Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Sainpa kokoomuksen edustajalle murjastua, että halvatun "sähköverkon myyjät" =Caruna. Eikös tuossa sopassa ollut kokoomus, sdp ja nuijan kimpussa vihreän edustaja tuolloin.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Juu. Uusliberalismia harjoittaneet puolueet ei saa minun ääntäni. Reiganismi/Thatserismi jylläsi rajusti vuosikymmeniä ennen 2008 lamaa suomessakin. Onneksi jenkkilässäkin nuoret eivät ymmärrä valtionomistusta ym muunlaisia yhteisomistuksia enää nykyään suoraan kommunismiksi. Julkiseen keskusteluun (vaikka historiaa kovin eräät tahot haluavatkin vääristää) on ameriikassakin lipsahtanut wallsteerit maailmantalouden hallinta ja sekin ettei vain oman maan hyvinvoinninnapaan katselu tuotakaan sitä ameriikkalaista unelmaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Pelastin viimeöisen mahtavan lumimyräkän jälkeen (26cm mittasin rouvan Punton katolta aamuseitsemältä) bemari-taksimiehen pälkäästä kotitien/kadun varresta. Kun nimeltä mainitsemattoman kohtalaisen kokoisen keskisuomalaisen kaupunkimme katujenhoito jostain merkillisestä syystä muutama vuosi sitten koki ulkoistusherätyksen poliittisen johdon kallistuttua tiettyyn suuntaan, niin tämähän näkyi oitis kunnossapidossa; entiset "kaupungin omat miehet" ajoivat vaikka koko yön, jos oli paha keli tiedossa tahi jo päällä, kunnes piina oli ohi eli yhteistä hyvää kaikille - nykytyylillä apuun tullaan vaan enää tosi tarpeesta, josko silloinkaan. Yrittäjäkin vaihtuu vähintään kerran vuodessa, joten ei ole varmaan mukava juttu sinnekään suuntaan. Yhteiskunnan omistamissa palveluissa on joissain jutuissa kyllä parempi hyvinvoinnin maku, kuten jossain edellä tässäkin ketjussa on taidettu todeta (vaikkei tämä nyt mikään vaalimainos olekaan)!
Noh, tästä oppineena varasin jo illalla tyynesti ovenpieleen arsenaalin, jota aamulla arvelin tarvitsevani. Ja eikö vaan varttia tai joskus kakskymmentä yli kuusi aamulla kuulukin makkariin ulkoa lupaavaa lumessa möyrinnän ääntä. Kurkistus ovesta, niin siinähän se 70 tuhannen euron germaani istuu talomme edessä olevassa mäessä hangessa kuin tatti pa... eikun penkassa, ja liikenne poikki kaikkien osalta. Koko kadulla (n. 300m) ei minkäänlaista auran jälkeäkään, juuri parhaaseen työhönlähtöaikaan; kesäaikakin juuri vaihdettiin, ei voinut edes valon puutteesta kunnossapito valittaa. Naapurikin siihen jo ehti mukaan oman tonttinsa osalta, kun kohdallamme olevan noin 50m pitkään ylämäkeen heittelin puolessa tunnissa auton mentävän reiän. Bemari kukistui vielä paljaaseen mäkeenkin kolme kertaa, ennen kuin pääsi juuri ja juuri päälle viimeisellä, persuuksista avustetulla tuuppauksella; sitä ennen hirmuiset vauhdinottojäljet toiseen suuntaan, jossa on vielä isompi mäki. Sen verran rauhallistakin miestä alkoi kyrsiä sekä tämä verovaroilla kustannettu "kunnossapito" että huippukalliin auton (ja vielä ammattiajossa) onnettomat talviominaisuudet, että tuumasin kuskille "seuraavan keikan tästä osoitteesta saavan varmaan ilmatteeks". Olin ihan hilkulla tarjota jo rouvan Puntoa taksiksi, parempi puoliskoni nimittäin peruutti suuremmitta tuskitta lapioimani mäen päälle. 700 euron 15-vuotias italiaano pesi äärioloissa, ei-enää-priima-talvirenkaistakaan huolimatta, 100 kertaa kalliimman saksanhirven vähintään 6 - 0.......
Noh, tästä oppineena varasin jo illalla tyynesti ovenpieleen arsenaalin, jota aamulla arvelin tarvitsevani. Ja eikö vaan varttia tai joskus kakskymmentä yli kuusi aamulla kuulukin makkariin ulkoa lupaavaa lumessa möyrinnän ääntä. Kurkistus ovesta, niin siinähän se 70 tuhannen euron germaani istuu talomme edessä olevassa mäessä hangessa kuin tatti pa... eikun penkassa, ja liikenne poikki kaikkien osalta. Koko kadulla (n. 300m) ei minkäänlaista auran jälkeäkään, juuri parhaaseen työhönlähtöaikaan; kesäaikakin juuri vaihdettiin, ei voinut edes valon puutteesta kunnossapito valittaa. Naapurikin siihen jo ehti mukaan oman tonttinsa osalta, kun kohdallamme olevan noin 50m pitkään ylämäkeen heittelin puolessa tunnissa auton mentävän reiän. Bemari kukistui vielä paljaaseen mäkeenkin kolme kertaa, ennen kuin pääsi juuri ja juuri päälle viimeisellä, persuuksista avustetulla tuuppauksella; sitä ennen hirmuiset vauhdinottojäljet toiseen suuntaan, jossa on vielä isompi mäki. Sen verran rauhallistakin miestä alkoi kyrsiä sekä tämä verovaroilla kustannettu "kunnossapito" että huippukalliin auton (ja vielä ammattiajossa) onnettomat talviominaisuudet, että tuumasin kuskille "seuraavan keikan tästä osoitteesta saavan varmaan ilmatteeks". Olin ihan hilkulla tarjota jo rouvan Puntoa taksiksi, parempi puoliskoni nimittäin peruutti suuremmitta tuskitta lapioimani mäen päälle. 700 euron 15-vuotias italiaano pesi äärioloissa, ei-enää-priima-talvirenkaistakaan huolimatta, 100 kertaa kalliimman saksanhirven vähintään 6 - 0.......
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Jyväskylässä sama meno. Kolme autoa autettu talon pihalta liikkeelle. Kaksi ajamalla, yksi työntämällä.
Päiväkodin pihassa joku suti kesärenkailla ja pyysi apua. Totesin "mene bussilla".
Senverran tullut tuota lumenpaskaa, että tän kerrostalon pihassa olevasta männystä tullut latva alas ja murjonut kuivaustelineet pihasta solmuun.
Päiväkodin pihassa joku suti kesärenkailla ja pyysi apua. Totesin "mene bussilla".
Senverran tullut tuota lumenpaskaa, että tän kerrostalon pihassa olevasta männystä tullut latva alas ja murjonut kuivaustelineet pihasta solmuun.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Joo, pari mäkeen jämähtänyttä autoa hätävilkut päällä tuli nähtyä aamulla varaosakaupoilla käydessä. Myös yksi sankari löi jostain syystä ns. "liinat kiinni" suoralla tiellä pari kilometriä madeltuaan kolmea kymppiä. Mikähän lie siinäkin...
Tänään siis jäänyt aikaiseksi saamatta (viitaten tuohon varaosakauppoihin) takajarruremontti tipoon, joka on jo kestänyt 1,5 viikkoa. Se peruskaava: osta osat, mene tallille ja totea, että osat väärät, palauta osat, tilaa uudet, jne... Tälläkertaa jäi saamatta ne väärätkin nippelit kun toimitus oli kelin vuoksi myöhässä eikä siinä lähetyksessä ollut loppujenlopuksi niitä mun osiakaan.
Keli on hieman liponen pelkän käsijarrun varassa autoilla, joten seisköön nyt toistaseks....
Saadaan aikaseksi sitten myöhemmin
Tänään siis jäänyt aikaiseksi saamatta (viitaten tuohon varaosakauppoihin) takajarruremontti tipoon, joka on jo kestänyt 1,5 viikkoa. Se peruskaava: osta osat, mene tallille ja totea, että osat väärät, palauta osat, tilaa uudet, jne... Tälläkertaa jäi saamatta ne väärätkin nippelit kun toimitus oli kelin vuoksi myöhässä eikä siinä lähetyksessä ollut loppujenlopuksi niitä mun osiakaan.
Keli on hieman liponen pelkän käsijarrun varassa autoilla, joten seisköön nyt toistaseks....
Saadaan aikaseksi sitten myöhemmin
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Käypäset osat tuli ja sain aikaiseksi jarrut tipoon.viiat kirjoitti: Saadaan aikaseksi sitten myöhemmin
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Kävin eilen viemässä sairauslomalaput töihin ja samalla irtisanoin itseni, asiat eivät liity toisiinsa.
Reilun vuoden oon enempi ja vähempi ajatellut tuota, ja nyt alkoi tuntua ajankohtaiselta.
Mutta ei tässä tyhjän päälle heittäydytä, mutta niistä tulevista kuvioista tiedotellaan myöhemmin.
Reilun vuoden oon enempi ja vähempi ajatellut tuota, ja nyt alkoi tuntua ajankohtaiselta.
Mutta ei tässä tyhjän päälle heittäydytä, mutta niistä tulevista kuvioista tiedotellaan myöhemmin.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Tuli pääsiäispyhinä tallattua pitkin tonttia konesahan kanssa. On jo aiemmin pihapiirissä kiemurrellut pieni rataviritys kaksipyöräisillä ympäri pörrättäväksi. Talven aikaan oli lumet vähän painaneet puita tuonne pitkin reittiä niin piti noita siivoilla pois kun alkaa olla jo kohta lumet hävinneet metsästäkin. Samalla tuli raivattua baanaa vähän leveämmäksi ja tehtyä lisäreititystä. Nyt kelpaa tuossa jo pörräillä. Tosin yksi alanurkka pitänee reitittää vielä uusiksi kun on kovin pehmeä ja tuskin kovin kovaksi kuivuu koko kesänä. Kai tuo jotain 1,5 km alkaa olla
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Varsinainen konehuoltopäivä. Rangen niputusta ja epätoivoista ilmausta, lopulta pilotilla sain ensisavut otettua stefaremontin jäljiltä. Sitä ennen oli sahattu useampi akullinen ja ilmattu joka liitoksesta. Tuostakin puuttuu vielä sopiva laturin hihna, lannistavaa kun kaikki projektit odottaa jotain että saisi loppuun.
Kaivinkoneeseen perushuoltoa ja sadan nipan rasvausta, öljyt naftansuodattimet jne. Ja tietty miljoona pikkuvikaa kuntoon. Sekin odottaa briteistä uusia rullia telastoon, jonka jälkeen pääsee vasta vaihtamaan ajomoottorien öljyt. Ja kakkoskauhaan pitäisi rakentaa irti revenneen sovitesilmukan tilalle uusi, kun keksii mistä se tehdään.
Betonimyllyn akselin täyttöhitsaus, kun laakeri oli syönyt siitä 3mm. Ehkä tuosta vanhasta tulee vielä 8 euron laakereilla ja pesukoneesta varastetulla konkalla toimiva. kun en raaskinut ostaa uutta.
Ja kiinnostaako ketään vihreää tällainen vanhojen koneiden elvyttely? Varmaan olisi taas parempi kansalainen kun vaan ostaisi koko ajan uutta.
Kaivinkoneeseen perushuoltoa ja sadan nipan rasvausta, öljyt naftansuodattimet jne. Ja tietty miljoona pikkuvikaa kuntoon. Sekin odottaa briteistä uusia rullia telastoon, jonka jälkeen pääsee vasta vaihtamaan ajomoottorien öljyt. Ja kakkoskauhaan pitäisi rakentaa irti revenneen sovitesilmukan tilalle uusi, kun keksii mistä se tehdään.
Betonimyllyn akselin täyttöhitsaus, kun laakeri oli syönyt siitä 3mm. Ehkä tuosta vanhasta tulee vielä 8 euron laakereilla ja pesukoneesta varastetulla konkalla toimiva. kun en raaskinut ostaa uutta.
Ja kiinnostaako ketään vihreää tällainen vanhojen koneiden elvyttely? Varmaan olisi taas parempi kansalainen kun vaan ostaisi koko ajan uutta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Ei taida tuo vanhojen härvelien kierrätys ja kunnostus juuri vihreitä lämmittää? Pilaavat vaan maiseman. Roskiin ja romuun vaan ts. pois silmistä...
EIlen haettiin töistä loput romut joita purin hitsausrobotin ympäriltä - 2x2 ja 6x2 metrin palaset 20 mm teräslevyä, pari 2,4 x 3,1 metrin huuvaa (kärynpoisto) ja sitten niitten runkorakenteet eli jotain vissiin 80x80 mm putkipalkkia ja liukukiskoja verhoille ja noille huuville. Huuvia oli liikuteltu vissiin jollain paineilmatoimisella systeemillä jotka on vielä tutkimatta tarkemmin. Atlas Copcon tarra oli päällä ja suojusta kun avasin niin sisällä on vissiin joku jousiterästyyppinen ohut soiro johon on kiinnitetty tuo siirtokelkka.
EIlen haettiin töistä loput romut joita purin hitsausrobotin ympäriltä - 2x2 ja 6x2 metrin palaset 20 mm teräslevyä, pari 2,4 x 3,1 metrin huuvaa (kärynpoisto) ja sitten niitten runkorakenteet eli jotain vissiin 80x80 mm putkipalkkia ja liukukiskoja verhoille ja noille huuville. Huuvia oli liikuteltu vissiin jollain paineilmatoimisella systeemillä jotka on vielä tutkimatta tarkemmin. Atlas Copcon tarra oli päällä ja suojusta kun avasin niin sisällä on vissiin joku jousiterästyyppinen ohut soiro johon on kiinnitetty tuo siirtokelkka.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Zastava -79 sai toissapäivänä kilvet. Edellisestä leimasta oli kulunut jo 23 vuotta.
Mutta pakoputki oli sen verran paperia, vaikka päästöt pystyttiin mittaamaan, että kaivoin omista varastoista kohtuullisen hyvän käytetyn. Vielä pitäis viimeistellä vaihto ja käydä heittämässä edes pieni lenkki ennen sateiden alkua.
Mutta pakoputki oli sen verran paperia, vaikka päästöt pystyttiin mittaamaan, että kaivoin omista varastoista kohtuullisen hyvän käytetyn. Vielä pitäis viimeistellä vaihto ja käydä heittämässä edes pieni lenkki ennen sateiden alkua.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Työpäivä kohta paketissa, eli ihan tarpeeksi
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Flavian takaluukun maalaushan - joka siis tuli tarpeeseen, kun myllytystä ennen hioessa pääsi jostain hiekanjyvä paperin alle - epäonnistui siksi, että pintaan roiskui ilman mukana öljyä. Se puolestaan on alkujaan lähtöisin kompurasta - joka on kylmäkoneesta tehty, ja ominaisuuksiin kuuluu runsas ilman öljyäminen - jota varten olen käyttänyt kolmea peräkkäistä vedenerotinta öljyn poiston takia. Nyt laitoin pikkukompuran säiliön väliin, joten arvelin, että kaksikin erotinta riittää.
No, ei riittänyt, koska laitoin erottimiksi ne, jotka on aina olleet ensimmäisenä linjassa kompuralta päin, eli ovat oikein kyllästyneet öljyllä. Ei taas tullut ajateltua, taas kerran. Joten, ei muuta kuin erottimen purkuun ja putsaukseen. Samalla päätin muuttaa yhden erottimista pelkäksi erottimeksi, alkujaan siinä oli myös paineensäädin. Se kuitenkin ahdistaa virtausta, joten otin säätöhilut pois ja porasin kanavat isommaksi. Ylimääräiset ilmakanavat kierteytin ja tulppasin lukkoruuveilla. Päivä kääntyi kohti iltaa, ja heitin erottimien sisuskalut tinneriin, niin lähtee öljyt pois.
Siis myös muoviosat. Jotka on - eikun oli - ABS-muovia. Ja tinnerissä on asetonia.
Siellä oli sitten mustaa ABS-liejua purkin pohjalla. Vedenerottimia ei oikein saa mistään viikonloppuna, mutta onhan mulla sorvi, tehdään sitten uudet osat. Eihän tässä muutakaan tekemistä olisi ollut.
No, ei riittänyt, koska laitoin erottimiksi ne, jotka on aina olleet ensimmäisenä linjassa kompuralta päin, eli ovat oikein kyllästyneet öljyllä. Ei taas tullut ajateltua, taas kerran. Joten, ei muuta kuin erottimen purkuun ja putsaukseen. Samalla päätin muuttaa yhden erottimista pelkäksi erottimeksi, alkujaan siinä oli myös paineensäädin. Se kuitenkin ahdistaa virtausta, joten otin säätöhilut pois ja porasin kanavat isommaksi. Ylimääräiset ilmakanavat kierteytin ja tulppasin lukkoruuveilla. Päivä kääntyi kohti iltaa, ja heitin erottimien sisuskalut tinneriin, niin lähtee öljyt pois.
Siis myös muoviosat. Jotka on - eikun oli - ABS-muovia. Ja tinnerissä on asetonia.
Siellä oli sitten mustaa ABS-liejua purkin pohjalla. Vedenerottimia ei oikein saa mistään viikonloppuna, mutta onhan mulla sorvi, tehdään sitten uudet osat. Eihän tässä muutakaan tekemistä olisi ollut.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Putsailin talon vanhan pään katon pohjoisen puolen betonitiilikattoa sammaleista. Aika hyvin toimi isompiin perinteinen teräksinen lehtiharava - sillä kun veteli sivuttain niin aika hyvin irtoili. Siitä sitten harjalla irtonaiset pois niin näki mistä pitää vielä jynssätä paremmin. Kovemmassa olevia sitten harjailin pyöreällä n. ø 80 mm nuohoukseen tarkoitetulla teräsharjalla. Muutaman haljenneen ja reikäisen jo vaihdoin mutta homma ei ole ihan vielä ohi. Etelän puolella ei juuri sammalta ole, mutta pitänee niidenkin kuntoa koittaa tarkistella jossain vaiheessa. Etelän puolella vaan on vähän enempi pudotusta maahan (pohjoisen puolella loivakattoinen lisäsiipi)...
Ehjiä käytettyjä betonitiiliä on vielä jonkin verran jäljellä joita tuli yhden naapurin suulin purkutyömaalta. Toivotaan että riittää vielä tällä kertaa. No eipä noita kovin paljon ole kukaan viimeiseen 30 vuoteen tutkaillut joten voi olla että menevät taas pitkään. Betonitiilet lienee asennettu joskus vuoden 1937 ja -59 välillä. -59 vuoden ilmakuvassa ne on jo paikallaan. Betonitiilien alla on pärekatto. Ainoa vuoto toistaiseksi on parin vuoden takaa kun yksi männynoksa oli kasvanut katolle ja myrskyllä lykännyt pari tiiltä pois paikoiltaan - keväällä sitten sulava lumi tuli pärekaton naulojen rei'istä välikaton läpi lattialle - no tuohon ei tarvinnut muutakuin lykätä tiilet takaisin ja kauhoin purut pistekohdasta kuivumaan ja ennen talvea takaisin. Oksat toki katkoin myös...
Savupiipun sinkitystä pellistä tehdyn suojapellin kohdalla tuota sammalta on vähemmän. Oliskohan jotain sinkkitankoa jossain myynnissä vai toimisko kuparikin? Purettua kuparijohtoa olis varmaan omasta takaa...
Lisäsiiven saumattu peltikattokin näyttää siltä että pitäis tehdä uusintamaalaus. Joku vissiin hinkannut paikoitellen sinkit puhki maalauksen yhteydessä??? On tullut ruostelaikkuja maalatun pinnan sekaan.
Eilen kävin hakemassa n. 1,5 metrisen peltimankelin jonka sain vaihtokaupalla. Painoi sen verran että joutui etukuormaajalla auttamaan että sai pois bravon perästä. Kyytiin se meni "pienellä" ähinällä kun lykkäs karvan korkeammalta jalustalta autonperään. Jalusta pitää hakea eri reissulla kun eivät mahtuneet yhdessä kyytiin.
Jostain syystä Bravon perästä alkaa kaikki verhoilumuovit olla palasina - ihmettelen kyllä miten noin heikkoja näistä tekivät -90 luvulla.
Ehjiä käytettyjä betonitiiliä on vielä jonkin verran jäljellä joita tuli yhden naapurin suulin purkutyömaalta. Toivotaan että riittää vielä tällä kertaa. No eipä noita kovin paljon ole kukaan viimeiseen 30 vuoteen tutkaillut joten voi olla että menevät taas pitkään. Betonitiilet lienee asennettu joskus vuoden 1937 ja -59 välillä. -59 vuoden ilmakuvassa ne on jo paikallaan. Betonitiilien alla on pärekatto. Ainoa vuoto toistaiseksi on parin vuoden takaa kun yksi männynoksa oli kasvanut katolle ja myrskyllä lykännyt pari tiiltä pois paikoiltaan - keväällä sitten sulava lumi tuli pärekaton naulojen rei'istä välikaton läpi lattialle - no tuohon ei tarvinnut muutakuin lykätä tiilet takaisin ja kauhoin purut pistekohdasta kuivumaan ja ennen talvea takaisin. Oksat toki katkoin myös...
Savupiipun sinkitystä pellistä tehdyn suojapellin kohdalla tuota sammalta on vähemmän. Oliskohan jotain sinkkitankoa jossain myynnissä vai toimisko kuparikin? Purettua kuparijohtoa olis varmaan omasta takaa...
Lisäsiiven saumattu peltikattokin näyttää siltä että pitäis tehdä uusintamaalaus. Joku vissiin hinkannut paikoitellen sinkit puhki maalauksen yhteydessä??? On tullut ruostelaikkuja maalatun pinnan sekaan.
Eilen kävin hakemassa n. 1,5 metrisen peltimankelin jonka sain vaihtokaupalla. Painoi sen verran että joutui etukuormaajalla auttamaan että sai pois bravon perästä. Kyytiin se meni "pienellä" ähinällä kun lykkäs karvan korkeammalta jalustalta autonperään. Jalusta pitää hakea eri reissulla kun eivät mahtuneet yhdessä kyytiin.
Jostain syystä Bravon perästä alkaa kaikki verhoilumuovit olla palasina - ihmettelen kyllä miten noin heikkoja näistä tekivät -90 luvulla.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Etelän puolella lienee ihan normaalia, että huonomaalisesta kohdasta sinkki "palaa" pois ja tulee ruostetta keskelle siistiä pintaa. Jos on siis pensselillä maalattu.
Varjon puolella kestää paremmin, ei tule kuin levää ja sammalta.
Mutta nuo on toki sellaisia mihin ei normaali "elinkaari" ihminen törmää, kun vaatii kymmeniä vuosia. Omassa talossa peltikatolla ikää 60+ vuotta, niin vaatisi taas maalausta. On tuossa ravannut kaikenlaista kattokaupustelijaa kertomassa miten se pitää "ehdottomasti uusia". No naulat jotka monet nousseet ylös niin voisi vaihtaa ruuveihin. Ikinä ei ole vuotanut, päreet toimii hyvin. Millähän nuo ruostekohdat maalaisi, epoksi ei välttämättä kestä auringon puolella kun pintamaali kuluu pois. Olisi jossain purkki ikivanhaa lyijymaalia, jos siitä on enää maalaukseen.
Sammal kun on merkki ravinnon puutteesta, niin auttaisikohan katon lannoittaminen? Nurmikoille levitän koivuntuhkaa tuon takia.
Varjon puolella kestää paremmin, ei tule kuin levää ja sammalta.
Mutta nuo on toki sellaisia mihin ei normaali "elinkaari" ihminen törmää, kun vaatii kymmeniä vuosia. Omassa talossa peltikatolla ikää 60+ vuotta, niin vaatisi taas maalausta. On tuossa ravannut kaikenlaista kattokaupustelijaa kertomassa miten se pitää "ehdottomasti uusia". No naulat jotka monet nousseet ylös niin voisi vaihtaa ruuveihin. Ikinä ei ole vuotanut, päreet toimii hyvin. Millähän nuo ruostekohdat maalaisi, epoksi ei välttämättä kestä auringon puolella kun pintamaali kuluu pois. Olisi jossain purkki ikivanhaa lyijymaalia, jos siitä on enää maalaukseen.
Sammal kun on merkki ravinnon puutteesta, niin auttaisikohan katon lannoittaminen? Nurmikoille levitän koivuntuhkaa tuon takia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net