Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Onneksi vain "vähän".
Nahka on ruskettunut hyvin, kun on viikon tehnyt kattoa. Tai itse asiassa 2. Tänään taas jatkuu, kun autot vaihteeksi kunnossa. Olen jo työmaalla.
Nahka on ruskettunut hyvin, kun on viikon tehnyt kattoa. Tai itse asiassa 2. Tänään taas jatkuu, kun autot vaihteeksi kunnossa. Olen jo työmaalla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Millainen projekti meneillään? Onko kuvia?Luigi kirjoitti:Sikkikoneprojektia edistetty. Pellin ohjainta piti parannella.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Jaa niin sain tuossa keskiviikkona tesmailtua lisää Kempin PS5000 ja kyllä lankakin paloi kun löi langansyöttölaitteen kiinni. Alkuun vähän kyllä sähläsin kun oli jäänyt vipu asentoon jossa virtaa säädetään virtalähteestä ja lanka oli jännitteellinen ja arvot ihan metsässä (lanka paloi heti suuttimeen )... No samalla havaitsin että kun tuon vivun käänsi etäsäätöasentoon niin virtalähteen pärinä hiljeni. Eli puikkopuolella siis on joku pulssimoodi päällä ainakin tämän PSM11 panelin kanssa - puikolla hitsatessa hitsauspalosta tuli hauska ujellus ja selkeästi havaitsi että kone reagoi ja sääti sen mukaan kuinka pitkä oli valokaari (synerginen siis?). Aloitukset puikolla myös helpoimmat mitä millään koneella, mitä olen tähän asti käyttänyt (vanhoja tasasuuntaajia ja kolme erilaista kiinainvertteriä). Myös jälki oli tasaista eli ei tullut kupua (oikeesti siis ekat puikkoturaukset oli paljon paremman näköisiä mitä ekat mig kokeilut tällä koneella )
Miggipuolta en vielä hirveesti kerinnyt tesmailla mutta sellainen mielenkiintoinen havainto tuli tehtyä että kun liipaisimesta painaa niin napojen välillä on 80 volttia riippumatta missä asennossa hitsausvirtanappula on. No hitsausvirta kyllä säätyy nappuloista mutta liekö tuo joku haistelujännite? Hitsauksen aikaista jännitettä en vielä mitannut. No pitää koittaa mitä PS3500 jännite on eli että onko PS5000 tai langansyöttölaitteessa jotain häikkää. Yritin siis vähän katsoa että mitä jännitettä nuo säätönappulan numerot noin vastaa mutta ei sitten oikein onnistunut. Tässä kun on portaaton säätö langansyöttölaitteella ja langansyötössä sitten 0-18 m/min eli ~oikeat arvot... Hieman erilainen siis kuin "normi" migeissä jossa virta on portaallinen (ts. käämien kytkentöjä vissiin vaihdellaan säätönappulasta)...
No pitää koittaa mitata tuota jännitettä vielä hitsauksen aikanakin. Migissä kun käsittääkseni piti jännitettä säädettämän ja arvot jossain ~10-40V haarukassa +/- xV (2500 kempomat 13,6-34,3V).
EDIT: eiköhän tuo 80V ihan sallituissa rajoissa tyhjäkäyntijännitteelle kun puikko Minarcissa näkyy olevan 90V. Tuo tyhjäkäyntijännite Mig puolellakin vissiin johtunee siitä kun laite on alkupään multisystem kones ts. virtalähde ensisijaisesti puikkokone ja siihen voi kytkeä sekä langansyöttölaitteen että tig modulin.
Miggipuolta en vielä hirveesti kerinnyt tesmailla mutta sellainen mielenkiintoinen havainto tuli tehtyä että kun liipaisimesta painaa niin napojen välillä on 80 volttia riippumatta missä asennossa hitsausvirtanappula on. No hitsausvirta kyllä säätyy nappuloista mutta liekö tuo joku haistelujännite? Hitsauksen aikaista jännitettä en vielä mitannut. No pitää koittaa mitä PS3500 jännite on eli että onko PS5000 tai langansyöttölaitteessa jotain häikkää. Yritin siis vähän katsoa että mitä jännitettä nuo säätönappulan numerot noin vastaa mutta ei sitten oikein onnistunut. Tässä kun on portaaton säätö langansyöttölaitteella ja langansyötössä sitten 0-18 m/min eli ~oikeat arvot... Hieman erilainen siis kuin "normi" migeissä jossa virta on portaallinen (ts. käämien kytkentöjä vissiin vaihdellaan säätönappulasta)...
No pitää koittaa mitata tuota jännitettä vielä hitsauksen aikanakin. Migissä kun käsittääkseni piti jännitettä säädettämän ja arvot jossain ~10-40V haarukassa +/- xV (2500 kempomat 13,6-34,3V).
