Akkulämmitin
Re: Akkulämmitin
Työkaverilla uusi/uudehko Skoda Octavia 1.6 TDI, ja ohjeena on, että akkua pitää ladata välillä. Kun on pätkä ajoa, akku ei kerkeä latautua täyteen. Ja on kuulemma normaali toimenpide toi lataaminen!
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Akkulämmitin
Tuo sähkö tekniikka kun ei ole ollenkaan noin yksinkertaista nykyautoissa , kultaisella 90 luvulla oli aivan eri asia, mutta autot kehittyvät.Luca kirjoitti:Jos normaali käynnistys ottaa prosentin murto-osan akun kapasiteetista (em. ”epäideaalisuudet” huomioiden), ei sen sinne palauttamisen pitäisi olla mikään aikaa vievä toimenpide. Ja vaikka olisikin useita pakkaspäiviä peräkkäin, jolloin akun varautuminen olisi hidasta, akku purkautuisi tuona aikana korkeintaan pari prosenttia, joka määrä olisi suhteellisen helppo palauttaa takaisin akkuun seuraavan lauhan jakson aikana.
Jos akkuvalmistajien väite akun latautumattomuudesta kylmässä pitäisi täysin paikkansa, yhdessäkään autossa ei pitäisi olla toimivaa akkua.
Kuten aikaisemmin todettiin – olisiko ollut blogitekstissä? – syy akun huonoon varaustilaan on se, että auton sähkölaitteiden yhteenlaskettu kulutus ylittää laturin tuoton, eli osa sähköstä kulutukseen otetaan akusta. Tuolloin auton sähköjärjestelmän jännite romahtaa, ja se on helppo havaita mittaamalla. Niin kauan kuin sähköjärjestelmän jännite on akun lepojännitettä (12,6–12,7 V) korkeampi, sähkö kulutukseen tulee laturista. Mutta sitten, kun se tippuu akun lepojännitteen tuntumaan, on selvää, että laturi ei enää lataa akkua, vaan virran kulkusuunta on päinvastainen.
Nykypäivän autossa , jokaisessa on väyläteknikka käytössä , noita väyliä voi olla ja yleensä onkin useampia.
Joka tapauksessa kun auton sammuttaa jää ohjainlaitteisiin (väylä ohjaimiin) virta päälle useamman tunnin ajaksi , jopa 6h ja keskus elektronikkaan koko ajaksi , joka voi 2h väelin herättää muut väyläohjaimet tarkastusta varten.
Tuolloin auton virrankulutus on usemanna Ah:n luokkaa.
Eli yhden yön aikana auton akusta voi hävitä vaikka 10Ah.
Näiden lisäksi on saattovaloja jotka palavat aina 5-10min moottorin sammuttamisen jälkeen ja lukuisia muitakin sähköä tarvitsevia laitteita.
Harvoin kuitenkaan nykyauton LATURIN latausteho loppuu keksken , onhan noissa lataustehoa 150A-300A.
Re: Akkulämmitin
Voiko paljon enempää lisätä.
No ainahan nyt akkulämmittimen puolesta pari sanaa...
Mä en tiedä mut blogikirjoittaja on aivan pihalla!
Harvemmin auton sähkönkulutus "normaalisti " ylittää laturin antoa. Ai niin musalaitteet taitaa jo nykyään suraundeineen ym bassojumputtimineen kuluttaakin ihan useita satoja ampeereita" normaali" tilanteessakin
Luojan kiitos minun autossa mankka vie muutaman ampeerin...
No ainahan nyt akkulämmittimen puolesta pari sanaa...
Mä en tiedä mut blogikirjoittaja on aivan pihalla!
Harvemmin auton sähkönkulutus "normaalisti " ylittää laturin antoa. Ai niin musalaitteet taitaa jo nykyään suraundeineen ym bassojumputtimineen kuluttaakin ihan useita satoja ampeereita" normaali" tilanteessakin
Luojan kiitos minun autossa mankka vie muutaman ampeerin...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Akkulämmitin
Joskus 85 vuonna kun oli kylmä talvi tehtiin akkulämmitimiä joihin laitetiin vain kumiletku akun ympäri muutama kerta ja lämmitys laiteesta vesi johdetin siihen ja siitä taas edelleen sinne mihin ennen meni lämmitys laiteesta.
