pellettilämmitys & maalämpö?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

vvieri kirjoitti:
coupe kirjoitti:Äkkiseltään kun katsoo tuota sähkönkulutusta niin se on kolmasosa "normaalista" maalämpötalon kulutuksesta? :shock:
Silloin se olisi vajaa 30000kWh. Aika tarkkaan tuon verran menee kavereilla vastaavan kokoisissa taloissa, sähkölämmityksellä. Kovin olisin tyytymätön jos noin paljon menisi... :lol:
No mä en pääse ihan W:n lukemiin,mut mulla lämpiääkin talli ja kanala sähköpattereilla ja paria autookin sisälämppäreineen joutuu pitämään piuhan nokassa+kompurat,hitsit sun muut voimavirtahärvelit.Talokaan ei kai ole ihan tyypillinen "matalaenergiatalo"kun on pyöröhirsinen ilman lisälämmöneristeitä ja tuvassa on 4m sisäkorkeutta.
Lämmitettäviä kuutioita mökissä on n.650m3.
Sähköä on mennyt 12v:n ajalla keskimäärin 16000kw vuodessa.
Mulla ei ole lämpöpumpulle erillistä sähkön mittausta,eikä kyllä pahemmin kiinnostakkaa,pääasia on että mökissä lämpö riittää.Systeemiä ei ole ensimmäisen talven jälkeen tarvinnu säädellä eikä olemassaoloa edes muistas jos pumpun hyrinää ei välillä kuulis.
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

karkin kirjoitti:
vvieri kirjoitti:
coupe kirjoitti:Äkkiseltään kun katsoo tuota sähkönkulutusta niin se on kolmasosa "normaalista" maalämpötalon kulutuksesta? :shock:
Silloin se olisi vajaa 30000kWh. Aika tarkkaan tuon verran menee kavereilla vastaavan kokoisissa taloissa, sähkölämmityksellä. Kovin olisin tyytymätön jos noin paljon menisi... :lol:
No mä en pääse ihan W:n lukemiin,mut mulla lämpiääkin talli ja kanala sähköpattereilla ja paria autookin sisälämppäreineen joutuu pitämään piuhan nokassa+kompurat,hitsit sun muut voimavirtahärvelit.Talokaan ei kai ole ihan tyypillinen "matalaenergiatalo"kun on pyöröhirsinen ilman lisälämmöneristeitä ja tuvassa on 4m sisäkorkeutta.
Lämmitettäviä kuutioita mökissä on n.650m3.
Sähköä on mennyt 12v:n ajalla keskimäärin 16000kw vuodessa.
Mulla ei ole lämpöpumpulle erillistä sähkön mittausta,eikä kyllä pahemmin kiinnostakkaa,pääasia on että mökissä lämpö riittää.Systeemiä ei ole ensimmäisen talven jälkeen tarvinnu säädellä eikä olemassaoloa edes muistas jos pumpun hyrinää ei välillä kuulis.
Mutta miten olisi hake lämmitys kun ilmeisesti aika maajussi olet!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Karkin, maajussi! :lol: :lol: :mrgreen:

Aika hyvin on näemmä toisellakin pöndellä lämmityskulut linjassa mun kanssa.

Hakelämmitys on kyllä hyvä vaihtoehto jos on haketta etuisasti tarjolla esimerkiksi elinkeinon kylkiäisenä.

Mä voisin ehkä jotain putua saada hankittua mutta tykkään tällaisesta systeemistä jonka eteen ei tarvi tehdä mitään töitä...

Mutta kerropa Wesulius hankkisitko itse maalämmön uudisrakennukseesi, ellei olisi suhteita minkään polttoaineen hankintaan eikä alueella olisi kaukolämpöpakkoa? Vai onko jotain epäilyksiä vielä tekniikasta, jos, niin mitä?
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

Wesulius kirjoitti: Mutta miten olisi hake lämmitys kun ilmeisesti aika maajussi olet!
:lol: Jussipa hyvinkin :lol:
No on tuota risukkoa omastakin takaa jonkin verran,mut mä en kanssa suuremmin välitä ylimääräsen työn tekemisestä :wink:
Ihan hyvin on pärjänny kun vaan välillä lämpöpumpun hörähdyksen kuulee,kaappia en oo aukassu moneen vuoteen ja kai se jotenkin ilmasee jos lämpöö ei tuukkaan :wink:

Eikä meillä pahemmin sähkön säästöönkään paneuduta,muija tykkää polttaa pihavalojakin yötäpäivää ja pimeen aikaan 1500w halogeenit antaa mukavasti työskentelyvaloo :wink:
Pesukoneet ja kuivausrumpukin tuntuu pyörivän joka päivä. :evil:
Makuuhuoneen ikkunakin on aina auki,eikä saunan peltikään ole koskaan kiinni..........eli vois noita laskuja saada pienenemäänkin :roll:

Ps. tuleekohan siinä hakeratkasussakin laskettua oman työn osuus,hakkeen teko,kuivatus,kuljetus, varastointi ,varaston rakennuskustannukset ym.lämmityskustannuksiin :roll:
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Avatar
coupe
Viestit: 297
Liittynyt: 01.06.2003 07:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja coupe »

Tarkennuksena aikaisemmin kirjoittamaani. Tarkoitin vain lämmityskustannuksia. Tuosta Motivan matalalämpötalossa (153 neliötä) kului lämmitykseen n.6800 kWh/a. Yhtä neliötä lämmitettiin 44 kWh/a. Villen neliöt taisi olla 250 (muistinkohan oikein) eli 100 neliötä lisää. Suoraan laskettuna 250 neliön talon kulutus olisi täten 250x44=11000kWh/a. Tuon kun jakaa kolmella päästään n. 3667 kWh/a eli hyvin lähelle Villen ilmoittamaa vuosikulutusta.
Coupe 20VT
Skyline GT-R
Tesla model S
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja saanma »

Tuohon hakelämmitykseen sen verran että siinä on ainakin kovemmat nuo rakennuksen palovaatimukset kuin vaikka pellettilämmityksessä, muutenhan tuossa hakelämmityksessä vois polttaa viljaa renkaita yms... :wink: Asiaa sivuten olen tuossa laskeskellut (puulla kun paljon lämmitän), että mikä aika ja vaiva menee siihen väliin, kun puu kasvaa metsässä, siihen että saa nauttia sen tuottamasta lämmöstä, jos sen työmäärän tekis jotain muuta, kirjottais siittä laskun ja ostais sillä rahalla sitten sähköä... Nooh saapahan tuossa liikuntaa samalla :lol:
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Viesti Kirjoittaja karkin »

Mainitaan nyt vielä että mun talossa lämpiää lattian ja katon välinen tila :roll: Ei pelkästään lattianeliöt :wink: Elikkä lämmitettävistä neliöistä tuskin kannattaa puhua.
Mulla ei ole myöskään mitään muoveja ja yläpohjassa on kokonaista 25cm eristettä.Rakennustarkastaja aikoinaan sano ettei tuollasessa tarkene asua,eikä meinannu hyväksyä koko ratkasua,lupakuvissa lisäeristeet onkin piirrettynä :mrgreen:

Espoon sähköllä(nykyisellä fortumilla) ja Waasalaisella sähköyhtiöllä taitaa olla viritetyt mittarit :roll: :mrgreen:

Ps.Kai noissa savuttavissa lämmitysmuodoissa lasketaan vuotuinen nuohouskustannuskin lämmityskuluihin :roll:
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
dunaaja
GFF
Viestit: 1802
Liittynyt: 24.03.2004 23:48

Viesti Kirjoittaja dunaaja »

Kai se nuohous on laskettava itekkin kun savutan.
Viimeks tais olla muutama pitkä paikallisessa :D
saanma
Viestit: 465
Liittynyt: 19.09.2003 20:36
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja saanma »

Kyllä noi nuohouskustannuksetkin pitäis kai laskee... Meilläpäin 50-60e/ vuosi
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Kaveri muutti pari vuotta sitten vanhaan torppaan, reilu 60 neliötä. Viime talven polttopuut 7 mottia reilu 200€. Ja sähköpattereilla loput... Tontilla olisi puita mutta ei kaveri ole jaksanut niitä kaataa ja pilkkoa, puhumattakaan että mitään talouskoneita ostaisi (traktori, klapikone yms...)...
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
masa
Viestit: 81
Liittynyt: 09.06.2003 13:42

Re: pellettilämmitys&maalämpö

Viesti Kirjoittaja masa »

alfafiat kirjoitti:mä asensin itte ultimate ilmalämpöpumpun, vaikka ei kuulemma sais. saa nähdä säästääkö ittensä takaisin. suorasähkö on entinen lämmitys ja pönttöuuni, iso puuhella. hyvin on toiminut nyt ½vuotta. en ole kuin hellalla lämmittänyt sähkökatkoksen aikana viime talvena mitä makkaraa paistanu pönttöuunissa. talo on vanha lautavuorattu hirsitalo 1,½ kerrosta noin 75 neliötä mettää on noin hehtaari ja puitakin tehty muutama motti. en silti jaksa puilla lämmittää, hyvä kun viittin tänään aito kiukaan lämmittää oli kyllä hyvät löylyt ja vihta kans. :?:
Hei

eikö juuri tuota ultimate ilmalämpöpumpun mainostettu jossakin että saa valmiina paketina jonka voi hyvin itsekin asentaa kun kaikki tarpeeliset kytkennät on tehty vaölmiiksi siten,...

Ainakin itse jossakin firman sivuilla katselin tuossa syksyllä laitetita jotka maksoivat siinä 1000 € kahta puolta ja täysin varustein pistortulppa vain seinää , ja tietysti koneiston kiinitys seinälle..
masa
Viestit: 81
Liittynyt: 09.06.2003 13:42

nuohous kulut ovat

Viesti Kirjoittaja masa »

karkin kirjoitti:Mainitaan nyt vielä että mun talossa lämpiää lattian ja katon välinen tila :roll: Ei pelkästään lattianeliöt :wink: Elikkä lämmitettävistä neliöistä tuskin kannattaa puhua.
Mulla ei ole myöskään mitään muoveja ja yläpohjassa on kokonaista 25cm eristettä.Rakennustarkastaja aikoinaan sano ettei tuollasessa tarkene asua,eikä meinannu hyväksyä koko ratkasua,lupakuvissa lisäeristeet onkin piirrettynä :mrgreen:

Espoon sähköllä(nykyisellä fortumilla) ja Waasalaisella sähköyhtiöllä taitaa olla viritetyt mittarit :roll: :mrgreen:

Ps.Kai noissa savuttavissa lämmitysmuodoissa lasketaan vuotuinen nuohouskustannuskin lämmityskuluihin :roll:
ainakin täällä päin meillä noin 60 € vuosi..
Siihen mahtuu sekä keiitiön hella että kamarin muuri ja saunan pata sekä kiukaan nuohous..
Avatar
alfafiat
Viestit: 304
Liittynyt: 01.11.2005 19:40
Paikkakunta: hausjärvi

pellettilämmitys e& maalämpö

Viesti Kirjoittaja alfafiat »

moi ei virallisesti lue rakentajatekniikanmailma siinä testattiin ilmalämpöpumput ultimate tuli toiseks liekö lahjonut testaajat karkaa kuulemma aineet otsonikehään ite en tiennyt ennenkuin laitoin pieni pihahdus vain kävi hyvin pelaa parhaillaankin n. 400 ekua jäi mulle asennuspalkkaa ruottis saa kuulemma ite duunata ei tarvi kylmäkoneasentajaa lähettivät tosin taas tarjouksen ostaa talliin pumppu ja siinä luki voi asentaa ite. liekö saaneet luvan ministeriöltä
ladan esiisä Fiat 124 special T
Avatar
alfafiat
Viestit: 304
Liittynyt: 01.11.2005 19:40
Paikkakunta: hausjärvi

pellettilämmitys e& maalämpö

Viesti Kirjoittaja alfafiat »

moi ei virallisesti lue rakentajatekniikanmailma siinä testattiin ilmalämpöpumput ultimate tuli toiseks liekö lahjonut testaajat karkaa kuulemma aineet otsonikehään ite en tiennyt ennenkuin laitoin pieni pihahdus vain kävi hyvin pelaa parhaillaankin n. 400 ekua jäi mulle asennuspalkkaa ruottis saa kuulemma ite duunata ei tarvi kylmäkoneasentajaa lähettivät tosin taas tarjouksen ostaa talliin pumppu ja siinä luki voi asentaa ite. liekö saaneet luvan ministeriöltä
ladan esiisä Fiat 124 special T
lanciapoika
Viestit: 1057
Liittynyt: 19.04.2004 01:15

Viesti Kirjoittaja lanciapoika »

Suoraan sanoen Wi**taa nämä teeseitse asentajat :!: ..itse nimittäin asennan myös ilpoja ultimate,carrier,panasonic...

ja takuuta ei saa jos itse asentaa loppuun asti!

ultimatella on malli pikaliitoksella jossa ei tarvitse tyhjiöimeä! eli voi myös itse asentaa...asennuksessa on paljon huomioitavaa mitä normi tallaaja ei näköjään ymmärrä..tavannut sellaistakin et kondessio putki jätetty seinän sisälle :shock:

Ja hyvin ovat ultimatet toimineet alku ongelmien jälkeen..
Vastaa Viestiin