Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Luca
Viestit: 69
Liittynyt: 02.02.2011 11:03

Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja Luca »

Niin otto- kuin dieselmoottori ovat jo yli sadan vuoden ikäisiä, ja vaikka ne ovat kehittyneet huimasti niin suorituskyvyn kuin polttoainetalouden suhteen, niiden toimintaperiaate on edelleenkin sama. Voisipa joku rohkea väittää, että niiden kehitys on jo saavuttanut huippunsa, vaikkakin muuttuva puristussuhde saattaisi olla ”kiva lisä”.

Eikö mäntämoottorille (autossa) ole vaihtoehtoa? Suurissa potkurilentokoneissa luovuttiin mäntämoottorista jo vuosikymmeniä sitten. Potkuriturbiini lieneekin luotettavampi ja taloudellisempi. Pienikokoisen turbiinimoottorin kehittäminen autoon lieneekin mahdotonta..?

Ei tarvitse olla insinööri ymmärtääkseen, että sähköautosta ei ole nykyisten mäntämoottoriautojen korvaajaksi. Akkujen kapasiteetti/painosuhde on liian huono, eikä niihin ole odotettavissa merkittävää parannusta. Nykyisten sähköautojen akusto maksaa suunnilleen saman kuin muu auto. Kapasiteetti/painosuhteen pitäisi parantua lähes kymmenkertaiseksi, jotta päästäisiin samaan ajomatkaan/tankkaus tai lataus kuin nykyautoilla. Akkuihin säilötty energiamäärä, joka vastaisi noin 70 litran bensiinin energiasisältöä, tarkoittaisi erittäin suurta riskiä onnettomuustilanteessa.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Hmm... Taannoin luin jostain, että japanilainen autovalmistaja Mazda on saanut Wankel-moottorinsa käymään vedyllä hyvin pienin muutoksin. Siinä oli joitain etuja verrattuna perinteiseen mäntämoottoriin vetykäytöllä. Wankelin myynti euroopassa lopetettiin taannoin tiukentuneiden päästörajoitusten vuoksi.

Samaten joskus jokin insinööri esitteli internetissä kovasti "mini-yet-tiny" moottoriaan (MYT), jossa männät ikäänkuin pyörivät kehää moottorin vaihteiston ympärillä. Insinöörin mukaan pieni limsapullon kokoinen moottori riittäisi isoon perheautoon. Siitä on nyt vissiin kymmenen vuotta, kun ensimmäisen kerran kyseisestä moottorista luin, eikä ole mitään kuulunut...

Chrysler-yhtymä teki 50-luvulla jotain, mihinkä millään muulla ei rahkeet riittäneet: henkilöautokäyttöön soveltuva kaasuturbiini, jonka polttoaineeksi kelpasi mikä tahansa palava neste. Moottori ei tarvinnut huoltoja, ei öljynvaihtoja, ei sytytystulpan vaihtoja jne. Moottorin ulostuloon oli suoraan kytketty automaattivaihteisto ilman momentinmuuntajaa.
Mobilistissa oli vuosi-pari sitten iso juttuartikkeli tuosta itseäni kovin kiinostavasta moottorista. Minä luulisin, että nykyaikaisilla materiaaleilla ja valmistustoleransseilla kaasuturbiini voisi hyvinkin olla johonkin käyttöön oikein soveltuva moottori (eikös niitä panssarivaunuissa käytetäkkin?).

Sitten olisi toki Stirling-moottori, eli vaihtolämpömoottori. Tässä moottorityypissähän ei varsinaisesti polteta mitään, vaan riittää että moottorilla on jokin lämmönlähde (aurinko, tuli, kuuma vesi jne...). Kuulemma kuorma-autovalmistaja MAN on joskus tehnyt prototyypin, kuorma-auton jonka moottorina oli Stirling moottori.


Omasta mielestä perinteinen mäntämoottori voi elää pitkäänkin. Tuon moottorin etunahan on tiivistyksen helppous ja täten palotapahtuman hallinnan helppous. Pienellä muokkauksella mäntämoottorin saa käymään melkein millä vain palavalla... vaikka vedyllä tai häkäkaasulla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

missasinko jonkin määritteen joka teki tuosta Chryslerin turbiinista ainutlaatuisen? Lähimpänä sarjatuotantoa?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Turbina

Näin konesuunnittelun näkökohdasta edestakainen liike on toki huono, mutta sen muuntaminen vain kahdella osalla pyöriväksi (kiertokanki ja kampiakseli) on siedettävä ja tiivistysasiat on selkeä etu. Ainoa järkevähän olisi tosiaan valmiiksi pyörintäliikettä tekevä moottori, johon sähkömoottori on toistaiseksi toimivin ratkaisu. Se sähkö voidaan sitten tehdä vaikka tasakierrosnopeus polttomoottorilla, mikä alkaa toiminnaltaan vastata lentokonetta eli moottori toimii parhaalla kierrosluvulla.

