Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
On tuo kyllä saatu epäselvästi kirjoitettua jos tosiaan tuota tarkoitetaan että tehot saakin kasvaa yli 20% kunhan vertaa tehokkaimpaan. Kai tuon voisi koittaa ihan ajatuksella lukea läpi.
Kuitenkin nopeasti vaikka:
"Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:
1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailuajoneuvoa"
Tuonne voisi lisätä sanan "vähintään". Muuten esimerkiksi jarrut pitäisi olla justiinsa ne vertailumallin eikä esimerkiksi paremmat. Tosin jarrupykälässä sallitaan kyllä sitten isommat jarrut
Onkos alustamuutoksista nyt sitten poistumassa suuntausvaatimus kokonaan? Ei ainakaan äkkiä osunut silmiin. Huono se vanha tehdasvaatimus oli, mutta onko tuokaan nyt sitten hyvä jos ainoa rajoittava tekijä on pyöränkotelot ja tukivarret
Kuitenkin nopeasti vaikka:
"Moottorin vaihtaminen tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen on sallittua, jos ajoneuvo muutetaan vastaamaan vertailuajoneuvoa seuraavin edellytyksin:
1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat vertailuajoneuvoa"
Tuonne voisi lisätä sanan "vähintään". Muuten esimerkiksi jarrut pitäisi olla justiinsa ne vertailumallin eikä esimerkiksi paremmat. Tosin jarrupykälässä sallitaan kyllä sitten isommat jarrut
Onkos alustamuutoksista nyt sitten poistumassa suuntausvaatimus kokonaan? Ei ainakaan äkkiä osunut silmiin. Huono se vanha tehdasvaatimus oli, mutta onko tuokaan nyt sitten hyvä jos ainoa rajoittava tekijä on pyöränkotelot ja tukivarret
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Onkos kukaan kuullut mitään, missä tuon rakennemuutosmääräyksen kanssa mennään? Vai mennäänkö missään enään.
Hiljaista on ollut jo vuoden päivät.
Hiljaista on ollut jo vuoden päivät.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Tuosta näkee tilanteen:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kasit ... +2020.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kasit ... +2020.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Eli ensimmäinen käsittely käyty ja hyväksytty eduskunnassa. Junnila (PS) olisi toivonut tämän mahdollistavan ulkomaisten rekkojen tiemaksut suomessa. Muuta kommenttia ei salissa esitelty.
Ei mitään käryä mitä vielä vaaditaan että muuttuisi oikeaksi laiksi.
Ei mitään käryä mitä vielä vaaditaan että muuttuisi oikeaksi laiksi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Kappas, uusi määräys olikin julkaistu jo viime viikolla ja astuu voimaan 1.3.
linkki trafin sivuille
Eli nyt tehot saa kasvaa enemmänkin kuin 20% ja ilman iskutilavuusrajaa, jolloin mennään sen teho-painosuhdetaulukon mukaan.
Vai olenko ymmärtänyt oikein? Perustelumuistiossa höpötetään vieläkin tuosta 20%:sta.
linkki trafin sivuille
Eli nyt tehot saa kasvaa enemmänkin kuin 20% ja ilman iskutilavuusrajaa, jolloin mennään sen teho-painosuhdetaulukon mukaan.
Vai olenko ymmärtänyt oikein? Perustelumuistiossa höpötetään vieläkin tuosta 20%:sta.
Fiat, petojen sukua - susi jo syntyessään.
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
https://garagekainola.kuvat.fi/kuvat/
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
20% raja koskee raskasta kalustoa.
Teho/painosuhde määräytyy vertailumallin mukaan.
Ahtaminen nostaa moottorin tehoa aina vähintään yli 20%.
Pähkinän kuoressa jos nyt olen oikein ymmärtänyt. Ja 3-pistevyöt eivät ole pakolliset turvakaarien kanssa, mikäli autossa on 5-pistevyöt (muistaakseni näin).
Mutta, älkää puraisko ennenkuin tipahtaa. 1.3 on vielä kaukana ja huhupuheet esson baarin tiskin alla kertoivat kyseisen muutoksen lähteneen jo uudelleenharkintaan takaisin.
Teho/painosuhde määräytyy vertailumallin mukaan.
Ahtaminen nostaa moottorin tehoa aina vähintään yli 20%.
Pähkinän kuoressa jos nyt olen oikein ymmärtänyt. Ja 3-pistevyöt eivät ole pakolliset turvakaarien kanssa, mikäli autossa on 5-pistevyöt (muistaakseni näin).
Mutta, älkää puraisko ennenkuin tipahtaa. 1.3 on vielä kaukana ja huhupuheet esson baarin tiskin alla kertoivat kyseisen muutoksen lähteneen jo uudelleenharkintaan takaisin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
1.3. tuli ja suomessa on nähty esim ensimmäinen Chevyn LS:llä leimattu Volvo, eli pykälät ovat menneet selkeästi parempaan suuntaan.
Meinaakos nämä rakentelusääntömuunnokset nyt sitä, että jos vertailumallina käytetään Fiat 127 Sport 75HP:tä, niin 127:n saa leimattua lähes 150 hevosvoimaisella moottorilla?
