Bensalaadut, 95 vs. 98
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Ihan ensin pitäisi tietää mitä sieltä pensa-aseman säiliöstä sattuu tulemaan, 95E10 sisältää korkeintaa 10% etanolia ja sen puristuskestävyys on vähintään 95RON, mutta etanolin määrä vaihtelee 0-10% välillä ja oktaanilukukin voi olla luvattu asuurempi, sama homma 98E5:n kanssa, RE85 taas sisältää korkeintaan 85% etanolia, mutta sitä voi olla myös vaikka 78%
Polttoaineiden ominaisuuksissa kannattaa huomioida myös etanolin hitaampi palonopeus, mistä seuraa pienempi rikastamisen tarve täyskaasulla, tämän takia suutinkapasiteetin rajat eivät mene etanolilla ja bensalla saman kaavan mukaan, vaan esimerkiksi mun flexifuel-autossani tulee suutinten rajat vastaan bensan kanssa nopeammin kuin viinalla...
Polttoaineiden ominaisuuksissa kannattaa huomioida myös etanolin hitaampi palonopeus, mistä seuraa pienempi rikastamisen tarve täyskaasulla, tämän takia suutinkapasiteetin rajat eivät mene etanolilla ja bensalla saman kaavan mukaan, vaan esimerkiksi mun flexifuel-autossani tulee suutinten rajat vastaan bensan kanssa nopeammin kuin viinalla...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Hienoa ippe.
Kerrankin avataan sanallista arkkua eikä aina tätä samaa vanhaa lässytystä. Täällähän voi oppia uuttakin
Tätä rikastuserojen juttua en tiennytkään. Kiitos.
Kerrankin avataan sanallista arkkua eikä aina tätä samaa vanhaa lässytystä. Täällähän voi oppia uuttakin
Tätä rikastuserojen juttua en tiennytkään. Kiitos.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Nyt kävi sellanenkin ihme , että kun vaihdoin tohon mun ratapeliin polttoaineen .
Eli V-Powerin tilalle tuli RE85, sytytykseen ei koskettu vai pa-paine säädettiin sopivaksi, että seokset kohdallaa.
pakolämpö nousi 600c :sta hiukan vajaaseen 700c ja suoranpäässä nopues nousi 150km/h:sta 158km/h:aan.
Kone ei v-powerillakaan kilistellyt , eikä kilistellyt RE85 sellakaan.
Järkeä vai ei , ainakin r885 on halvempaa ja onhan nää kilpurit nykyään niin ECOJA...
Seuraavaksi vois nostaa ahtoja , mut ei taida kannattaa kun ei toi unskin vakio IHI jaksa nyttenkään pitää ahtoja tasaisena vaan putoaa kierrosten myötä 1.2bar.
Pakopaineita on varmasti kivasti hyn tuntuu kulkevan ja KESTÄVÄN..
Jos sytkärii vähä ronkkins ku noi 7.8 rutut on kovin vähän tuolle viinalle..
Eli V-Powerin tilalle tuli RE85, sytytykseen ei koskettu vai pa-paine säädettiin sopivaksi, että seokset kohdallaa.
pakolämpö nousi 600c :sta hiukan vajaaseen 700c ja suoranpäässä nopues nousi 150km/h:sta 158km/h:aan.
Kone ei v-powerillakaan kilistellyt , eikä kilistellyt RE85 sellakaan.
Järkeä vai ei , ainakin r885 on halvempaa ja onhan nää kilpurit nykyään niin ECOJA...
Seuraavaksi vois nostaa ahtoja , mut ei taida kannattaa kun ei toi unskin vakio IHI jaksa nyttenkään pitää ahtoja tasaisena vaan putoaa kierrosten myötä 1.2bar.
Pakopaineita on varmasti kivasti hyn tuntuu kulkevan ja KESTÄVÄN..
Jos sytkärii vähä ronkkins ku noi 7.8 rutut on kovin vähän tuolle viinalle..
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Nostaiskos tuo hitaampi palamisnopeus tuota pakolämpöä myös, tuo kun nousi etanoliin siirtymisen jälkeen melkein 100 astetta?Ippe kirjoitti:Ihan ensin pitäisi tietää mitä sieltä pensa-aseman säiliöstä sattuu tulemaan, 95E10 sisältää korkeintaa 10% etanolia ja sen puristuskestävyys on vähintään 95RON, mutta etanolin määrä vaihtelee 0-10% välillä ja oktaanilukukin voi olla luvattu asuurempi, sama homma 98E5:n kanssa, RE85 taas sisältää korkeintaan 85% etanolia, mutta sitä voi olla myös vaikka 78%
Polttoaineiden ominaisuuksissa kannattaa huomioida myös etanolin hitaampi palonopeus, mistä seuraa pienempi rikastamisen tarve täyskaasulla, tämän takia suutinkapasiteetin rajat eivät mene etanolilla ja bensalla saman kaavan mukaan, vaan esimerkiksi mun flexifuel-autossani tulee suutinten rajat vastaan bensan kanssa nopeammin kuin viinalla...
Asia selvinee kun pistän 5 astetta sytkäriä lisää.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: 20.06.2014 22:16
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Joo tai sitten sulla on bensalla liikaa ennakkoa ja viinalla se menee nyt kohdilleen...Wesulius kirjoitti: Nostaiskos tuo hitaampi palamisnopeus tuota pakolämpöä myös, tuo kun nousi etanoliin siirtymisen jälkeen melkein 100 astetta?
Asia selvinee kun pistän 5 astetta sytkäriä lisää.
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Weselius, onko wiinan palonopeus hitaampi? Kun kaveri tuskaillut nyt käyttiksensä moottorin kanssa oudosta nakutuksesta. Soppien ollessa kohdallaan wiina palaa niin nopiaan, että on todella tarkka ennakoista. Perusennakko on tippunut 15 astetta bensaan nähden ja papua on enempi.
Asiaan....
...Tuon Y10:in kanssa taas huomaa 95/98 eron. 95:llä nakuttaa/ei kulje, 98:lla harvakseltaan pingahtaa ja kulkee sen mitä tuo mopo kulkee.
Asiaan....
...Tuon Y10:in kanssa taas huomaa 95/98 eron. 95:llä nakuttaa/ei kulje, 98:lla harvakseltaan pingahtaa ja kulkee sen mitä tuo mopo kulkee.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Taitaa Wellun ykä olla korkeapuristeisemmalla Firellä sitten. Sehän vaatii 98:ia, vai olikohan peräti 99 oktaanivaatimus.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
En minä tiedä. Vuosimalli on 1988 ja laiskempi tuo on kulkemaan kuin edellinen, oliko 1985 vai -86.Luigi kirjoitti:Taitaa Wellun ykä olla korkeapuristeisemmalla Firellä sitten. Sehän vaatii 98:ia, vai olikohan peräti 99 oktaanivaatimus.
Kilistelyä ei ollut hetkeen ollenkaan, mutta kun korjasin lämpimän imuilman oton (ettei jäätäisi näillä keleillä), alkoi sopivalla osakaasulla rapistelemaan.
Yhtään jos sytytystä myöhäistää, loppuu menohalut (vääntö katoaa).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Eipä nuilla 95/98 tunnu juuri eroa olevan.
Olen perheen volvolla ajanut nyt kohta kolme vuotta ja keväällä kokeilin 95:sta. Ei mitään eroa missään, kulutuskin sama.
Kaikki kulkee tästälähin 95:lla, jossei ala tökkimään. Wiinaistaminen kovasti mielessä, mutta kukaan ei tunnu tietävän miten Bravon ruiskua voisi säätää.
Olen perheen volvolla ajanut nyt kohta kolme vuotta ja keväällä kokeilin 95:sta. Ei mitään eroa missään, kulutuskin sama.
Kaikki kulkee tästälähin 95:lla, jossei ala tökkimään. Wiinaistaminen kovasti mielessä, mutta kukaan ei tunnu tietävän miten Bravon ruiskua voisi säätää.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Mä en säätäny mitenkään autona punto 1.2 16v välillä laitan tankillisen re85 tällä ei oikeestaan mitään vaikutusta kulku puoleen vaan ainetta kuluu enemmän. starttaus hieman pitempi.wellu kirjoitti:Eipä nuilla 95/98 tunnu juuri eroa olevan.
Olen perheen volvolla ajanut nyt kohta kolme vuotta ja keväällä kokeilin 95:sta. Ei mitään eroa missään, kulutuskin sama.
Kaikki kulkee tästälähin 95:lla, jossei ala tökkimään. Wiinaistaminen kovasti mielessä, mutta kukaan ei tunnu tietävän miten Bravon ruiskua voisi säätää.
Re85 käyttö mulla satunnaista kun 30 km päässä on lähin asema mistä tota saa,
Talvi aikana en tolla ole leikkinyt
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Kyllä tuo 1.2 Bravokin nielee sitä litkua "mukisematta", mutta säätämällä saisi kulutuksen ja toiminnan paremmaksi.viatmies kirjoitti:Mä en säätäny mitenkään autona punto 1.2 16v välillä laitan tankillisen re85 tällä ei oikeestaan mitään vaikutusta kulku puoleen vaan ainetta kuluu enemmän. starttaus hieman pitempi.wellu kirjoitti:Eipä nuilla 95/98 tunnu juuri eroa olevan.
Olen perheen volvolla ajanut nyt kohta kolme vuotta ja keväällä kokeilin 95:sta. Ei mitään eroa missään, kulutuskin sama.
Kaikki kulkee tästälähin 95:lla, jossei ala tökkimään. Wiinaistaminen kovasti mielessä, mutta kukaan ei tunnu tietävän miten Bravon ruiskua voisi säätää.
Re85 käyttö mulla satunnaista kun 30 km päässä on lähin asema mistä tota saa,
Talvi aikana en tolla ole leikkinyt
Samaten wiinalla ajoa voisi harjoittaa ympäri vuoden, kun kylmäkäynnistykset saisi kohdalleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Vähän aiheeseen liittyen oli jossain lehdessä juttua kaasuautosta. Olikohan Octavia. Kehuttiin miten jousitusta muokkaamalla oli saatu ajokäytös liki normiautoa vastaavaksi. Tavaratilakaan ei ollut pienentynyt kun jonkun 100 litraa. Toimintasäde oli 400 km luokkaa, tehoakin 110 heppaa ja 100 km maksoi kaasuna jotain 5,6 e. Tietty käyttövoimavero rankaisee lisää ja tankkausasemiakin on 24 kpl.
Jutun otsikkona oli joku "Kaasussa on ideaa!"
Olenkohan hölmö, mutta omasta mielestä kun tuossa ei ole mitään järkeä. Löpöllä ajaa pitemmälle, ripeämmin, yhtä halvalla ja ilman korkeapainepulloja peräloosterissa sekä voi vielä tankata missä tahtoo. Kovin väkinäisen tuntuista.
Jutun otsikkona oli joku "Kaasussa on ideaa!"
Olenkohan hölmö, mutta omasta mielestä kun tuossa ei ole mitään järkeä. Löpöllä ajaa pitemmälle, ripeämmin, yhtä halvalla ja ilman korkeapainepulloja peräloosterissa sekä voi vielä tankata missä tahtoo. Kovin väkinäisen tuntuista.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Itsekään en ihan ole tätä kaasuhommaa hokannut.
Mutta kerran oli töissä juttua että rakennamme valmetin dieselin toimimaan myös kaasulla.
Utelimme syitä koska kerroimme ettei muutos käy aivan tuostanoinvain jos pitää toimia myös dieselillä.
Kuulemma tuottavat itse biokaasua. eli ajaminen varsin edullista.
Mutta kerran oli töissä juttua että rakennamme valmetin dieselin toimimaan myös kaasulla.
Utelimme syitä koska kerroimme ettei muutos käy aivan tuostanoinvain jos pitää toimia myös dieselillä.
Kuulemma tuottavat itse biokaasua. eli ajaminen varsin edullista.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Stefa kirjoitti:Vähän aiheeseen liittyen oli jossain lehdessä juttua kaasuautosta. Olikohan Octavia. Kehuttiin miten jousitusta muokkaamalla oli saatu ajokäytös liki normiautoa vastaavaksi. Tavaratilakaan ei ollut pienentynyt kun jonkun 100 litraa. Toimintasäde oli 400 km luokkaa, tehoakin 110 heppaa ja 100 km maksoi kaasuna jotain 5,6 e. Tietty käyttövoimavero rankaisee lisää ja tankkausasemiakin on 24 kpl.
Jutun otsikkona oli joku "Kaasussa on ideaa!"
Olenkohan hölmö, mutta omasta mielestä kun tuossa ei ole mitään järkeä. Löpöllä ajaa pitemmälle, ripeämmin, yhtä halvalla ja ilman korkeapainepulloja peräloosterissa sekä voi vielä tankata missä tahtoo. Kovin väkinäisen tuntuista.
Kaverilla oli kaasu Passatti, käyttövoimavero oli pari sataa että, kyl se sen puolee dieseliä edullisempi on..
Moottori oli 1,4tsi on mitä ite sitä kokeilin, en eroa bensa moottoriin huomannu.. Se on tietysti asia erikseen tykkääkö diiseli vai bensa moottorin luonteesta..
Et kyl meikäläine jos joutus valitsemaan, ehkä tuohon kaasuun päätysin.. Tosin vag-tuotteista pysyisin kaukana.. Niiku tää kaverinikin, tsi ja dsg oli autossaan, tyytyväine oli ku sai hävitettyä vielä ku oli ehjänä..
pessimisti ei pety.
Re: Bensalaadut, 95 vs. 98
Yhdellä ystävälläni on kaasukäyttöiseksi muutettu mersu, W140-koria. Raskas auto melko isolla moottorilla olisi bensalla turhan kallis ajettava, mutta kaasulla sen kilometrikulut ovat olleet kaiketi ihan siedettäviä.
Kaasuttaminen maksaa suunnilleen saman verran pienelle ja isolle autolle, mutta isolla autolla säästöä syntyy enemmän kuin pienellä, toki kokonaiskulut ovat isolla autolla suuremmat, mutta on autoissakin eroja...
Kaasuttaminen maksaa suunnilleen saman verran pienelle ja isolle autolle, mutta isolla autolla säästöä syntyy enemmän kuin pienellä, toki kokonaiskulut ovat isolla autolla suuremmat, mutta on autoissakin eroja...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76