Vääntöä teollisuusmaaleista

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Vääntöä teollisuusmaaleista

Viesti Kirjoittaja arpati »

Luigi kirjoitti:Automaali ei välttämättä tartu kiinni Inertaan kunnolla. Tästä varoitteli maalikauppiaskin. Pintahan on tavallaan yhden sortin muovia, ja eihän muoviakaan voi ihan millä tahansa maalilla maalata.
:shock: Ai jaa...

Enemmän kyllä veikkaan että pur pur systeemeissä on tartuntaongelmia kuin epoksi pur tai epoksi akryyliuretaani. Vähän haiskahtaa BS eli että saa myydä kalliimpaa ainetta...

Vesiohenteisista värimassoista en tiedä sitten sanoa miten tarttuvat mihinkään kun en ole käyttänyt mutta tuskin ne on samaa muovia kuin mikään pohjamaali... Onhan tietty se mahdollista jos maalaa liian kostealle pohjalle mutta on noita vanteitakin tullut maalattua inerta + pur pinta ja kun kolot vähän märkiä niin vähän mataksi heittänyt muttei se mitään kesinyt ole ainakaan. :roll:

Liian kuivalle maalattaessa voi toki olla tartuntaongelmaa jos ei hio välillä! Myöskin rasva ym epäpuhtaus toki estää tartunnan mutta se on sama kaikessa maalauksessa...

Eli pitäisin epoksipohjia kyllä parhaina tarttumaan erilaisiin pohjiin ja tartuntapohjina myös pintamaaleille varsinkin ilman välihiontoja eli märkää märälle... Pur pohjamaalit ei sovi suoraan pellille ilman jotain tartuntamaalia ts happomyrkky tai epoksipohjaa.

Edittiä: Siirretty tämä vääntö aiheesta http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=30459 31.1.2013
-Luigi
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: fiat 127 stella pellolta tielle...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Teollisuusepoksit tiettävästi myös kutistuvat kuukausitolkulla maalauksen jälkeen, jolla voi olla myös vaikutusta pintamaaliin.

Miksi niitä muuten pitäisi käyttää, kun autoepoksejakin on saatavilla? Kaikenlisäksi näyttäisi siltä, että autoihin tarkoitetut epoksit eivät olisi edes kalliimpia, ainakaan litran erissä. Itsekin kyllä laitan teollisuusepoksia sellaisiin paikkoihin, joita ei pintamaalata, mutta en pintapelteihin missään nimessä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: fiat 127 stella pellolta tielle...

Viesti Kirjoittaja arpati »

KAIKKI maalit kutistuvat ja mitä enemmän kerrosvahvuutta niin se kertautuu tietenkin. Kititkin kutistuvat todella kauan... Oikein näyttelyautoa jos tehdään niin kittausten annetaan olla piiiitkään asettumassa ja tehdään loppuhionnat vasta sitten... Hiontamaaleilla on turha täyttää isoja koloja oli mikä maalityyppi vaan koska ne kutistuvat! EDES VÄHÄN maalaisjärkeä kiitos... :roll:

10L teollisuusepoksia maksoi pari vuotta sitten noin 100 eur kovetteineen... Automaalien hinnoista en nyt viimeaikoina tiedä... PPG autoepoksia DP40 lakkasi saamasta kun oli liian ohkaista ts liikaa ohennetta jo valmiiksi eli kiellettiin kun liikaa haihtuvia VOC yhdisteitä. Tämän hetken tilannetta en tiedä... PPG kuorkkilinjalta sai kait jotain epoksia eli oli vissiin vahvempaa...

Ja miten helvetissä teollisuudessa voidaan maalata teollisuusepokseilla jos niissä ei mikään pysy kiinni tai ne kutistuvat niin ettei maalit pysy päällä :twisted: Maalatkaa vaan kaikki pur tai akryyliuretaani pohjaväreillä tai kiteillä suoraan pelleille ja kehukaa kuinka hyvä tulee mutta katsotaan 10 v päästä miltä ne näyttää jos ovat ympärivuotisessa käytössä maantiellä normaali käyttöfiatin hoidolla. :twisted:

Siskon auton etulokarit hioin pellille ja maalasin inerta primer 5:lla, hioin 800 vesissä ja päälle värimassa ja lakka - ollut nyt muistaakseni n. 3 vuotta kiinni eikä maalauksen jäljiltä ole mitään vikaa. Kolhua ovat jo saaneet peltiin asti ja ruoste ei ollut ainakaan viimeksi nähdessä mihinkään levinnyt em kohdasta eli hyvin toi no 5 ainakin toimii...

Kuva

Kuva

Kuva

EDIT: Halpaa epoksia tuolta ja hinta n. 2 x... Ei mitään kokemusta em mömmöstä ja melko varmaan merkkivirmojen pohjaepoksit on kalliimpia.

http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... ucts/02627
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: fiat 127 stella pellolta tielle...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

arpati kirjoitti:KAIKKI maalit kutistuvat ja mitä enemmän kerrosvahvuutta niin se kertautuu tietenkin. Kititkin kutistuvat todella kauan... Oikein näyttelyautoa jos tehdään niin kittausten annetaan olla piiiitkään asettumassa ja tehdään loppuhionnat vasta sitten... Hiontamaaleilla on turha täyttää isoja koloja oli mikä maalityyppi vaan koska ne kutistuvat! EDES VÄHÄN maalaisjärkeä kiitos... :roll:
Toiset kutistuu enemmän, toiset vähemmän.
Ja miten helvetissä teollisuudessa voidaan maalata teollisuusepokseilla jos niissä ei mikään pysy kiinni tai ne kutistuvat niin ettei maalit pysy päällä :twisted: Maalatkaa vaan kaikki pur tai akryyliuretaani pohjaväreillä tai kiteillä suoraan pelleille ja kehukaa kuinka hyvä tulee mutta katsotaan 10 v päästä miltä ne näyttää jos ovat ympärivuotisessa käytössä maantiellä normaali käyttöfiatin hoidolla. :twisted:
Varmaankin maalaamalla niiden päälle tarkoitetuilla maaleilla, näin maalaisjärjellä ajatellen. :roll:

Inertan päälle "sanotaan" akryylimaalien käyvän, muiden kohdalla se on tuurissaan, miten käy ja miten kestää, ellei valmistaja lupaa yhteensopivuutta. En siis mene suosittelemaan teollisuusepokseja auton pintamaalaukseen varauksetta. PPG:n epoksia kyselin paikallisesta putiikista, ja hintaa olisi ollut 12€/l kovetteineen. En tiedä mitä epoksia se oli, kun en ottanut varastoon seisomaan, tarve on joskus keväämmällä. Inertasta maksoin 20€/l. Oli hintaerot miten päin tahansa, niin joku syy siihenkin on, ettei automaalamot käytä teollisuusepokseja, vaikka niiden "pitäisi" olla automaaleja parempia ja halvempia. Menekkiä on kuitenkin sen verran, että halvempi hinta näkyisi viivan alla hyvin äkkiä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: fiat 127 stella pellolta tielle...

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No yksi syy teollisuusepoksiin voi olla, ettei sitä "paikallista putiikkia" ole ihan jokaisella nurkalla mutta temacoatteja saa tavallisesta rautakaupastakin kun tarve iskee. Hämeenlinnassa taitaa olla enää yksi automaalikauppa ja siellä pitää varautua jonottamaan minimissään tunti. Alkaa mennä nettimyyntiin kaikki ja siellä ei taas voi samalla lailla kysyä ammattilaisapua valintaan ja käyttöön. Ja käy teollisuusvärit sitten muuhunkin rakenteluun eikä jää nurkkiin vanhenemaan. No käynee se autoepoksikin.
Omat maalaukset tosin on sitä tasoa, ettei onneksi ole väliä sopiiko se pintaväri nyt ihan siihen pohjaan vai ei, kun saisi edes pahimmat laineet ja pilveilyt pois.. tosin 3-4 vuotta sitten GPL-S ja RM-40 maalien päälle ruiskitut automaalit on toimineet ihan ok, toinen märälle ja toinen kuivalle.

Enemmän noissa mulla tulee ruosteen läpipukkaus ongelmaksi vanhemmiten kuin mahdollinen kutistuminen, että tärkeämpää olla riittävästi kerroksia hyvää maalia. Kaikilla ammattilaisillakaan ei näköjään tämä ole tärkeää, kun tuota yhtä ed. omistajan maalaamaa rotiskoa saa olla joka vuosi paikkailemassa kun kukkii joka paikasta vaikkei edes ajeta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: fiat 127 stella pellolta tielle...

Viesti Kirjoittaja arpati »

No ei ole kallista jos ppg 2k epoksia saat 12 eur litra kovetteineen siis litran määrän. Ei kannattane ostaa kymmentä litraa jos tarve pieni... ;) Oliko verollinen hinta? :mrgreen:

En kai ole väittänyt että inerta olis parempaa kuin joku ppg:n vastaava - hinnoistakaan tiedä kun en ole pitkään aikaan ostellut mitään muuta kuin tippoja pintamaalia lähimaalaamosta... Omat kokemukset vaan sellaisia ettei ole mielestäni mitään ihmeempää syytä olla käyttämättä inerta primer 5, se kun pitäis sopia myös alu ja sinkkipinnoille... Hiontamaaliksi tämä on vähän huono jos on kiiru eli selittänee ettei käytetä urakkahommissa, no samaa vikaa on kyllä auto-epokseissakin... :roll:
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Jokari
Viestit: 668
Liittynyt: 19.07.2007 22:17
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: fiat 127 stella pellolta tielle...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Minä en ymmärrä maalauksesta mitään, mutta kerron seuraavaa vähän arpatin linjauksia mukaillen:

Paikallinen hiekkapuhallus & maalausfirma tekee näin vähän kaikille tuotteille, mm. peltivanteille. Hiekkapuhalletun pinnan päälle tulee Teknoksen Inerta Primer 5, tätä aina muistavat kehua ja käyttävät kuulemma liki kaikessa metallin pohjamaalauksessa. Päälle tulee joku 2k-polyuretaanimaali, en tiedä sen tarkemmin kuin että tulee 10L pöntössä.
Näiden toimenpiteiden jälkeen herkästi ruostuva peltivanne muuttuu käytännössä ruostumattomaksi. Vain kiilto himmenee hieman vuosien saatossa, mutta vanteeseen ei ruoste iske lainkaan vaikka et niitä talvella pesisi ikipäivänä. Kohdat joihin ristikkoavain on livennyt tai kivet ovat lentäneet vaurioittaen pinnan pohjamaaliin saakka, eivät myöskään halkeile, ruostu tai leviä.
Kyllä minä olen vakuuttunut näiden maalien toimivuudesta. Itse kun yrität turata, niin vanteet on ekan talven jälkeen jo täysin rupiset paskat. Ammattimieheen voi tässäkin kohdin taas luottaa.
Understeer is definitely a crime -Colin Mcrae
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: fiat 127 stella pellolta tielle...

Viesti Kirjoittaja Ippe »

Automaalaamot käyttävät automaaleja, yksi syy on se että maalaamo tekee kaiketi yleensä sopimuksen jonkun väritoimittajan kanssa ja ostaa sitten tarpeet yhdestä paikasta omien sopimushintojensa mukaan, värivalmistaja taas tietää omien aineittensa sopivuuden keskenään.

Epoksit ovat yleisesti ottaen kemiallisesti ja mekaanisesti kestäviä, eivät kovin helposti reagoi minkään muun värin kanssa, eli sopivat välikerrokseksi kun ei tiedetä mitä on alla, mutta epoksien ohenteet voivat kyllä reagoida muiden kanssa.

Epoksien kanssa on omat murheensa, mutta eivät ne millään tavoin huonoja ole, mutta kyllä niilläkin voi epäonnistua ;)
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: fiat 127 stella pellolta tielle...

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Miksi automaalaamo käyttää ns. automaaleja syyn voi löytää kokemuksesta.
Ei ole kokemusta teollisuuspohjista ym. maaleista autossa kyseisellä maalarimestarilla !

Ja miksikäs sitä muuttamaan tapoja ja opiskelemaan uuden maalin toimivuutta. Asiakas se on joka maksaa ne kalliit ns. autolitkut ;)

Että kyllä ne autolitkut vaan maksaa ihan vitusti enempi verrattuna nuihin arpatinkin mainostamiin oli sopimukset tahi eipä...
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: fiat 127 stella pellolta tielle...

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jokari kirjoitti:Minä en ymmärrä maalauksesta mitään, mutta kerron seuraavaa vähän arpatin linjauksia mukaillen:

Paikallinen hiekkapuhallus & maalausfirma tekee näin vähän kaikille tuotteille, mm. peltivanteille. Hiekkapuhalletun pinnan päälle tulee Teknoksen Inerta Primer 5, tätä aina muistavat kehua ja käyttävät kuulemma liki kaikessa metallin pohjamaalauksessa. Päälle tulee joku 2k-polyuretaanimaali, en tiedä sen tarkemmin kuin että tulee 10L pöntössä.
Näiden toimenpiteiden jälkeen herkästi ruostuva peltivanne muuttuu käytännössä ruostumattomaksi. Vain kiilto himmenee hieman vuosien saatossa, mutta vanteeseen ei ruoste iske lainkaan vaikka et niitä talvella pesisi ikipäivänä. Kohdat joihin ristikkoavain on livennyt tai kivet ovat lentäneet vaurioittaen pinnan pohjamaaliin saakka, eivät myöskään halkeile, ruostu tai leviä.
Kyllä minä olen vakuuttunut näiden maalien toimivuudesta. Itse kun yrität turata, niin vanteet on ekan talven jälkeen jo täysin rupiset paskat. Ammattimieheen voi tässäkin kohdin taas luottaa.
Niin, eiköhän se nyt ole selvää, että kun pintamaali on tarkoitettu ko. pohjamaalin päälle maalattavaksi, niin se toimii. Lujaa tavaraahan tuo Inerta on, ja siksi laitan sitä itsekin pohjaan ja muihin sellaisiin kohtiin, joita ei pintamaalilla maalata. Niin, ja laitan kyllä myös tuulilasin kehykseen sille osalle, joka jää tiivisteen alle, samasta syystä. Edelleen kuitenkin selvittäisin pintamaalin valmistajalta, kuinka se suhtautuu näihin teollisuusepokseihin. Kehoitusta käyttää valmistajan omaa pohjamaalia voi sitten pitää vain ja ainoastaan markkinointina, jos niin haluaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Vääntöä teollisuusmaaleista

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Mikä maali sopii minkäkin päälle niin ei ne valmistajat varmasti ala testata kaikkia mahdollisia maaleja että sopiakko vaiko eikäkö.
Eli siihen sopivuuteen ei ole muutakun testata miten käy :idea:
Eli se sen kummallisempaa markkinointia ole jos omaa maalia oman maalin kanssa käytettäväksi kehoitetaan.
Tämä mun mielestä mitään vääntöä ole vaan ihan kymää faktaa :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Vääntöä teollisuusmaaleista

Viesti Kirjoittaja arpati »

No jos inertaan on muuten luottoa muttei usko että pintamaali tarttuu niin voihan sitä aina tehdä niin että käyttää ohuelti pintamaalin valmistajan omaa pohjamaalia ns välimaalina. Eli näin inerta tulee käsitellyksi kuten vaikka polyesterikitti joita harvalla valmistajalla on omaa tai vaikka onkin niin harvemmassa maalaamossa käytetään vaan yleensä jotain tiettyä kittimerkkiä mitä on kiva käyttää ja ominaisuudet käteen sopivat...

Ja kuten jo todettua niin minun henkilökohtainen mielipiteeni on että inerta kestää automaalejakin ihan ongelmitta, sekä tarttuu että maalit tarttuvat siihen, mutta kaikki vanhat maalit eivät välttämättä kestä maalata inertalla päälle koska sen oma ohenne on aika tujua tavaraa. Ts väite että inerta ei sovi jonkun automaalin alustaksi on mielestäni vahvasti BS mutta kukin saa toki tehdä miten tykkää. ;)

Autokäytössä inerta kuitenkin melki kannattaa hioa välissä jos tekee nättiä joten silloin inertapinta ei ole kuin tuore hiottu maalipinta... Märkää märälle on sitten oma lukunsa ja siinä kannattaa käyttää harkintaa koska inertan oma ohenne on tosiaan aika tujua ja kovin äkkiä sitä ei pidä edes ohjeen mukaan mennä peittämään pintamaalilla... Ohje löytyy googlella joten en sitä nyt tähän jaksa veivata.

Pyydän näin julkisesti varmuuden vuoksi anteeksi Luigilta jos olen ollut liian hyökkäävä :oops: Kihahtaa vaan välillä kun on varmat mielipiteet asioista eikä muut ole samaa mieltä :?
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vääntöä teollisuusmaaleista

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Asiathan tässä on tapelleet, jos sellaisesta voi puhua. ;) Alkujaan vain sen halusin tuoda esiin, että Inertaa ei ole suositeltu käytettäväksi ainakaan kaikkien automaalien kanssa, koska yhteensopivuudesta ei ole takeita. Jokainen tekee omien projektiensa kanssa niinkuin parhaaksi näkee, ja joskus siinä onnistuu, joskus taas löytää itsensä ihmettelemästä, että kato miten kävi. Tuttuja tilanteita molemmat ainakin minulle. Kun joku kyselee niinkin isosta asiasta (työ- ja kustannuseränä), kuin auton maalauksesta, on ihan hyvä saada tietää, jos joku neuvottu työtapa ei ehkä olekaan aivan "kirjan" mukainen, eli siinä on periaatteessa mahdollista tulla ongelmia. Voi sitten itse valita, miten toimii ja jättää toimimatta. Itse aion aikanaan tiedustella maalaamolta, miten pohjustan/suojaan pellit ennenkuin vie heille. Jos Inerta kelpaa heille, niin saatanpa löytää itseni sitä ruiskuttamasta, mutta muussa tapauksessa pysyn automaaleissa.

Esimerkkinä muuten yksi ihan vakavasti otettava projekti, jossa Inertaa on käytetty pohjamaalina:
http://www.torinoproject.com/tech/torin ... work_3.htm
Tuossa Inertan päälle tulee vielä hiontamaali ennen pintaväriä. Harmillisesti projektitarina loppuu ennen pintamaalausta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
jape
Viestit: 646
Liittynyt: 21.04.2005 21:07

Re: Vääntöä teollisuusmaaleista

Viesti Kirjoittaja jape »

" tai kiteillä suoraan pelleille ja kehukaa kuinka hyvä tulee mutta katsotaan 10 v päästä miltä ne näyttää jos ovat ympärivuotisessa käytössä maantiellä normaali käyttöfiatin hoidolla "

näinhän se kuuluu oikeaoppisesti tehdä aina kitti puhtaalle pellille niin hyvä ja kestävä tulee !
testissä oleva yksilö jonka katon olen kitannut (hirvivaurio) on ollut liikentessä 5 1/2 vuotta ja 80tkm eikä mitään eloa vieläkään kittauksissa tai maalauksissa
ja maalaus hommat tuli tehtyä hiukan hätäisesti kun sillä oli rekisteröinti katsastus aika varattuna sekä tienpäälle kiire joten ei vaan voinut lykätä

sain kehuja auton asentajalta kun olin tuota tekemässä ettei tuu kuulemman kestämään vuottakaan kun raps poks paukkuu kitit...ainut minkä muistan hommasta tarkasti että lesonalin 2k pohjaväriä käytin ja tais olla pintavärikin lesonalia ja silloin vielä hioin vedellä tuon pohjavärin viimeisen kerran ennen pintaväriä nykyisin olen luopunut tuostakin jos akryylillä maalaan vedän vaan sen verta paksulti ! oon muistuttanut asentajaa aina kun käy pajalla että katot nyt tuota primeran kattoa miltä se näyttää loppuu keskustelu siihen paikkaan

kuvia tuosta prokkiksesta on vaikka kuinka mutta mutta nää tietokone hommat :oops:

miulla ei ole minkaanlaista koulutusta metalli maali eikä autoalaan !

epoksit on ihan perseestä niin maalauksessa kuin lasikuidutuksessa jos pitää joutua tai tekeen hommia kylmässä
Avatar
arpati
GFF
Viestit: 2818
Liittynyt: 03.03.2003 20:26
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Vääntöä teollisuusmaaleista

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ei pahalla mutta katto on vähän eri juttu kuin esim konepelti tai helmat jotka saavat kiveniskuja. Kitti on edelleen kuin sieni kun se saa vettä - eikä normikitit käsittääkseni sisällä mitään ruosteenestoaineita?
GFF 1518 - 050 354 9376

What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Vastaa Viestiin