Vääntöä italialaisista merkkikerhoista ja Lahden näyttelystä

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
coloniale
Viestit: 27
Liittynyt: 12.07.2013 09:09

Vääntöä italialaisista merkkikerhoista ja Lahden näyttelystä

Viesti Kirjoittaja coloniale »

(Irrotettu keskustelusta "Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013": http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f ... 1&start=15 )
Luigi kirjoitti:
Ippe kirjoitti:käsitys että italialaisten harrastajilla on pakka hajalla ja saman konsernin ajokit ovat ties kuinka monen kerhon alla, eikä yhteistä Pikku-Italiaa saada oikein rakennettua tälläiseen näyttelyyn, moisella voisi vaikka saada lisää ihmisiä harrastamaan, mutta monista tuntuu varmaan hassulta liittyä neljään eri kerhoon joissa harrastetaan samoja autoja...
CMS:n sääntöjen mukaan ilmeisesti kerhojen yhteiset osastot eivät onnistu, vaan pitää olla omat. Mitä kerhotoimintaan tulee, niin kuka tahansa voi perustaa jonkun, vaikkapa "Auto Italia"-kerhon, jossa on sitten kaikki saapasmaan merkit mukana (ja varmaan sitten Moparitkin pitäisi olla :P .) Onkos saksalaisilla jotain vastaavaa "Deutsche Kraft"-kerhoa? Tai edes konserninlaajuista kerhoa vaikkapa VAGilaisilla? Entäs Renault-Nissan-Dacia? ;)

Bella Italia ry sen sijaan on.
En oikein ymmärrä, miksi saman konsernin täysin erilaisten automerkkien pitäisi kuulua samaan kerhoon tai olla CMS:n tapaisessa näyttelyssä samalla osastolla. Ei se ole mitenkään välttämätöntä edes kahdelle Alfa-kerholle, eikä näin ole ulkomaillakaan. Päinvastoin, monissa maissa on lukuisia, usein mallikohtaisia Alfa- ja Fiat-kerhoja.

Eiväthän esimerkiksi saksalaisen VAG-konsernin merkitkään ole samassa kerhossa eivätkä jossakin autonäyttelyssä samalla osastolla (ehkä jossain Frankfurtissa samassa VAG-hallissa). On kovin vaikea nähdä, mitä yhteistä esimerkiksi Bugatti- ja Lamborghini-harrastajilla on vaikkapa Seat- tai Skoda-harrastajien kanssa, eikä niillä ole ainakaan yhteistä kerhoa varmasti missään päin maailmaa.

Suomessa on usealla italialaismerkillä omat merkkikerhonsa, ainakin Fiat, Alfa Romeo (4 kpl), Ferrari, Maserati, Lamborghini (?). Näistä ainakin kaksi Alfa-kerhoa on perustettu ennen Gruppo Fiat Finlandiaa. Ei kai kukaan vakavissaan tarkoita, että kaikkien suomalaisten italialaismerkkien omistajien pitäisi kuulua yhteen ainoaan (Fiat?)-kerhoon? Jokainen kuuluu siihen tai niihin kerhoihin, mihin itse haluaa. Sitten on niitäkin kerhoja, joihin ei niin vain liitytä pelkästään omasta halusta.

Bella Italia ry ei ole merkkikerho eikä siten millään muodoin kilpaile omistajien sieluista italialaismerkkikerhojen kanssa. :?
E pur si muove!
Avatar
coloniale
Viestit: 27
Liittynyt: 12.07.2013 09:09

Re: Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013

Viesti Kirjoittaja coloniale »

coloniale kirjoitti: Suomessa on usealla italialaismerkillä omat merkkikerhonsa, ainakin Fiat, Alfa Romeo (4 kpl), Ferrari, Maserati, Lamborghini (?).
ja tietenkin tuosta unohtui Lancia. :oops:
E pur si muove!
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

coloniale kirjoitti:Suomessa on usealla italialaismerkillä omat merkkikerhonsa, ainakin Fiat, Alfa Romeo (4 kpl), Ferrari, Maserati, Lamborghini (?). Näistä ainakin kaksi Alfa-kerhoa on perustettu ennen Gruppo Fiat Finlandiaa.
CARF (perustettu 1979), AREF (perustettu 1993), mutta mitkä ovat nuo kaksi Alfa-merkkikerhoa kun en ole ikinä kuullutkaan? Toisen pitää olla ilmeisen vanha, kun GFF:kin on perustettu 1980...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
coloniale
Viestit: 27
Liittynyt: 12.07.2013 09:09

Re: Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013

Viesti Kirjoittaja coloniale »

Ainakin Club Finlandese Alfa Romeo (1969) ja Alfa Romeo Montreal Club Finland (2003). Jälkimmäisen tarkasta nimestä ja perustamisvuodesta en ole varma. Se on järjestänyt tapahtumia Montrealin omistajille, mm. eurooppalaisen Montreal-kokoontumisen Suomessa muutama vuosi sitten. Voihan niitä olla muitakin. Jaguarillakin näkyy olevan Hollolan Jaguar Klubi. Saattaahan Alfallakin löytyä joku Gruppo Alfa Romeo di Mynämäki.
E pur si muove!
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Tuo CFAR olikin itselle aivan uusi tuttavuus! Toisaalta itse en näitä "kultapossu"-kerhoja merkkikerhoiksi miellä, jos jäseneksi pääsee vain kutsuttuna :roll: Tai keskitytään vain tiettyyn/tiettyihin malliin/malleihin tai toimitaan vain paikallisesti. Nämä ovat toki merkkiin liittyviä kerhoja, mutta ei merkkikerhoja, ainakaan valtakunnallisia merkkikerhoja.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Avatar
1300ti
GFF
Viestit: 1039
Liittynyt: 21.09.2004 11:11
Paikkakunta: Perniö

Re: Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013

Viesti Kirjoittaja 1300ti »

1960-70-luvuilla tosiaan toimi hieman hienompi Alfa Romeo -klubi, järjestäen maahantuojan leimallisella tuella ilmeisen vauhdikkaita tapahtumia uusille ja vanhoille Alfisteille. Sen toiminta on kuitenkin loppunut, minulla on kyllä pari CARF:in entiseltä puheenjohtajalta saamaani CFAR-tarraa erästä 60-luvulla tehtyä Alfaa varten odottamassa.

Club Alfa Romeo Finlandin alkuvuosista on tehty aikoinaan hieno kirjakin, toiminta alkoi 1979 muun muassa yksien ensimmäisten merkkikerhon ratapäivien järjestämisestä. CARF hajosi kahdeksi yhdistykseksi "entusiastien" vietyään mukanaan klubin kassan ja jäsenrekisterin, kun osa näistä lähteneistä hallituksen jäsenistä vastusti Alfacupin ajamista vanhoilla Alfoilla. Tästä seurasi vuosikymmenen kestänyt sotku, ennen kuin jäsenmäärät saatiin takaisin nousuun ja jossain vaiheessa mm. CARF:in jäsenet eivät olleet tervetulleita Bella Italiaan tämän takia. No, riidan osapuolet ovat jo jääneet taka-alalle kummastakin kerhosta, typerä tapaus kaiken kaikkiaan. Tikulla silmään sitä, joka vanhoja muistelee, mutta kuitenkin. Kyräilyt kerhojen kesken ja etenkin yhdistysten sisällä taitavat olla aika ikävän yleisiä, olen sitä kahden autokerhon hallituksessa aikoinaan seurannut.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kiitos selventävästä historiikista, yksityiskohdat kun tuppaa unohtumaan. No nykyään on helppo etsiä sitä samoinajattelevien seuraa ja karttaa muita kun on nettikin.

Mutta jos harrastussuunta on niin erilainen kuin näillä parilla Alfa-kerholla tuntui olevan, niin mielestäni on ihan hyvä että saivat molemmat tahoillaan harjoittaa omanalaistaan toimintaa ilman turhaa ja häiritsevää tappelua. Samankaltainen vääntö se GFF:ssäkin oli rata-ajosta. Vaikkei pysyvää pesäeroa tullutkaan niin haavoja kumminkin. Ja samahan tuo tuntuu olevan halu nykyäänkin, että oma kerho mahdollistaa omanlaisen toiminnan ilman jatkuvia kompromissejä. GFF:ssä en onneksi enää ole huomannut vääntöä rata-ajajien ja mobilistien kesken.

Mikä sitten lie syynä, että ihmisille on tärkeämpää päästä kertomaan oma näkemys, kuin kuunnella rauhassa kenenkään muun..

Yhteistyötä voisi toki olla kaikkien kerhojen välillä enemmänkin, yhdestä projektista se lähtee ja tuolla Lahdessakin voinee osastoja suunnitella kimpassa kokonaiskuvaa ajatellen ettei ole samoja autoja jne., vaikka kerhot omina itsenään paikalla olisikin. Ehkä jotain materiaalia voisi hankkia kimpassa. Mielestäni ei kuitenkaan sillä lailla että autoalue on jotenkin yhtenäinen ilman rajoja, että ei tiedä ilman tarkempaa lapusta lunttaamista minkä kerhon autoja nämä oikein ovat. Tämä lienee järjestäjänkin ajatus? Tänäkin keväänä oli irto-autoja osastoilla, jotka eivät selkeästi assosioituneet mihinkään kerhoon, yleensä osaston laidalla paljaalla lattialla olevia. Mutta kai sen "Little Italyn" saisi pystyyn omilla osastoillakin.

