Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Sämpy kirjoitti:Nekin on heränny, kun jotkut tuntuu penkittävän 2-litraisesta turbokoneesta 65hv ja sitten vielä retostelee asialla netissä..
Taitaa olla taas jonkun oma keksimää.
Tietysti tehoa voi myös alentaa , toki se miten se on alennettu tulee papereihin.
Esim kaasuläppää ennen asennettu 35mm kuristin. tms...
Nokka-akselit voi olla kesymmät , tuolloin merkitään nokka-akselit.

Eihän tuossa ole muuten mitään järkeä.
16v tipon konetta ei saa laittaaa kun tehoa 148hv , mut jos käytät cht croman lohkoa ja lyöt siihen tipun männät ja kannen ni kelpaa 90hv. :roll:
Kyllä se tehon mittaaminen on penkittäjän vastuulla ja hän vastaa mittaus tuloksistaan ja ne muutoksethan merkitään tietokantaan.
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Olikos se niin ettei vähäpäästöiseen saanut laittaa omavalmistemoottoria?
Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Avatar
JPK
Viestit: 101
Liittynyt: 30.03.2005 13:12

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja JPK »

tapi0 kirjoitti:Olikos se niin ettei vähäpäästöiseen saanut laittaa omavalmistemoottoria?
Niinhän se on käytännössä ollut, mutta eikös tuosta luonnoksesta ymmärtäisi että se "sääntö" olisi poistumassa EURO2- tai sitä
alemmassa päästöluokassa olevilta autoilta, joilla tulevaisuudessa riittäisi se käytönaikaisen päästömittauksen läpäisy katsastuksen
yhteydessä? Omavalmistemoottorinahan olisi sitten mahdollista sovittaa tehot lain vaatimalle tasolle.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onkos tästä kuulunut vielä(kään) mitään uutta?
Minkä huollan, sen korjaan...
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

wellu kirjoitti:Onkos tästä kuulunut vielä(kään) mitään uutta?
pitäs syskyllä tulla päätös, on kuulemma tullut nii paljon palautetta että menee jonku aikaa käsitelyssä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Toivottavasti ennen ensikesää...
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jotenkin tuntuisi, ettei toivottavasti tule ihan hetkeen. Joku vääntöraja sieltä varmasti paukahtaa ja se ei välttämättä ole oikein hyvä ahdetuille. Veikataan jotain nuijittavan läpi joulun ja uuden vuoden välillä kaikessa hiljaisuudessa..
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja jaketech »

autoharrastajien facebook ryhmässä oli trafilta tullut vastaus että 1.10.2015 tulee uudet säännökset voimaan. ensviikolla julkaistaan ohjeistukset.
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Kuulemma ainakin matkailu-autojen sääntöjä tiukennetaan...
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
x1/9 T16
Viestit: 1586
Liittynyt: 09.09.2003 11:42
Paikkakunta: Boostlandia

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja x1/9 T16 »

Oma harraste sai luvat edellisellä vuosisadalla ja ainakin silloin sai tehdä vaikka mitä :D Kaikki ajatusmaailma pyöri vain matematiikan ympärillä, virkamiehet KIITOS :D Oli mielenkiintoista huomata että akseliväliä ja auton levittämistä pystyi perustelemaan sillä "tehtaalta on lähtenyt isompia ja leveämpiä autoja"! Nyt sitten nähdään uusi linjaus että onko vapaampaa kuin aikaisemmin! Tuuningin yms. virittämisen ympärillä pyörii isot €€€ ja se pyörittää valtion rattaita! Oma toive olisi että tyhmä moottori tilavuus sääntö poistetaan ja saisi asentaa litran tai pari isomman koneen :D Säästyisi ilmaakin kun ei niin kovaa tarvisi painaa koneeseen...
http://www.amwdynoservice.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tony Kart http://wwnet.fi/lprua/" onclick="window.open(this.href);return false;
326 km/h
+10s
HX 52 Pro
Sumeaa logiikka
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuo vääntöraja hirvittää. Olisi sitten vielä viisi päivää aikaa saada kasi varmasti leimattua 1,6:ksi. Huomenna saan lohkon koneistamolta..

Riskeeraisiko vai linnouttautuisiko talliin :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
tapi0
GFF
Viestit: 889
Liittynyt: 03.09.2010 02:47
Paikkakunta: Vahto

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja tapi0 »

Projektit:
-88 Uno 1.3 T.i.e -> 1.4 T.i.e
-82 Lada 1200 (VAZ-2101) "Nappisilmä"
-88 Lada 1200L (VAZ-21013) "Nappis"
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Paskat.

Juu jonkin verran selkeytyy, esimerkiksi tehonmittauksen suhteen koska se vaaditaan. Mutta entiset teho/tilavuusrajat säilyy. +20/25%

Eli edelleenkin wanhojen vekottimien rakentelu on vaikeaa. Ne joissa on vakiona luokkaa 19hv, niin ilman poikkeuslupaa se saa olla peräti 23,5hv.

Voi kuinka toivoin, että olisi tullut jokin edes 20kg/hv taso jonka alla ei vaadittaisi poikkeuslupaa.

En myöskään huomannut, että mallisarjan määräytymiseen olisi tullut mitään selkeyttä entiseen nähden.

Vai mitä muut on huomanneet? En ole mikään aiheen asiantuntija.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuli luettua loppuun.. Jenkkimiehille oli aika selkeästi räätälöityjä tekstinkohtia katon ja saranoiden muuttamisesta. Ihan selkeästi ei otettu kantaa giljotiinisarjanoihin tyypopihyväksytyssä autossa? Mutta puskureita yms. saanee vaihtaa niihinkin, välijäähyä ei kai vieläkään??

No akselistojen vaihdossa oli aika maalaisjärkinen teksti. Samaa tyyppiä saa vaihtaa muistakin autoista, samoin ohjauslaitteita saa vaihtaa omin kiinnityksin, kunhan niistä on selvitys. Ja vaihdettavat osat on tietty vähintään saman painoisesta laitteesta. Tyyppihyväksyttyynkin sai kai vaihdella, kunhan uudetkin osat on hyväksytty johonkin autoon?

Ja meluraja 85dB, mahtaako kaikki omatkaan autot tuota täyttää jos sitä oikeasti katsastuksessa mitattaisiin.

Niin joo ja tehoraja 7kg/hv, paitsi jos on alunperin alle 10kg/hv autossa niin siitä joustetaan 30% tai jotain sinnepäin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin