Bensalaadut, 95 vs. 98

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja wellu »

En muista onko vielä tämmöistä topickia täällä, mutta kokeillaas.

Onko kukaan hankkinut mitattua dataa kyseisten bensojen eroista vapari/turbokoneessa? Onko järkeä ajella ns. "perusarkiajoa" 98:lla vai 95:lla? Mitä porukat on autoissaan käyttäneet?

Aikanaan 127:ssa bensalaadulla oli iso merkitys. Vakio 903cc (paitsi vapaavirtaussuodatin), 95:lla meni 1-2 litraa/100km enemmän eikä kulkenut mihinkään (huippuja ehkä pitkääään vinguttaen 120). 98:lla meni 5-5,5 litraa/100km aivan sama miten ajoi ja huippuja otti 140-145km/h. Samaten kiihtyvyys parani huomattavasti.
Ja melkolailla samat oireet (vaikkei ihan yhtä selvällä erolla) oli Lancia Y10 999cc FIREllä.

Minkälaisia kokemuksia muilla on?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja -HH- »

1.2 Bravassa noista koitin löytää eroa enemmänkin - mutta ainakin mun mielestä oli sama kumpaa oli tankissa. Ei vaikuttanut kulutukseen, ja mun hanuri ei ole koskaan ollut niin herkkä että löytäisi tuollaiset erot kulkuun. Sama juttu 2.4 Kapassakin, kulussa ei mitään radikaalia eroa (ja yleensäkään harvoin autoa tulee lappu lattiassa ajettua), ehkä jossaan vaiheessa joku kulutus on tullut pieneksi 98:lla mutta seuraava tankkaus taas iso eli menee mielestäni tankkauksen virhemarginaalin piikkiin. Tuossa Bravassa mittaukset osoitti paremmin niinpäin että 98:a olisi mennyt enempi joten mielestäni se kertoo sen että miten tarkkoja yksittäiset kulutusmittaukset ovat. Mielestäni ainoa mikä kertoo on pitäaikainen kulutusseuranta.

Ja noissa mun kamppeissa eroa olisi voinut tullakin kun moottorinohjaus taitaa osata muuttaa ennakkoa nakutusherkkyyden, ja ruiskutusmääriä lambdan mukaan mutta jossain aataminaikuisessa ritsassa ainoa juttu on se että nakuttaako se tuolla matalaoktaanisemmalla bensalla ja siksi kulkee niin paljon huonommin? Toki noiden nykybensan kanssa etanolipitoisuudellakin on hiukan merkitystä mutta ei sitä eroa mitata millään kalenterilla...
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isäukko sanoi kanssa että 1.2 Bravassa ei kulutuseroa ollut, vain hyvin heikko "herkkyysero" kaasussa.

Varmaan vaikuttaa paljolti myös, minkälaista ajoa on. Tasaista matka-ajoa kierrokset kokoajan 2500-3300 ei varmaan kamalan väliä ole vaikka olisi Re85:sta tankissa, mutta kaupunki/rasittavampi ajo saattaa eroja jo tullakkin?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja Luigi »

999 Firejä on kahta mallia, korkeampi- ja matalampipuristeista. Ensimmäiseen jos laittaa 95:sta, niin varmasti tuntuu kulussa, kun oktaanivaatimus on 98 (tai 99, 80-luvulla kun ei 98:ia tainnut olla.) Matalapuristeisessa taas en ainakaan itse huomannut mitään eroa, oliko 95 vai 98.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Toi ihmiseten persedynojen tarkkuus on kyllä välillä aika uskomaton - moon kattellinen siitä. Kyllä mä nyt suuttimet tupliin saan sen mukaan kohdalle mutta ei tosiaan mitään eroa bensojen välillä ole löytynyt, ellei sitten tosiaan ole liian matalaoktaanista ainetta ko. koneelle... Joskus aikoinaan kun V-poweriakin, sen tullessa markkinoille, kokeilin niin ainoa ero mitä mä siitä löysin oli se että ei nakuttanut korkeapuristeisessa koneessa niin helposti. Toki kun sytkät ja mahd. ahtopaineet aina polttoainelaadun mukaan optimoidaan niin selviä eroja pitäisi löytyäkin, mutta esmes jossaan ikiaikaisessa kaasaripelissä ilman muita muutoksia. Toki jotkut kultakorvathan kertoi kuulevan eron pakoäänissäkin sen perusteella mitä on tankissa :mrgreen: .
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:999 Firejä on kahta mallia, korkeampi- ja matalampipuristeista. Ensimmäiseen jos laittaa 95:sta, niin varmasti tuntuu kulussa, kun oktaanivaatimus on 98 (tai 99, 80-luvulla kun ei 98:ia tainnut olla.) Matalapuristeisessa taas en ainakaan itse huomannut mitään eroa, oliko 95 vai 98.
Taisi olla vuosimallin 1985 Y10 tai -86.

No siis tuossa 127:ssa ja Y10:ssä sen eron huomasi vain jos sääti sytytystä polttoainelaadun mukaan. Esim. seiskassa piti 95:lla käyttää todella laimeaa ennakkoa, jolla ei kulkenut 98:llakaan yhtään mihinkään. Jos taas 98:n ennakkoa yritti pitää 95:lla, kuului jumalaton kilinä aina kaasua painettaessa.

Vaikuttaahan siihen polttoainelaadun vaatimukseen muutkin seikat kuin pelkkä puristus. Paljealueet ja niiden toimivuus taitaa olla isoimmassa "roolissa". Hyvällä paljealueella ei se 95 nakuta niin herkästi kuin huonolla paljealueella.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Eli ei se ollutkaan pelkästään siitä kiinni että kumpaa lorottaa tankkiin ;) . Mut se on jo ihan eri asia kun "voima" tuleekin isommalla ennakolla - eli ei pelkällä bensalaadulla (tai siis käyetetään liian matalaoktaanista bensaa, ja valitetaan ettei kulje). Paljealueesta en viitti kommentoida tähän mitään, kyllä mielestäni sen oktaanivaatimuksen/sytytysennakon määrittää se dynaminen puristussuhde.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo bensalaadusta. Pakko sanoa et eipä taida pumpun kyljessä lukeva plaatu aina pitää paikkaansa. Samaten tuntui että talvella oli oktaaniluvut ihan mitä sattui. Ei ainakaan 98. Nyt keväämmällä marea ei enää nakuttanutkaan 98lla mutta talvella kilisti välillä melko villistikin ja piti viinalla jatkaa ja paljon. Ja piräsis olla ihan toisinpäin. Talvella ei nakuta niin helpolla vaikka täytös on isompi...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja wellu »

-HH- kirjoitti:Eli ei se ollutkaan pelkästään siitä kiinni että kumpaa lorottaa tankkiin ;) . Mut se on jo ihan eri asia kun "voima" tuleekin isommalla ennakolla - eli ei pelkällä bensalaadulla (tai siis käyetetään liian matalaoktaanista bensaa, ja valitetaan ettei kulje). Paljealueesta en viitti kommentoida tähän mitään, kyllä mielestäni sen oktaanivaatimuksen/sytytysennakon määrittää se dynaminen puristussuhde.
Nojoo, jos näin ajattelee niin eihän sitten ruiskuautossa kannata koko asiaa verratakkaan. Ainakin oman auton ruisku kun säätää myös ennakkoa nakutuksen mukaan... :roll:

Eli aivan sama asia kuin vaikkapa Y10 tapauksessa, erona vain että Y10:ssä ennakon säädin minä, nykyisessä käyttiksessä ruisku (Boschin LH2.4).

Missään vaiheessa en ole tarkoittanut, että pelkästään bensanlaadusta tulisi lisävoimaa. Pikemminkin että juurikin voidaan käyttää rajumpaa ennakkoa/laihempaa seosta = lisää tehoa/pienempää kulutusta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eikös joku joskus väittänyt , ette litranen fire nakuta , kun kerroin desilitrasen naku herkkyydestä?

Toi mun m- mutteriviri huomaa onko e10 vai e5 tosin re85 ei eroa e5 seen.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Wesulius kirjoitti:Eikös joku joskus väittänyt , ette litranen fire nakuta , kun kerroin desilitrasen naku herkkyydestä?

Toi mun m- mutteriviri huomaa onko e10 vai e5 tosin re85 ei eroa e5 seen.
Mullakin on sellanen kuva kun tuli joskus firepiltin ahtamisesta juttua et ruutuja on pakko laskea. Taisi olla koko voorumi mua ja wesuviusta vastaan. Noh niinse maailma muuttuu eskoseni.
Eikä tosta virestä saa nakua sytkänveivaamisella pois. Liika on liikaa.