Muutenkin tuolla voisi olla enemmän tietoa kerhoista ohikulkijoille ilman kysymistä, mitkä on kerhon linjaukset toiminnassaan ja mitä se tarjoaa. Joillain merkeillä on sentään vain yksi kerho, mutta Italialaiset on aika sekaisin ja monet kerhot edustaa useampaa merkkiäkin ja profiloituvat enemmän tiettyyn filosofiaan tai alueeseen kuin merkkiin.

Että ehkä voisin itsekin vielä joskus sekaantua tähän tapahtumaan, jos GFF saa aikaiseksi pistää osaston pystyyn.

Tosin tänä vuonna olin paikalla jenkillä ja liityin samalla FMA:han...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
coloniale
Viestit: 27
Liittynyt: 12.07.2013 09:09

Re: Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013

Viesti Kirjoittaja coloniale »

1300ti kirjoitti:1960-70-luvuilla tosiaan toimi hieman hienompi Alfa Romeo -klubi, järjestäen maahantuojan leimallisella tuella ilmeisen vauhdikkaita tapahtumia uusille ja vanhoille Alfisteille. Sen toiminta on kuitenkin loppunut, minulla on kyllä pari CARF:in entiseltä puheenjohtajalta saamaani CFAR-tarraa erästä 60-luvulla tehtyä Alfaa varten odottamassa.

Club Alfa Romeo Finlandin alkuvuosista on tehty aikoinaan hieno kirjakin, toiminta alkoi 1979 muun muassa yksien ensimmäisten merkkikerhon ratapäivien järjestämisestä. CARF hajosi kahdeksi yhdistykseksi "entusiastien" vietyään mukanaan klubin kassan ja jäsenrekisterin, kun osa näistä lähteneistä hallituksen jäsenistä vastusti Alfacupin ajamista vanhoilla Alfoilla. Tästä seurasi vuosikymmenen kestänyt sotku, ennen kuin jäsenmäärät saatiin takaisin nousuun ja jossain vaiheessa mm. CARF:in jäsenet eivät olleet tervetulleita Bella Italiaan tämän takia. No, riidan osapuolet ovat jo jääneet taka-alalle kummastakin kerhosta, typerä tapaus kaiken kaikkiaan. Tikulla silmään sitä, joka vanhoja muistelee, mutta kuitenkin. Kyräilyt kerhojen kesken ja etenkin yhdistysten sisällä taitavat olla aika ikävän yleisiä, olen sitä kahden autokerhon hallituksessa aikoinaan seurannut.
Tuolta löytyvät kyllä kerhon nettisivut. Koska sinulla on näistä asioista ainoastaan muilta kuulemaasi väärää tietoa, olisi ehkä suotavaa – myös juridisessa mielessä - ettet levittäisi sitä eteenpäin. ;)
E pur si muove!
Avatar
3P
GFF
Viestit: 354
Liittynyt: 24.05.2004 13:38
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013

Viesti Kirjoittaja 3P »

Älä nyt Coloniale ota tätä vit*****na, mutta voisit hieman selventää asiaa ja kerhon toimintaa tarkemmin, kun nettisivutkaan eivät juuri kerro asiasta ja kerhosta mitään etkä itsekään viestissäsi siitä avaudu.

Mahtaa olla melkoinen herraklubi (=hirviporukka), kun Suomen/kekkoslovakian kokoisesessa muurahaiskeossa pitää olla oikein kutsuttuna päästäkseen jäseneksi selkeästi vähemmistössä olevien italialaisten autojen harrastajakerhoon. Ei sillä, että siinä olisi jotain väärää, mutta olisi kiva tietää mitä puuhailette. Monia asia kiinnostanee. Älä vaan sano, että muille ei kerrota mitään, koska eivät ole klubilaisia, vaikka tietoliikenneyhteydet ovatkin nykyään "helpottaneen" (=vähentäneen) kokoontumistarvetta :roll: Hieno harrastus! Vai onko se elämäntapa? ;)

Mielestäni "1300ti" kertoi asiasta huomattavasti enemmän kuin sinä ja kerhonne nettisivut. Jos siis uhittelet kyseistä nimimerkkiä juridiikalla, yms. niin kerro ihmeessä, jos viestissä on epäkohtia ja sinulla on "oikeampaa" tietoa? En sano tätä pahalla, mutta pakkohan tätä on kommentoida, kun itse hämmensit soppaa. Juridiikka voitaneen unohtaa vai onko asia/totuus niin kipeä? Haluamme tietää enemmän. Oikaise ihmeessä "1300ti:n" viestiä, jos siinä on mielestäsi jotain väärää. Muutenhan kaikille jää mieleen kyseinen viesti.

Kaikella kunnioituksella, minulla ei ole mitään sinua tai kerhoanne vastaan. Kirjoituksesi oli vain niin hyökkäävä ja uhkaava, että oli suorastaan pakko postata viesti.
Fiat 128 3P 1.6tbo, vm. 1978
Alfa Romeo 147 GTA, vm. 2003
MB ML300, vm. 2011
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Classic Motorshow Lahti 4-5.5.2013

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Komppaan 3P:tä.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: Vääntöä italialaisista merkkikerhoista ja Lahden näyttel

Viesti Kirjoittaja Tazio »

+1

Vaikka minun näkemykseni CARF - AREF historiasta onkin tuosta 1300ti:n näkemyksestä kohtalaisen paljon poikkeava (lue: pahasti eri mieltä) ei Colonialen viesti juurikaan auta. Se, että joku/jotkut on/ovat vetäissyt/sseet CFAR haudasta ja perustanut/neet Montreal kerhon on tietyisti hyvä asia, mutta historiaa väärinymmärtävien peitetty uhkailu on yhtä tyhmää kuin virheellisen tiedon/henkilökohtaisen mielipiteen/kuulopuheen esittäminen totuutena.

-Tazio
Avatar
kare
Viestit: 170
Liittynyt: 24.09.2004 10:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vääntöä italialaisista merkkikerhoista ja Lahden näyttel

Viesti Kirjoittaja kare »

Mua ei sinänsä ole kovin paljon jaksanut kiinnostaa Alfa-kerhojen historia, mutta sen olen vuosien varrella pannut merkille, että merkin maineelle kerhoista kulkevat huhut ovat selvä painolasti. Yllättävän moni on vuosien varrella kertonut pysyttelevänsä etäällä Alfa-kerhoista tai koko merkistä. Itsekin huomaan kuuluvani sakkiin, joka voisi ostaa Alfan vasta kun se auto olisi niin houkutteleva, että sen joutuisi ostamaan ikävän auran omaavasta merkistä huolimatta.

Onneksi on Lancia!
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Vääntöä italialaisista merkkikerhoista ja Lahden näyttel

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Tästä viestiketjusta saa ainakin sellaisen käsityksen että riitoja riittää edelleen alfistien piirissä...

Se että sanotaan että väittämäsi ei pidä paikkaansa, muttei vaivauduta kertomaan sitten mitään tapahtumista lisää vain käsitystä että ongelmia on riittänyt ja tulee riittämään :lol:
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vääntöä italialaisista merkkikerhoista ja Lahden näyttel

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Itse istun CARF:n hallituksessa ja kyllä meillä on koko ajan hyvä keskusteluyhteys AREF:n hallituksen kanssa. Mitään vanhoja kaunoja ei mielestäni enään ole ko. kerhojen välillä, vaan kerhojen välistä yhteistyötä on pyritty yhdessä kehittämään mm. HCS:n yhteisellä osastolla jo muutaman vuoden ajan.

Taitaa nuo riidat olla edellisten "sukupolvien" aiheuttamia ja yllä pitämiä, eivätkä kuvasta mitenkään enään tätä päivää/nykytilannetta. Valitettavasti nämä vaan tuntuvat pompsahtavan aika ajoin esiin ja siten muokkaavan ihmisten käsitystä ko. kerhoista...

Itse kuulun molempiin Alfa-merkkikerhoihin, koska niiden jäsenilleen tarjoamat tapahtumat/aktiviteetit tutevat mukavasti toisiaan ja tuovat esille Alfa-harrastamista erilaisista näkökulmista. Vaikka oloni CARF:n hallituksessa on varmasti tiedossa AREF:in puolella, ei mua siltikään ole kivitetty ja Alfaani naarmutettu heidän tapahtumissa :lol: Ei tämä niin tiukkapipoista touhua ole ;)
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vääntöä italialaisista merkkikerhoista ja Lahden näyttel

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

HCS-KVG eli koitin googlettaa mikä "Car Show" tms tämä nyt sitten olis ja katsoin CARFfin ja AREFfin tapahtumatkin mutta ei nyt sattunut silmään että mikä tapahtuma on kyseessä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin