Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
6 astetta staattista ennakkoa ja keskipako-ennakko toimii.
En tosin tarkistanut mikä on tehdasarvo. Tai limppujen liikkumisen herkkyyttä. Lisätään listalle.
En tosin tarkistanut mikä on tehdasarvo. Tai limppujen liikkumisen herkkyyttä. Lisätään listalle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Aikanaan käänsin ajatuksissani Y10:stä sytytystä myöhäiselle, kun piti aikaistaa.
Noh heti ei päässyt "testaamaan" vetoja eikä tommonen 999cc pilttipurkki tunnu sen mopommalta jos siellä muutama heposvoima puuttuukin nätissä köröttelyssä.
Parin kilometrin jälkeen yksi kunnon kiihdytys 2:lla, niin lämpömittari lähti kiipeämään hitaasti ja 80 marssivauhdissa jatkoi nousuaan vaikka flekti pyöri ja ajoviima jäähdytti.
Auto parkkiin ja reippaasti ennakkoa. Lämpöongelma loppui siihen. Konekkin herkistyi.
Noh heti ei päässyt "testaamaan" vetoja eikä tommonen 999cc pilttipurkki tunnu sen mopommalta jos siellä muutama heposvoima puuttuukin nätissä köröttelyssä.
Parin kilometrin jälkeen yksi kunnon kiihdytys 2:lla, niin lämpömittari lähti kiipeämään hitaasti ja 80 marssivauhdissa jatkoi nousuaan vaikka flekti pyöri ja ajoviima jäähdytti.
Auto parkkiin ja reippaasti ennakkoa. Lämpöongelma loppui siihen. Konekkin herkistyi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Juuh voi olla että tuossa oli nyt monta asiaa yhdessä. Olen ollut huomaavinani, että wanha bensakin nostaa lämpöjä kun syttyy hitaammin
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
No eilen, mutta kumminkin. Pihalle kohopenkkiin uusi kehikko. Punton vetarin mutteriin (piti irrottaa vingulla työstäen, kun pulttimopot ei jaksaneet, eikä Bahcon väännin kestänyt) väittivät tarvikeliikkeessä, ettei tarvikkeena sellaisia saa, mutta paskoohan ne puhui. No, mulla on mutteri, varmaankin Lybran takalaakerista, mutta vähän turhan matala, sorvasin alle paksun prikan kovasta aihiosta. Ja huomasin, että jarruletku on pykinyt sellaiseen kuntoon, että uusiahan se pitää. Samalla vaihtelin etu- ja taka-akselin pyörät keskenään. Aika hyvin hävinnyt etusista pinta. Kesäajo on kitkoille murhaa.
Mazda hyytyi kerran metässä erikoisen tuntuisesti, syyksi osoittautui käsijarruvaijeriin tarttunut latvus, joka veti kässärin päälle. Ja siihen oli syynä yllättäen hapen matkaan karannut vaijerin kannatin, jolloin vaijeri pääsi roikkumaan alhaalla. Uusi kannatin tehty patenttinauhasta, on se vaan hieno keksintö.
Matukan jäähdytysnesteen vajuaminen ei ole loppunut syylärin vaihdon jälkeen, ja alkuun arvelin sen vain ilmautuvan, mutta muutaman litran jälkeen teoria alkoi vaikuttamaan epäuskottavalta. No, lämppäristä näytti vuotavan, perkele. Kenno vaikutti olevan ilmanottoritilän alla, joten otin sen pois (eli pyyhkijät irti jne), mutta eipäs ollutkaan, ähäkutti. Ja vuotokin ehkä oli sittenkin vain letkussa, josta se on ehkä suihkuttanut nestettä hieman kauemmaksi. Laittelin nyt ylimääräisen klemmarin tiivistämään, katsotaan mitä vaikuttaa. Tuo on ilmeisesti vuotanut vain tietyllä lämpötila-alueella, niin huomasi vastan auton alla könytessä, kun oli vihreää nestettä pitkin vaihdelaatikon kylkeä.
Mazda hyytyi kerran metässä erikoisen tuntuisesti, syyksi osoittautui käsijarruvaijeriin tarttunut latvus, joka veti kässärin päälle. Ja siihen oli syynä yllättäen hapen matkaan karannut vaijerin kannatin, jolloin vaijeri pääsi roikkumaan alhaalla. Uusi kannatin tehty patenttinauhasta, on se vaan hieno keksintö.
Matukan jäähdytysnesteen vajuaminen ei ole loppunut syylärin vaihdon jälkeen, ja alkuun arvelin sen vain ilmautuvan, mutta muutaman litran jälkeen teoria alkoi vaikuttamaan epäuskottavalta. No, lämppäristä näytti vuotavan, perkele. Kenno vaikutti olevan ilmanottoritilän alla, joten otin sen pois (eli pyyhkijät irti jne), mutta eipäs ollutkaan, ähäkutti. Ja vuotokin ehkä oli sittenkin vain letkussa, josta se on ehkä suihkuttanut nestettä hieman kauemmaksi. Laittelin nyt ylimääräisen klemmarin tiivistämään, katsotaan mitä vaikuttaa. Tuo on ilmeisesti vuotanut vain tietyllä lämpötila-alueella, niin huomasi vastan auton alla könytessä, kun oli vihreää nestettä pitkin vaihdelaatikon kylkeä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Ite korjasin 131:sen jumivat takajarrut letkun vaihdolla ja vuotavan termariletkun kiinalaisella klemmarilla. Ensin sovitin paria "vähän käytettyä" Zebraa, mutta kumpikaan ei kiristynyt. Muutenkin nuo "wyrth laatua" kirraa ihan vinoon eikä kestä kuin ehkä yhden kiristyksen. Löysin laarista klemmarin jossa luki "Tecnica made in china" ja oli todella hyvä ja toimiva. Saisikohan noita jostain lisää?
Ollut sinänsä nautintoa korjata tuollaista perinneautoa, varsinkin näin hyvää yksilöä. Kaikki on niin helppoa ja hyvin käsillä. Jarruletku irtosi keposeen samoin ilmausruuvit.
Selvisi samalla pari yksityiskohtaa. Vetarin perään kiinnittävät peltineliöt ovat alunperin maalaamattomat, koska tässä yksilössä edelleen kiiltelevät osittain, vasta vähän pintaruosteessa. Ja jarruletku on asennettu tukivarteen ennen kuin perä on nostettu paikoilleen, koska kiinnitysklipsi oli pohjaan päin.
Ollut sinänsä nautintoa korjata tuollaista perinneautoa, varsinkin näin hyvää yksilöä. Kaikki on niin helppoa ja hyvin käsillä. Jarruletku irtosi keposeen samoin ilmausruuvit.
Selvisi samalla pari yksityiskohtaa. Vetarin perään kiinnittävät peltineliöt ovat alunperin maalaamattomat, koska tässä yksilössä edelleen kiiltelevät osittain, vasta vähän pintaruosteessa. Ja jarruletku on asennettu tukivarteen ennen kuin perä on nostettu paikoilleen, koska kiinnitysklipsi oli pohjaan päin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Viety jäähdyttäjä Vuoriselle laitettavaksi. Tulee kokonaan uusi, tehdään Ritmon jäähdyttäjästä johon sovitetaan letkulähdöt ja kiinnikkeet alkuperäisestä.
Oli teräskennon ilmavälit ruostuneet ja menneet umpeen, ei edes näkynyt valoa läpi enää. Päältä oli ihan hyvän näköinen.
Oli teräskennon ilmavälit ruostuneet ja menneet umpeen, ei edes näkynyt valoa läpi enää. Päältä oli ihan hyvän näköinen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Punton jarruletku tuli vaihdettua. Vähän vaikean kautta, kun putken mutteri oli muuttunut yhdeksi puuksi putken kanssa, piti irrottaa pääsylinteristä, että sai koko putken letkuineen siirrettyä sellaiseen asentoon, että sai putkipihdeillä kiinni ja letkua pyörittelemällä auki - ja tietysti uuden kiinni. Samalla putsailin jarrumännän ja laitoin kumirasvaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Kun ei olisi katsastuksessa tehoeroa liikaa, jos vain toisen puolen huolsit.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Muistelisin toisen puolen tulleen vaihdetuksi jossain viimeisen kymmenen vuoden sisällä. Ainakin se oli ihan virheetön letku sillä puolella, toisin kuin tämä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Korjasin MPI-Tempran jarrusatulat.
Huomenna olis tarjoitus laittaa ne ja uudet levyt Dobloon samalla kun vaihdan jakohinhan ja vesipumpun.
ja Doblon jäähdytetyt etujarrut siirretään ehkä tulevaisuudessa Puntoon, koska tuossa 77 heppaisessa "tila-autossa" varmaan riittää edessä 256mm jäähdyttämätönkin jarrulaikka.
Huomenna olis tarjoitus laittaa ne ja uudet levyt Dobloon samalla kun vaihdan jakohinhan ja vesipumpun.
ja Doblon jäähdytetyt etujarrut siirretään ehkä tulevaisuudessa Puntoon, koska tuossa 77 heppaisessa "tila-autossa" varmaan riittää edessä 256mm jäähdyttämätönkin jarrulaikka.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Jakolaatikon suojapelti sopii lähinnä lentäviltä kiviltä suojaamiseen, ja se olikin jo taipunut laatikkoon kiinni. Tarkoitus oli tehdä nopea ja helppo parannus, joten puikolla heppailin kiinni pätkän vanhaa tiekarhun terää.
https://drive.google.com/file/d/1DSIoL5 ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei tullut nätti, mutta jospa se vähän paremmin kestäisi kiviin ja kantoihin taputtelun. Maavaraa katosi parisenkymmentä milliä tuolta kohdalta, eli terän paksuuden verran. On muuten sitkeää tavaraa.
Lisäksi tuli valmiiksi lavan työkalulaatikko, ja perään lisäsin kaikki pari desiä öljyä, mitä vaihdosta oli jäänyt. Ei tullut vielä täyttöaukon tasalle, eli lisää pitää hankkia ja täytellä useammin.
https://drive.google.com/file/d/1DSIoL5 ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei tullut nätti, mutta jospa se vähän paremmin kestäisi kiviin ja kantoihin taputtelun. Maavaraa katosi parisenkymmentä milliä tuolta kohdalta, eli terän paksuuden verran. On muuten sitkeää tavaraa.
Lisäksi tuli valmiiksi lavan työkalulaatikko, ja perään lisäsin kaikki pari desiä öljyä, mitä vaihdosta oli jäänyt. Ei tullut vielä täyttöaukon tasalle, eli lisää pitää hankkia ja täytellä useammin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Loput kerättäväksi aiotut puut saatu kerättyä metsästä. Ja oli aikakin, Mazdan perä vuotaa niin, että koko peräkärrissä on peräöljyn sulotuoksut, ja lavakin on ruostunut irti kuskin takaa ja kolisee kuopissa. Käsillä pystyy heiluttelemaan ylös-alas. Loputkin lavan poikkipalkit on siinä kunnossa, että tuskin pitkään pitävät petiä kiinni. Pientä perushuoltoa alkaa siis olla vaille. Perä vuotaa vain ajon aikana, joten hieman epäilyttää pinionin laakereiden kunto. No, siinähän sitä sitten voi lukkoakin kiristää, jos tarviaa murikka avata.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Yrittänyt pojan tietokoneen kovalevyä kopioda, mutta tuttu toimenpide ei niin vain toiminutkaan! Kolmannella konekombinaatiolla ilmeisesti onnistuu.. Kello 23 lähtien yrittänyt...
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Minä vaihdoin jousia vajailla työkaluilla. Kello 22-06.30 tuli väännettyä.juha66 kirjoitti:Yrittänyt pojan tietokoneen kovalevyä kopioda, mutta tuttu toimenpide ei niin vain toiminutkaan! Kolmannella konekombinaatiolla ilmeisesti onnistuu.. Kello 23 lähtien yrittänyt...
Vähän on pää sekasi. Ensin 25 tuntia valvonut ja sitten neljä tuntia nukkunyt kun liian kuuma elämiseen
Minkä huollan, sen korjaan...