Meinaakos nämä rakentelusääntömuunnokset nyt sitä, että jos vertailumallina käytetään Fiat 127 Sport 75HP:tä, niin 127:n saa leimattua lähes 150 hevosvoimaisella moottorilla?
No bodykits, no stereos, no bullshit...
1 x 156 V6
6 x Alfa 75
1 x 156 V6
6 x Alfa 75
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
mulla on tuo murtoluku brojekti tallissa, kyselin konttorilta isomman moottorin vaihdosta.
ajatus oli laittaa 2.0 V6 moottori jossa n:150 hp
vastaus. onnistuu kuutiotilavuus ja tehot pysyy rajoissa.
sekä asennettava mallisarjan tehoikkaamman jarrut
eli nuilla nykyisillä jarruillakin onnistuu.
ajatus oli laittaa 2.0 V6 moottori jossa n:150 hp
vastaus. onnistuu kuutiotilavuus ja tehot pysyy rajoissa.
sekä asennettava mallisarjan tehoikkaamman jarrut
eli nuilla nykyisillä jarruillakin onnistuu.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Tilavuudella ei ole enään mitään valtakunnan merkitystä. Siihen metri-kaks-seiskaan voi laittaa vaikka 12 litraisen lossinmoottorin, kunhan teho/painosuhteen raja ja akselimassan raja ei alitu/ylity.
Milloin nähdään Cummins-powered 126?
Milloin nähdään Cummins-powered 126?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Hellou,
Selittäkääs tällaiselle vähä-älyiselle tuota uutta tehorajaa. Itse kun yritin tankata läpi kuponkia niin, sen mukaan juuri mikään ei ole muuttunut vanhaan jos tehokkaampia vertailumalleja autosta ei ole olemassa. Tällöin esim. 1.5 murtolukuun ei voisi sen mukaan laittaa pelkkää ahdinta koska teho nousee automaattisesti yli 20% ja tuo on nimenomaan se maksimiraja tehon nousulle vakiokoneella. Aikaisemmin pystyi tuon tekemään jos oli tehokuponki näyttää. Tällä logiikalla pitää valita siis alempitehoinen perusmoottori kuin vakio ja siihen lyödä ahdin. Mitä olen ymmärtänyt väärin ?
Koneen kokoon ei näköjään oteta lainkaan kantaa, mikä on pelkkää plussaa tietysti.
T: Saku
Selittäkääs tällaiselle vähä-älyiselle tuota uutta tehorajaa. Itse kun yritin tankata läpi kuponkia niin, sen mukaan juuri mikään ei ole muuttunut vanhaan jos tehokkaampia vertailumalleja autosta ei ole olemassa. Tällöin esim. 1.5 murtolukuun ei voisi sen mukaan laittaa pelkkää ahdinta koska teho nousee automaattisesti yli 20% ja tuo on nimenomaan se maksimiraja tehon nousulle vakiokoneella. Aikaisemmin pystyi tuon tekemään jos oli tehokuponki näyttää. Tällä logiikalla pitää valita siis alempitehoinen perusmoottori kuin vakio ja siihen lyödä ahdin. Mitä olen ymmärtänyt väärin ?
Koneen kokoon ei näköjään oteta lainkaan kantaa, mikä on pelkkää plussaa tietysti.
T: Saku
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Alla lainaus säädöksestä, eli laske nykyinen teho/paino suhde, ja katso taulukosta kuinka paljon se saa pienentyä.
"jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se
pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW."
"jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon
omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia
raja-arvoja:
1) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa 25 kilogrammaa/kW tai enemmän, saa se
pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW;
2) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW;
3) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
4) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW;
5) vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pie-
nentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW."
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Niin kumpaa tulkintaa tuossa nyt sitten sovelletaan, 20% sääntöä vai paino-teho suhdetta.
T: Saku
T: Saku
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Konttorilta kysymällä saa virallisen vastauksen, mutta oman tulkintani mukaan tehoa saa nostaa 20% ilman, että muuttaa autoa vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa tehokkaampaa vertailuajoneuvona. Jos tehokkaampia vertailuajoneuvoja ei ole, eli muutettava auto toimii vertailuajoneuvona, mennään teho-paino suhteen mukaan.
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
Ok, kuulostais järkevältä.
T: Saku
T: Saku
Re: Autojen rakentelupykäliin tulossa muutoksia?
20% sääntö koskee C-luokan ajoneuvoja (raskas kalusto).SJ kirjoitti:Niin kumpaa tulkintaa tuossa nyt sitten sovelletaan, 20% sääntöä vai paino-teho suhdetta.
T: Saku
Henkilöautojen kohdalla noudatetaan teho/paino -suhdetta ja sen määrää lähtötilanne. Teho/painoluokkia on kolme.
Esimerkiksi tuo aijemmin mainittu LS-katulaillinen 740 volvo, siihen koppaan taisi maksimitehot olla ~420hp, kun aijemmin taisi raja olla 230 tai 260hp (20% sääntö).
Mikä on murtsikan alkuperäinen teho/painosuhde?
Minkä huollan, sen korjaan...