Sivu 2/3

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 01.01.2014 13:57
Kirjoittaja Stefa
En tosiaan tiedä milloin jotain muutosta noihin kaseihin olisi tullut. Jos ny renkaat ostaa normiperiaatteella, eli tuoreella leimalla, niin lie on viimeistä versiota.

Kai nuo rungotkin on keyempiä kun muut ominaisuudet merkkaa enempi mitä 20 vuotta sitten ja varmaan tarkemmin osataan mitoittaa eikä myöskään paljoa pinnoituksia mietitä. Ei ole mullakaan noiden kymppien jälkeen ole kesällä ollut talvikumeja alla, mutta välillä oli sellaisina välikausirenkaina kun oli vanteita reilummin. Kakkosista tosin taisi rungot rivahtaa (2 kpl) jossain 5..6 mm tienoilla, eli olivat vielä ihan talviajossa.

Nykyisillä misukoilla olisi nyt neljäs talvi edessä, mutta taitaisivat olla keväällä jo reilusti laittomat. Laitoimpa kuitenkin pohdinnan jälkeen vielä syksyllä alle ja näillä keleillä oli ihan hyvä veto.

Itse käytän vähän yli suosituspaineiden, mutta tarkastelu jää kyllä niihin tilanteisiin jos kuorma muuttuu yksinajelusta huomattavasti. Tosin jos syksyllä talvirenkaiden paineet on muutaman kympin päässä toivotusta, niin eipä silloin ole tarvetta niitä paljoa jatkuvasti kyttäillä. Uudet renkaat sitten eri asia.

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 05.01.2014 22:59
Kirjoittaja dart -66
Stefa kirjoitti: Tutun tuttu rengasmies (..siis erittäin luotettavaa tietoa :roll: ) puhui, ettei ole aikoihin tullut niin paljoa takuujuttuja renkaiden kanssa mitä nyt näillä kaseilla. Ei kuulemma nastat pysy ja tehdaskin on kuulemma jotain muuttanut renkaassa ja kai uusimmat pitäisi olla jo parempia..

Taitaa olla kilpailevan merkin leivissä... En ole itse nähnyt enkä edes kuullut, että Kasissa olisi ollut nastaongelmia.

http://www.nokianrenkaat.fi/hakka-turva , älkää sotkeko takuuta ja Hakkaturvaa.

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 08.02.2014 22:38
Kirjoittaja Jokari
Tänään tuli ajeltua joku 40 km noilla Kaseilla jääradalla. Samalla kurkistin nastasaldon: alkutalvesta takarenkaina pyörineistä puuttui 3 nastaa/kpl. Eli siis 187 kpl jäljellä. Aiemmin eturenkaina olleista ei ollut nastoja hävinnyt. Omaan piikkiin pistän nuo takarenkaat, kun tuli otettua piitkää liippiä lumisilla sivuteillä kun sisäänajokilsoja oli joku 300 km...

Kaseista: on ihan HÄMMÄSTYTTÄVÄN hyvä pito nastarenkaaksi. Jokainen joka on ajanut sellaisella piikkirenkaiden jyrsimällä jääradalla siviilipyörillä tietää kuinka helkkarin liukas se on. Kyllä näillä voi ajella tuollaisellakin. Keula lipsuu mutta perä ei niinkään. Luottamusta herättävää on käytös kaiken kaikkiaan.
Missään ei tule siviilissä ajettua noin kovaa kuin jääradalla, joten jos ne siellä toimii, niin taatusti ne toimii myös kadulla.
Tämän huomaa mm. siitä kun tulee aina ratareissun jälkeen painettua jäisiä/lumisia sivuteitä se 80-100 km/h taulussa vaan rennosti ajellen.
Missään ei kyllä tule siviililiikenteessä paiskottua kotteroa tappisladiin satasen vauhdista...

Pari viikkoa sitten oli noi kasit eessä ja tosi hyvät hakkis vitoset takana. Eihän tuolla päässyt mihinkään tuolla yhdistelmällä ja tuli pyörähdeltyä lukemattomia kertoja. Vitosilla suti kolmosen loppuun saakka. Kaseilla joka nurkassa meinaa puutua jos yhtään liian liian aikaiseen heittää kolmoselle ja kolmosella takapyörien luistoon suoralla (oikea lukkoperä huom.) saa tehdä ihan tosissaan töitä.

Renkaissa on todellakin eroja.

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 11.02.2014 08:09
Kirjoittaja vvieri
Rohkaisevia uutisia. Millaisen sisäänajon noille kumeille teit ja paljonko niillä on ajettu ennen noita jääratasessioita?

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 12.02.2014 01:00
Kirjoittaja Jokari
Tonnin verran kilsoja sulalla kelillä oli sisäänajoa. Nyt taitaa olla useita tonneja jo takana kun radalla on käyty.

Paskaksi nuo silti menee, kumi repeää nastojen ympäriltä vetävillä pyörillä melko lahjakkaasti. Moista ei siviiliajossa tapahdu käytännössä ollenkaan. Siksi yleensä on vetävillä pyörillä jotkut huonommat kumit tai joka nurkassa piikit.
Mutta tuli kokeiltua ja hyväksi havaittua noissakin olosuhteissa.

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 12.02.2014 06:20
Kirjoittaja Sämpy
Onko kumminkaan nastoja lähteny? Meinaan aika pahasti noista hakkis vitosistakin mureni ratakäytössä nastojen paikat, nastarungot paistaa mutta renkaat toimii siltikin. Tai toimi viime talvena, tänä talvena ei ole vielä nastoja tarvinnut :evil:

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 14.02.2014 09:10
Kirjoittaja vvieri
Nastojen paikkojen murenemisesta omissakin vitosissa varmaan nastakato alkoi. Turhan pehmeää kumia? Tosin tämän ilmiön huomasin myös ei-vetävillä pyörillä. Ehkä useamman tonnin ajettuina kestäisivät paremmin kun ovat saaneet vähän kovettua ja kuvio madaltua?

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 14.02.2014 11:32
Kirjoittaja Sämpy
Reilu 1000km sisäänajoa, niin ei lähtenyt nastoja. Viime talvenahan ne oli takaveto Mirafiorissa. Saattaa sieltä nyt pari nastaa puuttua mutta ei mitenkään merkittävästi.

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 14.02.2014 22:15
Kirjoittaja -HH-
Ainakin itse oon ymärtänyt että sisäänajossa nastalle muotoutuu sinne renkaaseen pesä jolloin pysyy paremmin paikallaan, ei siinä millään kulutuspinna kulumisella ole mitään tekemistä tai kovettumisella. Ja pehmeähän se kumin on oltava jotta se pitää, ja musta tuntuu että nasta pysyy paremmin pehmeässä kumissa...

Kuten joskus aiemmin jo tuumasin mulla on käynyt aina nastakato Lumpparissa ja oon pitänyt sitä ihan normaalina..... Tai no ne vuoden 91 Hakkis kympit selvis yllättävän pienellä nastankadottamisella ekalla kertaa, ne oli tosin kaikki ihan löysässä... Eikä Villekään pahemmin ole tainnut sääliä niitä renkaita ;)

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 15.02.2014 00:28
Kirjoittaja Wesulius
Juu kyllä se nastan hattu itelleen sinne tilan syö jossa paremmin pysyy.
Itse tuli joskus huopanaulasta tehtyä sellanen terä jolla jyrsittiin se tila hatulle ja sitten liimattiin nasta kiinni.
Pysyivät vähän pareemin, eivätkä tarvinneet sisäänajoa , pääsi uusilla terävillä nastoilla alottaan ni piti alussa hyvin.
Pehmeessä voi pysyä paremmin kiinni , mutta kovemmassa kuormituksessa kaatuu , eikä pidä.
Eniten pitoon vaikuttaa pyöränkulmat ja sivuttaispitoon sitähän tarvitaan.

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 15.02.2014 12:10
Kirjoittaja -HH-
Wesulla lienee melkein parasta tietoa noista siviilikumeista tollasesta käytöstä joten ei sovi epäillä.

Oma vähäinen kokemus noista jäärataleikeistä taas tulkee sitä että ei kovettuneissakaan pyörissä nastat ainakaan paremmin pysy, vaikka ne siviiliajossa pysyisikin. Ja Ritmolla kun aikoinaan Lumpparissa tuli oltua, oli alla vanhat nastat, muistaakseni 80-luvun lopusta :mrgreen: , järkyttävällä ulkonemalla ja isolla nastalla, mutta kun rengas oli mallia bakeliitti se ei pitänyt kuitenkaan yhtään. Rengas oli varmasti ihan liian leveä pelkällä nastalla pitäväksi kun itse rengas siinä oli muuten about mallia kesärengas (samanlaisilla joskus ajoin 10tkm saman auton alla kesäkäytössä ja se oli siinä oikeen jees :P ).

Kyllä mulla on edelleen se fiilis että Villen vitosten nastakato olisi aika tod.näk. aiheutunut liian lyhyestä sisäänajosta ennen tuollaista käyttöä. Varmaan normikäyttöön olisi riittänytkin, olikos se joku 500km joita silloin sisäänajoit? Meidän kauppakassin vitosia taidettiin sisäänajaa reilu tonni eikä nastakatoa ole normikäytössä ilmennyt, kasien kanssa tolla ruumisautolla menin about samanlaisella kaavalla.

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 17.02.2014 06:55
Kirjoittaja vvieri
Jotain 500...1000 ehdin ajaa, 500 oli silloin ainakin Nokian suositus. Mutta tosiaan, olisi pitänyt kai hankkia kiekot aiemmin niin olisi ehtinyt tulla enemmän kilometrejä. Mutta kyllä mä koitin tosissaan ylimääräistä kenkimistä välttää auton sutiessa eli ei niillä ihan säälittä vedelty.

Hepen kanssahan renkaista joskus tuli puhetta ja vertaili että hänellä hakkis-nelosissa pysyi nastat erittäin hyvin mutta vitosissa ei pysyneet ollenkaan, eli kaipa niissä sitten jotain eroakin oli. Itsellä ei nelosten puuttuessa tällaista vertailupohjaa ole.

Mutta tosiaan, murenemaan nuo omatkin lähti, en tiedä mikä on mekanismi sitten sisäänajon ja tuon ilmiön välillä.

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 17.02.2014 07:43
Kirjoittaja Sämpy
Ei kai mikään, muistelisin että alkuun omissa vitosissa pysyi nastakuopat ihan kunnossa, mutta sitten tuli käytyä pari kertaa heinolassa ja tokalla kerralla oli kaasupolkimessa vaan yks asento monta kymmentä kierrosta niin sitten ne kuopan reunat antautui, vaikka oli ajettu tuossa vaiheessa jo useampi tuhat km. Voi olla että oli nastatkin jo enempi ulkona eli kulutuspinta hiukan kulunut. Että riittävän rivakoilla otteilla ei ne kuopat vaan kestä. No ei kestänyt autossa lopulta kytkinkään..

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 17.02.2014 17:01
Kirjoittaja Jokari
Tuollasilta näyttää takana vajaa 100 km jääradalla takana pyörineet ja muutaman viikon erinäistä hölmöilyä nähneet Hakkis Vitoset.

https://www.dropbox.com/s/qdivxqb6ne31y ... 221338.jpg

Tiedän noiden renkaiden historian tarkkaan, ikää niillä on 3 vuotta, kilsoja reilusti alle kymppi takana ja sisäänajo suoritettu vähintäänkin rauhallisesti etuvetoisessa autossa.
Mitään pitoa noissa ei kyllä ole Kaseihin verrattuna mutta tiellä pysyy kuitenkin.

Edelleen muistuttaisin että näitä renkaita EI OLE tarkoitettu mihinkään rata-ajoon. Murtuu se Michelin piikkirenkaastakin nastan juuresta kumi!

Re: Hakkaturva - kenelläkään ollut tarvetta?

Lähetetty: 17.02.2014 20:28
Kirjoittaja -HH-
Jokari kirjoitti: Edelleen muistuttaisin että näitä renkaita EI OLE tarkoitettu mihinkään rata-ajoon. Murtuu se Michelin piikkirenkaastakin nastan juuresta kumi!
Jeps, tää on just se pointti.