EDIT: eiköhän tuo 80V ihan sallituissa rajoissa tyhjäkäyntijännitteelle kun puikko Minarcissa näkyy olevan 90V. Tuo tyhjäkäyntijännite Mig puolellakin vissiin johtunee siitä kun laite on alkupään multisystem kones ts. virtalähde ensisijaisesti puikkokone ja siihen voi kytkeä sekä langansyöttölaitteen että tig modulin.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Lähtökohdaksi otettu halpa mutta edes kuvien perusteella kehityskelpoinen sikkikone, jota hieman paranneltu. Ei ole kuvia paljoa, tässä yksi:arpati kirjoitti:Millainen projekti meneillään? Onko kuvia?Luigi kirjoitti:Sikkikoneprojektia edistetty. Pellin ohjainta piti parannella.
https://photos.app.goo.gl/BR5rWsSUjk7tW7yp7" onclick="window.open(this.href);return false;
Kunnollinen ohjain (ei kuvassa) on ihan pakollinen, kun alkaa tekemään helmapeltien pokkauksia. Ei pysy muuten suunnassa sitten millään. Aika näyttää, tarvitseeko runkoa tukevoittaa. Kampi on aika kelvoton käyttöön, tuo sähkömoottori paransi käytettävyyttä todella huimasti. Saa molemmat kädet pitää työkohteessa, ja polkimella sitten valita suunnan. Taajuusmuuttaja on ehkä tulossa parempaa nopeudensäätöä varten (nyt on 1:60 välityksellä tuo kulmavaihde), mutta saa nyt nähdä tuleeko - ebay poisti myyjän tunnuksen kohta sen jälkeen, kun tavara oli merkattu lähetetyksi. Kerran aiemmin on vastaavaa käynyt, ja silloin tavara tuli kuten pitikin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Sain sorvin kuskattua tallin eteen , se oli toisessa kylmässä tallissa , olipa vaan sen verta painava, et huh huh.
5500kg paina valmettin rukki takapyörät ilmassa , sen verta hipoi maahan , että sai jotenkin ohjattua.
Valmetin kilvessä lukee nostoteho 2500kg , sorvi on hollbrook merkkinen ja painanaa varmaan sen +3000kg.
Hommaan toi haastetta rukin etuakselipaino 5500+ 3000 jotain + 8500kg ei tahtonu piha kantaa, eikyl oikeen renkaatkaan.
Sitte kasailin rukki telineet sinne kylmään talliin ja nostelin vaihdelaatikot ja moottorit hyllylle, tulipa lattialle tilaa.
4kpl gralen vaihteistoja ja etu ja takaperiä , 6kpl uno turbo vaihteisto uudempi , 1kpl uno turbo vaihteisto vanhempi , 3kpl etuveto tc pikkuaskia c510 ja olis iinä vielä joitain muitakin 4kpl.
5500kg paina valmettin rukki takapyörät ilmassa , sen verta hipoi maahan , että sai jotenkin ohjattua.
Valmetin kilvessä lukee nostoteho 2500kg , sorvi on hollbrook merkkinen ja painanaa varmaan sen +3000kg.
Hommaan toi haastetta rukin etuakselipaino 5500+ 3000 jotain + 8500kg ei tahtonu piha kantaa, eikyl oikeen renkaatkaan.
Sitte kasailin rukki telineet sinne kylmään talliin ja nostelin vaihdelaatikot ja moottorit hyllylle, tulipa lattialle tilaa.
4kpl gralen vaihteistoja ja etu ja takaperiä , 6kpl uno turbo vaihteisto uudempi , 1kpl uno turbo vaihteisto vanhempi , 3kpl etuveto tc pikkuaskia c510 ja olis iinä vielä joitain muitakin 4kpl.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Kävin kääntymässä Kuopiossa viemässä kuorman Tempran osia tarvitsijalle. Mikäs siinä oli ajellessa kun oli kohtuullinen keli ja koko matkan pystyi kuuntelemaan ralliradioo, vaikka mittariin tulikin 650 kilometriä..
Onneksi löytyi tarvitsija, tässä vähän jo pari viikkoa sitten hieman harmittelin, kun pitäis viedä hyviä osia romun keräykseen. Nyt voi alkavalla viikolla hyvillä mielin ruuvata tekniikan kokonaisuudessa talteen ja viedä korikehikon romumiehelle.
Onneksi löytyi tarvitsija, tässä vähän jo pari viikkoa sitten hieman harmittelin, kun pitäis viedä hyviä osia romun keräykseen. Nyt voi alkavalla viikolla hyvillä mielin ruuvata tekniikan kokonaisuudessa talteen ja viedä korikehikon romumiehelle.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
En oikeastaan minä saanu aikaiseksi, olin vain henkisenä tukena ja toinen toistaan huonompien juttujen kaiuttimena, mutta saatiin erään voorumin naaman kanssa korjattua insinöörin tekemiä virheitä:
Hitsisauma, hitsausluokka OL3:
(Hyvät sauamat on, läpi sulat muttei ns. pahkuroina putken sisäseinillä).
Josko nyt loppuisi se joka ikisen SOCH-moottorisen Tipon/Tempran ominaisääni, ruohonleikkurimainen roplottaminen.
Sekundäärit lyheni, eei perkele pysty ajamaan enään kun on 1-2nm vähemmän.
Hitsisauma, hitsausluokka OL3:
(Hyvät sauamat on, läpi sulat muttei ns. pahkuroina putken sisäseinillä).
Josko nyt loppuisi se joka ikisen SOCH-moottorisen Tipon/Tempran ominaisääni, ruohonleikkurimainen roplottaminen.
Sekundäärit lyheni, eei perkele pysty ajamaan enään kun on 1-2nm vähemmän.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Toissa päivänä kävin koeajamassa tuliterää Rellu Captur TCe90:stä. Oli ihan kivan tuntuinen "citymaasturi". GP kelpais vaihdoissa...
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Multipla katsastettu onnistuneesti, edellisestä katsastuksesta reilu pari vuotta ja 68 km
Htm
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Ikeasta hankittu wessan allaskaappi kasattu ja "lisävaruste" jalat asennettu siihen. Sitte altaan alle työnnettäessä hoksataan, että eipä mahu, eipä mahu. On liian korkea. Noh, rälläkkä käteen ja kolme senttiä jaloista pois, niin johan mahtuu! Puuilosta tai jostain vielä hakea kalustejalkojen tulpat, niin saa säätöjalatkin paikalleen, ettei kaappi keiku.
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
vihreästä kasista nappasin viimeisen lomapäivän ratoksi kannen irti, ja totesin yli kymmen vuotta sitten tekemäni diagnoosin oikeaksi. Pahvihan sieltä on mennyt 1 ja 3 pyttyjen välistä. Uudella pahvilla ja jarrujen herkistelyllähän tuo olisi taas leimakunnossa, mutta jos tästä nyt innostuisi vaikka tekemään uutta konetta ja päivittämään alustaa...
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
1 ja 3 pytynvälistä? onko se sitten menny 2 pytystä?GreenThing kirjoitti:vihreästä kasista nappasin viimeisen lomapäivän ratoksi kannen irti, ja totesin yli kymmen vuotta sitten tekemäni diagnoosin oikeaksi. Pahvihan sieltä on mennyt 1 ja 3 pyttyjen välistä. Uudella pahvilla ja jarrujen herkistelyllähän tuo olisi taas leimakunnossa, mutta jos tästä nyt innostuisi vaikka tekemään uutta konetta ja päivittämään alustaa...
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Facepalmia.... 1 ja 2 tietenkin., pääsä kun pyörii näiden koneiden kanssa lähinnä 1342 järjestys....
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Irroitin Temprasta koko voimansiirtopaketin aikataulullisista syistä aamulla vesisateessa, ja kuinka ollakaan, sade kolmen tunnin kohdalla loppui kun kori oli pois tekniikan päältä ja keräilin viimeisiä työkaluja takaisin pakkiin.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Re: Mitäpä olet saanut tänään aikaseksi?
Insinöörin virheistä omiin virheisiinwellu kirjoitti:En oikeastaan minä saanu aikaiseksi, olin vain henkisenä tukena ja toinen toistaan huonompien juttujen kaiuttimena, mutta saatiin erään voorumin naaman kanssa korjattua insinöörin tekemiä virheitä:
Hitsisauma, hitsausluokka OL3:
(Hyvät sauamat on, läpi sulat muttei ns. pahkuroina putken sisäseinillä).
Josko nyt loppuisi se joka ikisen SOCH-moottorisen Tipon/Tempran ominaisääni, ruohonleikkurimainen roplottaminen.:
Pakosarjan sain eilen koneistamolta, joten olkiluoto alkukäyrä pääsi autoon ehjän pakosarjan kanssa.
Ja kyllä se hiljeni, ei lörise eikä pörise. Myös se soiminen yli satasen vauhdissa loppui, mitä eilen kerkesin hieman kokeilemaan tuolla sateessa. Ihmeen suuri vaikutus pakonuottiin läpi koko kierrosalueen, vaikka koko loppuputki katin laipasta taakse asti on sama vanha putki kuin ennenkin.
Lyhenihän ne tuosta reilusta puolesta metristä vajaaseen kymmeneen senttiin.wellu kirjoitti:Sekundäärit lyheni, eei perkele pysty ajamaan enään kun on 1-2nm vähemmän.
Mikä lie vaikutus tuolla tuommosen laiskanpuoleisen kattilan toimintaan, oma persdyno ei ainakaan huomaa mitään.
Puuttuu se mölinä urku auki vedettäessä, sen huomaa kyllä heti.
Nyt pakonuotti on linjassa kiireettömien menohalujen kanssa
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!