Onneksi meillä on pakollinen vuosikatsastus...
- Montalbano
- Viestit: 25
- Liittynyt: 18.03.2003 11:33
- Paikkakunta: Helsinki
Onneksi meillä on pakollinen vuosikatsastus...
…niin, onneksi on vuosikatsastus, sillä ei kait sitä muuten saisi selville jarruputkien kuntoa, sillä normaalissa tieliikenteessä kun tulee aika harvoin painettua sitä pedaalia niin syvään ja rivakasti.
Pelottaa jo ajatuskin, mitä olisi saattanut käydä, jos liikenteessä, vaikka satasen vauhdissa ja vesisateella, ehkä jopa kaarteessa olisi tullut tilanne, että on äkkijarrutuksen paikka. Huh huh, onneksi putki pamahti testerillä…
On se hienoa, että meillä Helsinkiläisillä on etuoikeus säännöllisesti vierailla Hakuninmaan katsastusasemalla, jossa ystävällinen ja opastava henkilökunta palvelee ammattitaitoisesti, siis yleensä…
Vierailtuani jo vuosikymmeniä ko. laitoksessa, välillä useastikin vuodessa, olen ilokseni havainnut, että simputtamisen ja ylivallan aika on pikku hiljaa väistymässä ja henkilökunta on omaksumassa asiakaspalveluun soveltuvia tapoja toimia, kunnes eilinen vaimoni kertomus punaniskaisesta yrmystä palautti takaisin maan pinnalle.
Onhan se ymmärrettävää, että jos autossa on vakava vika käyttöjarrussa, niin se määrätään ajokieltoon, kunnes auto on KATSASTETTU. Ei siis enää riitä, että vika on korjattu ja käydään kuukauden sisään jälkitarkastuksessa, vaan ajokielto pysyy voimassa, kunnes katsastus on suoritettu. Liimaavat vielä komean punaisen tarran merkiksi tuulilasiin, jonka saa muuten vain katsastusmies poistaa ja antavat armossaan mahdollisuuden siirtää ajoneuvo korjattavaksi max. 30km/h, mutta vain kyseisenä päivänä. Logiikka ontuu aikamoisesti, kun kello oli jo yli 18 ja kysyttäessä pidennystä esim. seuraavaan aamuun, että onhan tossa Konalassa Delta, niin äkkiäkös pojat putken odottaessa vaihtaa, jotta matka taas jatkuisi ja voi käydä sitten töistä tullessa jälkitarkastuksessa, niin siitähän tämä punaniska vasta hirmustui ja raivosi, että nämä ruosteviat on myös oltava kunnossa ja auto on ajokielossa ja pysyy, kunnes kaikki on korjattu ja jälkitarkastukseenkin on syytä varata aika ja tulla hinurilla.
Voihan sitä esittää vaatimuksia, se on vaan eriasia toteutetaanko ne vai ei, jälkitarkastukseen mennään omalla koneella ja vielä drive-in puolelle, vaikka vaan kiusallaan….
Onneksi on Auto-Apex , tosin aivan toisella puolella kaupunkia, joka suostui ottamaan Fiiun vastaan kellon jo käydessä 19:sta, mutta työtilanne heilläkin on sellainen, ettei sitä kukaan ehdi hitsata muutamaan viikkoon…
Kyllähän se pikkasen ihmetyttää, nämä nykyiset määräykset, että auto on viikkoja pois liikenteestä parin tikkuaskin kokoisen mätäpaikan johdosta, toista se oli ennen…
Onhan se jo vakava kansantaloudellinenkin ongelma, jos autot seisovat viikkotolkulla toissijaisten vikojen johdosta, valtiolta jää huomattavat polttoaineverot saamatta, sillä jos käytäntö on edellä kuvatun kaltainen en ole taatusti ainoa, joka seisottaa autoaan turhaan odotellessaan korjaamoaikaa.
…jaa miksikö en hitsannut itse. En osaa, joskus olen kokeillut ja jälki oli niin kamalaa että itseäkin hirvitti ja kuitenkin ko. autoa on tarkoitus pitää vielä vuosia, joten lehtien pikkuilmoituksella itseään mainostavat pläkkärit karsiutuivat pois heti kättelyssä. Antaa ammattilaisten tehdä vaan, vaikka se sitten vähän maksaakin.
Pelottaa jo ajatuskin, mitä olisi saattanut käydä, jos liikenteessä, vaikka satasen vauhdissa ja vesisateella, ehkä jopa kaarteessa olisi tullut tilanne, että on äkkijarrutuksen paikka. Huh huh, onneksi putki pamahti testerillä…
On se hienoa, että meillä Helsinkiläisillä on etuoikeus säännöllisesti vierailla Hakuninmaan katsastusasemalla, jossa ystävällinen ja opastava henkilökunta palvelee ammattitaitoisesti, siis yleensä…
Vierailtuani jo vuosikymmeniä ko. laitoksessa, välillä useastikin vuodessa, olen ilokseni havainnut, että simputtamisen ja ylivallan aika on pikku hiljaa väistymässä ja henkilökunta on omaksumassa asiakaspalveluun soveltuvia tapoja toimia, kunnes eilinen vaimoni kertomus punaniskaisesta yrmystä palautti takaisin maan pinnalle.
Onhan se ymmärrettävää, että jos autossa on vakava vika käyttöjarrussa, niin se määrätään ajokieltoon, kunnes auto on KATSASTETTU. Ei siis enää riitä, että vika on korjattu ja käydään kuukauden sisään jälkitarkastuksessa, vaan ajokielto pysyy voimassa, kunnes katsastus on suoritettu. Liimaavat vielä komean punaisen tarran merkiksi tuulilasiin, jonka saa muuten vain katsastusmies poistaa ja antavat armossaan mahdollisuuden siirtää ajoneuvo korjattavaksi max. 30km/h, mutta vain kyseisenä päivänä. Logiikka ontuu aikamoisesti, kun kello oli jo yli 18 ja kysyttäessä pidennystä esim. seuraavaan aamuun, että onhan tossa Konalassa Delta, niin äkkiäkös pojat putken odottaessa vaihtaa, jotta matka taas jatkuisi ja voi käydä sitten töistä tullessa jälkitarkastuksessa, niin siitähän tämä punaniska vasta hirmustui ja raivosi, että nämä ruosteviat on myös oltava kunnossa ja auto on ajokielossa ja pysyy, kunnes kaikki on korjattu ja jälkitarkastukseenkin on syytä varata aika ja tulla hinurilla.
Voihan sitä esittää vaatimuksia, se on vaan eriasia toteutetaanko ne vai ei, jälkitarkastukseen mennään omalla koneella ja vielä drive-in puolelle, vaikka vaan kiusallaan….
Onneksi on Auto-Apex , tosin aivan toisella puolella kaupunkia, joka suostui ottamaan Fiiun vastaan kellon jo käydessä 19:sta, mutta työtilanne heilläkin on sellainen, ettei sitä kukaan ehdi hitsata muutamaan viikkoon…
Kyllähän se pikkasen ihmetyttää, nämä nykyiset määräykset, että auto on viikkoja pois liikenteestä parin tikkuaskin kokoisen mätäpaikan johdosta, toista se oli ennen…
Onhan se jo vakava kansantaloudellinenkin ongelma, jos autot seisovat viikkotolkulla toissijaisten vikojen johdosta, valtiolta jää huomattavat polttoaineverot saamatta, sillä jos käytäntö on edellä kuvatun kaltainen en ole taatusti ainoa, joka seisottaa autoaan turhaan odotellessaan korjaamoaikaa.
…jaa miksikö en hitsannut itse. En osaa, joskus olen kokeillut ja jälki oli niin kamalaa että itseäkin hirvitti ja kuitenkin ko. autoa on tarkoitus pitää vielä vuosia, joten lehtien pikkuilmoituksella itseään mainostavat pläkkärit karsiutuivat pois heti kättelyssä. Antaa ammattilaisten tehdä vaan, vaikka se sitten vähän maksaakin.
-sk-
Kyllähän noista korjauskehoituksistakin tulee yleensä jälkitarkastettavia silloin kun jonkun muun vian takia jälkitarkastukseen pyydetään. Tuo jarruputken katkeamishomma on ennen ollut sellainen ettei autolla ole ollut asiaa ollenkaan liikenteeseen, ei edes korjaamolle vaan se on aina pitänyt hinata. Mutta jos viimeinen katsastusajankohta ei ole vielä mennyt niin ei muuta kuin konttorille näyttämään niin saa luvallisesti ajella, sitten kuukauden sisällä ne ruostepaikat korjauttammaan. Tosin silloin joutuu kaksinkertaisen jälkitarkastusmaksun maksamaan kun konttorilla joutuu käymään kahdesti.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
- Montalbano
- Viestit: 25
- Liittynyt: 18.03.2003 11:33
- Paikkakunta: Helsinki
niin sitä luulis,
mutta asia nyt vaan on niin, että homma on muuttunut sellaiseksi, että jos ajoneuvo on määrätty ajokieltoon, tulee se katsastaa ennen, kuin sen saa ottaa liikenteeseen, soitin näet konttorille ja kysyin, sillä kyllä se minustakin käsittämättömälle kuullosti.
Eli ei riitä, että autossa on jarrut kunnossa ja ruosteet jäljellä, vaan sen pitää läpäistä myös katsastus, ennen kuin sillä saa ajaa.
Ei siis onnistu näytillä käyttäminen saadakseen ajoluvan, vaikka katsastuskuukausia olisikin vielä kaksi käyttämättä, 21.6 asti olisi aikaa muuten, vaan kun on ajokiellossa.
Eikä ne ruosteet ole edes pahat, ilman ajokieltoa olisivat menneet korjauskehotuksella, takapyörien pyöräkoteloiden (helmojen) etureunat, kun on aikoinaan Veholla joku turannut Zenderin-helmapalat ruostesuojaamatta paikoilleen, niin sieltähän se on kiinnityskohtien kohdalta hapan, tikkuaskin kokoiselta alalta, mutta korjattava on.
Eli ei riitä, että autossa on jarrut kunnossa ja ruosteet jäljellä, vaan sen pitää läpäistä myös katsastus, ennen kuin sillä saa ajaa.
Ei siis onnistu näytillä käyttäminen saadakseen ajoluvan, vaikka katsastuskuukausia olisikin vielä kaksi käyttämättä, 21.6 asti olisi aikaa muuten, vaan kun on ajokiellossa.
Eikä ne ruosteet ole edes pahat, ilman ajokieltoa olisivat menneet korjauskehotuksella, takapyörien pyöräkoteloiden (helmojen) etureunat, kun on aikoinaan Veholla joku turannut Zenderin-helmapalat ruostesuojaamatta paikoilleen, niin sieltähän se on kiinnityskohtien kohdalta hapan, tikkuaskin kokoiselta alalta, mutta korjattava on.
-sk-
heh,viimeksi kun katsastuksesta lähdin (auto läpi,ei huomautettavaa) niin kuulin heti eka montussa että kuskinpuolen etupyörän suunnalta kuului kolahtelua...tod. näk. tukivarren alapallonivel oli hajonnut katsastuksessa kun on jollain helvetinmoisella rautakangella oli väkisin vääntänyt...kunnossa oli ennen katsastusta. ei viitynyt kuitenkaan mitään mainita että pitäis vaihtaa
"Punkaharjulla syö pintajigi"
Minua ihmetytti, kun naapurin Uno ei menny läpi katsastuksesta.
Katastus äijä alkoi raivoamaan tuulilasista jossa oli oikealla äärimmäisen kulmassa pienen pieni kivenisku!
Naapuri epäilikin että sillä oli Fiateja vastaan jotakin...
Katastus äijä alkoi raivoamaan tuulilasista jossa oli oikealla äärimmäisen kulmassa pienen pieni kivenisku!
Naapuri epäilikin että sillä oli Fiateja vastaan jotakin...
-Jere-
Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
Fiat Stilo 100 Active 3D -03
Fiat Argenta 120i.e -85
Fiat Argenta 2000 -82
Fiat 126 Bambino -76
Tuon kävin juuri äsken todistamassa äitini kauppakassilla. Ostoslistalle uusi rengassatsi, tuulilasi ja pissapojan moottori. Noista kaksi viimeksi mainittuja olivat korjauskehoituksia. Ei siinä vielä kaikki, aiemmin päivällä isäni oli käyttänyt Alffansa konttorilla ja sekin joutuu käymään vielä näyttämässä toista etuiskaria. Huono päivä kotiväen punaisille autoille.-HH- kirjoitti:Kyllähän noista korjauskehoituksistakin tulee yleensä jälkitarkastettavia silloin kun jonkun muun vian takia jälkitarkastukseen pyydetään.
- Montalbano
- Viestit: 25
- Liittynyt: 18.03.2003 11:33
- Paikkakunta: Helsinki
Juu keskeytyneen kylläkin, samaten hylätyn, mutta ajokielto onkin sitten toinen juttu...vvieri kirjoitti:Keskeytyneen katsastuksen voi muuten aloittaa ihan alusta jollain toisella katsastusasemalla jos jonkin viranomaisen kanssa menee tikut ristiin.
Vai meinasitko, että olisin korjannut jarrut ja repinyt tarran ikkunasta ja hilpassut muina miehinä jonnekkin muualle ja ottanut vaan korjauskehotuksen mätäpaikoista... Kuulostaa siltä, että nyt mennään yli siitä, missä aita on matalin.
Syy, miksi haluan ko. kulkimen olevan kunnossa on selkeä, se on muijan auto, eikä minulla ole mitään hinkua päätyä leskeksi, (kuka mun pyykit sitten pesis?) sillä olen kuullut ihan riittävästi tossa meidän paikallisessa huoltamon baarissa juttuja, kuinka Hakuninmaalla ollaan tarkkoja ja auto mikä hylätään siellä, menee yleensä muualla läpi, kuten Malmilla tai Malminkartanossa.
Haluan siis vastedeskin käyttää pito/myyntiautoni siellä, luottamukseni siihen, että siellä ollaan aavistuksen ammattitaitoisempia, kuin muualla, on horjumaton, sattui nyt vaan tämä punaniska kohdalle joka oli joustamaton korjaamosiirtoajankohdan suhteen.
Ainakin halvemman hintaluokan autoissa saa epäilyksiä auton kunnosta hälvennettyä ostajalta, mainitsemalla että, katsoppa otteesta, missä on juuri katsastettu. Toimii ainakin pääkaupunkiseudulla.
-sk-
Tuo jarrujen koeponnistus on kyllä hyvä juttu vaikka vähän juuri harmitti kun Tipoani katsastutin kun rupesi jarrutestin jälkeen bensatankin alta tippumaan jarrunestettä oikein vauhdilla. Onneksi katsastusmies totesi heti että merkitään lappuun "pieni vuoto" niin silloin ei tarvitse pistää ajokieltoon (eihän kuulemma noin pieneen putkeen kovin isoa vuotoa voi tullakaan ). Tuli sitten ajettua 40km liikenteen mukana käytännössä ilman jarruja...
Kyllä tuon pitäisi olla mielestäni aika selvä ettei jarruttomalla autolla saa ajaa, mutta kyllähän sen kuukauden ajoajan pitäisi saada ainakin siten että menee näyttämään jarrut korjauksen jälkeen ja ottaa korin ruosteitten vuoksi vaan uuden hylkäyksen. Rahaa tietysti menee hiukan enemmän kun käy monta kertaa uusimassa.
Kyllä tuon pitäisi olla mielestäni aika selvä ettei jarruttomalla autolla saa ajaa, mutta kyllähän sen kuukauden ajoajan pitäisi saada ainakin siten että menee näyttämään jarrut korjauksen jälkeen ja ottaa korin ruosteitten vuoksi vaan uuden hylkäyksen. Rahaa tietysti menee hiukan enemmän kun käy monta kertaa uusimassa.
Se ajokieltopäätös ilmoitetaan kyllä myös AKE:n tietokantaan eli sitä ei (onneksi) edes pysty "huijaamaan" käymällä toisella konttorilla.
Jos ajokielto tosiaan napsahtaa niin tilanne on kyllä sellainen ettei autolla kannata ylimääräisiä ajella. Ja tietysti se pitää todeta että vika on todella korjattu ennen kuin ajokielto voidaan poistaa. Itse olen muutamaan kertaan joutunut hetken miettimään uskallanko lähteä ajamaan konttorilta takaisin vaikka päätöksenä on ollut pelkkä hylkäys: toinen oli juuri oma Tipo jarruttomuuksineen ja toinen eräs Mazda 323 josta oli takatukivarsi ihan katkeamispisteessä. Noista siis katsastusmies sanoi vaan molemmista että kannattaa ajaa melko varovasti ja korjata mahdollisimman pian...
Jos ajokielto tosiaan napsahtaa niin tilanne on kyllä sellainen ettei autolla kannata ylimääräisiä ajella. Ja tietysti se pitää todeta että vika on todella korjattu ennen kuin ajokielto voidaan poistaa. Itse olen muutamaan kertaan joutunut hetken miettimään uskallanko lähteä ajamaan konttorilta takaisin vaikka päätöksenä on ollut pelkkä hylkäys: toinen oli juuri oma Tipo jarruttomuuksineen ja toinen eräs Mazda 323 josta oli takatukivarsi ihan katkeamispisteessä. Noista siis katsastusmies sanoi vaan molemmista että kannattaa ajaa melko varovasti ja korjata mahdollisimman pian...
Mullakin on ajankohtainen taas tämä aihe. Annas kattoa että mihin konttorille Fiuden uskaltaisi viedä... Talvella oli hyviä kokemuksia Nivan katsastuksesta Kangasalla, mutta kun näyttää olevan hyvinkin ajoneuvokohtaista, että mitä missäkin inhotaan. Sen olen ainakin nähnyt, että puolueettomasti eivät katsastusmiehet autoihin suhtaudu.
Niin paljon mua on Rantaperkiössä simputettu, että vieläkin on ihan totaalinen uskon puute siihen, että auton voisi joskus saada leimalta kerrasta tai jo toisella kerralla läpi.
Niin paljon mua on Rantaperkiössä simputettu, että vieläkin on ihan totaalinen uskon puute siihen, että auton voisi joskus saada leimalta kerrasta tai jo toisella kerralla läpi.
Jeps, Kangasalabaman konttori on tuttu paikka minullekin (matkaa 1,5km). Yleensä nuo vanhemmatkin laitteet ovat saaneet siellä ihan kohtalaisen vastaanoton, poislukien mirafiorini katsastanut setä.NesteHukka kirjoitti:Talvella oli hyviä kokemuksia Nivan katsastuksesta Kangasalla, mutta kun näyttää olevan hyvinkin ajoneuvokohtaista, että mitä missäkin inhotaan. Sen olen ainakin nähnyt, että puolueettomasti eivät katsastusmiehet autoihin suhtaudu.
Joskus muuten tuntuu, että leimoja jaellaan auton/omistajan ulkonäön perusteella.
Niin, minäkin olen ajatellut, että pitäisi varmaan ihan katsastusta varten ostaa edes yksi "normaalin" näköinen takki ja kengätMr.N kirjoitti:Jeps, Kangasalabaman konttori on tuttu paikka minullekin (matkaa 1,5km). Yleensä nuo vanhemmatkin laitteet ovat saaneet siellä ihan kohtalaisen vastaanoton, poislukien mirafiorini katsastanut setä.NesteHukka kirjoitti:Talvella oli hyviä kokemuksia Nivan katsastuksesta Kangasalla, mutta kun näyttää olevan hyvinkin ajoneuvokohtaista, että mitä missäkin inhotaan. Sen olen ainakin nähnyt, että puolueettomasti eivät katsastusmiehet autoihin suhtaudu.
Joskus muuten tuntuu, että leimoja jaellaan auton/omistajan ulkonäön perusteella.
Ite kun näytän yleensä kuin rokkenrollibändistä repäistyltä. 8) Etelävaltion lippu ja torttutukka vaan puuttuu.
Olikos siellä sitten jotakin mirafiorivihaa päällä oikein?