllä mukava reissu, vaikka aika paljon ajettiinkin asfaltilla. Täällä on reissun topicci josta näkyy mm. ajettu reitti sekä joitain kuvia reissusta. Mun XJ on toinen noista vihreistä, sen tunnistaa helposti tuosta oranssista liukukidasta sekä katolla olevasta lapiosta ;)
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
fiap
Viestit: 272
Liittynyt: 27.11.2004 18:34

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja fiap »

Michelinin energian säästö renkaassa oli ne keskimmäiset kolme "kaistaa" ilman poikki uria, jo vähänkin jyrkempään sepelimäkeen kärryn kanssa nousu aikas tuskaa. Lumella kanssa tosi pliukkaat.Tuntu että tämä oli rautapyörämalli, kova ja kestävä.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

205:t laitoin sitten tilaukseen. Elämäni ensimmäiset kiinarenkaat, eli "TM-testimenestyjä" 288 Landsailin uudempi malli 388. Ei olleet ainakaan kalliit ja ihan hyvät eu-kirjaimet. Pitäisi olla hiljaiset ja rullata kevyesti. Mielenkiinnolla odotan saapumista.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vanhat liki sileät Energy Saverit meni vielä alle hetkeksi. Sellaiset 300 km 87 km/h keskinopeudella meni 3,7 l/100 km :shock: Tosin mittarivirheestä laskettuna vajaan desin huijaa pienempi kehä verrattuna aiempiin HKPL 4. Sitten kyllä kun oli pätkempää ajoa ja pienempiä teitä, niin 700 km:lla kulutus kipusi 4 litraan ja keskinopeus jotain 75 luokkaa.

Tuli laskettua ajotietokoneenkin paikkansapitävyyttä ja tulin siihen tulokseen, että huijaahan tuo puolisen litraa alaspäin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Nii no kyl moni tietolähde väittää että kulunut kumi kuluttaa vähemmän.
Vaikka wellu ny muuta yrittääkin selitellä.
Renkaan muokkautuminen on vähäisempää eli vierintävastus pienempi.
Ilmanvastukseen renkaanurat ei niin moisesti sitten vaikuta.

Itsehän ajoin useamman vuoden vanhoilla paskoilla renkailla ja se jos joku oli säästöä niin omalle lompsalle kuin luonnolle.
Ny ei pysty ajamaan vanhoilla renkailla koska ei tsäänssiä saada parempaa käytettyä oman loppuunajetun tilalle ilmaiseksi, niih.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
maksda
Viestit: 47
Liittynyt: 10.10.2014 22:21

Re: Renkaan leveyden vaikutus kulutukseen

Viesti Kirjoittaja maksda »

Kyllä tuo 6.2 diisseli vani 275 leveellä kumilla kuluttaa selkeesti enemmän kun tuo 1.2 a-corsa 155 kumilla... :lol:
Vastaa Viestiin