Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
karkin
Viestit: 956
Liittynyt: 29.01.2003 19:35
Paikkakunta: Loch Troll

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja karkin »

väisänen kirjoitti:Palloventtiiliohjattu auton sylinterinventtiili. Ei se toimi.
.
Jaa ei vai :roll:
http://www.coatesengine.com/csrv-advantages.html" onclick="window.open(this.href);return false;
+30km/h
Kysy ihan mitä vaan,niin vastaan ihan mitä vaan
Luca
Viestit: 69
Liittynyt: 02.02.2011 11:03

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja Luca »

Sähkö(hybridi)autojen akut lienevätkin samaa tyyppiä kuin mobiililaitteissa käytetyt. Jos ne kestävät puhelimissa korkeintaan vain muutaman vuoden, tuskin ne kestävät autokäytössä sen pidempään. Suomen ilmasto ei myöskään sovi akuille: kapasiteetin pienentyminen lämpötilan laskiessa ja lämmitykseen tarvittava energia joudutaan ottamaan akusta. Mutta autoja ei suunnitellakaan Suomen marginaalisille markkinoille.

Monenlaisia vaihtoehtoisia moottoreita on varmastikin patentoitu, mutta koska niitä ei ole tuotannossa, se todistaa niiden huonon toteutettavuuden. Sen pitäisi olla kilpailukykyinen mäntämoottorin kanssa ja edullinen valmistaa.

Öljyn loppuminen vuosisadan loppupuolella poistanee tämän ”vaihtoehto-ongelman”. Mitkään biopolttoaineet eivät voi koskaan korvata öljystä valmistettavaa bensiiniä ja dieseliä.

Vetyä voitaisiin valmistaa ”edullisesti” aurinkoenergian avulla, mutta vedyn käsittely sen syttymisherkkyyden vuoksi olisi ongelmallista.

Joka tapauksessa sadan vuoden kuluttua ajetaan autolla, jossa on jokin ”vaihtoehtomoottori”, jos sitten ajetaan millään...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kauramoottori?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jee. Karkin löysi sivuston jossa on palloventtiili moottori.
Olen silti skeptinen ja epäilen toimivuutta siviilikäytössä.

Akkuja ilman muistia löytyy. Ja tavan nicd akun saa muistijäljen pahennuttua palautettua täyteen kapasiteettiin tyhjennyslatauksella.
Pitkäikäinen tuote ei oikein vain toimi kasvuehtoisessa taloudessa.

Kauramoottori on the juttu parinsadan vuoten päästä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Miksi muut aineet eivät voisi korvata maaöljyjä, onhan voiteluaineissakin nykyään synteettisiä öljyjä, eli sellaisia jotka eivät ole suoraan maaöljyjalosteita?

Lautasventtiilille on etsitty korvaajaa jo pitkään, eikä sellaista ole oikein löytynyt, ilmeisesti se vaan on paras mitä on tähän asti keksitty...


Suomessa olisi varmaankin kehitelty sähköautoja jo pitkään ja pitkälle, ellei moisen käyttöä olisi verotuksella tehty kannattamattomaksi, sähköautomobiilille kun oli aikaisemmin niin posketon käyttövoimavero, ettei moiselle ollut kysyntää ilman erillisen verovapauden hakemista.

Turbiineja ja Striling-moottoreita on kyllä käytetty, mutta kumipyörävekottimissa niiden ongelmana on tehonsäätelyn hitaus, sitten jos teho ajetaan sähkön kautta, niin säätelyn hitaus ei ole samalla tavalla haittana, kun säätelyä voidaan tehdä invertterillä ja ylimääräinen teho ohjataan akuille.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
viiat
Viestit: 342
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja viiat »

Ei siviilipirsiin ollu tämäkään tulossa, mutta aikamoiseen rääkkiin kuitenkin:
http://home.people.net.au/~mrbdesign/PD ... echBRV.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Käsittääkseni sääntömuutoksen kautta tuo projekti haudattiin aikalailla kalkkiviivoilta.
Oli kuulemma penin, kevein ja tehokkain 3l v10 mitä vormuloihin on tehty (niinhän ne kaikki aina sanoo :mrgreen: ), ja ne sai sen tiiviiksi ja ainakin testit kestäväksi. Mersulta (tai joltain mersun "alter egolta") oli tulossa...
Samassa lajissa kokeiltiin tämmöstäkin turbokauden loppumisen jälkimainingeissa, tosin tuo ei tainnut kisoissa ajella. Jotain luotettavuusogelmia oli kosolti, liittyen tiiveyteen:
https://www.youtube.com/watch?v=QWb70X0xELA" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Vaikeaa silti uskoa, ettei tuollaiseen pyörivään venttiilirakennelmaan liittyisi ongelmia epäpuhtauksien siirtyessä pyörivään venttiilirakenteeseen palotilasta ja väljistäen rakennetta. Jotta venttiilikoneisto toimisi tehokkaasti, välysten pitää olla äärimmäisen pieniä ja systeemin täysin tiivis. Ja puristussuhteen noston takia joudutaan pyörivä venttiiliasetelma tuomaan todella lähelle mäntää, paljon lähemmäs kuin noissa havainnekuvissa.

Tietysti muutenkin lyhytikäisessä kilpamoottorissa tämä väljistyminen ei niin nousisi ongelmaksi. No... Harmi että F1:ssäkin keskitytään nykyään enemmän kaikenlaiseen haihatteluun ja lähinnä show:n pyörittämiseen...
Miksi muut aineet eivät voisi korvata maaöljyjä, onhan voiteluaineissakin nykyään synteettisiä öljyjä, eli sellaisia jotka eivät ole suoraan maaöljyjalosteita?
Itse asiassa parhaat voiteluöljyt eli nämä esteripohjaiset taitavat perustua suurilta osin kasvi- ja eläinrasvoihin. Perinteinen synteettinenhän on tavallaan rakennettu maaöljystä pilkkomalla ja uudelleen rakentamalla.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

En usko tiivistämisen olevan ongelma tuommoisissa ratkaisuissa. Kyllähän epäpuhtauksia on joo, mutta kyllä tuolla rakenteella sen 100tkm päästelee, mikä tuntuu ainakin volkkarille olevan kestävän moottorin lukema. :mrgreen:

Onhan wankel-moottorissakin epäpuhtauksia (jopa normaalia enemmän johtuen moottorin luonteesta polttaa öljyä), mutta kyllä niilläkin pääsee. Mazda-foorumilla joku kertoi ajaneensa 140tkm samalla moottorilla, kun oli huollot tehnyt aikanaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
viiat
Viestit: 342
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja viiat »

vvieri kirjoitti:Tietysti muutenkin lyhytikäisessä kilpamoottorissa tämä väljistyminen ei niin nousisi ongelmaksi. No... Harmi että F1:ssäkin keskitytään nykyään enemmän kaikenlaiseen haihatteluun ja lähinnä show:n pyörittämiseen...
niinpä. Jotenkin semmonen "kielletään se väkisin" kuva jäi tästäkin:
http://ec.europa.eu/competition/antitru ... _250_3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tulkitkoon tuon kukakin miten tahtoo, mutta mielestäni harmi, että se "ison rahan" kehitys näille keksinnöille jää pahasti väliin tuon kaltaisella ulos rajaamisella.
Olisi kiva joskus nähdä jokin pensaa polttava moottori, muuallakin kuin resulsseihin kaatuneissa suunnitelmissa, josta olisi ainakin nuo vieteriviritteiset edestakas liikkuvat osat kannesta saatu pois. Noissa vormuloissahan ne vieterit jäi pois jo ajat sitten paineilman tieltä, mutta siltikin... Harmi, että mazdakin heitti sen pyyhkeen kehään ton wankkelin kanssa, tulikohan se narun pää vetävään käteen ton kehittämisen suhteen, vai mikä lie?
Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa, oli topikin aihe.
Onhan niitä, niiden pitäis vain mielestäni saada ns. mahdollisuus :mrgreen:
Edit: männäthän noissakin kaikissa on :mrgreen: ... Ovat vain jotain vaihtoehtoja sille yli satavuotiaalle "perustekniikalle", mitä pensan polttamisessa on käytetty...
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jostain olin lukevinani, että Mazda edelleen kehittää wankelmoottoriaan ja on tulossa markkinoille takaisin ennen vuotta 2020.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
fiat-boy
Viestit: 992
Liittynyt: 08.06.2005 17:05

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja fiat-boy »

Koenigseggillä on ainakin kehitteillä nokka-akselitonta moottoria, tuolla tavalla saisi pyöriäviä massoja pienenmäksi, hyötysuhdetta paremmaksi, päästöjä pienenmäksi ja tottakai lisää tehoa.
https://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23 ... KhEhyFuWnf" onclick="window.open(this.href);return false;
Aina oppii jotain uutta
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

fiat-boy kirjoitti:Koenigseggillä on ainakin kehitteillä nokka-akselitonta moottoria, tuolla tavalla saisi pyöriäviä massoja pienenmäksi, hyötysuhdetta paremmaksi, päästöjä pienenmäksi ja tottakai lisää tehoa.
https://www.youtube.com/watch?v=Bch5B23 ... KhEhyFuWnf" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä olikin mielenkiintoinen! :shock:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
viiat
Viestit: 342
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja viiat »

turpiinimopo:
http://en.wikipedia.org/wiki/MTT_Turbine_Superbike" onclick="window.open(this.href);return false;
Lainaus jutusta: "an exercise in technological masturbation." :lol:
Tässä mopo Lenon käynnistämänä:
https://www.youtube.com/watch?v=sM7PK5d2Yug" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tässä pätkä, missä Mr. Leno kertoo noista pakokaasuista liikennejonossa (yms.mehutusta moposta):
https://www.youtube.com/watch?v=aptp4QN1bAg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuommoinen leikkikalu, kuten ne kuninkaan munatkin (koenigsegg), jonka ohi suhistellessa hipit (tai hipsterit) ei tee aaltoja :mrgreen:
Jalat ainakin pysyy tukevasti maan pinnalla (hiili)jalanjäljestä päätellen ;)
Edit. typot
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei varsinaisesti pyörää ole keksitty uudelleen, mutta tätä ei ole taidettu mainita: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... ef=related

Hydrauliikan sarallahan samalla idealla ovat pumput ja moottorit toimineet jo vaikka kuinka kauan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko mäntämoottorille vaihtoehtoa?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Ei varsinaisesti pyörää ole keksitty uudelleen, mutta tätä ei ole taidettu mainita: http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... ef=related

Hydrauliikan sarallahan samalla idealla ovat pumput ja moottorit toimineet jo vaikka kuinka kauan.
Tänään tuli töissä ylimääräistä aikaa ja koetin selvitellä tuon moottorin öljy ja vesikiertoa, eikä tietoa juurikaan löytynyt.

Nimittäin tuossahan taitaa ainakin osittain tulla samantapainen ongelma, kuin 1-maailmansodan aikaisissa tähtimoottoreissa, joissa kampiakseli pysyi paikoillaan ja sylinteriryhmä pyöri. Tuolloin ongelmana oli isoilla kierroksilla tapahtuva öljyn linkoutuminen pyörintäliikkeen reunoille (eli sylintereihin ja mäntiin). Toki myös hyrrävoimat olivat suuret ja ilmailualalla ei-niin-toivottuja.

Mutta luulisi tuossa "dukes of hazzard" -moottorissa olevan samantapaisia ongelmia. Jos nimittäin tuo viiden sylinterin patruuna pyörii vaikka 5000-6000rpm, on siellä jo sellaiset keskipakovoimat (tai tarkemmin liikkeen jatkuvuuden voimat), että aivan sama millä sitä öljyä sinne pyttyihin painetaan, valuu se sylinterin ulkolaidalle.
Tai mistä minä tiedän, en ole insinööri. Penkissä tuota lienee ajettu vajaaseen 5krpm asti, joten olisikohan siinä raja?

Ja toinen ongelma mikä tuli mieleen, on tuon "kampiakselin" nivelöinti. Miksi perinteinen mäntämoottori on niin hyvä? Se on helppo tiivistää ja suhteellisen helppo saada kestämään. Kampikoneisto on helppo valmistaa tarvittaessa jykeväksikin, eikä korkeat kierrokset häiritse öljyn kulkeutumista laakereille, jos vain pumpussa tuotto riittää.
Tuo viisisakarainen "nivel" mihin KK:t kiinnittyvät ja kampiakseli alkaa, on aivan varmasti aivan perkeleen haasteellinen saada kestämään. Toki, esim. rullalaakereilla ei jatkuva tasainen öljynpaine (kalvo) ole laakerilla aivan niin supertärkeä asia (vrt. perinteinen liukulaakeri ja kiertoknki), mutta tuommoisilla vääntökäyrillä on paikat kovilla.

Oma veikkaus: Isommilla väännöillä (ahdettuna) tuo nivel oksentaa liian aikaisin (ei varteenotettava jokapäiväinen käyttömoottori) tai sitten se nivel pitää tehdä niin raskaaksi, että nykydieselit kiertävät enemmän.


Toki, kukapa haluaa kierroksia, nehän on ihan turhia... :roll: On se vain kiva kuitenkin kuskin ikkuna raottaa ja antaa Bravon "ykskakkoselle" happea aina sinne 6krpm tuolle puolen asti. Siinä on sitä fiilistä. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin