Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Ok, tolla perusteella murtsikkaan saa mättää 176hv motin kun alkuperäinen paino/teho on 14,5.
T: Saku
T: Saku
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Noniin, antaa jo kummasti vaihtoehtoja moottorivalikoimalle.SJ kirjoitti:Ok, tolla perusteella murtsikkaan saa mättää 176hv motin kun alkuperäinen paino/teho on 14,5.
T: Saku
Ja tehokkain jälkiahdettu moottori on sellainen, että lähtöteho + 21% ei ylitä tuota 176hv lukemaa.
Nopeasti kalkuloiden semmoinen olisi noin 145 hevosvoimainen (lähtöteho). Joidenkin (internet) lähteiden mukaan tuohon haarukkaan menisi esimerkiksi 2l/16V Fiat Tipo Sedicivalvolen motti.
MUTTA, akselimassoista kannattaa olla tarkka. Niihin liittyy jotain jota en muista (oliko ihan niinkin yksinkertainen, ettei auton sallittuja akselimassoja saa ylittää eikä painojakauma merkittävästi muuttua).
Minkä huollan, sen korjaan...
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Mikäli oikein ymmärtänyt, niin suurinpiirtein tällaisia lukemia saa laittaa karvahattumallien jarruilla.
Fiat 126, 595kg, 49,58kw ~67,4hp
Fiat 600, 615kg, 51,25kw ~69,7hp
Fiat 850, 670kg, 55,83kw ~75,9hp
Fiat 127, 730kg, 60,83kw ~82,7hp
Fiat 126, 595kg, 49,58kw ~67,4hp
Fiat 600, 615kg, 51,25kw ~69,7hp
Fiat 850, 670kg, 55,83kw ~75,9hp
Fiat 127, 730kg, 60,83kw ~82,7hp
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Ite taas olen käsityksessä, että vertailumallina olisi se tehokkain malli mikäli tehoa nostetaan...?TfP-Motors kirjoitti:Mikäli oikein ymmärtänyt, niin suurinpiirtein tällaisia lukemia saa laittaa karvahattumallien jarruilla.
Fiat 126, 595kg, 49,58kw ~67,4hp
Fiat 600, 615kg, 51,25kw ~69,7hp
Fiat 850, 670kg, 55,83kw ~75,9hp
Fiat 127, 730kg, 60,83kw ~82,7hp
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Pitää kysyä kun leimaa käyttövehjettä ensi kuussa, miten uutta lappua sovelletaan jos kyseessä on jo mallisarjan tehokkain versio. Kun ei ole vielä nähnyt mustaa valkoisella aiheesta niin epäilyttää kaikki mikä voisi olla paremmin kuin ennen. Toi vanha 20% sääntöhän edelleen tuolla kummittelee, mikä on ristiriidassa paino-tehosuhteen laskennan kanssa, tai miten sitä nyt taas tulkitaan.
Tosin olen aina ennenkin ollut väärässä
T: Saku
Tosin olen aina ennenkin ollut väärässä
T: Saku
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Se 20% sääntö on edelleen siellä raskaiden puolella.SJ kirjoitti:Pitää kysyä kun leimaa käyttövehjettä ensi kuussa, miten uutta lappua sovelletaan jos kyseessä on jo mallisarjan tehokkain versio. Kun ei ole vielä nähnyt mustaa valkoisella aiheesta niin epäilyttää kaikki mikä voisi olla paremmin kuin ennen. Toi vanha 20% sääntöhän edelleen tuolla kummittelee, mikä on ristiriidassa paino-tehosuhteen laskennan kanssa, tai miten sitä nyt taas tulkitaan.
Tosin olen aina ennenkin ollut väärässä
T: Saku
HA-puolella ei puhuta mistään prosenttirajasta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Oma kokemus on, että katsastusmieheltä kysyessä kaikki mikä ei ole mahdotonta, on tosi vaikeaa. Sitten kun menee muutoskatsastukseen auton ja dokumenttien kanssa, se onkin ihan helppoa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Tollanen klausuuli löytyy kohdasta autot 0-7500kg:
"3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman,
että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi."
T: Saku
"3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman,
että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi."
T: Saku
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Aivan, tuo jäänyt itseltä huomaamatta.SJ kirjoitti:Tollanen klausuuli löytyy kohdasta autot 0-7500kg:
"3.8.1 Moottorin vaihto ja muuttaminen
Alkuperäiseen moottoriin verrattuna ajoneuvon moottorin tehoa saa kasvattaa enintään 20 prosenttia tai ajoneuvon moottorin vaihtaa enintään 20 prosenttia tehokkaammaksi ilman,
että ajoneuvo muutetaan vertailuajoneuvoa vastaavaksi."
T: Saku
Eli mitään vapaastihengittävää et voi ahtaa muuttamatta autoa vertailuajoneuvoa vastaavaksi (mallisarjan tehokkaampi). Jos autosi jo on mallisarjan tehokkain, niin tällöin mennään painojakaumalla.
