itäboxeriin sytkää...

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

itäboxeriin sytkää...

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
kun tuossa olen kokeillut erilaisia sytkiä näihin itä boxereihin (2 syl) niin törmäsin tuollaiseen 126 malliin myytävään kärjettömään
http://www.simonbbc.com/electronic-igni" onclick="window.open(this.href);return false; ... 0-fiat-126 ,en tunne tuota 126 fiattia sen vertaa että onko tuossa tuplapuola eli toinen tulppa lyö hukkakipinää , kuten näissä idän ihmeissäkin? Jos nyt oikein luin niin puolalta toivotaan aika pientä vastusta olikohanse jotain 1.5 ohmin luokkaa..liekö vain kipinän tehon takia, vai onkohan jotain muuta syytä noin alhaiseen vastukseen?
onko vastaavia (edullisia, kotimaasta saatavia) laitteita muitakin löytynyt? onko käyttökokemuksia tai hyviä ideoita jostain muusta kärkiä korvaavista antureista jotka ei vie paljon tilaa ja toimii tuolla "helvetin esikammiossa" eli kuumassa ilmajäädytetyn koneen (kiukaan) sisällä. Joidenkin magneettianturien magneetit menettää tehonsa tuolla kuumassa kopassa varsin nopeasti...kiitos kommenteista jo etukäteen...
Ohessa oikea linkki
http://www.simonbbc.com/electronic-igni ... 0-fiat-126" onclick="window.open(this.href);return false;
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: itäboxeriin sytkää...

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Onko tuossa itäboxerissa siis se tilanne että on yksi hukkakipinäpuola eli molemmat sylinterit lyö (työtahti) yhtä aikaa?

126:n kone on rivimoottori jossa sylinterit lyö vuorotellen eli sellaiseen se ei ole yhteensopiva...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: itäboxeriin sytkää...

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
Itäboxerissa männät liikkuu samaan aikaan ja nalli palaa vuorotahdein(yhdellä nokka-akselin kierroksella lähtee 2 kipinä paria). alkuperäisessä sytkässä yhdet kärjet ja yksi tuplapuola , ei pyörijää eli puolasta lähtee kipinät samaan aikkaan molemmille pytyille ,toinen hyötykäyttöön toinen hukkaan..alkuperäisessä kokoonpanossa on joko keskipakoissäädin tai vaijerilla ennakon säätö. Venäläisissä kärjettömissä on erilaisia hall/induktioantureita ja elektroninen ennakon säätö ja samanmoinen tuplapuola. Wanhemmissa on myös sellainen mahdollisuus että on yhdet kärjet ,vaijerilla ennakonsäätö , pyörijä/jakajankansi ja yksi tavan puola (6V systeemi).
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: itäboxeriin sytkää...

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Jaa, eli hukkakipinä siihen tapaan kuin uudemmissa neloskoneissakin. Kyllä 126:n systeemit sitten periaatteessa kävisivät, vaikka siinä alkujaan perinteinen jakaja 2 lähtöllä onkin.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin