Austin Allegro hakusessa

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
RGR-Fiat
Viestit: 72
Liittynyt: 27.12.2003 20:24
Paikkakunta: Lempäälä

Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja RGR-Fiat »

Ei oikein tonne ostetaan osioon kehdannu laittaa. Siis tarvetta olisi 1300 cc Allegron koneelle ja vaihdelaatikolle. Myös mini 1000 vastaavat osat kiinnostais. Ko. laitteet tarvittaisiin Mini 1000 luokan kilpuriin.

Jyrki Rantanen 0400-777241
Kilpaurheilua FIATeilla jo vuodesta 1986
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Mulla ei ole A-sarjan koneita varastossa, mutta pitää ihan uteliaisuutta kysyä tuon 1.3:sen käyttöä tonniluokassa, saako siitä isakutilavuutta pienennettyä tuohon luokkaan?

Veikkaisin että Allegron osia on nykyään aika vaikeaa löytää, Allegroja kun ei ole oikein näkynyt vuosikausiin, mekin hukattiin E-sarjan koneella oleva jo aikaa sitten...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
RGR-Fiat
Viestit: 72
Liittynyt: 27.12.2003 20:24
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja RGR-Fiat »

Pieni selvennys kun kerran asiasta olaan uteliaita. Allegron koneesta voi käyttää nokka-akselin, josta koneistetaan kisanokka, perän välitys, mikä on tihein sallittu ja kansi, jossa on miniä isommat venttiilit ja avarammat vesikanavat. Loput onkin sitten mini 1000 sarjaan hyödyttömiä
Kilpaurheilua FIATeilla jo vuodesta 1986
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Miten mä aavistan että austinipiireissä porataan kun kaikki Allegrot on teurastettu minien varaosiksi. Ja Metrot kai myös.
Samma homma kaikkialla, Prismat teurastetaan DeltaIntegralen varaosiksi, specialmirkut pääsee eroon valoistaan ja kolmekakkoset sekä Themat moottoreistaan. Kilpamallit vie ja tavikset vikisee. Samalla syntyy niitä oikeita harvinaisuuksia. Se on varmaan sitä evoluutiota eli luonnon valintaa.
Vielä kymmenen vuotta sitten noita Allegrojakin maatui purkaamoilla paljon, mutta kai ne on kaikki paalattu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
RGR-Fiat
Viestit: 72
Liittynyt: 27.12.2003 20:24
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja RGR-Fiat »

Mitenkä mää taas arvasin, että joku saa hernee nenään tästäkin. Ittellä toisena kilpurina ( tällä hetkellä kylläkin peltipajalla) Fiat 850 coupe historic rallissa ja siihen keräillään varaosia ympäri maailmaa. Mää jos kuka tiedän mikä auto on säästämisen arvoinen, mutta 20 vuotta pellon päässä seissyt Englantilainen pelti, jos sitä ylipäänsä edes on, ei liene niitä helpoinpia projekteja. Tietty jokunen Allegro ehkä tuhoutuu, mutta Minejä kiertää kisoissa noin 30 autoa ja uskoisin, että se porukka ei kaikkia ko.autoja saa tuhottua. Enempi olisin ja olenkin huolissani jokkiksesta joka tuhoo kiitettävällä vauhdilla 133 ja 850 fiatteja, mutta se onkin eri juttu. Titty kaikki saa ihan vapaasti säilöä aarteitaa pellonpäässä keräämässä arvoa. Perikunta sitten viimeistään siistii paikat myyntikuntoon ja sitten niistä ei ole hyötyä kenellekkään.
Kilpaurheilua FIATeilla jo vuodesta 1986
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kyllä ne kymmenen vuotta sitten romiksilla maatuneet on paalattu ihan sen takia, ettei enää saa avoromiksia olla. Ja Allegrojen tapauksessa kokonaisina, kun ei niiden osille oikein ole menekkiä. Kyllähän joku vuosi sitten jossain Varsinais-Suomen suunnilla paalattiin nelikko-Prismakin ihan kokonaisena. 133:t ja kasipuolikkaat katoaa jokkikseen, mutta säästyisikö niitä muutenkaan sen paremmin? Jos jokkis ei vie, niin ruoste tai Kuusakoski Oy vie varmasti sen, mikä "herranlahjoilta" säästyy.