Noin sen pitäisi olla mitä nyt useamman harrastajan ja katsurin puheista ottanut selvää.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Viikolla piti hakea vuoden lisenssi arkiautoon ja sama kysyin tuota tulkintaa uudelle auton rakentelupykälälle.
Kysyin murtoluvun alkuperäisen 1.5 moottorin ahtamista. Tampereen Sarankulman K1 konttorilla eivät osanneet sanoa varmuudella,
mutta ottivat sähköpostin ylös ja lupasivat toimittaa K1 konttoreiden Suomen laajuisen lausunnon aiheesta.
Heti seuraavana päivänä postiin kolisikin kommentit:
"Kyseinen moottori voidaan varustaa ahtimella, kunhan ahtimella saatava tehon lisäys ylittää 20 % alkuperäisestä moottoritehosta sekä
ajoneuvon paino-teho-suhde pysyy rakennemuutosmääräyksen sallimissa rajoissa. "
Eli tulkinta menee niin kuin täällä on jo aiemmin mainittu.
T: Saku
Kysyin murtoluvun alkuperäisen 1.5 moottorin ahtamista. Tampereen Sarankulman K1 konttorilla eivät osanneet sanoa varmuudella,
mutta ottivat sähköpostin ylös ja lupasivat toimittaa K1 konttoreiden Suomen laajuisen lausunnon aiheesta.
Heti seuraavana päivänä postiin kolisikin kommentit:
"Kyseinen moottori voidaan varustaa ahtimella, kunhan ahtimella saatava tehon lisäys ylittää 20 % alkuperäisestä moottoritehosta sekä
ajoneuvon paino-teho-suhde pysyy rakennemuutosmääräyksen sallimissa rajoissa. "
Eli tulkinta menee niin kuin täällä on jo aiemmin mainittu.
T: Saku
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Hmm...saakos Turbo Uunoa nyt sitten virittää laillisesti max. 127 kW (n. 170 heppaa), jos katsotaan teho/paino -suhteen olevan enintään 15 kg/kW?
Ykköskoppaisen alkuperäinen max. teho on 77 kW (105 hv) ja omapaino otteessa 890 kg.
Lasketaanko kakkoskoppanen samaan mallisarjaan ykköskoppasen kanssa, jolloin alkuperäinen teho olisi 87 kW ja sama teho/paino -suhde kategoria?
20%-säännöllä maksimitehot:
77 kW + 20% = 92,4 kW (n. 120 hv)
87 kW + 20% = 104,4 kW (n. 140 hv)
Ykköskoppaisen alkuperäinen max. teho on 77 kW (105 hv) ja omapaino otteessa 890 kg.
Lasketaanko kakkoskoppanen samaan mallisarjaan ykköskoppasen kanssa, jolloin alkuperäinen teho olisi 87 kW ja sama teho/paino -suhde kategoria?
20%-säännöllä maksimitehot:
77 kW + 20% = 92,4 kW (n. 120 hv)
87 kW + 20% = 104,4 kW (n. 140 hv)
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Turbo Unot menee tuohon 10 ja 15kg/kW pykälän väliin, jolloin sitä saa tuunata 7kg/kW saakka eli sen n. 170hv. Koska UnoT on jo mallisarjan tehokkain niin käytännössä ei tarvi mitään lain vaatimia muutoksia jarruihin tms.
Aikoja sitten 2004 kun viimeksi muutoskatsastin 1-korisen vaparin 1.5 Turboksi niin 2-koppanen luettiin samaan mallisarjaan. Tuosta on jossain kätköissä maahantuohan kuponki, jossa todetaan, että mallisarjan tehokkain versio on ollut 118hv. Taisi olla Etelä-Ameriikan malli.
T: Saku
Aikoja sitten 2004 kun viimeksi muutoskatsastin 1-korisen vaparin 1.5 Turboksi niin 2-koppanen luettiin samaan mallisarjaan. Tuosta on jossain kätköissä maahantuohan kuponki, jossa todetaan, että mallisarjan tehokkain versio on ollut 118hv. Taisi olla Etelä-Ameriikan malli.
T: Saku
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Ei kyllä tätä mallia on ihan suomessakin ollut. Mulla ainakin on yksi mk2 1.4 racing suomiauto jossa tuo mainisemasi 118hv.
Vaitäisin kyllä , että lähemmäs 200hv saa uuno turboon. jos auton paino nousee lähelle 1000kg.
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Ok, hienoa kuulla. Ei ole koskaan tullut vastaan niin oletin ettei ole tänne edes kaupattu.
T: Saku
T: Saku
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Paljonko on 1.4 Racingin omapaino sitten?
Tuolla n. 87 kW teholla sen paino saisi olla vain n. 870 kg, jotta se menisi tuohon parempaan max. 10 kilogrammaa/kW -kategoriaan, jolloin max. teho saisi ollakki jo 174 kW (n. 230 hv).
Tuolla n. 87 kW teholla sen paino saisi olla vain n. 870 kg, jotta se menisi tuohon parempaan max. 10 kilogrammaa/kW -kategoriaan, jolloin max. teho saisi ollakki jo 174 kW (n. 230 hv).
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"