"massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
"massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Ajattelinpas pistää tämmöisen "turhan" topickin pystyyn ja kysellä mielipiteitä/ajatuksia, kun on tullut nyt muutamalla merkkifoorumilla huomattua seuraavanlainen ilmiö:
Esimerkki1:
Joku rakentaa vaikka omaa autoaan harrastuksena. Hän on päättänyt vaikkapa käyttää kaasuttimia ja kärjellistä jakajaa, kun sattuu olemaan ylimääräisenä eikä niiden "ymmärtäminen" tuota vaikeuksia.
Hetken (pahimmillaan joitakin minuutteja) myöhemmin topickiin kommentoi "guru" tai "asijantuntija", joka kehoittaa käyttämään kaasuttimen sijasta ruiskun tai ainakin "weeberin tuplat", ja ainakin kärjellisen jakajan vaihtamisesta kärjettömään. Se kun nyt on joka tilanteessa aina parempi hänen mielestään.
Auton rakentaja sanoo laittavansa kärjellisen jakajan ja yhden kaksikurkkuisen kaasuttimen. Nämä ajavat asiansa oikein hyvin hänen käytössään ja osat löytyvät hyllystä.
Tästäkös "guru" suuttuu. Hän suorastaan kieltää kyseisten "viritystoimien" suorittamisen ja perustelee asian omilla näkemyksillään ja ainakin kymmenellä esson baarin pihalla näkemästään vastaavasta tapauksesta, joissa kärjellinen + yksi kaksikurkkuinen ei toiminut. Lopuksi vähätellään rakentajan taitoja tyyliin "mutta jos on tosiaan niin tyhmä ettei vain aivokapasiteetti riitä ymmärtämään tätä asiaa, niin ei sitten. Mielestäni joku toinen harrastus olisi parempi valinta... ".
Tuontapainen "ilmiö" tullut nyt huomattua jo muutamalla autofoorumilla ja käsittääkseni samantapainen "äitylit" kinaaaminen koskee muitakin harraste -foorumeita jossainmäärin. Mielestäni moinen toiminta on erittäin perseestä ja saa minut samointein kiehahtamaan, jokaisella foorumilla kun tuntuu olevan "mielensäpahoittaja", jos asiaa ei tehdä just hänen tavallaan, jolloin hän alkaa "trollaamaan". Omakohtainen kokemus on käyttöauton (Volvo 940 2.3) "budjettivirityksestä", jossa olisi tarkoitus aavistuksen piristää laiskaa vaparikonetta hakematta kuitenkaan mitään kauheita tehoja. Kukaan ei edes neuvoja anna, vaan kehoittaa suoraan hommaamaan Turbon. Vaparin virittäminen on "wäärin wirittämistä" ja jokainen vapariin laitettu euro on hukkaan heitettyä.
Onko muilla foorumilaisilla vastaavanlaisia kokemuksia? Täällä FiatForumilla asiaa uskaltaa raottaakkin, muualla asia saattaisi revetä käsistä ja topick lukittua.
Esimerkki1:
Joku rakentaa vaikka omaa autoaan harrastuksena. Hän on päättänyt vaikkapa käyttää kaasuttimia ja kärjellistä jakajaa, kun sattuu olemaan ylimääräisenä eikä niiden "ymmärtäminen" tuota vaikeuksia.
Hetken (pahimmillaan joitakin minuutteja) myöhemmin topickiin kommentoi "guru" tai "asijantuntija", joka kehoittaa käyttämään kaasuttimen sijasta ruiskun tai ainakin "weeberin tuplat", ja ainakin kärjellisen jakajan vaihtamisesta kärjettömään. Se kun nyt on joka tilanteessa aina parempi hänen mielestään.
Auton rakentaja sanoo laittavansa kärjellisen jakajan ja yhden kaksikurkkuisen kaasuttimen. Nämä ajavat asiansa oikein hyvin hänen käytössään ja osat löytyvät hyllystä.
Tästäkös "guru" suuttuu. Hän suorastaan kieltää kyseisten "viritystoimien" suorittamisen ja perustelee asian omilla näkemyksillään ja ainakin kymmenellä esson baarin pihalla näkemästään vastaavasta tapauksesta, joissa kärjellinen + yksi kaksikurkkuinen ei toiminut. Lopuksi vähätellään rakentajan taitoja tyyliin "mutta jos on tosiaan niin tyhmä ettei vain aivokapasiteetti riitä ymmärtämään tätä asiaa, niin ei sitten. Mielestäni joku toinen harrastus olisi parempi valinta... ".
Tuontapainen "ilmiö" tullut nyt huomattua jo muutamalla autofoorumilla ja käsittääkseni samantapainen "äitylit" kinaaaminen koskee muitakin harraste -foorumeita jossainmäärin. Mielestäni moinen toiminta on erittäin perseestä ja saa minut samointein kiehahtamaan, jokaisella foorumilla kun tuntuu olevan "mielensäpahoittaja", jos asiaa ei tehdä just hänen tavallaan, jolloin hän alkaa "trollaamaan". Omakohtainen kokemus on käyttöauton (Volvo 940 2.3) "budjettivirityksestä", jossa olisi tarkoitus aavistuksen piristää laiskaa vaparikonetta hakematta kuitenkaan mitään kauheita tehoja. Kukaan ei edes neuvoja anna, vaan kehoittaa suoraan hommaamaan Turbon. Vaparin virittäminen on "wäärin wirittämistä" ja jokainen vapariin laitettu euro on hukkaan heitettyä.
Onko muilla foorumilaisilla vastaavanlaisia kokemuksia? Täällä FiatForumilla asiaa uskaltaa raottaakkin, muualla asia saattaisi revetä käsistä ja topick lukittua.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Eikös se silleen mene että mitä arrogantimpi niin sitä ignorantimpi?
Tekemällä oppii ja mitään tekemättä ei opi yhtään mitään.
Mitä enemmän tietää sen paremmin tietää miten vähän itse asiassa tietää - vai miten se nyt meni...
Niin ja tieto lisää tuskaa!
Tekemällä oppii ja mitään tekemättä ei opi yhtään mitään.
Mitä enemmän tietää sen paremmin tietää miten vähän itse asiassa tietää - vai miten se nyt meni...
Niin ja tieto lisää tuskaa!
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Aivan totta. Ole vaikka kuinka viisas niin tiedäppä sitä mikä perimäinen elämän tarkoitus on.arpati kirjoitti:
Mitä enemmän tietää sen paremmin tietää miten vähän itse asiassa tietää - vai miten se nyt meni...
Ignorantimpi. On lainasana enklannista ja ei kuulu suomalaiseen sivistyssanastoon !!! (V****u piste).
Onhan vaparin viritys ihan turhaa. Ei ne kule. Mut jokainen saa harrastaa kuten lystää. Mielenkiintoistahan se vaparinkin viritys on. Ja sanokoot kuta mitä lystää niin ylläoleva lause pätee virihommiinkin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
On monta muutakin esimerkkiä, jotka eivät kuulu vapareihin mitenkään. Onko tämä "kateus" (tai mikä lie) suomalainen ilmiö? Heti ollaan ampumassa alas, jos ei heidän tyylilään tee.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Olen ymmärtänyt että esimerkiksi hotrod-piireissä ei juurikaan ymmärretä ei-amerikkalaisia rakennelmia, koska niistä ei saa rahaa myytäessä niin ei ole järkeä tehdäkään. Sama taitaa koskea museoautojakin, että jälleenmyyntiarvo/rakennuskulut määrittää liian paljon mikä on hyväksyttävää harrastamista.
Muistan pre-internet ajalla kuinka paljon sain haukkuja ja pään pudisteluja, kun hankin ekaksi firman autoksi hyvän Dodge Aspen STW:n, kun samalla rahalla olisi saanut dieselHiacen taikka jonkin nätin harrasteauton, joista olisi saanut myytäessä kuulemma paremmin rahat pois.
Pitää paikkansa ettei Aspensta muutaman vuoden päästä saanut puoliakaan ostohinnasta, mutta silti ei koskaan kaduttanut. Sohvapenkistäkin oli nuorelle miehelle paljon iloa. Ei olisi pitänyt myydä lainkaan mutta faija tarvitsi kiirellä rahaa.
Nestehukan Mirafioritopikissa tästä viriaiheesta taidettiin keskustella. Itselle kai irrelevantti ( ) asia kun en ymmärrä virittämistä lainkaan, pakkosyötettynä taikka ilman, moottori on vaan vähiten kiinnostava osa autoa.
Sitäpaitsi eikö massasta poikkeavuus ole liki itsetarkoitus ja vastustuksen herättäminen asian suola? Ja pakkoko niistä projekteista on ylipäätään muulle maailmalle kailotella. Tälläkin tontilla tapahtuu paljon mistä ei tiedä kuin pari ihmistä. Enpä viitsi niistä mitään projektitopikkeja tehdä, keskustelkoon virittäjät tuolla keskenään minun puolestani. Tuolla maailmalla kun omalla autolla ajosta nauttii, niin ei siihen viereen pääse ketään asiaa haukkumaan.
Henkilökohtaisen tason haukkuminen sitten taas ei kuulu(isi) nettikeskusteluihin.
Muistan pre-internet ajalla kuinka paljon sain haukkuja ja pään pudisteluja, kun hankin ekaksi firman autoksi hyvän Dodge Aspen STW:n, kun samalla rahalla olisi saanut dieselHiacen taikka jonkin nätin harrasteauton, joista olisi saanut myytäessä kuulemma paremmin rahat pois.
Pitää paikkansa ettei Aspensta muutaman vuoden päästä saanut puoliakaan ostohinnasta, mutta silti ei koskaan kaduttanut. Sohvapenkistäkin oli nuorelle miehelle paljon iloa. Ei olisi pitänyt myydä lainkaan mutta faija tarvitsi kiirellä rahaa.
Nestehukan Mirafioritopikissa tästä viriaiheesta taidettiin keskustella. Itselle kai irrelevantti ( ) asia kun en ymmärrä virittämistä lainkaan, pakkosyötettynä taikka ilman, moottori on vaan vähiten kiinnostava osa autoa.
Sitäpaitsi eikö massasta poikkeavuus ole liki itsetarkoitus ja vastustuksen herättäminen asian suola? Ja pakkoko niistä projekteista on ylipäätään muulle maailmalle kailotella. Tälläkin tontilla tapahtuu paljon mistä ei tiedä kuin pari ihmistä. Enpä viitsi niistä mitään projektitopikkeja tehdä, keskustelkoon virittäjät tuolla keskenään minun puolestani. Tuolla maailmalla kun omalla autolla ajosta nauttii, niin ei siihen viereen pääse ketään asiaa haukkumaan.
Henkilökohtaisen tason haukkuminen sitten taas ei kuulu(isi) nettikeskusteluihin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 704
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Joo-o tojotalla töissä jo 24 vuotta(Ei hitto sentään ) ja "aina harrastanut väärää merkkiä ja ajanut väärän merkkisellä autolla" Mun ei vaan tarvitte välittää muiden puheista
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Nimenomaan tämä.sedicivalvole1 kirjoitti: Mun ei vaan tarvitte välittää muiden puheista
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
saman olen itekki kokenut. ajoin ladalla aikasemin rallia ja kylillä kyseltii koko ajan miksi ajat ladalla, aja foortilla nii ku muukki ajaa. seuraava ralliauto oli vielä harvinaisempi eli KE30 corolla ja sen jälkeen KE20. eivät oo enää kyseleet
pitäs nyt kysyä kaverilta että miten se voorti ku sillä on ainut ekkeri ralliautona meijän kylällä
pitäs nyt kysyä kaverilta että miten se voorti ku sillä on ainut ekkeri ralliautona meijän kylällä
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Mun mielestä kukin saa tehdä omaansa niin kuin haluaa, eri ihmisillä on erilaiset mieltymykset ja tavoitteet.
Toiset vaihtavat vanhaan koppaan modernimman tekniikan (esim. fire-seiskat), X1/9T16:n mutsika on aika äärimmilleen viety vaihtoehto tehon ja nopeuden hakemisesta, sitten on tiettyyn luokkaan rakennetut kilpurit, pussihousuautot ja ihan vain ajan hengen mukaisesti rakennetut ja ties mitkä, kaikissa on oma ideansa.
Toki muiden neuvoja kannattaa aina kuunnella, etenkin teknisessä mielessä, siinä pääsee paljon helpommalla kunm saa neuvoja ja kokemuksia siitä miten asiat on saatu muiden vekottimissa toimimaan...
Toiset vaihtavat vanhaan koppaan modernimman tekniikan (esim. fire-seiskat), X1/9T16:n mutsika on aika äärimmilleen viety vaihtoehto tehon ja nopeuden hakemisesta, sitten on tiettyyn luokkaan rakennetut kilpurit, pussihousuautot ja ihan vain ajan hengen mukaisesti rakennetut ja ties mitkä, kaikissa on oma ideansa.
Toki muiden neuvoja kannattaa aina kuunnella, etenkin teknisessä mielessä, siinä pääsee paljon helpommalla kunm saa neuvoja ja kokemuksia siitä miten asiat on saatu muiden vekottimissa toimimaan...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Joo no se kai olikin ongelma, että jos haluu kysyä neuvoa niin pitäisi olla menossa just siihen yleisesti hyväksyttyyn suuntaan tai tulee pelkkää pottuilua vastaukseksi. Että onko se sitten vältettävä virhe jos ei tee ruiskulla ja ahtimella varustettua moottoria, jos kumminkin haluaa moottoria rakennella eikä tee mitään museoautoa.
Harrastuksen määritelmä kai on, ettei kaiken tarvitse olla äärimmäisen tehokasta. Perinteinen tekniikka voi toimia ihan mukavana vastapainona, jos töissä joutuu vaikkapa tietokoneella tekemään kaiken säätötyön.
Kylhän tuo mun vaparidiesel-regatakin sai hiukan viileän vastaanoton, että voi toimia lähinnä tutustumisena perus dieseltekniikkaan, mutta jos oikeasti aikoisi ajaa niin ahtaa se pitää, ei ole mitään järkeä pitää vaparina kun maailma on täynnä sopivia ahtimia ja rakentaminen on helppoa.
Onneksi harrastamisella ei ole mitään tekemistä järjen kanssa eikä Regatassa edelleenkään ahdinta. Ei ole kuorkissakaan, vaikka siinä sellainen tehdasasennuksena on ollutkin. Perjantaina silläkin vaan lähdetään keikalle espooseen.
Harrastuksen määritelmä kai on, ettei kaiken tarvitse olla äärimmäisen tehokasta. Perinteinen tekniikka voi toimia ihan mukavana vastapainona, jos töissä joutuu vaikkapa tietokoneella tekemään kaiken säätötyön.
Kylhän tuo mun vaparidiesel-regatakin sai hiukan viileän vastaanoton, että voi toimia lähinnä tutustumisena perus dieseltekniikkaan, mutta jos oikeasti aikoisi ajaa niin ahtaa se pitää, ei ole mitään järkeä pitää vaparina kun maailma on täynnä sopivia ahtimia ja rakentaminen on helppoa.
Onneksi harrastamisella ei ole mitään tekemistä järjen kanssa eikä Regatassa edelleenkään ahdinta. Ei ole kuorkissakaan, vaikka siinä sellainen tehdasasennuksena on ollutkin. Perjantaina silläkin vaan lähdetään keikalle espooseen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Onhan se vähän niinkin et ei tuollaista regatan tiisseliä ja paljon muutakaan ns. Käyttöautoa saa kuitenkaan kulkemaan lujaa niin ajaa sitten polkuautolla suosiolla. Moottoripyörä tai mikroauto ni sitten mennään.
Ja voihan meille turboehdottajille tämän aina muistuttaa niin menee leipäläpi kerralla kiinni ja sössöttäminen paaturbosta loppuu
Muistan kun laitoin omaa turbouunoa ja piti saada lisää lyöntiä. K-jetti oli tuolloin vielä huudossa ja Fiatin oma L-jetti teilattiin monissa piireissä. Paa KOO-jetti ni toimii.
Noh pidin L-jetin ja otin enempi tehoja mitä K-jetillä olis "asiantuntijoiden" mielestä järkevästi saanu ulos.
Jälkikäteen asiantuntijoiden Vasta argumentti oli yleensä et
- no mut sulla on sähkönen ruisku ni helppoahan se sillä... Mites säädit...
Ja voihan meille turboehdottajille tämän aina muistuttaa niin menee leipäläpi kerralla kiinni ja sössöttäminen paaturbosta loppuu
Muistan kun laitoin omaa turbouunoa ja piti saada lisää lyöntiä. K-jetti oli tuolloin vielä huudossa ja Fiatin oma L-jetti teilattiin monissa piireissä. Paa KOO-jetti ni toimii.
Noh pidin L-jetin ja otin enempi tehoja mitä K-jetillä olis "asiantuntijoiden" mielestä järkevästi saanu ulos.
Jälkikäteen asiantuntijoiden Vasta argumentti oli yleensä et
- no mut sulla on sähkönen ruisku ni helppoahan se sillä... Mites säädit...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Just tätä hain! Siis jos ihan yksinkertaisessakin asiassa haluaa kysyä neuvoa, että "mitenkäs toteuttasin tämän parhaiten tällä tyylillä?", niin välttämättä edes neuvoja ei suostuta tekemään vaan todetaan "tee sitten päin persettä...". Mistä helvetti moinen johtuu?Sämpy kirjoitti:Joo no se kai olikin ongelma, että jos haluu kysyä neuvoa niin pitäisi olla menossa just siihen yleisesti hyväksyttyyn suuntaan tai tulee pelkkää pottuilua vastaukseksi...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
oliskohan vittumaisuus tai vaikkapa ylimielisyys sanat jota haetaan.
Ei varmaan aina tuollatavoinkaan.
Kyllä kait pieni painostus voi joskus rohkaistakin siirtymään nykyaikaisempiin ratkaisuihin. Mut ei se suora haukkuminen mitään auta.
Esimerkiksi jos ny vai hakee halpaa ja luotettavaa ratkaisua kaasarilla ja kärjillä niin eihän ne sitä ole. Tai onhan ne kunhan huoltaa ja työkalut pysyy kädessä. Eli ei siihen voi paljon muuta neuvoa antaa.
Virivehkeessä kaasari ei ole enää halpa saati ahdetussa. Luotettavuus on oikeasti kokemuksesta paljolti kiinni. Tottahan jos ko kaveri sanoo kaasareista tietävänsä niin anti mennä vaan. Ajaminen tahtoo jäädä ja ollaan megaruisku osastolla.
Eli harrastetaan kaasareita (megan tapauksessa ruiskua) ei autoa.
Kaippa nämät neuvojat voisivat ensin vaikka kysäistä mitä mielessä tai vaikka olla kirjoittamatta kokonaan jos ei kehumaan pysty.
Siistii. Äijä vetää kaasareilla. Mikkä kaasarit sulla sieä on. Paa kuvia. Mä tiedän yhden kaverin jolla o jotakin osia. Vois se jeesataki jos asut turkkusen nurkissa...
Ei varmaan aina tuollatavoinkaan.
Kyllä kait pieni painostus voi joskus rohkaistakin siirtymään nykyaikaisempiin ratkaisuihin. Mut ei se suora haukkuminen mitään auta.
Esimerkiksi jos ny vai hakee halpaa ja luotettavaa ratkaisua kaasarilla ja kärjillä niin eihän ne sitä ole. Tai onhan ne kunhan huoltaa ja työkalut pysyy kädessä. Eli ei siihen voi paljon muuta neuvoa antaa.
Virivehkeessä kaasari ei ole enää halpa saati ahdetussa. Luotettavuus on oikeasti kokemuksesta paljolti kiinni. Tottahan jos ko kaveri sanoo kaasareista tietävänsä niin anti mennä vaan. Ajaminen tahtoo jäädä ja ollaan megaruisku osastolla.
Eli harrastetaan kaasareita (megan tapauksessa ruiskua) ei autoa.
Kaippa nämät neuvojat voisivat ensin vaikka kysäistä mitä mielessä tai vaikka olla kirjoittamatta kokonaan jos ei kehumaan pysty.
Siistii. Äijä vetää kaasareilla. Mikkä kaasarit sulla sieä on. Paa kuvia. Mä tiedän yhden kaverin jolla o jotakin osia. Vois se jeesataki jos asut turkkusen nurkissa...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
Kyllä mä ainakin harrastan ajamista megan kanssa...
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 704
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: "massasta poikkeavuus" kiellettyä(kö)???
kuin myös ja se ei oo ollut "se" ongelma vielä ikinäGreenThing kirjoitti:Kyllä mä ainakin harrastan ajamista megan kanssa...