Sivu 4/7

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 02.10.2015 00:06
Kirjoittaja x1/9 T16
Ymmärsinkö lakitekstin oikein :roll:
Miun coupe on euro 2 päästöinen, säädöksen mukaan se voidaan päivittää 2400cc koneella, uudella turbolla yms. pelkällä konttorilla käynnillä :P
Antaa virtaa tehdä tuo projekti loppuun :mrgreen: Tuo 7kg/Kw on tavis autojen raja, mutta kun coupe on tulinen Italialainen niin raja on 5kg/Kw, näin siellä lukee!!!

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 02.10.2015 07:42
Kirjoittaja Stefa
^ Osittain juu. Joku 2,5 tulee iskutilavuuslimittiä, eli kärsii tuota isolohkoa vaikka vähän kairata ylikokoonkin. Turbonkin voi vaihtaa.

Sen sijaan ei kai ihan 5 kg/kW päde. Coupe on alta 10 kg/kW, mutta yli 7 kg/kW joten tuota suhdeta saa pienentää 30%, mutta tuo 2,4 T on ihan omavalmiste jolle ei tehoa ole määritetty, eikä se pikkuveljeään kevyempi ole. Eli tehoraja vertailusta noin 264 hv, ja kun Coupe on alta 10 kg/kW, niin 7 kg/kW ei päde, eli vertailuteho pätee. Muuten tuo 7 kg/kW rajoittaisi tehot alle vertailutehon.

Noin tuon itse näkisin :roll:

Mutta hyvinkin tehtävissä ja leimattavissa eikä tuo tehoraja pahasti rampauta.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 02.10.2015 08:13
Kirjoittaja -HH-
Jep, samaa mieltä Stefan kanssa tuosta tehorajasta että eikös se kuitenkin sen +20% mukaan mene, eli se 7kg/kw raja siinäkin riittäisi. Tärkeintä tuossa on kuitenkin että saa ahtimen, coolerin yms. vaihtaa luvallisesti eikä tarvii pitää vakiona, vaikka pienellä paineella ajaisikin. Toki mielenkiintoisia haasteita ne vanhatkin säädökset olisi tarjonneet, nyt vaan äkkiä joutuu noitakin virittämään kun soon sallittua.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 08.10.2015 19:23
Kirjoittaja moonwolf
onkos kukaan huomannut että missään EI lue enää ettei vanteita saa hitsata. en ainakaan löydä lakipykälää joka sen kieltäisi enää

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 25.11.2015 06:33
Kirjoittaja wellu
Tietääkös kukaan (onko kukaan perehtynyt), tuliko pakoputkiston rakenteeseen mitään muutoksia?

Että onko edelleen -97--> E-tyyppihyväksyntä pakollinen?

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 07.09.2019 22:07
Kirjoittaja wellu
Ilmeisesti uutta pukkaa:
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... uuttaminen" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiireisimmät lukekoot. Minen puhelimella kykene.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 08.09.2019 09:30
Kirjoittaja Jimi
wellu kirjoitti:Ilmeisesti uutta pukkaa:
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... uuttaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvältä näyttää, paitsi mun yhden auton osalta, se kun on niin tehoton (30kg/kW) ja itsekantavalla korilla, ettei tehot saa kasvaa kuin 20% (39hp -> 46.8hp)

Korostetaan, että tuo on vielä määräysluonnos eli esitys, joka lähtee nyt lausuntokierrokselle.

Mutta, jos sen olisi tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alussa, suuria muutoksia ei odoteta, tai sitten käy kuten kevytautojen, eli perutaan koko paska.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 09.09.2019 19:03
Kirjoittaja Stefa
Eikös tuo ole juurikin se kevytautoluonnos? Eli ei ainakaan vuoteen. Eikä toivottavasti muutenkaan noin äkkiä silmäiltynä :(

Hyvin on kyllä FHRA lobannut omia etujaan. Olisiko kuplaväkeäkin kuunneltu..

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 12.09.2019 12:34
Kirjoittaja Stefa
Tuo on nyt näemmä sen verta pyörinyt mediassa, että onko lie kuitenkaan se kevytautoluonnos :roll:

Se nyt lähinnä mikä tuolla itsellä pisti silmään, niin ahtamiselle on taas päätetty että nostaa tehoa vähintään 30%. Samallahan tehot saa kasvaa sen 20%. Eli jos haluaa ahtaa auton, niin vakiomoottori on pakko vaihtaa pienempitehoiseen. Todella näppärää. Sentään sylinterikansitouhu on taas suhteutettu virallisestikin kuutiotilavuuteen nähden. Omatekelekoneitakin tuo pykälä rankaisee kivasti. Miten sitten lie billettikantinen olisi :roll:

Samoin ihme teho/paino -laskelmat taas. Ei riitä, että sen 20% saa tehot kasvaa, vaan sitten pitää vielä ihmetellä, että osuuko kampe sopivasti liki jotain rajaa :lol: Tietty tuostahan selviää puntittamalla autoa leimalle sopivasti.Kohta on kyllä taas sellainen pykäläviidakko, että ei enää tavan ihminen ymmärrä. Jos nyt oikein ymmärsin, niin mun kasi ei menisi noilla säännöillä leimasta läpi, vanhoilla ei ollut mitään ongelmaa tekniikan puolesta.

Eikä niitä jousia enää sitten vissiin soviteltaisi muista autoista ja katkottaisi. Selvästi on haettu bolt-on ratkaisujen suosimista ja niitähän etenkin vanhempiin kamppeisiin löytyy todella hyvin.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 12.09.2019 21:25
Kirjoittaja Jimi
Stefa kirjoitti:
Samoin ihme teho/paino -laskelmat taas. Ei riitä, että sen 20% saa tehot kasvaa, vaan sitten pitää vielä ihmetellä, että osuuko kampe sopivasti liki jotain rajaa :lol: Tietty tuostahan selviää puntittamalla autoa leimalle sopivasti.Kohta on kyllä taas sellainen pykäläviidakko, että ei enää tavan ihminen ymmärrä. Jos nyt oikein ymmärsin, niin mun kasi ei menisi noilla säännöillä leimasta läpi, vanhoilla ei ollut mitään ongelmaa tekniikan puolesta..
Teho saa kasvaa max 20% ilman muita muutoksia tekniikassa, mutta jos teho kasvaa YLI 20 pinnaa alkuperäisestä, silloin mennään sillä paino/teho-taulukolla, ja mallisarjan tehokkaimman jarruilla jne.

Eli jos automerkin X teho on 85kW ja paino 1100kg, mutta mallisarjan tehokkain on 100kW painon pysyessä samana, silloin paino/teho-suhde on 11Kg/kW, jolloin autoa X saa virittää 7Kg/kW saakka eli 157kW

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 12.09.2019 23:37
Kirjoittaja wellu
Jimi kirjoitti:
Stefa kirjoitti:
Samoin ihme teho/paino -laskelmat taas. Ei riitä, että sen 20% saa tehot kasvaa, vaan sitten pitää vielä ihmetellä, että osuuko kampe sopivasti liki jotain rajaa :lol: Tietty tuostahan selviää puntittamalla autoa leimalle sopivasti.Kohta on kyllä taas sellainen pykäläviidakko, että ei enää tavan ihminen ymmärrä. Jos nyt oikein ymmärsin, niin mun kasi ei menisi noilla säännöillä leimasta läpi, vanhoilla ei ollut mitään ongelmaa tekniikan puolesta..
Teho saa kasvaa max 20% ilman muita muutoksia tekniikassa, mutta jos teho kasvaa YLI 20 pinnaa alkuperäisestä, silloin mennään sillä paino/teho-taulukolla, ja mallisarjan tehokkaimman jarruilla jne.

Eli jos automerkin X teho on 85kW ja paino 1100kg, mutta mallisarjan tehokkain on 100kW painon pysyessä samana, silloin paino/teho-suhde on 11Kg/kW, jolloin autoa X saa virittää 7Kg/kW saakka eli 157kW
Toisaalta luin, että vertailumallin ollessa yli 10kg/kw mutta alle 17kg/kw, olisi rajana tuo 10kg/kw.
Mikäli vertailumalli olisi alle 10kg/kw, niin silloin raja olisi jotain 5-6kg/kw.

Minusta tuo on paljon järkevämpi, kuin niiden kansien ja tilavuuksien kanssa pelleily. Mahdollistaa rehellisesti järkevän moottorin vaikkapa siihen 133:een, seiskaan tjsp muuhun vekottimeen.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 13.09.2019 07:06
Kirjoittaja GreenThing
Tuossa esityksessä ei lue että jos mennään yli 20% rajan, niin sitten ruvetaan tulkitsemaan teho/paino rajaa.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 13.09.2019 09:29
Kirjoittaja Jimi
GreenThing kirjoitti:Tuossa esityksessä ei lue että jos mennään yli 20% rajan, niin sitten ruvetaan tulkitsemaan teho/paino rajaa.
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:


Tuossa lainauksessa alempi rivi viittaa ylempään, asia on ihan työn puolesta varmistettu YKL:n tekniikka-hemmolta

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 13.09.2019 09:36
Kirjoittaja Jimi
wellu kirjoitti: Toisaalta luin, että vertailumallin ollessa yli 10kg/kw mutta alle 17kg/kw, olisi rajana tuo 10kg/kw.
Mikäli vertailumalli olisi alle 10kg/kw, niin silloin raja olisi jotain 5-6kg/kw.
Ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei kuitenkaan saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
1) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 25 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailumoottorilla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä arvoon 4 kilogrammaa/kW.


Eli mallisarjan tehokkaimman ollessa jossakin yllämainitussa välissä saa tehot kasvaa vaihteluvälin alimpaan arvoon.

Toisaalta harrastajapiireissä asiat on ymmärretty sen verran väärin, ja sitä kautta vastustusta on noussut, että meneeköhän koko esitys edes läpi valitusten takia

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Lähetetty: 13.09.2019 11:35
Kirjoittaja GreenThing
Jimi kirjoitti:
GreenThing kirjoitti:Tuossa esityksessä ei lue että jos mennään yli 20% rajan, niin sitten ruvetaan tulkitsemaan teho/paino rajaa.
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi, vaikka ajoneuvoa ei muuteta vertailuajoneuvoa vastaavaksi.

Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:


Tuossa lainauksessa alempi rivi viittaa ylempään, asia on ihan työn puolesta varmistettu YKL:n tekniikka-hemmolta
Hyvähän se olisi, jos näin olisi lopullisessakin versiossa. Mutta olisi myös mielestäni hyvä, että asia ilmaistaisiin yksiselitteisemmin ja ilman tulkinnanvaraa.
Mutta sen verran olen inhorealisti, etten lähde pidättelemään hengitystä.