Nytten kun tämä karkasi aika totaalisesti virittämisen puolelle
niin miten tehdään ns. kevyesti ja pirteästi vetävä vapari? Ja nyt tarkoitan ihan "perusvaparia", en puhu tupla-webereistä tai ruiskun ohjelmoinnista...
Lähes poikkeuksetta ajamani autot, jotka on tehtaan toimesta tehty "säästömalliksi" on vieneet noin saman, matkassa ehkä jopa enemmänkin kuin vastaavan laitteen "voimavapari". Mistä helvetti tämä johtuu? Esimerkiksi ykköskorin 75 Punto menee maantiellä alle kuuden, mutta kakkoskopan "punto 60" (sama 1.2 8v, laiskempi nokka vaan ja pidempi imusarja) ei ainakaan omassa käytössä mennyt koskaan alle 6,5l/100km ja moottori tuntui todella laiskalta yli 80km/h nopeudessa, kun taas vanhakoppainen ottaa aika iloisesti 120km/h.
Samoin 127:ssa kulutus tippui, kun vaihtoi vapaavirtausfiltterin ja käänsi sytytyksen niin aikaiselle kuin vain pystyi (potkua ylärekisteriin). Tyhjäkäynti hävisi kokonaan eikä seiska enään liikkunut yhtään mihinkään alle 4500rpm, mutta kulutus putosi yli litralla!
Tämän jälkeen huippuja otti 145km/h ja kulutus oli nilkan asennosta välittämättä 5-5.5l/100km.
Muutoinkin tuntuisi olevan aika yleinen ilmiö, että jos "säästömallin" nokan tilalle vaihdetaan "sport-versio", niin vetoja tulee enemmän ja kulutus tippuu.
Miksi niitä nuhamalleja on edes tehty joskus, kun tuskin nyt aavistuksen isompi nosto ja rajummat asteet tuotantoteknisesti ovat sen kalliimmat kuin sen laiskan nokan.
Minkä huollan, sen korjaan...