pellettilämmitys & maalämpö?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: pellettilämmitys & maalämpö?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Heitetäämpäs tänne nyt vähän kokemuksia kun niitä on tuon VILPin kanssa nyt tämän talvea kerätty.

Viime kesänähän ostin briteistä Fujin 8 kW vilpin. Vesi ulkona monoblokki. Tuo pumppu oli noin 3500 e pihassa. Asennukseen otin putkimiehen ja syksyllä tuo pumppu starttasikin. Miksi vasta syksyllä johtuu ihan tuosta putkimiesten ammattikunnasta :evil: Ei olisi hankala itsekään laittaa mutta ei vaan ehtinyt perehtyä ja samalla oli vähän muitakin putkitöitä talossa niin sai nuo kaikki kerralla eikä itse tarvinut vaivata päätänsä eri hilkkeiden haalimisella ja hommakin hoitui parissa päivässä. Pumpun asennuksen osuus töiden/tarvikkeiden hinnasta jossain 1000..1500 e välillä. Itse laitoin pumpun fyysisesti paikoilleen.

Alustavasti laskin, että tuolla koneella pärjäisi noin -12 C asti, mutta käytäntö on nyt osoittanut, että tarvittavan kiertoveden lämpöarvio meni vähän yläkanttiin niin muutaman asteen kylmemmässäkin riittää vielä tehot. Jossain -15..-16 C alkaa olla piste missä pumppu saa painaa täysillä.

COPeissa ei pääse talvella maalämmön luokkaan, mutta 0-kelissä painelee noin 2,2..2,4 tienoilla kaikki huomioiden (sulanapitovastukset, kv-pumppu jne). Tuolla -15 C painuu jo noin kakkoseen ja vastaavasti +10 C mennään jo liki neljää. Nollan tienoilla tai muutamassa pakkasasteessa on myös piste missä pumppu alkaa käydä jatkuvaa eikä enää katko käyntiään. Invertterihän tuo siis on, mutta tehonsäädössäkin on alarajansa..

-10 C tienoille jos on useampia päiviä lupaillut, niin sitten olen poltellut haketta. Vaihto on hyvin nopea omassa systeemissä ja tuolloin säästää jo reilun vitosen päivässä :roll: Tänä talvena ei paljoa ole haketta palanut kun pakkaset olleet etupäässä hyvin mietoja. Tammikuussa taisi olla viikon verran..

Moisen koneen jäätymisestä paljon puhutaan mutta ei se kyllä ole mahdollinen skenaario jollei koko talo jäädy samalla.

Pannuhuone on maan alla ja pumppu maan pinnalla. Kun hake palaa (varaaja ~60 C) niin pumpun kv-pumppu on pois päältä. Vapaakierto pitää pumpun levarin jossain liki 40 C lämmöissä... Toki tulee hukkaa muutama sata wattia, mutta tuo ei maata kaada hakkeen kanssa.

Ei ny ihan halpa investointi tällainenkaan, mutta ei ihan kohtuuton. Itsellä ei maksa koskaan itseään takaisin koska tuo hake olisi niin halpaa. Huolettomuudessaan on kuitenkin ihan omaa luokkaansa. Käynnistyksen jälkeen kerran korjasin vähän ensimmäistä lämmityskäyräarvausta, muuten en ole koneeseen koko talvena koskenut. Hake on kuitenkin jotenkin haalittava pihaan rankoina tai valmiina ja sitten täyteltävä systeemiä noin joka toinen päivä, tuhkat tyhjättävä parin viikon välein ja pannu nuohottava noin kerta kuukauteen.

Pumppu on omalla laatallaan talon vieressä niin sisälle ei kuule yhtään käykö pumppu vai ei. Sulatusvedet johdettu maan alla vieressä olevaan maakellariin. Putkessa pari metriä saattolämmitystä 10 W/m kaapelilla.

Mulla tuo siis on kytketty pieneen varaajaan (~150 l) omalla kierrollaan, eli siis rinnan hakekattilan kanssa siinä. Pumpatessa käännän suntin täysin auki jolloin ajaa suoraan omalla käyrällään lämpöä taloon. Hakkeella taas shuntataan kiertovettä alas. Tuossa varaajassa on myös käyttöveden esilämmitys kierukalla ja perässä 100 l sähkötulistin. Hyvin riittää 5-henkiselle perheelle vesi. Hakkeella toki ei veden käytössä mitään limittiä koska tehot riittää lämmittämään lennosta sen mitä suihkusta tulee.

Jos on olemassa suht toimiva vaikka öljylämmitys tai vesikiertoinen sähkökin, niin ei tällainen hybridiratkaisukaan huono ole. Joku voisi pärjäillä vaikka ihan leivinuunikin tukilämmityksenä. Harvemmin kuitenkin noita alle -15 pakkasjaksoja on ja siltikin tuo pumppu kykenee vielä huomattavasti tekemään tehoa. Toki tällä ei kesällä viilennetä, mutta toisaalta lämmin jakautuu tasaisesti koko taloon eikä meillä kesäisin liika lämpö ole ollut mikään ongelma.

Kyllä mulla perus ILP tai pari oli myös harkinnassa, mutta nuo ym. seikat ohjasi kuitenkin tähän veden lämmittelyyn. Maalämpöinvestointi tuntui niin hurjalta etten siihen rohjennut lähteä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin