akku

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

akku

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

mitäs mieltä asiantuntijat ovat, joko tarvis alakaa varautuu uuven akun ostoon :roll:
toissa iltana unohin talliin kaikki ovet auki, joka ovessa käynti valot ja edessä ja takana sisävalot palo koko yön, nippanappa lähti seuraavana päivänä startista käyntiin ja kymmenen kilsan ajo ei muuttanut lataustilaa oikein mitenkään, mutta sitten ajoin reilun parikymmentä kilsaa niin sitten starttas jo niinku kuuluukin :)
tässä vielä kuva kyseisestä akusta ;)
Kuva
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: akku

Viesti Kirjoittaja stella »

Mitäs,jos tuon akun laittas vaikka yöksi lataukseen....eli latais sen ihan täyteen....Ei välttämättä tarvi uutta ostaa 8-)...Se ei kuitenkaan siinä parinkymmenen kilsan matkalla täyteen lataudu,vaikka hyvin sen jälkeen starttaiskin ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: akku

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

juu latasin sitä n.6 tuntia pikkulaturilla 4,5A latas ensin ja putos kuuventunnin aikana 2A ja nyt laitoin aamulla taas lataukseen ja laturi lähti 2,5A:sta ja putos 15min 1,5A ja kaiketi latailen sitä vielä parisen tuntia, eiköhän se sitten riitä :roll:
mikäs tuollasen akun ikä mahtas olla kun tuossa on lappu jotta 11/2004 :roll:
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: akku

Viesti Kirjoittaja stella »

Akkujen kestoa on vaikea määritellä/mahdoton....Toiset akut kestää yllättävänkin pitkään....Ja toiset hiipuu muutamassa vuodessa....Toki se minkälaisessa käytössä akku on,niin vaikuttaa myös siihen.....Ei muuta kun lataat sen kunnolla täyteen,ja sit takasin käyttöön....Kyllä se tapansa näyttää jos on jo ehtoopuolella :roll:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: akku

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Tuosta n.6h latauksesta tulis noin keskisarvoksi (n.3A x6h) =18 Ah jos akku 60 Ah niin kauemmin yleensä saapi ladata. Ei tosiaan ajossa kovin helpolla lataudu täyteen. Ja jos latausvirta 1,5 A, niin 10:ssä tunnissa ladannut vain 15 Ah...Jollei akku ole sökö(joku kenno oikkarissa).
Viime talvena kävin Punton akun (44 Ah, vuoden vanha) kanssa liikkeessä, kun oli käynnistys vaikeuksia. Latasivat akkua yön(oli vajaa varaus) ja sen jälkeen on toiminut.
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: akku

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

juha66 kirjoitti:Tuosta n.6h latauksesta tulis noin keskisarvoksi (n.3A x6h) =18 Ah jos akku 60 Ah niin kauemmin yleensä saapi ladata. Ei tosiaan ajossa kovin helpolla lataudu täyteen. Ja jos latausvirta 1,5 A, niin 10:ssä tunnissa ladannut vain 15 Ah...Jollei akku ole sökö(joku kenno oikkarissa).
Viime talvena kävin Punton akun (44 Ah, vuoden vanha) kanssa liikkeessä, kun oli käynnistys vaikeuksia. Latasivat akkua yön(oli vajaa varaus) ja sen jälkeen on toiminut.
juu näinhän latailin ;) autossa 85A laturi ja akku on 88A :idea: kävin äsken kylillä ja kyllä tuntuu nyt pelaavan, oli kylläkin molemmat penkin istuimen ja selekänojan lämmittimet päällä, tarvii myöhemmin käyvä kyselee uutta banneria nesteellä mitä mahtas joutua maksamaan :roll:
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: akku

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Akkuhan pitäisi aina olla täyteen ladattuna.
Vajaalla latauksella akun kennot sulffatoituvat ja varauskyky heikkenee merkittävästi.
Käynnistys akkuahan ei saisi koskaan purkaa edes 50%.
Syväpurkuakut ovat erikseen , mutta sama ilmö niissäkin, eivät vain ole niin herkkiä pilaantumaan.
ÄSSÄ
Viestit: 442
Liittynyt: 11.12.2012 08:46

Re: akku

Viesti Kirjoittaja ÄSSÄ »

Wesulius kirjoitti:Akkuhan pitäisi aina olla täyteen ladattuna.
Vajaalla latauksella akun kennot sulffatoituvat ja varauskyky heikkenee merkittävästi.
Käynnistys akkuahan ei saisi koskaan purkaa edes 50%.
Syväpurkuakut ovat erikseen , mutta sama ilmö niissäkin, eivät vain ole niin herkkiä pilaantumaan.
akun varauksen suuri alentuminenhan johtu muistamattomuudesta eikä tahallisesta purkamisesta :oops:
Vastaa Viestiin