Itsellä ei ole tietoa, kuinka monessa hybridissä polttomoottorin voimaa välitetään edelleen mekaanisesti pyöriin. Teknisesti tuntuu vähän huonolta kompromissilta ja omistajan näkökulmasta saadaan vaan tuplamäärä komponentteja mutta mistään ei päästä eroon eikä korjaaminen taatusti helpotu.

Jos jaksaisin kaivaa, voisin lisätä tähän pari kuvaa kuinka kauniilta luonto näyttää litiumkaivoksen ympärillä esim. Kanadassa. Siitä on vihertäminen kaukana.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:missasinko jonkin määritteen joka teki tuosta Chryslerin turbiinista ainutlaatuisen? Lähimpänä sarjatuotantoa?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Turbina
Moottorin "ohjausjärjestelmä" oli omanlaisensa ja ylivoimainen. Lämmönvaihtimilla pakokaasujen lämpöä siirrettiin imuilmaan ja turbiinin siipien kulman muuttumisella saatiin kaasuturbiinin viive reagoida kaasupolkimen painallukseen parhaimmillaan 1-2 sekuntiin (mikä varmasti saataisiin nykyaikaisilla materiaaleilla ja toleransseilla vielä pienemmäksi).
Lämmönvaihtimien ansiosta moottori jopa kävi "tyhjäkäyntiä" täysin ilman polttoainetta hetken, pelkästään kuumien kaasujen virtausten voimin.
Samoin moottoria pystyttiin rasittamaan heti kylmäkäynnistyksestä 100% teholla ilman vaurioita. Samaten lämmönvaihtimien ansiosta sisätiloihin saatiin lämmintä ilmaa heti koneen käynnistyttyä.

Yksi iso ongelma kaasuturbiinissa kaasun viiveen lisäksi oli pakokaasujen lämmöt (yli tuhat astetta), mikä saatiin tiputettua lämmönvaihtimien ansiosta alle tavallisen mäntämoottorin pakolämpöihin.

Jay Leno taitaa olla ainoa henkilö maailmassa, jolla on tuo Chrysler Turbine Car "tieliikenteessä". Autoja valmistettiin sarja (en muista määriä) tavan kansalaisille arkikäyttöön kokeiltavaksi vuoden ajaksi. Testijakson jälkeen autot romutettiin, yksi jäi museoon ja yksi päätyi mutkien kautta Jay Lenolle aikanaan.

Autohan oli täysin valmis tuotantoon, mutta Chryslerin toimitusjohtajan (tjsp) vaihtumisen myötä, projekti vedettiin jäihin vain muutamaa viikkoa ennen myynnin ja valmistuksen aloittamista. Taas joku perkeleen uutta pelkäävä mulkku kussut tämänkin hienon homman. :evil:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Mitäs sitä pyärää keksimään uudestaan?
toki edestakainen ´liike on huono , tarkemminkun miettii, niin sitä se pyöriminenkin on.
toisaalta jos ei koskaan tule takaisin ei voi tietää mihin joutuu.
Toki ei voi tietää mikä on se tavoite jossa auton voimanlähteessä pyritään.
Mikään ei kuitenkaan koskaan tässä maailmassa pyöri tai kulje ilmaiseksi ,niin kauan kuin verottaja ja pankit on olemassa.
Ja aina kun jotain tehdään, tuhotaan ns luontoa , se kai on sitä varten?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Paljonkos ne antaa kaasuturbiineille parhaimmillaan hyötysuhteeksi?
Ei taida dieselille pärjätä.

Juu jos luontoa ajateltaisiin niin kyllä kiireellinen autolla pääsee ajattelu pitäisi unhottaa.

Akkujen hinnat ei ole oikeasti niin taivaissa mitä tavan taatelinpolkijalle annetaan ymmärtää.
Ni ca akusto 700 ah 48 volttia. Mitä mahtaisi kustantaa muitten mielestä ( ei puututa paino kysymykseen nyt, tää on vaan esim) ?
Suorat kuluttaja Hinnat olisivat oikeinkin ok jos prosessissa huomioitaisiin ympäristöä kuten kaikki direktiivit ja määräykset käskevät.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sähkömoottoripyörä on sellainen mitä voisin harkitakin. Noissahan kuten mynttäreissä testattiin, päästöt ei ole kovin ekologiset vieläkään. Mutta sähkömoottori ratkaisisi tuota ongelmaa, koska energiaa kumminkin kuluu prätkällä vähemmän ja sähkömoottorin kanssa sen energian päästöt on suoraan suhteessa määrään (kun voimalaitoksessa tuotetaan). Ja ei tuolla maantiellä juurikaan moottorin ääntä kuule kumminkaan normipyörällä ja ajomatkatkin on yleensä lyhempiä.
.
Niin paljonkas Priuksen akuston vaihto maksaa nykypäivänä? Taikka Teslan.. Ei noihin varmaan voi ihan autotallissa kolvailla nicd kennostoa kun on suunniteltu litiumakustolle jota tietokone tarkkailee.

Jokos muuten 2-tahtisuunnitelmat on haudattu. Niitten piti tulla takaisin joskus vuostuhannen vaihteen kirjoituksissa.

Nythän se Sini Saarela on taas tekemässä työtään, jotta päästäis antiikkisista ottomoottoreista eroon.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Aikanaan oli joku protomoottori tehty Saabiin, jossa oli ns. "palloventiilit". Muistaako kukaan mitä tuolle kävi? Suomalaista tekoa oli ja venttiileiden tilalla oli pyörivät "pallot" joissa oli kanavat.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Palloventtiiliohjattu auton sylinterinventtiili. Ei se toimi.

Moottoripyörällä liikkuminen on halpaa. Matalalla customidieselillä pääsee alta 2 l sataselle. Tai näin jokku väittää ja saa mielellään antaa tietolähteitä jos jollain on.

2t olisi melkolailla ok mutta syl tilavuutta olisi laskettava muutamiin satoihin.
Moni ns vanha ongelma kuten sylinterin kunnollinen huuhtelu, lampaata anturi jne olisi nykyisellä kaupallisella tekniikalla ratkottu. Eipä näy pahemmin liikenteessä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Palloventtiiliohjattu auton sylinterinventtiili. Ei se toimi.
Juuri tästä syystä tahtoisin kuulla kyseisestä virityksestä lisää. Muistaakseni vanhassa TM:ssä oli juttua tuosta aikoinaan ja tuolloin oli myös moottorin vääntö- ja tehokäyrät esillä, eli moottori oli koekäytetty toimivana.
väisänen kirjoitti:Matalalla customidieselillä pääsee alta 2 l sataselle. Tai näin jokku väittää ja saa mielellään antaa tietolähteitä jos jollain on.
Ehkäpä mahdollista. Kunnossa olevalla 6.2D Chevy Vanilla pääsee noin 8.5-9.5 matkassa. Tuttava ajaa Volvo 850 TDI:llä 4.5-5l/100km kulutuksia.
Eräs toinen tuttuni vaihtoi nyt toyotan farkkuhypridiin, mutta kulutuslukemia ei ole vielä kunnollisia saatu. Edellisellä autolla, Seat Cordoba SDI:llä hän päästeli parhaan lukeman tankillisella 2.9l/100km, mikä on jo aika hyvin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

No mitä itse tuumit mitä hyvää palloventtiilissä olisi perinteisen venttiilin sijasta?

Joo sen saisi kokonaan heti auki eikä mäntä osu venttiiliin palotilamallista riippumatta.
Eli ohjaus olisi pelkästään sähkölläkin riskittömämpää.
Muissa kuin mäntämoottoreissa ihan varmasti toimiva ja jopa pakollinen.

Sitte huonoa.
Kuluu.
On melko haastava kohde voitelun ja karstan suhteen.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Itse olen tuuminut jos saan vanhoista romuista joskus kasattua.
Noin 10 kW AC moottori ja siihen tarvittavat ohjaimet.
Näissä on regeneraatio jarrua jne samaa juttua mitä siis näis uusissa vormuloissa vasta nyt.
Noit kustantaa viksummat systeemit noin 1000-5000 euroa tavan kuluttajalle.
Akut 48 V noin 500 ah riittää. Lyijyiset taitaa painaa noin 600kg ja kadmiumit voi olla puolet lyijyisten painosta ahoota myös hivenen vähemmän siis.
Kolmentonnin setti maksaisi ittensä jos bensaan vertaa niin ittensä takas ööh ei koskaan... :mrgreen:
Akullakin on tietenkin oma elinikänsä. Joku priuksen akku kestänee plus 20 vuotta mut ei tällaiset uutet lyijyakut kestä ku kolmasosan.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja Neverth »

OIkosulkumoottorista et saa kunnon generaattoria, tai saat jos on kolmivaihevehje, syötät yhtä vaihetta ja otat kahdesta.
Ei ole roottorissa kestomagneetteja vaan kentät magnetisoi sen....

Synkronoidulla moottorilla saattaisi mennä mutta niitä pahemmin löytää ainankaan sopivan kokoisina.

Istuta höyryturbiini sinne, roskasta kasattu paineastiahan se turvallisin vaihtoehto on :D
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:No mitä itse tuumit mitä hyvää palloventtiilissä olisi perinteisen venttiilin sijasta?

Joo sen saisi kokonaan heti auki eikä mäntä osu venttiiliin palotilamallista riippumatta.
Eli ohjaus olisi pelkästään sähkölläkin riskittömämpää.
Muissa kuin mäntämoottoreissa ihan varmasti toimiva ja jopa pakollinen.

Sitte huonoa.
Kuluu.
On melko haastava kohde voitelun ja karstan suhteen.
Jutussa mainittiin voitelun tarpeettomuus :!: . Pitänee kaivaa tuo artikkeli jostain...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ei ne ole oikosulkumoottoreita.
Kestomagneetti ankkuri.
Ne toimii kuten tavan vaihtovirtalaturi mutta ankkurin magnetointitehoa ei voi säätää. Eli kenttäkäämeillä hodetaan koko roska. Näiden AC moottoreiden jarru on yleensä vielä tehokkaampi mitä moottorista otettava ajoteho.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin