Tallin lämmitys

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Olen tässä pikkuhiljalleen kehitellyt ajatusta tallin lämmittämisestä. Itsellähän on sellainen joku 40 neliötä, joka on jaettu väliseinällä noin 15/25 suhteessa. Vähän arvioita kaikki, mutta tuonnepäin. Isommassa osassa leveät ulko-ovet ja väliseinässä normiovi pienempään tilaan. Tietty lattialämmitys olisi kova sana, mutta kun en tiedä laatasta, niin joutuisi varmaan ainakin 100 mm nostamaan lattiaa jos jotain kaapelia/putkistoa tuonne sovittelisi. Enkä myöskään kokoaikaa meinannut lämpimänä tuota pitää, joten tuo ratkaisu on turhan raskas. Jollain muulla tapaa siis lämmintä saatava.

Yhtenä vaihtoehtona olisi ihan puukamiina jolloin energia olisi halpaa. Toisaalta tuossa on sitten todella kuumia pintoja, tarvitsee hormin, eikä taida kaikki pykälät katsoa moista kovin hyvällä. Nämä Masterit sun muut samantyyppiset tahtoo kuitenkin aina kärytä, syödä hapen ja tehdä kosteutta. Nestekaasu on kärytön, mutta loput pätee ja käyttökulut nousee. Tuli mieleen ilmawebastot. Joku 5 kW malli riittäisi varmaan pitämään ainakin pikkutilan helpolla lämpimänä ja isommankin ainakin kohtuukelillä. Moinen olisi suht simppeli, helposti siirrettävissäkin ja turvallinen. Kuitenkin taitaa nykyään löpö ja sähkö olla energiana niin liki toisiaan, että ihan rakennuslämmitinkin taitaisi olla ihan kilpailukykyinen. Ainakin pääomakulut jäisi lähinnä kymppeihin. Vielä jos työpöydän päälle laittaisi säteilijän, niin saisi nopeasti suht mukavan työlämmön.

Millä väki lämmittelee omia verstaitaan? Olisikohan vielä muita vaihtoehtoja mitä ei olisi mieleen tullut :roll:
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Alunperin tuo noin 90 neliöinen talli lämpeni pelkästään parilla katossa sijaitsevalla säteilylämmittimellä, ja sähkölaskun tarkastelun jälkeen päätin hommata ilmalämpöpumpun.
Pumppu asennettiin eräänä kesänä, ja vuodenvaihteen jälkeen tulleesta tasauslaskusta tuli takaisinpäin 700e.
Notta laitteen takaisinmaksuaika ei ollu kuin reilu 2 vuotta. 8-)
Seuraavaksi olisi tarkoitus rakentaa talolta tallille tuollainen reilu 20m lämpökanaali, ja laittaa muutama lämpöpatteri tallin seinille.
Pellettikattilassa on vielä senverran tehoresursseja, notta pitäisi hoitua vielä ilpin avustuksella tallin lämmitys.
Itse pidän tallissa jatkuvasti +15. :mrgreen:
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja mikahai »

jo 6 vuotta oon tallia lämmittäny vesi webastolla. mulla on yks iso patteri jonka jälkeen neste menee kennoon (fiat 850:n jäähdytin) jonka takana sähkö puhallin.
sähkö puhaltimen oon sammuttanu sitte ku lämpöjä on alkanut oleen tarpeeksi. patteri jaksaa pitää paikan lämpimänä ihan hyvin.
joskus webasto on pyöriny 9 tuntiakin putkeen eikä mitään ongelmia ole ollu.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Niimpä tosiaan, tuollainen ILPpi voisikin olla mainio kapine. Tosin sitten kyllä taitaisi vaatia tuon jatkuvan lämmön, potku ei riitä nostamaan lämpöä erikseen työskentelyä varten. Jos tuon muutamaksi kylmimmäksi talvikuukaudeksi sammuttaisi, niin COP voisi olla ihan asiallinen ja hommassa jotain järkeä. Tuo pikkukoppi pysynee kyllä lämpimänä suht pienellä jos tehty edes sinnepäin. Tekeeköhän noilla ~500 e:n pumpuilla mitään? Taisi Ultimatemarketin pumppu kuitenkin pärjätä TM:n testissä suht ok :roll: Takaisinmaksuaika virahtaa vaan aika tolkuttomaksi jos laittaa jonkun 1500 e pumpun.

Tuota webastohommaa mietin siten, että jos löpökilowattitunti maksaa jotain 11 c ja sähkö kWh jotain 13 c, niin saa aika paljon löpöä poltella, että laitteistojen hintaerotus (karkeasti 100 e vs 500 e) kuittaantuu. Puhumattakaan jos jotain huoltoa joutuisi webastolle tekemään.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Milläs ne talot lämpeäää?
Itse kaivoin viime kesänä talon ja tallin väliin lämpökanaalin.
Tallissa on rakenteilla pannuhuone josta lämpö tulee tulevaisuudessa myös taloon , toki talon kattila on yhdistetty samaan linjaan joten ihan sama kummassa kattilassa poltaa puita tai öljyä.
Nyt keväällä olis tarkoitus tallin katolle pistää 20m2 aurinkokeräimiä joiden olis tarkoitus jeesata talvella ja alku keväästä. loppu keväästä , kesällä ja alku syksystä pelkästää keräimillä ja loppu syksy ja talvi mennään puilla / öljyllä.
Toki olen jo miettinyt jos peltoon kaivais lämpöputket ja askartelis joskus maalämpöpumpun jolla vois sen talven lämmittää toki tiedä onko järkeä , mut harrastusta ja sais siletä maasta kesällä viileetä sisälle , myös talliin...
Tuulimyllyn paikkaakin on jo suunniteltu :mrgreen: .....
Hyvähän se on omavarainen olla.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Jos edullista järkevää ratkaisua etsit niin pakokaasunpoistolla oleva tohotin taitaa olla viisain vaihtoehto.
Teholtaan aika pieni jotain 10-20kw
Tuon kun liittää ilmastointi putkeen niin saa jaettua lämpö tasaisemmin ja äänikin vaimenee.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Verstas nyt on ollu keskeneräisenä työmaana jo parisen vuotta, mutta sinne on suunniteltu ihan puu kattilaa lämmitykseen... Puu/hake systeemillä... Puuta saa omista mettistä, toki vähä siitä on vaivaa, mutta polttoaine on ilmaista ja isällä on kyllä aikaa touhuta sen lämmityssysteemin kans...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Stokerihan mulla talon lämmittää ja siinä kyllä olisi reserviä. On vaan manuaalitäyttöinen joku 300 l säiliö, niin en tahdo lisätä kulutusta. On ollut jossain vaiheessa mielessä tehdä kattilahuone/siilo autotalliin ja sitten kanaali talolle. On kyllä maalämpökin kummitellut mielessä kun lääniä olisi pintaputkia kaivella. Olisi kyllä sekä talossa, että tallissa toinen lape suoraan etelään eikä puita varjostamassa. Jos kattila olisi autallissa, niin silloin nykyiseen pannuhuoneeseen saisi jo varaajakapasiteettia ihan hyvin. Tosin hake tykkää kuormasta eikä ole kallista :roll:

Mikä tekee löpötohosta sähkölämppäriä paremman?
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Isotehoisella Dieselipuhaltimella saa lämmön ylös todella nopeasti. Ei siinnä muuta etua ole. Näytä mulle 20 kW sähkölämppäri pikkusulakkeissa kiinni...

Aurinkokeräimet on omakotitalo asumisessa kunkut.
Käyttövesi nääs on se joka maksaa. Varsinkin lapsiperheessä. Yli puolet vuodesta ilmaiseksi lämmennyttä suihkuvettä ( + tiskikone ja pyykkäri). Maksaa hyvällä säkällä vuodessa pelit ittensä takas... ( helvetin iso ;) ).

Talliin sitten toi ilppi lienee parahin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ilppi tallissa on huono jos tekee pölyäviä töitä. Ilmaa kierrättävänä kamppeena äkkiä tukossa.
Nestettä lämmittävä Webasto tuntuisi hyvältä ratkaisulta mikahain tapaan. Nopeaa lämmitystä tarvitessa flektit päälle. Ylläpitolämmityksessä riittänee passiivinen lämmönluovutus. Hifistelijä laittaa 3-tie venttiilin lämpöä säätämään. Tätä järjestelmää on "helppo" jalostaa aurinkokeräimillä.
Ja syyläreitä löytyy romikselta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Onneksi sen laitteen saa pois päältä pahimpien pöllyjen ajaksi, ja onpa pestäviä suodattimiakin.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jep. Paskapuhetta. Kunnollinen suodatinkangas väliin ja puhdistuu ilmakin. Oikein hyvä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Pakkasta kun on niin sillä ilpillä ei tee muuta ku pyörittää sähkömittaria.
0 kelissä kyllä ihan jees laite , mut ei niiillä nopsaan lämpöä ylös saa jos muuten pitää viileenä.
Ja webastot on tarkoitettu autokäyttöön, nuo loppuvat nopeasti jatkuvassa käytössä.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Itse ainakin tykkään pitää jatkuvaa lämpöä, ni ei tartte erikseen funtsia lämmittämisiä, jos menee talliin ropailemaan.
Pariin kymmeneen pakkasasteeseen asti tuollainen ILP tuottaa lämpöä "halvemmalla" kuin suorasähkö, ja muutenkin se levittää puhaltimen ansiosta sen tehokkaammin ympäri tallia.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Tallin lämmitys

Viesti Kirjoittaja mikahai »

jos tuo sama webasto on pyöriny 6 vuotta ja lähes 10 tuntia vuorokaudessa putkeen nii ei nuo kyllä kovin huonoja laitteita ole.
paremmin tuo tuntuu puhtaassa tallissa pelaavan ku paskan seassa auton alla.
talli lämpiää noin tunnissa nollasta viiteentoista asteeseen ja käy lämmettyään suurimman osan ajasta puoli teholla.
polttoöljyä kuluu noin 3-4 litraa 8 tunnin käytöllä.
mulla on vielä ajastin kello jolla saa tallin lämpimäksi sillon ku haluaa.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Vastaa Viestiin