Tehokas auto rauhoittaa ajoa

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
NesteHukka

Tehokas auto rauhoittaa ajoa

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Haluaisin kartottaa, että onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

Itse jos joudun ajamaan jollakin suht laiskalla vempeleellä, esim. 1200 vakio Ladalla, niin minulle kasvaa sarvet päähän. Pieneenkin väliin on pakko mennä ja motarilla pussittajille näytetään keskisormea (no ok, mää näytän keskaria kojelaudan alla näkymättömissä :D )
Kuitenkin selvää liikenneraivoa on päällä.

Nyt kun taas on tehokas Fiiatti alla, niin lotkottelen rauhallisesti, rajoituksien tuntumassa, ja annan autostani provosoituneiden mennä ohi ihan millaista vauhtia itse tykkäävät. Pussittaminenkaan ei haittaa, koska tiedän, että jos joudun hidastamaan, saan taas uudelleen kiihdyttää :lol: Tällä pelillä kiihdyttäminen on nautinto, mitä se ei välttämättä ole moottoritienopeuksissa 1200 Ladalla.

1200 Ladaa en muuten mitenkään aliarvioi. Se on hyvä auto.
Avatar
tuoreempi lancisti
Viestit: 180
Liittynyt: 20.04.2003 21:38

Viesti Kirjoittaja tuoreempi lancisti »

Juu. Saman suuntaista huomattuna Gralella ajellessa. Matkanopudet pysyvät alempina kuin rouvan nyky-diisselillä ajellessa. Bensan kulutus ja ajomelu on ne syyt, jotka tuon köröttelyn aiheuttaa...

Gralella ei kyllä mene herne nenuun sunnuntai ruuhkan kerääjien kanssa, kun ohituspaikkoja on kummasti enenmän kuin riisselillä huristellessa...
Avatar
PuuhaPete
Viestit: 39
Liittynyt: 02.02.2004 11:51

Viesti Kirjoittaja PuuhaPete »

tuo on totta... varmaan sen takia meikäläisellä että jos joku "isottelee" nii voi näyttää polkasemalla närhen värkit.. :lol:
Kyllä se kestää...
Mr.N
Viestit: 395
Liittynyt: 03.05.2003 16:16
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mr.N »

Mulla tuo riippuu vähän auton (ja kuskin sen hetkisestä) luonteesta.

Fiatilla on mukavan rentouttavaa ajella rajoitustenkin mukaan eikä liikennevaloissa ole tarvetta vastaanottaa gti-kuskien soidinkutsua kilipailemaan. Siinä on sellaista oman autonsa arvon tuntemista, josta taas ei muilla ole mitään käsitystä. :wink:

Viimeisen vuoden aikana ajoni ovat olleet vähän sporttisempaa sorttia eikä rauhallisuudesta ole ollut tietoakaan. Auto kun on pieni kuin porsas ja kulkeekin ihan mukavasti niin eihän sitä sovi ketä tahansa päästää ohi. Onneksi tulee kesä niin voi myydä tuonkin pois.
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Muutaman vuoden pääasiallisesti Y10:llä ajettuani olen todennut, että kyllä 45 heppaa riittää normaaliin liikennöitiin, olen kyllä useimiten melko rauhallinen kuski. Toki silläkin ohitella tarvitsee, ja usein siinä kolmosta tarvitaan :wink:

No, tossa pari viikkoa sitten hommasin toin 1.6ie Prisman, joka Ykän jälkeen tuntuu lähes tykiltä. Alkuinnostuksen jälkeen huomasin ajavani yhtä rauhassa kuin ennenkin, jossei rauhallisemminkin. Toki sopivan paikan tullen sillä on kiva töräyttää ohi mummoista kolmosella lappu lattiassa :twisted: mutta pääsääntöisesti rauhassa ajellaan, mikä ei siis tarkoita, että välttämättä hiljaa! Kyllä mahdollisuuksien rajoissa ajelen sen kympin yli rajoitusten, mutta olen todennut, että perässä roikkuminen yms. nuorison yleisesti suosimat painostuskeinot ei ole turvallisen liikenteen hommia. Ohituspaikatkin näkee paljon paremmin, kun pitää edelläajavaan sopivan hajuraon. Samaten reilu turvaväli rauhoittaa omaa ajamista, kun ei tarvii jarrulla hyppiä heti, jos edelläajava vähääkään muuttaa nopeuttaan.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Jaa, mä taas olen todennut että tuo 45 heppaa riittää kyllä kaupungissa ja normaaliajossa mutta jos vaikkapa Tku-Hki väliä ajaa niin sitten ei - siellä on niitä älykääpiöitä jotka ei ymmärrä ohituskaitan merkitystä vaan sellaisen alkaessa kiihdyttävät vauhtiaan parilla kympillä ja mäen päällä letkan vauhti laskee kuin taikaiskusta taas 10km/h alle rajoituksen - oleppas siinä sitten liikkellä 45 heppaisella kun se vessa ei tosiaan enää saa sitä nopeutta lisää äkkiä ylämäkeen kelattua. Tuolla matkalla tosiaan tarvittaisiin vahvaa veranpainen ja stressilääkitystä jos Firellä sinne eksyy... Tuolla tiellä tosiaan OHITUSKAISTOISSA vaaditaan autossa ohituskiihtyvyyttä jos missä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Saman olen kyllä huomannut :twisted: Ainut pelastus on olosuhteiden salliessa jättää pari kilometriä ennen ohituskaistoja reilu väli, ja alkaa kelailla vauhtia valmiiksi ohituskaistoille :wink: sekään harvoin onnistuu.. Ainut vaihtoehto on sitten ajaa sen Mersuilevan puolisokeen paapan perässä kuuttakymppiä, jos ohitukseen ei potku riitä :x
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ja sanotaan että rauhallisella aikaa tuolla pääsee ohi nyt muuallakin mutta pikkasenkin enemmän on liikennettä niin olisi vaan parempi tyytyä ajelemaan sitä 10-15km/h alle rajoituksen mutta kun se tuntuu olevan niin kauhean vaikeaa... Missään hirmuruukkassa on sitten ihan turha edes lähteä älyttömästi yrittämään päästä kovempaa kuin letka ajaa vaikka alla olisi kuinkan tehokas auto tahansa - tosin harvoimpa noita hirmuruuhkia täällä Suomessa onkaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Avatar
seppä
Viestit: 750
Liittynyt: 19.03.2003 16:31
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja seppä »

Saman oon huomannu itekkin ku ajan omalla 127:lla niin sillä tulee ajettua aina kaasu pohjassa ku muuten sillä jää jalkoihin ja sit ei viitti enää hiljentää vauhtia ku sitä on kerran saatu kun ei meinaa 80km/ vauhdista kiihtyä millään. :?

Sit taas ku ajaa isukin 1.6 mazda 323 -90:llä niin sillä tulee ajeltua hitaammin ku siin on sit tarvittaessa tot kiihtyvyyttä paremmin.
Mut on silläkin tullu hurjasteltuu ku oma auton huippunopeus on jotain 120km/h :evil: niin pakkohan sitä oli kerran kokeilla miltä vauhti tuntuu
sain mä matulan 165km/h :) kulkee ja ois varmaan menny viel kovampaa mut ku tie oli aika kapee ja tuli auto vastaan nii joutu hiljentää :(
Fiat Stilo 95 mw -06
Fiat Ritmo 70 -83
Fiat 126 -74
Vastaa Viestiin