124 Specialit ja 125:t on niitä, joista on taidettu hyviäkin yksilöitä pilkkoa koneen takia. Mutta siinäkin on takana se, että ei niitä kukaan ole sellaisenaan halunnut pitää ja harrastaa.

Themoista ja Prismoista tullaankin siihen, että niiden suuria ikäluokkia on nyt jonkun aikaa silputtu hakkurit kuumina. Ei niitäkään kukaan halua nyt. Se on sen nelikko-Prisman kannalta loppujen lopuksi se ja sama, meneekö kokonaisena vai ilman voimansiirtoa paaliin, vai maatuuko jossain tallin takana (ja menee sitten paaliin.)

Se mitä tässä haluan sanoa on se, että säilymisessä ei ole kyse siitä, haluaako jokkis-, historic- tai muu harrastaja pilkkoa osiksi, vaan siitä, että aivan liian harvoja kiinnostaa ne laitteet sellaisenaan. Jotkut yrittää säilöä niitä jossain pellolla, mutta siellä niitä odottaa melkein yhtä varma tuho ruosteen ja luonnonvoimien syömänä. Ne säilymäihmeet, mitä aina joskus näkee, on niitä pappojen "viimeisiksi autoikseen" uutena ostamia, jotka on ikänsä olleet lämpimässä tallissa ja hyvällä huolenpidolla rauhallisessa mutta vähäisessä ajossa. Aivan liian usein näidenkin kohtaloksi tulee lopulta perikunnan edustajan soitto kelpokerääjälle, tai sitten se annetaan nuorisolle ensi- tai peltoautoksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kyl ihan meiän harrastepiireissäkin ja ihan sisällä olevia pilkotaan.. juu niin en tosiaan ottanu hernettä tästä ilmoituksesta, yleistä keskusteluahan tää on että ei Fiatistit varmaan ole ainoa porukka jossa väännetään siitä mitä pitäis säilöä ja missä jotkut mallit päätyy varaosiksi jonkun yksittäisen käyttökelpoisen osan takia ja on yks malli jota sitten on näyttelyt ja tapahtumat täynnä ja muita ei harrasta kukaan, niin että yleisökin luulee sen olevan valmistajan ainoo malli.
On tosi mieltä ylentävää liikkua vaikka Suomen ainoalla leimatulla 132mk1:llä, kun jossain sitten sanotaan että just kuukaus sitten pistin tämmösen paaliin, saatiin kone jokkisautoon eikä korikaan ollu pahasti ruosteessa.
Saatika kun kuulee että mielestään hyvään ja järkevään kotiin myyty harrasteauto meinaa sittenkin lipsua vaan siksi parin osan luovuttajaksi..

Siksipä mä säilönkin kaikki nurkat SISÄLLÄ täyteen autoja, ei niitä oikein parane muitten käsiin myydä. Näihän se on tehtävä. Jos tuolla sattuis olemaan läpimätä allegro niin kyl mäkin siitä myisin osat sille joka niistä maksaa, hyvä olis sisällä tallessa. Täällä maalla riittää katonalustiloja. Ja varmaan jossain Allegrojakin, muuallakin kuin pellon laidassa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Yöllä oli ilmestynyt pihaan tuollainen allegro.
Kone näköjään paikoillaan.
Saa noutaa Grappapulloa vastaan TÄNÄÄN.

Aamusella tulee tälle nouto autuaammille maille.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Onko tuo A Bartin Allegro millä tekniikalla, meillä oli joskus musta 1500 Super, eli 1.5:nen E-sarjan OHC ja 5-vaihteisella laatikolla...
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Joku oli tietävinään että tää olisi ollut aluminiumisesta ventiilikopasta johtuen 1500, tai sitten joku muu.
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Austin Allegro hakusessa

Viesti Kirjoittaja Ippe »

A Bart kirjoitti:Joku oli tietävinään että tää olisi ollut aluminiumisesta ventiilikopasta johtuen 1500, tai sitten joku muu.
Kyllähän tikkukoneisiinkin saa jos jonkinmoisia venttiilikoppia, mutta kai sen erottaa onko se tikkukone vai kannen yläpuolisella nokalla, 1.5 ja 1.75 ovat yläpuolisella nokalla, 5-vaihteiset ovat mun muistaakseni kaikki noita isompikoneisia, eli E-sarjan koneilla.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Vastaa Viestiin