Näin myös laitetin polttoaine lämmitimiä autohin.
Näin myös laitetin polttoaine lämmitimiä autohin.
Re: Akkulämmitin
Ja tähän voidaan vielä lisätä ,että nykyautot eivät edes lataa akkua täyteen normaaliajossa , sinne jätetään lataustilaa konejarrutuksia varten joissa sitten lataujännitekin nostetaa lähelle 16volttia.Wesulius kirjoitti:Tuo sähkö tekniikka kun ei ole ollenkaan noin yksinkertaista nykyautoissa , kultaisella 90 luvulla oli aivan eri asia, mutta autot kehittyvät.Luca kirjoitti:Jos normaali käynnistys ottaa prosentin murto-osan akun kapasiteetista (em. ”epäideaalisuudet” huomioiden), ei sen sinne palauttamisen pitäisi olla mikään aikaa vievä toimenpide. Ja vaikka olisikin useita pakkaspäiviä peräkkäin, jolloin akun varautuminen olisi hidasta, akku purkautuisi tuona aikana korkeintaan pari prosenttia, joka määrä olisi suhteellisen helppo palauttaa takaisin akkuun seuraavan lauhan jakson aikana.
Jos akkuvalmistajien väite akun latautumattomuudesta kylmässä pitäisi täysin paikkansa, yhdessäkään autossa ei pitäisi olla toimivaa akkua.
Kuten aikaisemmin todettiin – olisiko ollut blogitekstissä? – syy akun huonoon varaustilaan on se, että auton sähkölaitteiden yhteenlaskettu kulutus ylittää laturin tuoton, eli osa sähköstä kulutukseen otetaan akusta. Tuolloin auton sähköjärjestelmän jännite romahtaa, ja se on helppo havaita mittaamalla. Niin kauan kuin sähköjärjestelmän jännite on akun lepojännitettä (12,6–12,7 V) korkeampi, sähkö kulutukseen tulee laturista. Mutta sitten, kun se tippuu akun lepojännitteen tuntumaan, on selvää, että laturi ei enää lataa akkua, vaan virran kulkusuunta on päinvastainen.
Nykypäivän autossa , jokaisessa on väyläteknikka käytössä , noita väyliä voi olla ja yleensä onkin useampia.
Joka tapauksessa kun auton sammuttaa jää ohjainlaitteisiin (väylä ohjaimiin) virta päälle useamman tunnin ajaksi , jopa 6h ja keskus elektronikkaan koko ajaksi , joka voi 2h väelin herättää muut väyläohjaimet tarkastusta varten.
Tuolloin auton virrankulutus on usemanna Ah:n luokkaa.
Eli yhden yön aikana auton akusta voi hävitä vaikka 10Ah.
Näiden lisäksi on saattovaloja jotka palavat aina 5-10min moottorin sammuttamisen jälkeen ja lukuisia muitakin sähköä tarvitsevia laitteita.
Harvoin kuitenkaan nykyauton LATURIN latausteho loppuu keksken , onhan noissa lataustehoa 150A-300A.
Latausta ohjataan tarkoin ja akun kapasiteetiakin mitataan , ei onnistu minkä tahansa akun vaihtaminen , tai onnistuu , mutta se pitää sitten kertoa eculle erikseen .
Re: Akkulämmitin
Olebn talvella 85 kun oli kovia pakkasia nähnyt Styröksillä vuorattuja akkuja, lämmityslaiteen neste oli pistetty kiertämään akun ympäri muutaman kierroksen näin akku lämpeni myön jo moottorilämmitimen päällä olessa.
Ja kyllä näistä kuitenkin oli apua koska niiden autot likui kovillakinpakkasilla vaikka monia jäi tien varteen , tai ei lähtenyt lainkaan käymään.
Lisäksi noissa on se etu että ovat halpoja ja jokainen jolla ei peukalo ole keskellä kämmmentä pystyy itsekin tekemään.
Ja kyllä näistä kuitenkin oli apua koska niiden autot likui kovillakinpakkasilla vaikka monia jäi tien varteen , tai ei lähtenyt lainkaan käymään.
Lisäksi noissa on se etu että ovat halpoja ja jokainen jolla ei peukalo ole keskellä kämmmentä pystyy itsekin tekemään.