Mitä onko ollu asemien linimentit sit tasaplaatua vai onko mulla persedynossa vikaa ku joskus uupuu mareasta 100 hp 98 bensalla ja joskus ei. Voihan toi emäntä olla työntäny 95 litkuakin mut kovasti väitti. En varmaan ole kuule äijä niin tehny...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja -HH- »

wellu kirjoitti:
-HH- kirjoitti:Eli ei se ollutkaan pelkästään siitä kiinni että kumpaa lorottaa tankkiin ;) . Mut se on jo ihan eri asia kun "voima" tuleekin isommalla ennakolla - eli ei pelkällä bensalaadulla (tai siis käyetetään liian matalaoktaanista bensaa, ja valitetaan ettei kulje). Paljealueesta en viitti kommentoida tähän mitään, kyllä mielestäni sen oktaanivaatimuksen/sytytysennakon määrittää se dynaminen puristussuhde.
Nojoo, jos näin ajattelee niin eihän sitten ruiskuautossa kannata koko asiaa verratakkaan. Ainakin oman auton ruisku kun säätää myös ennakkoa nakutuksen mukaan... :roll:

Eli aivan sama asia kuin vaikkapa Y10 tapauksessa, erona vain että Y10:ssä ennakon säädin minä, nykyisessä käyttiksessä ruisku (Boschin LH2.4).

Missään vaiheessa en ole tarkoittanut, että pelkästään bensanlaadusta tulisi lisävoimaa. Pikemminkin että juurikin voidaan käyttää rajumpaa ennakkoa/laihempaa seosta = lisää tehoa/pienempää kulutusta.
No noin sen kyllä ymmärsi... Soon vähän sama kuin että kun nyt käytän 98-oktaanista niin höyläsin kannesta puolmilliä pois, laski kulutus ja tuli tehoa lisää :roll: (ellei sit tuu naku-naku).

Eipä nuo 80-luvun italiaanojen ruiskukoneet sytkää nakun mukaan säädä kun koko komeutta ei kaikissa ole, ja ei vähäpäästöisitä kun se lambdakin puuttuu niin seoksetkin on just ne mitkä on. Toki jossaan on ne valinnat oktaaniluvulle... Ja harva säätää sytkää sen mukaan huoltsikan pihassa kaasarikoneestakaan riippuen siitä mitä tankkiin sattui lorottelemaan...

Eli alkuperäinen kysymykseen siis vastaus - totta kai sillä on merkitystä jos samalla muutetaan moottoria/säätöjä hyödyntämään se korkeampi oktaaniluku, kuten esmes turbossa ahtoja nostamalla tai vaparissa ennakkoa/puristussuhdetta muuttamalla. Ihan perus moottoritekniikkaa, vähän sama kuin kysyttäis että onko välijäähdyttimen lisäyksellä mahdollisuus kasvattaa auton tehoa -.-
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja väisänen »

wellu kirjoitti:Isäukko sanoi kanssa että 1.2 Bravassa ei kulutuseroa ollut, vain hyvin heikko "herkkyysero" kaasussa.

Varmaan vaikuttaa paljolti myös, minkälaista ajoa on. Tasaista matka-ajoa kierrokset kokoajan 2500-3300 ei varmaan kamalan väliä ole vaikka olisi Re85:sta tankissa, mutta kaupunki/rasittavampi ajo saattaa eroja jo tullakkin?
Kyllä 1,2 16 vakiokuntoinen bravo imee mehua enempi jos ajat reellä. On koklattu ja kokeilemattakin selvä homma.
Puristusta ylös vaan ja ekoriippuvaisuuteen.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu on vanhemmissa ennakonsäätö joo ihan oktaanin mukaan. Mutta jos homma ei ole ns ihan hilkulla niin ei se sytkärinrunkkaaminen mitään auta. Liikaa jos on puristusta ja koneen oktaaninvaade on luonnostaan korkea tasoa niin ei sille mitään voi. Kili kili se sanoo mutta ei hajota paikkoja ihan niin helpolla myöhäisemmällä sytkällä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bensalaadut, 95 vs. 98

Viesti Kirjoittaja wellu »

-HH- kirjoitti:Eli alkuperäinen kysymykseen siis vastaus - totta kai sillä on merkitystä jos samalla muutetaan moottoria/säätöjä hyödyntämään se korkeampi oktaaniluku, kuten esmes turbossa ahtoja nostamalla tai vaparissa ennakkoa/puristussuhdetta muuttamalla.
Noni, eli hyvinkin voi ruiskumosassa (joka osaa säätää itseään nakutuksen mukaan) olla hyötyä. Tätä hainkin ja nyt tuntuu ettei siellä tahallaan ymmärretty.

Oma pointti oli, että välillä kuulee sitä juttua että "pensalaadulla ei ole mitään mekitystä, koska ruisku säätää kyllä itsensä sopivaksi. Ei eroa kulutuksessa tai tehoissa" ja tästä minä olen täysin erimieltä. Jos moottorin ohjausjärjestelmä kykenee hyödyntämään 98:n paremman puristuksen keston, voi tuloksena olla esim. pienentynyt kulutus.

On se taas niin vitun vaikeeta.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin