kestääkö turbotusta?
kestääkö turbotusta?
joo eli en keksiny mitäään muuta foorumia minne laittaa tää viesti ku kukaan ei tunnu tietävän tästä koneesta mitään!! eli kyseessä on suzuki swift 1.3 gti 16v twincam 101hv. moottorissa on 4-pisteruisku. onhan tosta koneesta otettu jo melkoisesti tehoa.. mutta mutta.. tehoa haluaisin vielä lisää. ajattelin aluksi muokata sylinterinkantta ja putkistoa.. mut toi turbotus silti houkuttelis!! mitäs tulee katsastukseen huomioida? auto on 1988vuotinen...
Jaahas, hieman erikoinen tekniikkakysymys Fiat foorumilla, mutta voisin silti yrittää keksiä jotain aikani kuluksi. Minulla kun sattuu olemaan juurikin vastaavanlainen auto käyttöautona. Kyseessä on siis tuon näköinen kapistus -> http://mirafiori.4t.com/fiatgti5.jpg
Jees, eli tuo sata heppaa on kohtuullisen hyvin tuosta vapaasti hengittävästä 1298cc koneesta. Tuo moottorihan löytyy myös uudemmistakin Gti Swifteistä.
Itse en ahtimista tiedä juurikaan mitään, mutta minusta tuo ei sitä tarvi. Noin suht vakionakin tuolla on hauska kiusata isompia, paras muisto lienee kun pääsin erästä Type-R Accordia kurmuuttamaan. 8)
Omani olen pitänyt lähes alkuperäisenä. Orkkis putkisto kun alkoi ruostumaan niin uusin sen sitten keskimmäistä äänenvaimenninta lukuunottamatta kokonaan. Takaäänenvaimennin löytyi Yamahan YZF600R:stä, joka toi keskikierroksille enemmän tehoa. Muuta merkittävää ei putken vaihdosta tuntunut olevan, no äänet taitavat olla hitusen verran pyörämäiset ja onhan toi aika hauskan näköinen (silti huomaamaton). Äänenvaimennin -> http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=838
Jos sen ahtimen sinne asentaa niin sitten täytyy tehdä kyllä paljon muutakin. Pienillä ahtopaineilla varmaan voisi suht vakionakin hetken painella menemään. Olisi kyllä hauskaa nähdä miten tuo laatikko tuolla toimisi. Nytkin omassa riittää tehot vallan mainiosti, mutta huippunopeuksia kokeillessa kierrokset loppuvat kesken. Eli välityksiäkin täytyisi muuttaa jos aikoo matkaa yhtään ajaa.
Ulkomaillakin nuo ykköskoppaiset Gti:t on pidetty vapareina, uudempikorisia on sitten ahdettu enemmänkin. Onhan täällä Suomessakin yksi porrasperäinen Swift 200SX:n tekniikalla..
Turbottamisessa ja muutenkin virittelyssä kannattaa turvautua mieluummin ulkomaisiin foorumeihin noiden kotimaisten sijaan.
Jenkkifoorumi: http://www.teamswift.net
Brittifoorumi: http://ukswift.co.uk
Aussifoorumi: http://www.redlinegti.com
Jees, eli tuo sata heppaa on kohtuullisen hyvin tuosta vapaasti hengittävästä 1298cc koneesta. Tuo moottorihan löytyy myös uudemmistakin Gti Swifteistä.
Itse en ahtimista tiedä juurikaan mitään, mutta minusta tuo ei sitä tarvi. Noin suht vakionakin tuolla on hauska kiusata isompia, paras muisto lienee kun pääsin erästä Type-R Accordia kurmuuttamaan. 8)
Omani olen pitänyt lähes alkuperäisenä. Orkkis putkisto kun alkoi ruostumaan niin uusin sen sitten keskimmäistä äänenvaimenninta lukuunottamatta kokonaan. Takaäänenvaimennin löytyi Yamahan YZF600R:stä, joka toi keskikierroksille enemmän tehoa. Muuta merkittävää ei putken vaihdosta tuntunut olevan, no äänet taitavat olla hitusen verran pyörämäiset ja onhan toi aika hauskan näköinen (silti huomaamaton). Äänenvaimennin -> http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=838
Jos sen ahtimen sinne asentaa niin sitten täytyy tehdä kyllä paljon muutakin. Pienillä ahtopaineilla varmaan voisi suht vakionakin hetken painella menemään. Olisi kyllä hauskaa nähdä miten tuo laatikko tuolla toimisi. Nytkin omassa riittää tehot vallan mainiosti, mutta huippunopeuksia kokeillessa kierrokset loppuvat kesken. Eli välityksiäkin täytyisi muuttaa jos aikoo matkaa yhtään ajaa.
Ulkomaillakin nuo ykköskoppaiset Gti:t on pidetty vapareina, uudempikorisia on sitten ahdettu enemmänkin. Onhan täällä Suomessakin yksi porrasperäinen Swift 200SX:n tekniikalla..
Turbottamisessa ja muutenkin virittelyssä kannattaa turvautua mieluummin ulkomaisiin foorumeihin noiden kotimaisten sijaan.
Jenkkifoorumi: http://www.teamswift.net
Brittifoorumi: http://ukswift.co.uk
Aussifoorumi: http://www.redlinegti.com
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Mikäs tämä kommentti mahtoi olla...? Kyllä itse otan ennemmin ihan kotimaisia neuvoja vastaan, kuin kuuntelen jonkun etelä-afrikkalaisen ym. neuvoja. Tuntuu vähän että porukka ei tajua kuinka korkealla tasolla tekniikan tietämys on suomessa. Täällä vaan ei ihmisillä ole niin paljoa resursseja rakentaa kaikkea. Tarvii vaan eksyä oikealle paikalle kun haluaa tietoa autonsa virittämisestä. Todennäköisesti ulkomaisilta foorumeilta tulee vastaus että Blitzillä, HKS:llä, Greddyllä tai Apexilla olisi nyt kuolematon tarjous sun suitsaan: Superhybrid CyberPower MaxBoost TurboKit ja ainoastaan 4000€, ja kaupan päälle vielä kameleonttiväriin maalattu pienoismalli Swifti !!! Sama se perkele on että mikä moottori on kyseessä, kyllä sitä aina viritettyä saa ilman jonku vitun insinööri aussipojan vinkkejäkin...Konttorille vaan kysymään asioista ja eiköhän selviä kummasti !Turbottamisessa ja muutenkin virittelyssä kannattaa turvautua mieluummin ulkomaisiin foorumeihin noiden kotimaisten sijaan.
Joo sori oli pakko avautua ku alkaa rassaamaan tää ulkomaalaisten ylistäminen(ai niin mut eihän täällä pohjolassa mitään mistään ymmärretä,tuolla pallon toisella puolella kaikki muukin on ihan BlingBling)
Tottakai minäkin otan mieluummin kotimaisia neuvoja vastaan, mutta enpä ole ainakaan itse viimeisen vuoden aikana törmännyt kotimaisiin Suzuki harrastelijoihin. Jossain suomi24:n foorumilla oli kyllä joku kaveri, joka olisi rahasta tarjonnut rakenteluvinkkejä Gti Swiftiin. Että sellaista.UnoProjekti kirjoitti:Mikäs tämä kommentti mahtoi olla...? Kyllä itse otan ennemmin ihan kotimaisia neuvoja vastaan, kuin kuuntelen jonkun etelä-afrikkalaisen ym. neuvoja.Turbottamisessa ja muutenkin virittelyssä kannattaa turvautua mieluummin ulkomaisiin foorumeihin noiden kotimaisten sijaan.
Noita ulkomaisia foorumeita käyn aina joskus selailemassa ihan mielenkiinnosta. Kyllä sielläkin liikkuva tieto on yhtä laadukasta kuin esim. täkäläisellä Fin-Tuningin foorumillakin, tosin suurin osa ulkomaisilla foorumeilla kirjoittaa englanniksi. Joillekin se saattaa olla ongelmallista, joko kielen tai muiden syiden takia. Senpä takia noita suosittelinkin ja tuon kommentin heitinkin, koska noista mulla on kokemusta, kotimaisista tuning-foorumeista taas ei ole, lisäksi en tiedä yhtään Suzukeille omistettua kotimaista foorumia. Ei kai tuo nyt vielä ole mitään ulkomaalaisten ylistämistä.. Vai onko?
Jos tuohon porukkaan lasket minutkin mukaan niin olen asiasta hieman eri mieltä. Esimerkkinä kotimaisesta tietämyksestä kertoo mm. mainitsemani henkilö, joka oli asentanut 200SX:n tekniikan Swiftiinsä. Auto oli muuten tuolla American Car Showssa nähtävänäkin.. Tuosta Swiftistä ovat nigerialaisetkin ihmeissään.UnoProjekti kirjoitti:Tuntuu vähän että porukka ei tajua kuinka korkealla tasolla tekniikan tietämys on suomessa.
Heitin tän tänne offtopicciin koska varsinaisesti Fiudejen alle tämä aihe ei kuulu. Ralli.netissä joskus näkyy juttua tuosta padasta ja jotkut pienlentokoneissakin käyttävät voimanlähteinä joten ilmeisen kestävä pata. Heikko lenkki katkeava kampiakseli.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
joo kyllä on tuo suzuki suhteellisen virkeä vehe vakionakin.. yhdellä tutulla on semmosena "hupi" ralli/sprintti autona saksasta tuotu joka on täysin vakio paitsi kaaret kuppipenkit ja vyöt yms. itsekkin olen pari kertaa sillä ajanut ja tosi hyvä ajaa vakionakin... liikkuu tosi hyvin on se sillä muistaakseni ajanu rallissa tai sprintissä nolla autonakin...
Kyllä se kestää...
- UnoProjekti
- Viestit: 3691
- Liittynyt: 17.03.2004 19:56
- Paikkakunta: Masku
Kaverilla oli myös tuollanen gti swifti ralliautona ja oli tehoa koneessa n.140hv, mut lähti vaihtoon ku type-R:t tuli pätkällä takaa ohi ja kovaa, ja kuuleman mukaan siellä tultiin swiftillä rundit punasella maaliin asti, joten ei paljoa ollut kuljettajasta kiinni, vaan ei yksinkertaisesti vaan suorituskyky riittäny.
Aiheeseen liittyen, löytyi sivut fiksun näköisestä Ministä, johon on kyseinen tekniikka asennettu Garretin T03:n kera.
http://www.twincamturbo.com/index.html
http://www.twincamturbo.com/index.html
Mitä, jos hakis inspiraatiota vaikka Daihatsu Charade turbosta, tai Starlet Turbosta, jota on myyty Japanissa? Vois ainakin katsoa turbojen kokoa ja tyyppiä valmiiksi. Sytkän ja bensansyötön suhteen joutuu miettimään tietenkin, puristukset ja ahtopaineet suhteuttaa. Mielenkiintoinen projekti.
Mineistä tuli mieleen, että Järvelän Markolla on turbo-Miniprojekti menossa.
Mineistä tuli mieleen, että Järvelän Markolla on turbo-Miniprojekti menossa.