Waulis Motors

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Luca
Viestit: 69
Liittynyt: 02.02.2011 11:03

Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja Luca »

Autotekniikan kehitystä (niin televisiossa kuin lehdissäkin) seuraavat ovat varmastikin kuulleet Waulis Motors -nimisestä yrityksestä, joka hakee patenttia menetelmälle, jolla voidaan muuttaa polttomoottorin pursitussuhdetta. Yritys tuli tunnetuksi vuosi sitten Leijonan luola -nimisessä tosi-tv-ohjelmassa, jossa patentinhakija esitteli ideaansa ja sai yhden ”leijonista” kiinnostumaan asiasta.

Olisiko nyt sitten niin, että Terentjeffin sijoittamat rahat ovat jo (sananmukaisesti) haihtuneet pakokaasuna taivaalle ja yritys tarvitsee lisää rahaa, koska se yrittää nyt kerätä lisää pääomaa osakkeitaan vastaan?

Blogikirjoituksen mukaan pitkäaikaiselle sijoitukselle saisi valtavan tuoton, JOS kaikki menee, niin kuin yritys toivoo. Mutta mitenkähän mahtaa oikein olla..?

http://oulun1.blogspot.fi/2014/01/wauli ... aomaa.html
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Idea sinäänsä on ihan toimiva , aika vaan alkaa olla ajanut jo ohitse, 10vuotta sitten olisi ollut ihan kohdallaan.
Toisekseen asioita hoitavat henkilöt taitavat olla aivan hukassa bisneksen teosta.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ei puristussuhteen nostolla saada niin hyvää hyötysuhdetta että moottorinlämmöntuotto kylmällä kärsisi varsin merkittävästi.
Idiootti ketä uskoo.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Saabillahan jo moinen oli ehkä sen 10 vuotta sitten. Siinä tosin kallistettiin kaksiosaista lohkoa suhteessa kampiakseliin. Silloin edut kyllä oli huomattavat, mutta lie rakenne on vähän haastava. Voimat on kuitenkin niin suuret ja tarkkuusvaatimus kova. Toisaalta samaa voitasiin saada aikaan muuttuvilla nokka-ajoituksilla ja suorasuihkulla luodulla Atkinson-tyypisellä syklillä. Tätähän jossain hybrideissä kai jo käytetäänkin. Sitten tulee NOxeja ja pienhiukkasta... Tietty performance-näkökulmasta saisi melkoisen laajavetoisen koneen jos kovilla paukuilla voisi herätellä ahtimen ja sitten ahtojen funktiona ruttuja alas :geek: Ehkäpä turbo-formuloissa jollei säännöt kiellä...
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kai käytetään ?
Ettei vaan oltas vielä käyttämättä ?
Mä en kyl tiedä miten toi priuksen 1,8 toimii mut reilua neljää litraa vie satasella bensaa ilman sähkömoottoria. Aika vähän on.
Tosin tuollaiset aulikset ja atkinssindiettit saa heittää romukoppaan. Kaksahtinen suoraruikkari pesee ne sata nolla.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Luca
Viestit: 69
Liittynyt: 02.02.2011 11:03

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja Luca »

Kauppalehdestä löytyi linkki sijoitussuivulle:

https://www.invesdor.com/en/pitches/100 ... 0e1ee5bcd8

Uusi kolmen kuukauden ker(j)uukierros on alkanut, mutta huonolta näyttää: kasassa vasta 13 % (eli 21 291 euroa) halutusta summasta (160 000 euroa). Tätä vauhtia öljy ehtii loppua, ennen kuin Waulis on kerännyt haluamansa summan.

Taitaa vain olla niin, että Wauliksen aika on jo mennyt. Olisikohan se ollut jonakin menneenä vuosikymmenenä..?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Kai käytetään ?
Ettei vaan oltas vielä käyttämättä ?
Mä en kyl tiedä miten toi priuksen 1,8 toimii mut reilua neljää litraa vie satasella bensaa ilman sähkömoottoria. Aika vähän on.
Tosin tuollaiset aulikset ja atkinssindiettit saa heittää romukoppaan. Kaksahtinen suoraruikkari pesee ne sata nolla.
Eikös priuksen ja Auriksen tekniikka ole muutoin sama, mutta priuksessa vain isompi akusto?

Ainakin kaveri osti juuri jouluna uuden Auris farmarin ja sanoi tekniikan olevan sama (oikein kunnon moottoripää joka imee kaiken saamansa tiedon kuin sieni). Sen moottorissa on juurikin dynaaminen puristussuhde saatu atkinssilla pienemmäksi, jolloin moottori pyörii kevyemmin. Hyötysuhde hieman kärsii, mutta osakaasulla ajaessa CVT:n pitäen kierrokset juuri oikeina matka-ajoon, toimii ko. kombinaatio erinomaisesti (ei tarvita voimaa koneen sisäisen vastuksen voittamiseen). Kaasu pohjassa ajaminen kääntää idean päälaelleen...

Mutta esim. se kaverin Auris menee 80km/h melkein pelkällä bensalla. Pienissä alamäissä akusto "lataa" ja loivat alamäet saattaa päästä jopa pelkällä sähköllä parhaimmillaan 120km/h. :shock:
Kaveri tuli nimittäin Jämsään ralleihin tuossa Tammi/helmikuussa ja ihmetteli itsekin. Kesken pitkän, loivan alamäen (ei mene rullaten vaan kevyellä kaasulla) mittaristo ilmoitti "Engine stop. Going on electric" tjsp. :shock:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo eli siis sähkömoottori jeesaa aina kun mahdollista Ja energiaa kerätään alamäessä ja jarrutuksissa talteen. Sitä vähän epäilinkin. Ei 1,8 litraisella muulloin päästä 4 litran kulutuslukemiin.

Eikä siinnä moottorin kokonaishyötysuhdetta voida millään pirulla huonontaa. Ei se kulutuslukema muuten tipu.
Kannattaa vaan tarkemmin syventyä ko pannun toimintaan. Ei se vaikea ole. Vaikkakin netissä tämän kohdalla disinformaation määrä on kyllä harhaanjohtava.

Pyydä kaveriasi seuraamaan tojotan kulutuslukemia. Olis ihan kiva kuulla muitakin kokemuksia.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja wellu »

väisänen kirjoitti:Joo eli siis sähkömoottori jeesaa aina kun mahdollista Ja energiaa kerätään alamäessä ja jarrutuksissa talteen. Sitä vähän epäilinkin. Ei 1,8 litraisella muulloin päästä 4 litran kulutuslukemiin.

Eikä siinnä moottorin kokonaishyötysuhdetta voida millään pirulla huonontaa. Ei se kulutuslukema muuten tipu.
Kannattaa vaan tarkemmin syventyä ko pannun toimintaan. Ei se vaikea ole. Vaikkakin netissä tämän kohdalla disinformaation määrä on kyllä harhaanjohtava.

Pyydä kaveriasi seuraamaan tojotan kulutuslukemia. Olis ihan kiva kuulla muitakin kokemuksia.
Kaupunkissa muistaakseni nyt talvella semmoista 5-5.5l/100km. Aivan varmasti ajaa kesällä matkassa kolmen pintaan tai alle.

Melkoinen hifistäjä tämä ko. kaveri. :D Edellisellä käyttöautolla, Seat Cordoba SDI:llä taisi ennätys olla luokkaa 2.9l/100km. Koskaan ei omistuksen aikana kaasua painanut pohjaan 320tkm matkalla. :lol:

Vanha Fiat-harrastaja. 127-miehiä ollut joskus. ;)
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo katselin pirruuttani prius foorumilta lukemia.
500 mailia tankillisella eli noin 4.4 litraa ei ilmeisesti ole kovin ylitsepääsemätön.
Skeptikkona siihen sitten priiuksen matkamittarivirhe miinustus niin lähempänä viittä huitoo... :)
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ja priuksessa isompi akusto. Tällöin siitä on esimerkiksi kaupungissa isompi hyöty.

Auriksessa mielenkiintoista on kyllä konehuoneessa riittämiin. Apulaitteiden hihnapyörä on kampiakselilla, vaikkei yhtään apulaitehihnaa autosta löydykkään. Siellä se yksinään pyörii. :mrgreen:
Vesipumppu on sähköllä, ohjaustehostin on sähköllä ja ilmastointi on sähköllä. Laturi on vauhipyörällä.

Erikoisinta on, että auto on lämmin ja lämpeää todella nopeasti. Heti pakosarjassa olevan katalysaattorin jälkeen on pakoputkess alämmönvaihdin, jossa kiertää jäähdytysvesi. Näin otetaan mahdollisimman paljon pakokaasujen lämmöstä talteen ja moottori lämpeää nopeammin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Joo ilmeisesti sitten vanhemmassa oli vähän eritavoin.
Toteutus on kytkimen/vauhtipyörän jälkeen erillinen AC laturi\startti. Ja sitten vielä erillinen isompi AC ajomoottori.
Itse olen aina ihmetellyt miksi pakokaasuista ei oteta lämpöä ohjaamoon varsinkin tiisseleissä. Pitää kyllä nostaa tojotan pojille hattua. Ne ei kumartele öljy-yhtiöitä 8-)
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ja muutoinkin ko. auto oli jotenkin niin "ajatuksella" toteutettu, ettei voi kuin ihmetellä.

Moottorissa ei ole mitään muuta huollettavaa, kuin suodattimet (ilma/öljy), öljy ja tulpat. Jakoketju pyörii öljyssä ja on ikuinen...

20tkm välein on huolto, jossa avataan takajarrur ja voidellaan ne. :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Toki se pakoputki vesikiertovaipalla voi maksaa hiukan enempi kuin perusauton. Ja akkujen vaihto.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Waulis Motors

Viesti Kirjoittaja väisänen »

No joo totta tuokin. Mutta sellainen vesikiertovaippa nyt sitä hintaa juurikaan lisää. Onhan näissä uusissa autoissa vaikka mitä vimputinta joita ilman pelit olisi toimivampia ja paljon edullisempia.
Eihän sillä lämmöllä nyt niin väliä kunhan bluetootit, dvdeet, navit ja mitä nyt niitä humputuksia onkaan vaan sisältyy varustepakettiin.
Akut on joo kalliita ja persiilleen lentävät jos 10 vuoten päästä joutuu vaihtamaan. Hinta tietysti eri mitä tänäpänä mutta mutta.
Tosin jos japseilla on ollut pelisilmää ovet he tehneet vanhimpiin hybrideihin autonikäiset akut. Helvetin nerokasta jälkimarkkinointia jonka japsin on ainakin joskus osannut...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin